Forfatter Emne: Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!  (Læst 2381 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Dato: 01. Februar 2013 kl: 01:09:21 »
Min skydedør er lige her til aften "hoppet", da jeg lukkede døren - ikke hoppet af til USSR, men armen på døren hvor lejret hviler/ruller på skinnen er hoppet af. Døren hang lidt kan man vel godt sige.

Hvordan sættes det på? Skal døren helt frem for, at få  armen ind på igen? Skal der en bestem teknik til (lad mig blot nævne, at mørke om aftenen ikke støtter at få døren på plads).

Der sidder en pal med fjeder helt forrest på skinnen (som er gået af da døren skulle på) - låser den noget, når døren er lukket i?

Min udfordring er, at jeg skal til Jutlandia fredag d. 1 feb og bla hente nogle dele til bussen, så jeg er en smule presset (foruden døren ikke kan lukkes lige nu ....).

Skal nævne at min skydedør har haft nogle anstrengte lyde når døren er åbnet og lukket.

Hjælp .....

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #1 Dato: 01. Februar 2013 kl: 07:09:26 »
Du er velkommen til at ringe efter kl 8.30. 20114427

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #2 Dato: 02. Februar 2013 kl: 16:18:59 »
Af med de 2 skruer nedenunder dækpladen til skydedørsskinnen.

Ca midt på skinnen er der en halvmåneformet udskæring.
Det er her at hjulene fra skydedørsrullen kan hjælpes ind på plads igen.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #3 Dato: 03. Februar 2013 kl: 00:20:54 »
Citat fra: "gungho" post=94749
Min skydedør er lige her til aften "hoppet", da jeg lukkede døren - ikke hoppet af til USSR, men armen på døren hvor lejret hviler/ruller på skinnen er hoppet af. Døren hang lidt kan man vel godt sige.

Hvordan sættes det på? Skal døren helt frem for, at få  armen ind på igen? Skal der en bestem teknik til (lad mig blot nævne, at mørke om aftenen ikke støtter at få døren på plads).

Der sidder en pal med fjeder helt forrest på skinnen (som er gået af da døren skulle på) - låser den noget, når døren er lukket i?

Min udfordring er, at jeg skal til Jutlandia fredag d. 1 feb og bla hente nogle dele til bussen, så jeg er en smule presset (foruden døren ikke kan lukkes lige nu ....).

Skal nævne at min skydedør har haft nogle anstrengte lyde når døren er åbnet og lukket.

Hjælp .....


Hvis du er kommet til hovedlandet og stadig har problemer med døren, kan jeg sikkert hjælpe med lidt stumper.
Holder din plan for hjemturen, er det kun ca 10 km omvej.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline timlund

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 11
    • Vis profil
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #4 Dato: 03. Februar 2013 kl: 08:51:57 »
Hvis det er nogen hjælp - kan jeg fortælle at det samme skete for mig i forbindelse med en begravelse. Familien steg ud af bilen og som sædvane slukkede og lukke jeg - den sidste dør var skydedøren. Med et raskt snuptag blev døren smækket på plads - troede jeg. Den fornemmelse af at stå med en dør i hånden som kun hænger to steder, den ene på vognen og det andet sted - i hånden - glemmer jeg sent. Men jeg kan så oplyse, at jeg valgte ikke kom til begravelsen - men fik istedet sat døren på plads - så for en uerfaren ral-mekaniker - tog det en begravelses tid - ca 1 time. Så kørte den - uden lyde og som smurt - hvad den også var med WD40 (det var hvad jeg lige havde ved hånden). Når det bliver lidt varmere skal lejerne nok have lidt fedt.

Men som svar på dit spørgsmål, så skal pladen der skjuler den skinne som de to eller tre kuglelejer (kan ikke huske det helt klart)  køre på, skal først af (er monteret med to skruer, en  i hver ende af pladen, som kan ses nedefra. De var i mit tilfælde noget rustne, og det var nok det største problem, at få dem skruet ud, uden at ødelægge de små metaldimser som skruerne var skruet ind i, så jeg kunne komme til det væsentlige) - og så giver det sig selv når du kan se hvordan det virker.  Jeg kan huske, at jeg havde stor hjælp af en lille kasse der kunne understøtte døren mens jeg rensede lejerne og i øvrigt tænkte store analytiske tanker.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #5 Dato: 03. Februar 2013 kl: 09:50:24 »
Havde besøg af Gungho fredag aften. Han er kørende igen.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #6 Dato: 03. Februar 2013 kl: 10:24:08 »
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=94831
Havde besøg af Gungho fredag aften. Han er kørende igen.

 Mvh Jønne Ukendt


jamen JønneU, du er jo en guttermand

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #7 Dato: 03. Februar 2013 kl: 11:45:10 »
Og står man i en haster-situation med en skydedør der er hoppet af bagi, kan man ofte få den løftet hen og smækket så man kan låse den - og den bæres af låsen bagi.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Skydedør \"hoppet af\" - helvede og satan!
« Svar #8 Dato: 03. Februar 2013 kl: 12:05:47 »
Tak for alle jeres svar - som Jønne Ukendt skrev (han er nu "Jønne Kendt" i mine øjne), så skulle der en udskiftning af lidt mekanik til (armen) - og så en god times tid for at montere. Det drillede noget - og hvor er jeg dog glad for, at jeg ikke stod med det selv.

Ved nærmere eftersyn hos Jønne kunne jeg se, at selve "armen" som kører på skinnen og sidder på det bagerste af døren - den kunne ikke bevæge sig, så når døren skulle i, så blev armen vredet ud mod "pyntepladen" uden på skinnen, og derfor giver det også god mening, at den "hoppede" af skinnen til sidst. Derfor var den også svær at få på igen for mig - og det rigtige var så også, at få en renoveret "arm", som kunne bevæge sig og med ny lejre.

Under skinnen kunne jeg så desværre se, at der var nogle mistænkelige huller med det som vist kaldes rust ... der ligger lidt forårssvejsning og venter der.

Jeg kan godt genkende noget af det, som Tim skriver - men tror, at forskellen her var, at min arm ikke kunne bevæge sig.

Det var en rigtig god hjælp fra Jønne på sen meget sen fredag aften.

Turen til Jønne - døren blev tvunget i med rem spændt op mod forsædet, og så var det "blot" at spænde den så meget, som muligt - døren gabede små 5 cm, så der var ganske stor transportstøj samt kulde.

Især tak til Jønne - og tak for jeres input.