Forfatter Emne: Step by step billed-blog af motorrenovering  (Læst 5655 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Dato: 18. Oktober 2006 kl: 01:24:04 »
Kære forum

Jeg har lige gang i en renovering af en 1,6 D uden turbo. Det er ganske vist en Golf-motor, men det gør egentlig ingen forskel bortset fra ventilløfterne. Alt i blokken og det meste af resten er umiddelbart sammenligneligt med, hvad der sidder i en T3. Samtidig er det også identisk med en JX og en KY på nær enkelte detaljer - oliesprøjtedyser og ekstra kølekanaler. Ja, faktisk er det meste også som en 1Y og AAZ.

Det hele bliver ikke færdig på en dag, men det er mit fortsæt at fotografere hele processen, som jeg kommer frem i den og uploade og kommentere billederne efterhånden som jeg kan nå det.

Jeg håber, at nogen en dag kan få lidt hjælp af fortællingen...


Først damprenser jeg alt det udvendige og så flår jeg stumperne fra hinanden. Såstarter vi med blokken:



Det skal undersøges om den kan genbruges uden at få overstørreelse stempler. Derfor måler jeg stempelringsgabet. Dvs. den afstand der er mellem enderne af stempelringen, når den sidder på det mest slidte sted. Brug et stempel til at presse den ned med - så kommer den til at sidde lige. Der måles med søgerblade og det skal være ne ny stempelring i den rigtige størrelse. Stempelringsgabet er i en ny motor 0,30 - 0,50 mm. Slidgrænsen er 1,00 mm. Måler man værdier på 0,60 - 0,70 skal en boring/honing til overstørrelse overvejes.

 

Denne her holdt et mål på 0,40 mm, så den kører videre med standardstempler.
Nu er så turen kommet til stemplerne. I standardstørrelse (1,6 D) er de 76,48 mm mens cylinderen er 76,51 mm. Der skal være lidt plads til varmeudvidelse. Stemplerne skal også måles og de må max. være slidt 0,04 mm. Målet tages på tværs af krydspinden 15 mm fra bunden af skørtet.



Det var også OK - de havde et slid på 0,02.
Der skal selvfølgelig nye ringe i - og selvfølgelig af mærket Kolbenschmidt. Når man snakker stempler og ringe til VW, så er det tre mærker, der dur. Det er Kolbenschmidt, Mahle og Nüral. Man kan sagtens købe noget billigt kram fra Fjernøsten eller Rumænien - Det er ligesom at pisse i bukserne på en vinterdag...
For at ringene kan slides ordentligt til og motoren kan holde godt fast i oliefilmen på cylindervæggene skal den hones. Honeren skal lave nogle fine krydsslibninger som har en indbyrdesvinkel på ca. 30 grader.



Når honingen er færdig checker jeg lige cylinderen, så jeg kan se, at den holder målet og ikke er oval, tøndeformet, kegleformet eller andet interessant...



Så er turen kommet til bunden, så jeg vender blokken om. Jeg har blæst alle smørekanaler rene - også dem i krumtappen, så der ikke sidder gammelt slam og blokerer for olien. Så skal jeg have fundet ud af om krumtappen er slidt på lejesølerne - både til hovedlejerne og plejllejerne. Hvis folk har kørt med dårlig/for lidt olie så kan sølerne slides meget eller blive ovale.



Den var heldigvis OK. Så skal hovedlejerne i, og de skal vende rigtigt, så hullet passer med smørekanalen. De skal også have en klat olie lige til at starte på.



Krumtappen lægges FORSIGTIGT ned i hovedlejerne.



Så skal lejeoverfaldende på og de skal vende rigtigt. Læg mærke til det midterste. Det har særlige sideskaller, der styrer krumtappens aksiale spillerum.

 

Det er vigtigt, at gevindhullerne er rene og ikke indeholder snavs/vand/olie. Så skal lejeoverfaldene spændes i moment 65 nm - lidt efter lidt og over kryds.



Det var hvad vi nåede i aften - Godnat
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #1 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 22:55:40 »
Så blev det stemplernes tur. De skal som sagt have nye ringe. I bunden af udfræsningerne til ringene - især de to øverste sætter der sig altid en masse koks og sod. Det er vigtigt at fjerne det - ellers er der ikke plads til at klemme de nye stempelringe sammen. Man kan knække en gammel stempelring og slibe den skarp. Så har man en passende skraber. Pas på - kanterne på en gammel stempelring er møgskarpe.

 

Så sættes ringene på - vær opmærksom på, hvordan de vendes - skriften på ringene skal altid vende opad. Ringenes spillerum i udfræsningen måles med et søgerblad. 0,05 - 0,15 er fint, men mere skal det ikke være



Ja, og et par af stemplerne har mødt ventilerne ved et tandremsuheld og så får de sådan nogle fine mærker i toppen... SKIFT REMMEN I TIDE! - Stemplerne har overlevet, men ventilerne bliver bøjet.



Der lægges nye plejllejer i plejlstangen



og stempelringene klemmes sammen med en stempelringskompressor, så de kan komme ned i de smurte cylindre. Plejllejerne får også lidt olie.



De sættes i toppen af cylindren og får nogle forsigtige dunk med hammerskaftet så de glider ned i cylinderen. Stor forsigtighed kræves - knækkede ringe er pisseirriterende



Lejeoverfaldene sættes på nedefra og spændes i moment. det er vigtigt at skifte plejlboltene - det er strækbolte ligesom dem i topstykket - de strækker sig kun én gang.



Så er det tid til mellemakslen. Den skal lige have nogle nye lejer



Og så er den klar til at blive skubbet ind på plads. Det gør jeg i morgen
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #2 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 12:08:43 »
Så kom mellemakslen ind i sine fine nye lejer



Og dækslet med ny shimmerring kom på. Der kom også flange på ved krumtappen



og i den anden ende af krumtappen. Selvfølgelig med nye shimmerringe i begge ender - det er simpelthen for dumt at spare en halvtresser her og så bagefter have fornøjelsen af at tage gearkassen af igen for at skifte shimmerring...



Så skal tandremshjulet på på krumtappen. det er her man skal bruge en bolt i topkvalitet 12.9 (hvis der sidder 10.8 i, kan det også gå). Det er så vigtigt, fordi denne bolt kan udrette ligeså meget skade som en sprunget tandrem, hvis den løsner sig eller knækker. Man skal altid være opmærksom på, hvis bilen har tendens til at stige og falde i tomgang - det kan være et tegn på, at denne bolt er løs - så flakser indsprøjtningstidspunktet nemlig op og ned. Lidt Lock-tite skader ikke!



Den skal spændes med et monster-moment. Derfor skal der hold på krumtappen. det kan gøres sådan:



Og vupti, så sidder den der...



Så skal der findes ud af, hvilken toppakning, der skal i. Altid, hvis man har pillet ved lejer, plejlstænger eller stempler skal der måles. POå sådan en motor stikker stempeltoppen op over motorblokken. Vi vil jo nødig have at stemplet slår på topstykket, så toppakningen skal altså have den rigtige tykkelse. DFer findes 3 forskellige tykkelser og i en rep. håndbog kan man se hvilken man skal bruge til det mål man har. Man skal måle alle fire stempler og den højeste tæller. Hvis der er stor forskel på stempelhøjden, kan man med fordel bytte lidt rundt på plejlstængerne til den ligger jævnt. Det giver en roligere motorgang. Jeg måler altid med et måleur, men har man ikke det, kan man klare sig med et stykke lige stål og søgerblade:



Så er blokken faktisk færdig. Selvfølgelig mangler der alle de eksterne komponenter - pumper, flanger osv., men der er jo lige ud ad landevejen, så det tager vi en anden gang. Når nu den er fin nyrenoveret, så giver jeg den lige en gang lak, så bliver den så fin... :D

 

Og så er vi klar til topstykket...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #3 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 12:46:38 »
Bare af ren nysgerrighed, så skulle det vel ikke være POR15 du har malet blokken med ?  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #4 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 13:33:41 »
Jeg kan godt se, at det ligner, men nej - det er bare ganske alm. alkyd.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #5 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 13:37:20 »
Ok, men du kender det  ?
Har du (eller nogen af jer andre) erfaringer med det, eller kender nogen der har ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #6 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 13:38:28 »
altså POR15 !

tjek evt. www.por15.dk
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #7 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 13:49:03 »
Btw. er det ikke smartere at sætte plejllejer på efter stemplet er kommet i cylinderen, så det ikke falder af når man banker blødt på stemplet med en hammer  ?
Og er det ikke nemmere at lægge krumtappen i efter alle stempler er sat i og plejllejer ligger på sin plads ?

Hva nu hvis stempelhøjden ikke er ens eller god nok og man skal bytte rundt på stemplerne, så skal man vel ha nye plejlstangs bolte ?
Så bliver det hurtigt en dyr fornøjelse, hvis man skal bytte rundt et par gange  :shock:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #8 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 14:35:12 »
Jo, jeg kender godt POR15 - det er sådan noget rustbeskyttende og fugthærdende maling til udsatte steder f.eks til maritimt brug. Min kammerat, der sejler lidt bruger det til at male udsatte konstruktioner på båden, men koster det ikke en formue? - Jeg synes altid, at han piver, når han snakker om det.

Ang. samle rækkefølgen - de nye plejelejer spænder jo lidt i plajlstangen, så de plejer ikke at falde af. Nu er det også mest for kameraets skyld at blokken står op under denne samling - normalt lægger jeg den på siden, så jeg kan komme til både fra top og bund på en gang.

Og jo, bytteriet kunne hurtigt blive dyrt, hvis den skulle have nye strækbolte ved hvert byt. Derfor trækker jeg dem kun lige til i første omgang indtil jeg har målt stempeloverstanden. Så er det "gratis" at bytte, og når jeg så har nået det bedst mulige resultat, så får de det endelige moment.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #9 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 19:37:49 »
Hej Jarl,

Hatten af for al den tid du har brugt på denne tråd.

Vil du ikke forklare hvordan du har skiftet mellemaksellejerne?

Jeg synes de gav anledning til en del genvordighder, -især at få dem ud, så jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan en 1,6-D-guru som dig har gjort.

Mvh. Ulf

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #10 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 19:45:15 »
det er simpelhen så smukt det der  :P

det er vist en af de bedste samlevejledninger jeg har set
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #11 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 19:59:18 »
Citat fra: "gulf"

Vil du ikke forklare hvordan du har skiftet mellemaksellejerne?

Jeg synes de gav anledning til en del genvordighder, -især at få dem ud
Mvh. Ulf


Jeg har et 3/4" topnøglesæt, hvor nogle af toppene passer perfekt som drivdorne. Dem bruger jeg både til ud og ind. Man kan også få et sæt i Biltema med alverdens skiver til at presse lejer og bøsninger ind og ud, men jeg kender det ikke på førstehånd.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #12 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 21:45:10 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg har et 3/4" topnøglesæt, hvor nogle af toppene passer perfekt som drivdorne. Dem bruger jeg både til ud og ind.


Ok, tak.

Det er noget nær samme metode jeg har brugt. Det er vist bare mit håndelag, der skal trænes lidt mere med kæmpe-dorne.

Men et tillægsspørgsmål: Kan du få dine toppe helt ind til det bageste leje? Har du 9 stk 3/4" forlængere, eller piller du "proppen" ved det bageste leje ud?

Mvh. Ulf

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #13 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 22:08:05 »
Citér
Har du 9 stk 3/4" forlængere


 :lol:  :lol:  :lol:  Sig mig, hvor lang er din motorblok...

Nej jeg har 2 lange - det er rigeligt, og jeg tager det også forfra - altså fra tandremssiden.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Thor

  • Gæst
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #14 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 22:40:19 »
Du er sandelig en effektiv mand Jarl, synes bestemt det ligner min gamle 1,6 du hentede i søndags. Nyrenoveret motor, og så på mindre end en uge.
Selv svejses der stadig rust på mit gule lyn.