Forfatter Emne: radiatoren skal flyttes...?  (Læst 2158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
radiatoren skal flyttes...?
« Dato: 07. April 2007 kl: 19:17:07 »
I min gamle ambulance sidder radiatorens varme regulerings-håndtag ubelejeligt midt i gulv arealet. Det vil jeg gerne flytte ind under klapbænken, ved siden af radiatoren.
Dette kræver at jeg skal skille slangerne ad og bore nye huller i gulvet.

Spørgsmål:
Kræver denne opereation at jeg tømmer hele kølevandssystemet, eller kan jeg nøjes med at tømme den gren som føder radiatoren ved f.eks at sætte klemmer på slangerne?
Og hvad når jeg skal fylde nyt kølervæske på, hvordan sikrer jeg mig at der ikke kommer luft i systemet?

Håber jeg har gjort mig forståelig... Nogen der ved noget, her?  :?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #1 Dato: 07. April 2007 kl: 20:53:15 »
Hej Kaizer

Nu er det jo ikke mange der svarer på dit indlæg.  :)  så jeg prøver lige.

Nu er det vel ikke så let at give råd mht en tidligere ambulance. de er vel individuelt bygget alt efter behov.

Men at klemme slangerne med en tang, medens operationen udføres. lyder da meget fornuftigt :) .

Mht om der opstår luftlommer, er det noget som du må prøve at vurdere medens du bygger den om. ellers må der vel sættes en udluftnings skrue på, på højeste sted, hvis der da ikke allerede er en.


Held og lykke med "operationen"  :lol:  håber patienten overlever :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

PARKHAVE

  • Gæst
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #2 Dato: 07. April 2007 kl: 22:54:41 »
Et par tænger på mens du flytter det hele. Bare ikke for hårdt så du ødelægger slangerne.
Den skal nok lufte sig selv ud, er min erfaring. Det er jo højst 5 dl. du skal efterfylde.
Efter montering, fuldt åben for varmehåndtaget og lad den stå i høj tomgang så skal det nok virke.
Hvis der skulle være behov for lidt udluftning så kan man "linde" lidt på retur slangen fra varme apparatet for at hjælpe cirkulationen igang.

UPS, det er jo en benz! og ikke en TD, men det gælder sgi' alle de biler jeg ellers har rodet med.

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #3 Dato: 08. April 2007 kl: 09:53:01 »
Tak for rådene. Mht. udluftning, findes der så ikke en ventil et sted på toppen af køleren... det må vel være det højeste sted.

Ellers må jeg jo netop "linde" lidt på returslangen et sted, som du skriver Parkhave - jeg går ud fra at du mener udlufte, eller noget i den stil... :) (men det skal jo netop være på det højet sted i systemet) ...

... jeg klør på med "operationen"
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

PARKHAVE

  • Gæst
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #4 Dato: 08. April 2007 kl: 10:02:56 »
Der sidder udluftningsbolt ( 13 mm hoved) i toppen af kølerens højre side.
Går ud fra køler er den samme på TD og benz.

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #5 Dato: 08. April 2007 kl: 21:32:17 »
...Tilbage fra operationsbordet. Operationen lykkedes, slangerne er nu forkortede og fikseret hvor de skal til radiatoren.
...Men patienten lider af hurtig overophedning! Kølerlampen blinker!
Jeg er af den klare overbevisning at der må boble en del luft rundt i systemet, jeg har jo tilført al det luft der var i de tomme slangestumper, til og fra radiatoren. Samtidigt har patienten jo også mistet en del kølervæske under mit kiruriske indgreb... Har tjekket tanken, men den er fuld.
Udluftnings bolten på køleren bobler også lystigt når jeg åbner den, men den spytter også temmelig meget væske ud, så jeg er i tvivl om det er den rigtige måde at få udluftet systemet på?
 :?:  Bør jeg fortsætte med at udlufte fra køleren mens den køre i tomgang, eller er der en anden måde?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Mads-kaa

  • Gæst
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #6 Dato: 08. April 2007 kl: 21:39:23 »
Der er skrevet om det utallige gange!
Læs dette indlæg:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1037&highlight=udluftning

Her står fremgangs måden beskrevet!

/Mads

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #7 Dato: 08. April 2007 kl: 21:54:27 »
Tak, mads. Var ikke opmærksom på motorudluftningen!
Lige en tanke; hvis jeg hæver snuden de 40 cm, vil luften så ikke samle sig oppe foran og ikke ved moteren?
Jeg tjekker videre imorgen...
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Mads-kaa

  • Gæst
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #8 Dato: 08. April 2007 kl: 22:03:51 »
jo lige præcis, og derfor udlufter man også gennem udluftningsskruen i toppen af køleren, den sidder i venstreside når du står foran bilen og kigger på køleren!

/Mads

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
radiatoren skal flyttes...?
« Svar #9 Dato: 08. April 2007 kl: 22:11:48 »
Ja, selvfølgelig! :) Og nu da jeg kigger nærmere på billedet med din pølsefinger :wink:  forstår jeg også at det er en hane du peger på, og ikke en anden ventil! - ikke sandt.

Prøver det imorgen - tak igen.
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)