Forfatter Emne: Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring  (Læst 20788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Dato: 22. September 2007 kl: 19:10:10 »
Jeg har lige sat relæstyring på mine forlygter. Altså fungerer den oprindelige strømvej nu kun som styrestrøm til et par relæer, der så til gengæld trækker "de rigtige ampere". I den forbindelse har jeg selvf sikret den nye strøm vej, og så kom jeg til at overveje, hvilken sikring jeg skal bruge. Nu ville de fleste jo umiddelbart spørge til ledningstværsnittet. Det er simpelthen ikke noget tema! Det er stort nok - hele vejen - til at lynlade akkumulatorerne i en russisk ubåd, der er gået tør for uran. Men forbruget er ret stort. 310 w, når jeg har fjernlys på. I 12 V giver det  jo ca. 25 A. Derfor prøvede jeg at kaste en 30 A sikring i. Den blev for varm til min smag. Mit arbejdsrelæ er også kun 30 A. Er det for lille overhead? Hvad siger tommelfingerreglerne?

Btw - hold da kæft et lys det giver! Vinterkørsel er ikke længere udfordrende. Vejen er simpelthen varm og tør foran bilen, bare man har nærlys på....
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #1 Dato: 22. September 2007 kl: 20:38:21 »
Ja, det skulle vw have tænkt på for lang tid siden.
Så havde vi også været fri for at skifte alle de lyskontakter der smelter.

Til fjernlys ( projektører) har jeg altid brugt en 30 A også, men til gengæld med 2 separate relæer og ledninger til hver sin projektør( brokoblet styrestrøm).
et 45 A arbejdsrelæ skulle jo kunne gøre det, og hvis det er de alm. fjernlys burde 30A sikring altså også være nok.

Mølle

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #2 Dato: 22. September 2007 kl: 20:49:48 »
har du dobb. forlygter på??? for normalt trækker en pærer da kun omkring 80W??? eller hva???

jeg ville også kunne klare mig med 1 arbejdsrelæ pr. 2 lygter, men hvis der er 4... vil jeg nok foretrække 2 relæer.  Har du også lavet relæ til nærlyset og trukket nye snorer dertil???

sikringerne i de normale sikringsbokse i biler plejer efter min opfattelse at være noget overdim. i forhold til den strøm de bliver udsat for. Jeg har flere gange målt mig til at den aktuelle strømstyrke var ca. det halve af sikringens kapacitet. Hvis der render 25A igennem en 30 amp. sikring, så vil jeg også anse det for naturligt, at den bliver håndlun.

Jeg har aldrig grebet det så teoretisk an, idet min antagelse er, at uanset hvor stor en sikring man sætter i, så springer den, hvis der sker en korsslutning, og det er jo det vi ønsker, så ledningerne ikke begynder at lyse som en juletræskæde.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #3 Dato: 22. September 2007 kl: 20:57:26 »
Jeg kører med 3 stk 30 ampere relæer, hvor de to styrer nær og fjernlys, mens det sidste føder fjernlygterne med en kontakt indskudt, så de kan slukkes.
Der er trukket to fede kabler fra batteriet, med en 50 amp sikring på hver. (Det ene kabel er selvsagt fødekabel for to relæer )
Da det er meningen, at der skal et par tågeblus på engang, når tiden tillader dette, er det så tanken, at lave et udtag mere på det kabel, der endnu ikke er fødekabel for to relæer.
Det fungerer fint, og der er ikke noget der bliver varmt.
Kalkulationen er beregnet ud fra, at hver belysning ligger lige omkring 10 ampere + - en eller to til hver side. Og mon ikke de to sikringer ved batteriet "står af" hvis der opstår en kortslutnng ? Det satser jeg ialtfald på. :D

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #4 Dato: 22. September 2007 kl: 21:03:51 »
hehehe så ska den 2 gear ned når hele blusset blir fyret af og der ska slukkes for blæser, visker og kabine lys :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #5 Dato: 23. September 2007 kl: 11:46:59 »
1.: Det er almindeligt kendt at rygning, :wink:  sammen med alder   :roll:  nedsætter nattesynet, 8)  så vi er mange i Himmerland der er glade for dit initiativ.  :lol:

2.: En vil da godt vide lidt mere. F.eks. Sidder relæet ude foran, og hvor, og hvordan holdes det tørt. Kabelføringen, er det bare stripset op nedenunder. Den stor billedreportage er vist udeblevet.

3.: Det kommer vel også til at koste en ekstra pære i ny og næ, des mere lys de giver, des hurtigere går de.

@Aran - Sorry, jeg fatter ikke en klaphat af det du skriver, hvad med lidt skematisk, eller billede. ?

Nu har jeg jo ikke H4 pærer, så for at citere DT63 "man kan ligeså godt lægge en tændt cigaret op i forruden, det giver ca det samme lys" citat slut. Så hvis Backmobilen skal køre til vinter, og jeg stadig skal inhalere pandekageos, så var det måske en ide at se på sagen.

De russiske kabler har jeg ikke, men måske rene kobberbaner kan gøre det, de kan så virke som underkøringsværn samtidigt.  :lol: Det Gas, jeg tvivler på generatoren kan give de 2000A som det bygges til.

Jeg har printet spørgsmålet ud, om hvad siger tommelfingerreglerne, og vil konfrontere dem på arbejdet.

Kurt
Kurt - 25115788

Djursland

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #6 Dato: 23. September 2007 kl: 17:24:18 »
jeg har bare taget et 30 amp relæ til hver lys

dvs 2 til kort lys og 2 til nær lys altså 2 i hver side og ført 4 kvadrat ledninger ud fra sikrings boxen med sikringer på og sat de 2 relære i en vandtæt dåse som bruges i el firmaer

og brugt de org ledninger til styre strøm

og ikke andet

så er der pludselig nok strøm der ude

og der er så den fordel at hvis der er et relæ der svigtiger er der stadig lys i den ene side det er der ikke hvis man kun bruger et relæ til det hele så man har altid lys til at køre hjem en nat det pis øs regner og man er 400 km hjemmefra

Mvh Djurs   :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #7 Dato: 23. September 2007 kl: 19:14:18 »
Jo, jeg ka`da godt forsøge med et diagram.
Håber du / i kan kloges af det ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #8 Dato: 23. September 2007 kl: 20:02:52 »
Nå, så har jeg puslet lidt mere med det.

1) Først trukket et ordentligt kabel fra batteriet, som står under pass.sædet. 35 kvadrat - så skulle det række :wink:

2) Dette kabel er ført op til el-centralen ved sikringsboxen. Her smider den lige en arm af på klemme 30. Årsagen til dette er min irritation over at blæseren falder i omdr., når man belaster maximalt.

3) Herfra går monsterkablet videre til de nu 4 40 A relæer. 2 til nærlys og 2 til fjernlys. Pærerne i de yderste lygter er 80/100 W og i fjern lygterne er det 55 w. Efter relæerne sidder nu 4 stk. 20 A bladsikringer, som vedvarende er iskolde. De nu 4 6 kvadrat ledninger suser nu ud til hver sin lygte, hvor der luses til de ekstra fjernlygter. Samtidid er der etableret 6 kvadrat stel fra hver lygte.

Og hvorfor nu alt det besvær:

Før ombygning:

Spænding over batteripoler i tomgang med fjernlystændt:

12,7 V

Spænding ved lygter:

Usle 10,2 V

Efter ombygning er det ikke muligt at fastslå spændingstab med et instrument med én decimal...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #9 Dato: 23. September 2007 kl: 20:44:41 »
Jeg forstår lidt af det du skriver Jarl, men jeg må give Kurt ret lidt billeder ville være fedt at se, så er det sq lidt nemmere at gennemskue.

Hvordan for man det koblet sammen med lyskontakterne?

Og hvad er formålet med de relæer?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #10 Dato: 23. September 2007 kl: 20:57:18 »
Et relæ er en elektrisk kontakt. Når relæet fødes direkte fra batteriet, og styres af de originalmonterede ledninger, får man større spænding på lygterne, og væsentligt mindre belastning på bilens lyskontakt og omskifter.
Og hvad der er nok så vigtigt: et væsentligt større lysudbytte.

PARKHAVE

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #11 Dato: 23. September 2007 kl: 22:02:17 »
Kkrohsgård, på mange VW og ikke mindst vore T3'ere løber strømmen fra batteriet igennem ledningsnet, til - og igennem kontakterne og først derfra ud til lygterne Bl.a.) derfor får man en masse spændingstab igennem disse komponenter ( bl.a. også derfor mange golf får skigtet lyskontakter et utal af gange i deres levetid.)

Djursland

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #12 Dato: 23. September 2007 kl: 22:05:48 »
sådan jarl

nu virker det og du bliver rigtig glad for det i vinter

og ikke mindst nu er der hul ud til lygterne  

Mvh Djurs  :lol:

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #13 Dato: 23. September 2007 kl: 22:29:24 »
Jeg skal vist stå face to face med en der kan skære det ud i pap.
Bær over med mig...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #14 Dato: 23. September 2007 kl: 23:11:07 »
Ahh Krogsgård, nu underspiller du vist kortene.

Men, hvorom alting er, så er problemet, at små underdimensionerede kontakter og endnu mere underdimensionerede ledninger laver en pokkers masse modstand. Denne modstand bliver til varme bl.a. i lyskontakten, som til sidst smelter sammen. Samtidig er strømmen jo tænkt til at frembringe lys og ikke varme, men modstanden stjæler af spændingen, som ovenstående målinger dokumenterer. Lysudbyttet falder drastisk bare der "mangler" en enkelt volt ved pæren. Derfor er tricket, at køre strømmen helt uden om de små kontakter og kabler og i stedet trække et kæmpemotherf.....kabel direkte ud til lygterne. MEN det er unægteligt praktisk at kunne slukke lyset, så der skal være en eller anden form for afbryder undervejs. Det er så her relæerne kommer ind i billedet. Et relæ tænder og slukker for en hovedstrøm. Det gør det, når der tændes eller slukkes for en styrestrøm. I praksis er det sådan, at der er en lille spole, som magnetiserer en jernkerne vha. styrestrømmen. Ved denne magnetisme påvirkes en "vippe", der bærer hovedstrømmen, så to kontaktpunkter får kontakt. Så er der fri passage for hovedstrømmen. Populært sagt kan man sige, at relæ er en fjernstyret tænd/sluk-kontakt. Se jeg kunne godt tænke mig at min betjening af lyset forblev uforandret. Derfor tog jeg og brugte de kabler, der oprindelig blev brugt til lyset og bruger det som styrestrøm. Altså: Når jeg tænder for nærlyset, så sker det helt almindeligt. Men den strøm, som går gennem hele det almindelige system kommer bare ikke ud i pæren, men i stedet for i relæets spole som styrestrøm. Derved kommer magnetismen (som ikke trækker mange mA) og i relæet klasker de to kontaktpunkter, som bærer hovedstrømmen sammen og lysshowet kan begynde. Resultatet er nu, at strømmen til pæren går direkte fra batteri til pære gennem megakabler og skal på vejen kun igennem et relæ, der er beregnet til at slæbe en langt større belastning. I det oprindelige set-up går strømmen fra batteriet i et sytrådskabel, som samtidig slæber strøm til visker, blæser, el-bagrude osv. Derefter op i tændingslåsen, der er halvsnasket af gammelt fedt og bussemænd. Så op i lyskontakten, hvor kablet er blevet endnu tyndere og dernæst i blænd op/ned-kontakten, hvor 22 års støv kappes om pladsen på kontaktpunkterne. Til sidst skal de nu spindelvævstynde kabler ned og vende i sikringsboksen for at påbegynde den sidste rejse ud til pærerne. Når så strrømmen har gjort sin virkning i pærerne skal den tilbage til stel. Det kommer den gennem et 1,5 kvadrat kabel, som fungerer som fællesstel for positionslygte, nærlys, og to fjernlyspærer. Denne fælles stel mødes så med 8 andre stelkabler på søpindsvinet over sikringsboksen. For satan, jeg håber skruen er godt stram...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!