Forfatter Emne: Lidt blandede bolsjer?  (Læst 1930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Claus N.

  • Gæst
Lidt blandede bolsjer?
« Dato: 12. Marts 2007 kl: 13:27:05 »
Mht. dine remme, så skift det ud til kun at køre med en, det har jeg gjordt på min, det er noget lettere.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #1 Dato: 12. Marts 2007 kl: 14:25:32 »
Citat fra: "KaosPiloten"
Hejsa på denne fantastiske forårs dag!

-Jeg går og tænker på at fjerne den adskillelse der er mellem førekabine og passager kabine for lettere adgangsforhold. Må man det og hvordan gøres dette?


Ja, vinkelsliber og plademejsel så er den ude på 1 time


-Fra motorum ind i pass. kabine ved baggeste sæde går der en ledning (udseende som 220 v ledning) med et hun stik i enden. Nogen forslag til hvad en sådan kan bruges til? Har ikke motorvarmer anlæg monteret eller lign!


har der tidligere været motorvarmer ?


-Mit pass. kabine varme anlæg under bagsædet er utæt igen igen ved øverste slanges monterings stykke.
Første rep. vha. simpel skrue spænding har mistet sin virkning.
Er det lige til at skaffe nye pakninger og hvis ja hvor?
Tænker på at sløjfe det da varme effekten i vinteren led under en sær fugtig varme derfra og dertil hørende dug på ruderne. Hvad gør jeg lige med de to slanger ind/ud fra motorrum hvis det blir beslutningen?


Det hjælper kun at skiftet varmeelementet, det koster 75 EUR hos kaefer&Co


-I forbindelse med indretning af camper afdeling i bussen overvejer jeg at monterer ekstra batteri til forbrug ved campering. Er der erfaringer med denne operation og en indkøbsliste dertil?


Det kan findes gennem søg funktionen, du skal minimum bruge et laderelæ til to batterier, kan findes billigt på ebay.de

Thomas
Mvh. Casper

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #2 Dato: 12. Marts 2007 kl: 19:14:01 »
Hvor finder man delene til at lave ombygningen til 1 rem frem for 2 remme (sikkert hos Hovwdiaudi, men hvilke dele)??

Min er også med 2 og kan SAGTENS se fordelene ved en enkelt rem istedet :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #3 Dato: 12. Marts 2007 kl: 19:26:59 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #4 Dato: 12. Marts 2007 kl: 19:29:23 »
Er det alt?? Er det kun remskiven på vandpumpen der skal skiftes?? Havde fået et indtryk af at det var en større omgang at lave systemet om!

Hvor lang en rem skal man så have fat i??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #5 Dato: 12. Marts 2007 kl: 20:54:30 »
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #6 Dato: 15. Marts 2007 kl: 09:05:26 »
Det kunne være det var nok at skifte O-ringen, hvis det er oppe ved studsen dit apperat er utæt. Det er det vel, hvis du siger du har prøvet at stramme skruerne? Jeg fandt en O-ring der passede, på arbejde, så det er ikke nødvendigvis noget man behøver hive hjem fra tyskland!

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #7 Dato: 15. Marts 2007 kl: 10:22:20 »
Citér
Jarl jeg kan ikke lige regne ud hvordan jeg løser den med det ene hjul til vandpumpen. Er ideen at en rem går runt alle tre hjul ?
Er der en forklaring på remskift ved 2 remme?


I de gode gamle dage, hvor..., havde VW én type motorer. Luftkølede boxermaskiner. Køleluften frembragtes af en stor blæser, der sad på bagenden af dynamoakslen og var helt kapslet ind i skjolde, der skulle lede luften den rigtige vej ned til cyl/toppe. Derfor måtte dynamoen sidde godt fast og ikke kunne bevæge sig. Det var umiddelbart uforenligt med det forhold at remmen, der drev dynamoen, skulle kunne strammes - krumtappen kunne man i sagens natur ikke flytte på. En halvfuld tysk tekniker, der lige var væltet ind i mødelokalet efter 3 døgns ølfest og sauerkraut rømmede sig halvhostende og markerede med datidens håndtegn - den strakte hånd løftet i en 45 graders vinkel. Han sagde: "Wir machen eine zweiteilige Riemenscheibe mit abnehmbare Distanzscheiben". Alle de andre havde også været til ølfest og småsov eller pendulerede ind og ud på toilettet alt imens de trak op og ned i deres Lederhosen, så sådan blev det.

30 år senere fik nogle den uortodokse ide at lægge en rækkemotor i rugbrødet. På det tidspunkt var VW verdens 4. største bilproducent og havde en udviklingsafd. som var mest kendetegnet ved sin manglende eksistens. En skrøne fortæller, at da man i starten af '70'erne lancerede modellen 412, fik den det navn fordi den havde 4 døre og kom 12 år for sent. Ligeledes blev masser af tekniske løsninger overtaget bevidstløst fra tildligere modeller, da man skulle lave T3 - bl.a. det skønne system med den to-delte remskive. Sådan er det med overmodne frugter.

To-remssystemet fungerer ved at en rem fra krumtaphjulet til vandpumpen strammes ved at adskille remhjulet på vandpumpen og tage distanceringe ud. Remmen fra vandpumpen til generatoren strammes på normal vis ved at flytte generatoren. Systemet er ulideligt at arbejde med og betyder at masser af T3'ere kører rundt med hylende remme og manglende køling og ladning. Derfor bygger man om til én rem, som i f.eks. Golf. VW ændrede selv systemet i '88 - kort før murens fald... Man fjerner alle eksisterende hjul på vandpumpen og erstatter dem en et enkelt hjul - som nævnt dette: http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=166673

Remmen kommer nu til at flugte alle tre hjul ved at køre på inderste spor i krumtappens hjul og samtidigt strammes remmen, som på alle andre biler ved at flytte generatoren. Remlængden kan jeg ikke huske, - men mon ikke den er 875 mm, hvis det er en alm. tynd 9,5 mm rem. Imidlertid kører jeg altid med tykkere remme - 12 mm f.eks. - de holder bare så meget bedre og hyler aldrig, men de skal så selvf. være lidt længere, da de kommer højere op på hjulene. Og så lige et sidste forbehold: Vær opmærksom på, at omdr.tælleren ændrer sin visning, hvis man laver denne ombygning. - Udvekslingsforholdet mellem krumtap og generator ændres jo. Man kan kalibrere sin omdr.-tæller vha. et potmeter på dens bagside. - Det sidder under en lille mærkeseddel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #8 Dato: 15. Marts 2007 kl: 20:06:08 »
Er det en ombygning der er til at foretage med motoren monteret i bilen??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #9 Dato: 15. Marts 2007 kl: 20:22:29 »
Ja, intet problem.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #10 Dato: 22. Marts 2007 kl: 18:21:32 »
Citér


 Remlængden kan jeg ikke huske, - men mon ikke den er 875 mm, hvis det er en alm. tynd 9,5 mm rem.


Jeg kan bekræfte at det er  875 mm rem.

Jeg fik skiftet min på VW værksted :cry:  Manglende tid.
(Bilen skulle køre hurtigst muligt)  de skiftede også remskiven på hoved akslen, mener den kostede omk 600 kr VW priser.  De påstod at remmen ellers ville blive slidt for hurtigt   :?

Men det virker godt nok  :lol:

hilsen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Lidt blandede bolsjer?
« Svar #11 Dato: 24. Maj 2007 kl: 11:53:04 »
Hvordan gik det med dit remhjulsskift?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012