Forfatter Emne: Bremserør under bil.  (Læst 61783 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Bremserør under bil.
« Svar #45 Dato: 16. Juli 2009 kl: 00:11:54 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Har før haft bud ude på en "salgs trailer" som så kunne komme efter bussen. :idea: Kurt


Når den dag kommer, kapper du førerhuset af backmobilen og laver den til en trailer/salgsvogn m/bremser og trækker den efter din , til den tid indkøbte bus. :lol:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #46 Dato: 17. Juli 2009 kl: 01:02:40 »
Hvordan går projektet?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #47 Dato: 17. Juli 2009 kl: 13:22:25 »
Han var færdig med den ene side igår, måske bliver han færdig med den anden side idag fredag. Umiddelbart ser det godt ud, jeg har jo sagt det skal laves uden pynt, da det alligevel sidder skjult, så der er ingen grund til at slibe svejsesømme ned og den slags.

Nu kommer så det evige dilemma med grunder, lak, sovs og eventuel hud, ny inderskærm der dækker bedre og montering af de to sider jeg har skåret af.

Gid der var en entydig sang om de produkter, istedet for den forvirring.:

Grunder.: Nemmest på spray, Biltemas skulle være OK, men hedder noget med filler og der advares om den ikke passer til alt lak. Grunder må ikke stå alene, skal som minimum have klar lak ovenpå.

Lak.: Her skelnes imellem farve og lak, farven er bare pynte pigmenter, lakken er noget stads der lukker helt for vand. Hajerne vidste ikke rigtigt om Biltemas auto spraylak var OK, men de mente det ville være OK, alternativt må jeg acceptere den farve han har i sprøjten PT.

Sovs.: Mærke ?????? Spand med Tectyl er brugt op. Enten en spand mere, eller de små bøtter fra Biltema og en sprøjte der passer til. Hvordan skal min gamle Tectyl sprøjte blive ren, den kan ikke få noget gennem slangen.
Hvor mange huller må man bore i paneler, før det er for meget, de proppes jo til igen. Bør man egentlig ikke lave et dræn nederst på panelet.

Hud.: Kun i skærmkasser, det har en frygtelig evne til at slippe og så er der rustfælde, dobbelt op af det tynde istedet.

Inderskærm.: Den der sad, dækkede kun halvdelen ind over hjulet, det må kunne gøres bedre, er der nogen der har erfaring med de løse sorte man kan købe, hvad var det de kostede.? Ellers må jeg designe et stykke polycarbonat plade.

Skørtet.: Skal jo samles i oversavningen og forneden. Jeg tror det bliver undersænkede popnitter med en smal strimmel plast på indersiden, så kan der spartles lidt inden ny lak eller folie kommer på. Må jo nok hellere se efter om jeg kan få konstrueret et nyt jernstativ for neden, helst med udluftning, da det ikke går der står vand derinde, har erfaringen vist.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #48 Dato: 17. Juli 2009 kl: 16:02:17 »
Fint nok.
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #49 Dato: 20. Juli 2009 kl: 10:31:17 »
Så kom bilen hjem igen.

Nu skal jeg have skiftet en masse bremserør under bilen. :x og enten monteret skørterne igen, eller lavet så det ikke er for skarpt for synsmanden. (desværre er fristen for omsyn idag, så det bliver et helt nyt syn igen, iløbet af ugen)

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #50 Dato: 26. Juli 2009 kl: 20:12:16 »
Lige en række spørgsmål omkring de famøse rør, det er jo første gang. :?

1.: Jeg har løsnet hovedrøret og lader den nu dryppe af. Kommer der problemer senere på grund af det.? Eller det bare fyld på og luft ud.

2.: Jeg er belevet anbefalet at skarre røret der går op til hovedcylinderen, er det GO eller NO GO - Hvilken dims skal jeg eventuelt samle det med.? (Hvor umiligt er det af få røret helt op gennem bunden.??

3.: Må jeg genbruge omløberne Ja eller Nej (gevindet fejler jo intet, det er vel kun nøgle sekskanterne der dør.)

4.: Jeg finder forskelligt små rust alle mulige steder. Er det bare at skrabe lidt og så tynd tectyl ?????? (får sku nerver af det brune lort)

Ellers er den dovne hund gået igang med skiftet, første omløber gik absolut problemfrit.  :shock:  :P   :)  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #51 Dato: 26. Juli 2009 kl: 22:12:22 »
Der bør ikke opstå problemer, medmindre hovedcylinderen er tørlagt i en længere periode. Ellers er det "bare", at påfylde frisk bremsevæske og udlufte fra en ende af. (Højre baghjul, venstre baghjul, Højre forhjul - og rigtigt gættet: venstre forhjul til sidst )
Hvis rørene fra hovedcylinderen er tip top, må du gerne lade dem sidde frem til, hvor de er samlet. Men vær omhyggelig med, at der ikke er rust lige ved omløberne, det er absolut ikke anbefalelsesværdigt. I en snæver vending kan man vel nok genanvende en omløber, men det virker mere professionelt, at montere nye. Og gu` er det et knoklearbejde, men en rar fornemmelse, når alle rør og slanger er udskiftet (og så får synsmanden tændt de små julelys i øjnene )
En ikke alt for stor rørtang eller en "svejsetang" / fastholdertang er næsten et must til genstridige omløbere.
Hvis du har kobberfedt ved hånden, kan du med fordel give rørene et tyndt lag der, hvor omløberen går ned over ( og ligeledes på gevindet )
Overflade rust skal afrenses. Der hvor det er muligt, bruger jeg en roterende stålbørste, og nogle siger det er overflødigt, men jeg bruger altid en gang grundfarve, inden efterbehandling med dinitrol e.l.
Pøj - pøj med det.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #52 Dato: 26. Juli 2009 kl: 22:33:20 »
Kurt, du ved det godt selv inderst inde:

Bevarelse af gamle usle stålrør er en sekundaløsning. Klip, skru af, smid ad helvede til. Start helt forfra. Nye lækre kobberrør, spritnye omløbere, befæstigelsesclips samt nye slanger hele vejen - det dur, og det er 750 gange nemmere at arbejde med. Den samlede udgift inkl. koningsværktøj overstiger ikke en tudse. Biltema har koningsværktøjet og røret i 5 og 10 meters ruller, omløberne og befæstigelsesclipsene har Meca og slangerne finder du i Hovwdiaudi eller alle mulige andre steder. Køb også en bred nøgle til omløberne, så bliver de ved med at være flot sekskantede. Og for nu at gå helt bananas: hvis det var mig, så fik den også lige nye hjulcylindre bagi, og jeg ville også lige kaste et kritisk blik på caliprene foran. Når de ting er på plads, kan man tillade sig at sige, at man har styr på det hydrauliske system - skarrer man gamle sure stålrør og flikker det sammen med tyggegummi og cykellapper, får man til gengæld fornøjelsen af at se sin bil nedefra noget oftere...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Bremserør under bil.
« Svar #53 Dato: 26. Juli 2009 kl: 22:43:05 »
jo kurt du kan i principet godt samle to rør med et et samlestykke, nogle biler er det gjort fra ny, men jeg har den holdning at det skal side og ligne præcist som originalt.
jeg mener ikke jeg har skiftet det rør til hovedcyl på vores T3, så ved ikke om det er et stort problem der, men har da ikke mødt et rør jeg ikke kunne skifte endnu :wink:
det "T"stykke på det sidste billede kan du vælge at klippe rørerne til og så løsne omløberne i skruestikket, det gjorde jeg selv, da omløbene sad godt fast.
jeg plejer normalt at klippe rørene og bruge en skalde nøgle med 11mm 6-kant top til afmont, bliver omløberen rund må du bruge lidt varme og en tang(svejsetang, rørtang mm)
når du nu er i gang er det er god ide at skifte bremseslangerne, da de er billige hos hovwdi og arbejdet er stort set det samme.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #54 Dato: 26. Juli 2009 kl: 23:38:53 »
Det er som regel inde bag, oppe under eller et sted der er samlet, hvor man kan se det brune komme frem. Måske Biltemas spraydåse grunder skal på før tectyl, men det er umuligt at komme til at rense rusten helt af, kan kun lige kradse overfladen.

Godt så.: Hvordan kommer man igennem bunden, med det rør der skal derop ?  Nu vi er igang, hvad med det rør over tanken, skal den ned før det kan monteres.?

Ud til baghjulene blev skiftet sidst, men må lige se om der skal skiftes ved forhjulene også, men det var altså dem oppe under bilen som synsmanden ikke kunne lide.

Jarl for pokker du er ved at falde af på den, Meca lukkede i DK for et års tid siden. Kan biltemas sorte clips til 4mm huller benyttes, eller skal det være samme model dobbelt clips.

Har købt koningsværktøj, rør og nogle omløbere til 12 kroner stykket, men glemte da clips.
Det blev den lille Biltema model, den kan man nemmere have med under bilen.

Foreløbig TAK! Er kommet igang og fået T-stykket befriet for rør.
Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #55 Dato: 28. Juli 2009 kl: 18:56:57 »
Mekonomen har prakket mig en pose nipler på, Men det er 10 mm, er det ikke rimeligt ligegyldigt om det er 10 eller 11 mm nøgle.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #56 Dato: 28. Juli 2009 kl: 19:19:31 »
Jo, hvis "rynkerne" (gevindet) er det korrekte, og længden passer.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #57 Dato: 29. Juli 2009 kl: 19:33:57 »
Bare skru rør af og lav en kopi. ">%& :evil: =?#

Når jeg ikke kan få det ud, gætter jeg på det ikke bliver nemmere at få det nye ind. :x

Skal røret kun enkelt kones eller hvad. Det ligner jo ikke det jeg piller af. ??

Hvordan får man værktøjet ud, når det tabes ind mellem tanken og vangen  :evil:  Må prøve om lillelort kan få sine små hænder derind, jeg kan ikke.

Hvordan får man røret gennem bunden.?
Skal tanken af for at skifte røret der går bagud.?
Skal Backmobilen bare skubbes hen ved siden af tøseøsen. :?

Lorte arbejde.......

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremserør under bil.
« Svar #58 Dato: 29. Juli 2009 kl: 20:32:34 »
Hvis nogen skulle være i tvivl så er det spørgsmål.!

Svar eller bare en reflektion vil være kærkomment. :idea:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Bremserør under bil.
« Svar #59 Dato: 29. Juli 2009 kl: 20:36:19 »
kurt, det vil hjæpe hvis du lige viser et billede af dit bremserørs værktøj, jeg plejer altid at lave kraverne ved skruestikket, dernæst bukke røret efter det gamle og mont. de sidste små just af røret gøres når røret er spændt fast.
men der burde følge en lille "brik" med til hver str. rør! det er den der laver dobbelt kraven i en arbejdsgang.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D