Forfatter Emne: Forkert Oliepind????  (Læst 1029 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forkert Oliepind????
« Dato: 17. Februar 2007 kl: 21:04:10 »
Når man pejler oliestanden, sker det jo ved at man tager pinden op, tørrer den af, stikker den ned og trækker den ud og aflæser. Samtidig tages i betragtning, at bilen står plant og at motoren har været slukket et par minutter. Iagttages denne procedure, er det underordnet for pejlingen, hvir tæt oliepinden slutter ved indstikshullet.

Nej, jeg ville ikke save oliepindsrøret af. det ser man gjort på halvdøde motorer, hvor det forhindrer underkompressionen i at trykke olie op gennem røret, men det er ikke ønskværdigt, at der sidder en "løs" oliepind og flagrer få cm fra en hurtigtroterende krumtap, der grundet oliesprøjt yder betydelig påvirkning på alt i sine omgivelser.

Røret er på en normal JX ikke mekanisk fastgjort i blokken. Der sideer i hullet en lille O-ring og over den en lille skive. Det hele holdes nede af den kraft, som fastspændingen i bolten ved dieselpumpen laver. Hullet i blokken på en JX er ca. 8 mm - svarende til yderdiameteren på røret, men som på SB'eren er der øverst et par cm med større diameter for at give plads til O-ringen og skiven. Dine 12 mm Ø forekommer stort. Måske skulle du lave en lille bøsning. Dybden på oliepinden har jeg aldrig målt, men du kan fastslå en hensigstmæssig placering ved at påfylde 4,5 liter og tilpasse, så det matcher max.-markeringen.

Dine oliealarmer bør du tage alvorligt. Få med varm motor lavet en måling på det faktsike olietryk, så du ved om det er en "ligegyldig" fejl i det elektriske system, eller om der faktisk mangler olietryk. Er det sidste tilfældet, skal du reagere på det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Forkert Oliepind????
« Svar #1 Dato: 17. Februar 2007 kl: 22:29:53 »
så lad da andre bruge den tid du ikke gider...... :wink:

funktionen virker ganske som en almindelig søgning, og du er sikkert ligeglad med at finde de indlæg der indeholder "af", ikke ?

søg på "olietryk"

Så får du et sæt du har tid til at læse igennem, nemt og hurtigt :-)
Mvh. Casper

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Forkert Oliepind????
« Svar #2 Dato: 17. Februar 2007 kl: 23:21:45 »
:lol:  :lol:
Ja jeg har også lige søgt for at se om det kunne passe der var 600 :lol:

Nå men der var noget interesant mht. slidt mellemaksel 8)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Bo

  • Gæst
Forkert Oliepind????
« Svar #3 Dato: 18. Februar 2007 kl: 10:16:53 »
Citat fra: "Jørgen"
Jeg har prøvet at søge på "måling af olietryk" hvlket giver over 600 links, hvilket er mere end jeg har tid til at se igennem. Findes der på denne side er vejledning til at måle olietrykket i motoren, som I kan vise mig hen til? Eller hvad gør I selv? Hvor måler I og med hvad, osv..  På forhånd tak.
Mvh
Jørgen


Får det altså kun til 16 hits hvis du søger på "olietryk" :wink: