så er ombytningsmotor fundet og hentet i går. Tak til Jønne og Holger. OG efter 6 timer med flytning af komplet udstødning og andre småting, sidder den "nye " motor i Herman nu. Da først motoren var monteret med alle stumper gik selve monteringen super let . motor på donkraft , ind under bil , linet op foran koblingsklokken lift sænkes og motor skubbes på plads. det tog under 5 min.
Efter frisk olie + filter og Kølervæske tørnede vi lige motor et par omgange ( med den ene tænd kabel af, så olien rigtigt kunne fordele sig) og så STARTEDE motoren i første hug, dejligt. kølesystemet blev tømt for luft og motor kørte i tomgang til drifts temperatur. SÅ skisme under opvarmning lyste/brummede olietrykslampen ( den er ved at give mig dårlige nerver) . det gjorde den i ca 5- 7 min og så gik den ud .
jeg var så ude og trille, først stille og roligt, og så med lidt mere omdrejninger .I alt i ca 10-12 min , INGEN lampe der lyste og INGEN summe fra olietrykssummer. MEN jeg lod Herman stå på værksted, for i dag lige at få målt olietryk , bare så nerverne bliver beroliget .
Første indtryk af motor ved sammenligning af min gamle motor : går lidt uroligt i tomgang , og tøver lidt i acceleration i lave omdrejninger, men har masser moment og er meget villig ved højere omdrejninger.
Lyden er også markant anderledes, (og det er jo det samme komplet udstødning fra den gamle motor da det var under 1 år gammel) lyden er skarpere mere skinger og højlydt akkurat som en luftkølet vw bobel
OG temp måler når motor er driftsvarm står markant lavere ??
fortsættelsen følger.....
Tak til alle indspark /input , alle guldkorn bliver suget til sig.
Uffe: super interessant salgsannonce, det er sku lige før man skal slå til både med motor og gearkasse bare for en sikkerhedsskyld. Gode stumper hænger ikke på træerne ....
Der skulle ligge en tråd på t3 nettet om min nye motor fra Mads Kaa ( tror det er sådan han hedder) , han har ombygget/let tunet motoren, nogen der har link til tråden ??