Forfatter Emne: Vægtafgift/grøn afgift for dummies  (Læst 2282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Vægtafgift/grøn afgift for dummies
« Dato: 04. August 2014 kl: 21:03:00 »
Håber der er nogle vise mennesker, der kan guide mig gennem den danske afgift-jungle... Jeg er i gang med at flytte fra Norge til Danmark og vil meget gerne have Lille Blå med som flyttegods. Det ser desværre ud til at være meget dyrere at være T3 ejer i DK i forhold til N.

Lille Blå er en Transporter fra '84. Originalt med en 1,9 DG, men nu med en 2,2 Subaru (100kw) - dette er godkendt af det norske biltilsyn. Egenvægt med fører er 1565 kg og maks. tilladt totalvægt er 2500 kg.

Jeg har forstået at afgift til hvide plader ligger omkring 8000 +/- og at afgift til gule plader er væsentlig billigere, men ændres priserne når jeg nu har en anden motor i?
Når det kommer til vægtafgift/grøn afgift hænger jeg ikke rigtig med... Gælder afgiftsreglerne for grøn afgift for køretøjer som er førstegangsregistreret efter '97 i Danmark eller førstegangsregistreret generelt?
Og mht. gule plader... skal der betales tillæg for privat brug af varebil når den er fra 1984???

Hvis nogen kan opgive hvilke afgifter jeg skal betale på hhv. hvide og gule plader ville det være til stor hjælp.


Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Vægtafgift/grøn afgift for dummies
« Svar #1 Dato: 04. August 2014 kl: 21:16:21 »
Der er kommet ændringer med hensyn til registreringsafgift i Danmark. Førhen kunne man ændre en bil på hvide plader til gule uden anden udgift end et syn af køretøjet. Den går ikke længere, nu skal der betales afgift uanset hvilken vej man går.
Registreringsafgift for importerede køretøjer ved andre garanteret meget mere om end jeg, men varevogne registreret første gang før 1997 er uden privatbenyttelsesafgift.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Vægtafgift/grøn afgift for dummies
« Svar #2 Dato: 05. August 2014 kl: 08:15:00 »
Tror ikke der er forskel på, om det er en original motor eller en subaru. Guldklumpen og Sudokaen endte på samme afgift, den ene med JX, den anden med EJ20.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Vægtafgift/grøn afgift for dummies
« Svar #3 Dato: 07. August 2014 kl: 14:59:42 »
Så det vil altså sige at førstegangsregistreringen i Danmark ikke har indflydelse på afgiften, men det er den generelle førstegangsregistrering (altså at bilen er førstegangsregistreret i Norge i 1984..?).

Hvad ville en evt. vægtafgift så være på gule hhv. hvide plader (hvis bilen er under 1500 kg)?


@Andreas - Tak for info. Må jeg spørge, hvad du måtte ud med i afgift til hvide plader for Sudokaen?

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Vægtafgift/grøn afgift for dummies
« Svar #4 Dato: 07. August 2014 kl: 16:44:18 »
Egenvægt med fører på 1565 kg må jo give en Egenvægt "tørlagt " på under 1500 kg, dvs 5400 kr årligt på hvide plader. Vægtafgift for en varevogn benzin med totalvægt mellem 2001 og 2500 kg er 3400 kr årligt.. Ca priser..
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline skram

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 119
    • Vis profil
Vægtafgift/grøn afgift for dummies
« Svar #5 Dato: 07. August 2014 kl: 17:05:12 »
Www.nysynet.dk/vagtafgift.htm
nu (periodisk) uden t3.                          
Autotransport tilbydes til nødsituation og andet.




mangler en doka, gerne syncro.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Vægtafgift/grøn afgift for dummies
« Svar #6 Dato: 07. August 2014 kl: 17:21:08 »
Man regner bilens første reg. dato i udlandet.
Deler i 3 katagorier 1 - 2 - 3 alt efter stand... kategori 2 er nok den mest brugte.
Skal jeg gætte ville jeg sige 5K for gule plader & 15K for hvide...er selv kommet af med omkring 5 for en 'gul' kategori 2.

"Drifts" afgifterne ændre de hele tiden (vægt afgift osv)