Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - TONY

Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14
166
Diesel Fora / Tilspænding af topstykke på JX.
« Dato: 17. September 2008 kl: 19:19:17 »
Jeg har lige skiftet topstykke på Bastler-Bussen, og efter at have læst en masse indlæg, følte jeg mig sikker på tilspændingen.
Først 40 Nm. og dernæst 60 Nm. så en gang 90 grader og nok en gang 90 grader, og så var det at jeg tydeligt kunne mærke at et par stykker af boltene blev lettere at dreje  :shock:  altså gav de sig som de jo også skal.
MEN de skulle vel ikke give sig allerede ved anden omgang 90 grader  :?:
og hvis det er ok, skulle de så ikke give sig allesammen.  :?:
Kan det få betydning for den senere efterspænding at et par stykker af boltene allerede har givet sig.  :?:
Håber selvfølgelig at det ikke betyder noget, for jeg vil nødigt til at gøre alt arbejdet om igen.  :?
Er der nogen som har et par beroligende kommentarer til den tidlige "strækning" af boltene...  :?:  
er sgu lidt nervøs over det...  :(

Tony

167
Diesel Fora / dobbelkabine på hvideplader?
« Dato: 26. Juli 2008 kl: 15:11:05 »
Det afhænger fuldstændig af standen på bilen, men regn med et sted mellem 9000,- (vrag) og 18000,- (perfekt stand)  :shock:

Tony

168
Diesel Fora / Luftfilter på TD...dummespørgsmål.!!
« Dato: 14. Juni 2008 kl: 23:45:51 »
..  :oops:  .. kort og godt.. kan man uden at få problemer, "vende" indsugningsretningen i luftfilter-tønden på en TD, så den suger fra studsen på siden, i stedet for at suge fra studsen i enden...  :oops:

Årsagen til spørgsmålet er en påtænkt flytning af luftfilteret i forbindelse med ombygning i motorrummet, hvorefter det vil være lettere at montere de nye indsugningsrør hvis man kan "vende" indsugningsretningen gennem luftfiltret.

Tony

169
Diesel Fora / Forskel på nye og gamle gearks.ophæng
« Dato: 05. Juni 2008 kl: 13:43:30 »
Som en udløber af tråden "ufrivillig motorflytning", kommer her lige et par billeder af gearkasseophæng og skiftesystem fra en årgang 82´som er meget forskellig fra alle andre.
Blandt andet sidder gearkassen (og motoren) ca. 3 cm. længere fremme i bilen. "Standarden" er tilsyneladende ca. 55 cm. fra midten af trækaksler til forside af tværvangen ved ophænget, hvorimod den gamle 82´er kun er ca. 52 cm.

Tony

170
Diesel Fora / Ufrivillig motorflytning.
« Dato: 05. Juni 2008 kl: 01:26:36 »
Så er der vist igen blevet brug for lidt ekspertbistand og gode råd herinde fra...  :idea:
Jeg har lige flyttet en komplet JXér med gearkasse og alle ophæng, over i min 82´bus, hvor der før sad en CSér med den helt gamle model gearkasse.
Problemet er at motor og gearkasse med et trylleslag nu sidder ca. 3 cm. længere tilbage, end den gamle...  :shock:  .. den var let at montere, og alle ophæng passede tilsyneladende fint, men kablerne til pumpen var pludselig blevet for korte, og der er kun lige plads til at tandremsdækslet kan komme ned på plads..  :?
Kabler m.m. kan sikkert flyttes, men jeg er bekymret over hviken virkning det vil få på f.eks. trækakslerne, når de bliver monteret længere bagude..  :?:
Er der nogen som har lignende erfaringer, og skal jeg arbejde på at flytte motoren fremad igen..  :roll:  .. og er der én som ved hvor forskellen på ophængene skal findes... hvis der en forskel..  :roll:
Jeg må i gang med målebåndet i løbet af dagen, men håber meget at nogen herinde måske kender forklaringen og løsningen på denne ufrivillige motorflytning.

Tony

171
Diesel Fora / Krumtapvurdering, godt eller skrot....?
« Dato: 30. Maj 2008 kl: 13:48:19 »
Ugen er gået med at demontere et par motorer og lægge dele på hylden, men jeg er lidt i tvivl om denne krumtap kan stå distancen i en "ny" motor.
Det 2. plejlstangs-fæstne fra venstre på billedet, har en lille fure som lige kan mærkes med en negl, og der sidder en lille grat på størrelse med spidsen af en knappenål i furen.
Er det værd at ofre tid på at fjerne graten (kan sikkert vippes af med en skruetrækker) og efterpolére...? Generelt ser resten af fæstnerne (sølerne..?) fine ud, dog med brunlige oliespor, og jeg ser den nødigt som skrot, da det er den gamle type med notgang til krumtapshjulet.
Nogen som har en vurdering eller kommentar til jernklumpen ....  :?:

Tony

172
Diverse / Efterlysning: T3 som autotransport!
« Dato: 19. Maj 2008 kl: 00:45:30 »
De eneste T3-autotransportere jeg har set billeder af, er tyske og er med trailere efter.....  :roll:
Er en T3 ikke lidt rigelig høj at bruge til formålet...  :roll:
Og med ombygning (højere vægt) er det nok tvivlsom om der er nok "fri vægt" tilbage til at måtte bære en gammel Mini, indenfor den tilladte totalvægt.

Tony

173
Dine Projekter... / Weekend-afslapning.
« Dato: 29. Marts 2008 kl: 18:06:04 »
Når nu det gode vejr er kommet, må det da udnyttes at man endeligt kan komme "ud" og lave noget fornuftigt ...  :roll:  ... så tyskermotoren fik lige ny tandrem, strammerhjul, vandpumpe og termostat, så nu er den klar til Retro-bussen.  :D
Bemærk iøvrigt de total perfekte omgivelser...  :D  
... GOD WEEKEND...

174
Diesel Fora / Montering af JX-motor med kun éen olieindikator ???
« Dato: 11. Februar 2008 kl: 00:02:41 »
I min gamle 82´bus var der kun en olieindikator ( på topstykket ) og ledningsnettet er jo tilsvarende ....  :(
Vil det være forsvarligt at montere en JX-motor med denne løsning, eller er der nogen herinde som har en god løsning, eller erfaring med dette.

Tony

175
WBX/LBX Fora / tankmåler hvor ??
« Dato: 09. Februar 2008 kl: 11:54:32 »
Jeps .... surt arbejde  :(
Måleren sidder oven i tanken, i venstre side.

Tony

176
Diesel Fora / Olieindikatorer i AAZ
« Dato: 09. Februar 2008 kl: 11:41:06 »
På JX motorer plejer der at sidde en brun føler i topstykket, og en grå på oliefilterkonsollen.

Tony

177
Dine Projekter... / Tilbage fra de døde - Retro bussen.
« Dato: 11. Januar 2008 kl: 23:21:41 »
Min adresse er efterhånden mest kendt for at sende T3ére med "grabben"
men nu er det tid til gå den modsatte vej  :D
Retro bussen var vores første T3er, så det var lidt sørgeligt at stille den væk da toppen flækkede og der stod både olie og vand ud af den alle steder fra, og sammen med andre "småfejl" var det dengang for uoverskueligt at lave den, men så kom jeg jo på T3Nettet, og nu er det ikke uoverskueligt længere  :D  :D  :D

Efter at have stået et par år, fik den i dag gen-monteret de mest nødvendige dele på motoren, og med et 88 amp. batteri blev den vækket til live igen og med olien sprøjtende ud af motoren, hev den sig fri af dyndet og hen til garagen for en kommende genoplivning.  :shock:

Som det ses, er det ikke rust som plager den gamle 82ér retro bus, kun frontpanel, dørtrin, døre og skydedør, ellers er det mest "småting" og motor og gearkasse. En god gang lak vil sikkert også hjælpe da ca. 75 % af det orange stadig er den originale lak, så den er ved at være lidt tyndslidt  :wink:

Indvendig er den overraskende pæn i betragtning af at den har stået så længe, men den lugter sgu ikke særlig godt. Det brune nappa og især selerne er blevet godt muggent men konen kender en kur og ungerne er ellevilde over at den skal ud at køre igen så "vi skal nok hjælpe dig med det hele, far"   :D  Hvor er det skønt  :D  og hvor bliver det dejligt at prøve at vække éen til live, i stedet for at sende éen med "grabben"

Tony

178
Diesel Fora / Tandrems-erfaringer søges.
« Dato: 08. Januar 2008 kl: 23:02:20 »
Er der nogen som har erfaring med tandrems-sættet fra Howdi....
Tilsyneladende deres "eget" mærke : CONTITECH CT513 (made in Mexico)
Har lige modtaget et sæt, og syntes bare lige at remmen ser lidt tynd ud i forhold til den som sidder på bilen i øjeblikket  :?  og ville bare lige høre andres meninger/erfaringer inden montering  :wink:

Tony

179
Dine Projekter... / En tysker´s bortgang....
« Dato: 02. Januar 2008 kl: 13:18:12 »
Ak ja, det måtte jo komme  :cry:
Efter flere "selvmordsforsøg" blev tyskeren endelig aflivet, og udfra den´s tilstand kan vi alle lære IKKE at fylde isolering ind bag sidebeklædningen så det ligger helt ud mod karossen, og ALDRIG tømme en pulverslukker ind i en bil. Begge dele får bilen til at rådne op indefra.  :!:
Heldigvis leverede tyskeren en rigtig god motor som nu ryger i dokaén, for den har lige fået den dårlige idé at kompressionen skal pustes ud i kølesystemet  :x  :evil:  :twisted:

Tony

180
Diesel Fora / Remskiver til et-rem-systemet.
« Dato: 30. December 2007 kl: 13:30:58 »
Et af de igangværende projekter er at klargøre en JX motor til min bus, og der skal naturligvis monteres et-rem-system til vandpumpe og generator. Jeg har tre forskellige krumtap-remskiver liggende, alle er dobbelte og med dæmper i.
Hvilken er den rigtige  :?:
nr. 1. er med lige stor skive for og bag, men til to forskellige rembredder.
nr. 2. er den bagerste lidt mindre end den forreste.
nr. 3. er den bagerste meget større end den forreste.
..( bagerst er siden ind mod motoren )

Tony

Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14