Forfatter Emne: Hvad sker der med større hjul?  (Læst 2485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thomasfyn

  • Gæst
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #15 Dato: 01. August 2012 kl: 22:30:59 »
Mange tak for svar..

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #16 Dato: 02. August 2012 kl: 14:59:08 »
Er det ok kun at have de store dæk på baghjulene?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #17 Dato: 02. August 2012 kl: 17:03:49 »
Jeg har 205/14 på forhjulene, så forskellen er ikke så stor.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #18 Dato: 02. August 2012 kl: 17:12:05 »
Citat fra: "brian"
Er det ok kun at have de store dæk på baghjulene?


1.5Dækbreddenmå afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.


hmmm, måske; hvis breddeforholdet er uændret

"sakset" fra Vejledning om syn af køretøjer

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #19 Dato: 02. August 2012 kl: 17:21:40 »
Jeg kører med 215x14 for og bag, ruller rimeligt let op i fart ( man er måske lidt langsom, men passer til gearskiftet ;) ) og kørte på de sidste 600 km gns på 12,93 km/l
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline lambove

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 116
    • Vis profil
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #20 Dato: 02. August 2012 kl: 17:53:44 »
Det kommer noget an på hvilke fælge du sætter 225 på.  Det kan nemt gå hen og blive ballondæk, a'la gummiged.
gunnar6610: 13 påliteren, det er sgu godt klaret. Kører selv på 8x17(!) tommer fælg med 225x45profil. Det er næsten som at køre på fælgen. Den ta'r alle småsten. Ikke specielt komfortabelt. Jeg bliver nok nødt til kigge på den opsætning. Den går også kun 9-10, hvis jeg er flink og kører med let  fod på ren ren mv-kørsel. Triller  80-90-100. Det ser jo smart ud, altså det med fælgene, men det er nu lidt for dyrt på en længere  tur. Der er en del side, tabeller, på nettet, der kan retnings give om sammanhængen melem fælg- og dækstørrelser, så du kan have den samme grearing, eller måske lidt op- eller ned. Havde selv en earl-bay for mange år (70'erne) siden- devar født med 14 ", men jeg satte 15" på baghjulene, og det gik fint på adskillige ture tli Grækenland, men du skulle for berede overhalingerne grundigt.
Det var lidt errfaringer, håber det kunne bruges til et eller andet.
Hilsen lambove
volvo\'er, vw\'er, buggy,  vw variant, earlybay, vw T1\'ere, mange; volvo 210\'ere, polo: fed bil 500.000 km, peugot 400-et-eller-andet, frygtelig øse, sierra, orion, polo igen, felicia ( der står vw på alle stumperne), caddilac-65, fed øse, og nu T3 med orioginal camping "upset", og så nu lambo\'en på lang bund. men det er måske kun aktuelt på vw-nettet.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #21 Dato: 02. August 2012 kl: 23:31:36 »
Citér

Kan det knibe at komme op i fart?
Ændrer det benzin økonomi ?

Jo mere du øger størrelsen på dine dæk, jo mere tager du accelerationene ud af din T3'er. Så hvis Bodil ellers har nogen acceleration, så regn med at den formindskes mærkbart hvis du går alt for meget op.
Til gengæld vil det ændre lidt på din benzin økonomi i positiv retning, da du vil køre samme distance/hastighed men med lidt lavere rpm.
Det er et udbredt dilemma for mange 4x4 entutiaster, for de/vi vil gerne have store dæk uden at miste accelerationen.
Mht. om det er lovlig str. eller ej, så er det stort set kun til syn at du vil komme ud for en som kender reglerne og størrelserne på fingerspidserne.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

thomasfyn

  • Gæst
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #22 Dato: 02. August 2012 kl: 23:35:07 »
Tak for alle kommentarerne

Offline jacob_kornum

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 360
    • Vis profil
Hvad sker der med større hjul?
« Svar #23 Dato: 03. August 2012 kl: 11:45:23 »
Jeg lånte nogle syncrefælge med 215/14 dæk af Mölle som jeg prøvede nogle uger på DRL.
Det var en klar forbedring når jeg lå på 100 på motorvejen - lavere omdrejninger og mindre støj.
(hastigheden får jeg fra tomtom-app på telefonen, og ikke fra speedometer, så den passer).
Trods denne forbedring blev den for sløv i optrækket og gearskiftet passede ikke så flydende med den almindelige håndtering ved lavere omdrejninger, og slet ikke med 7 passagerer og en lastet trailer.
Nu spiller det nok ind at DRL er en cs'er med sin inponerende sejhed og tilsvarende beskedne ydeevne.
Jeg gik tilbage til det den er født med og satte tophastigheden ned til 90 og blev glad for det jeg havde opnået ;)
Bedste Hilsner: Jacob Kornum - T3 wannabe

1990 - 1993 : VW LT 35
1993 - 1995 : Volvo 245
1995 - 1996 : Citröen 2CV
1995 - 2002 : Vespa 150 sprint
2002 - 2004 : Dodge Dart Deamon \'74
2003 - 2004 : Mercedes SE 380 \'89
2004 - 2007 : Crystler Grand Voyager \'99 + Mini Cooper ´07
2007 - 2010 : VW Multivan highline \'06
2010 - 2012 : T3 : DRL : Det Røde Lyn : Caravelle cs \'86
2012 - ?       : HT, DSB og jernælg