T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 19. Februar 2008 kl: 15:56:12
-
efter at have fået skiftet starteren ud med en ny fra mølle - som fungerer perfekt - kørte den kære bus i ca 2 dage....pis.....vi skal på ferie på lørdag og jeg vil jo helst slippe fro at skulle køre til Norge i Astra'en!
Nå - her er problemet - den vil ikke starte....På den sidste tur i går aftes kørte den fint, og jeg parkerede den i gården, men i morges ville den så ikke starte. Generatoren kører rundt, og jeg kan også se at der er bevægelse i de slanger der forsyner kaburatoren (hvis den hedder sådan på en diesel... :oops: ) (efter forsøgt startforsøg løber der diesel ca 1 cm tilbage mod brændstoffilteret - der er også en luftboble!!??). Men der kommer ikke den mindste prutten fra motoren der kunne indikere "nå nu kommer den da" - kunne have mistanke om gløderørene møske ikke "gløder" - eller hvad det hedder. Er der andre fornuftige bud som jeg umiddelbart selv kan checke - og hvordan checker jeg om gløderørene duer (og kan det betale sig??).
Eller er det noget helt andet der kan være gal? Den kørte som sagt super på sidste tur, men nu er det som om en-eller-anden bare har trukket stikket ud på den....
Håber der er nogen der har et godt bud - og at jeg kan finde ud af fikse det selv...
Carsten
-
luft i systemet!
det er mange tråde her på sitet om det! Jeg har haft det samme. Det kan være T-stykket i filteret som tager luft ind!
-
En hurtigt test
find magnetventiler det sidder bag på pumpen, der sidder den en ledning på tag den af
Sæt tænding på bussen.
sæt ledning ned på dens plads og lydt om der kommer et klik fra den.
hvis den ikke siger klik så kommer nul og nada diesel igemmen.
-
jammen det ville da være for fedt! jeg har et nyt filter liggende - er der noget med at man ikke bare kan hive slangerne af og sætte dem over....er der noget med at man skal åbne filteret og hælde diesel ned i det...? fifs?
-
Glem ikke at checke pladesikringen til gløderørene!
Den kan godt se intakt ud, men prik lige til den...
-
pumpen...dieselpumpen? den må sidde inden dyserne right? (ja undskyld men jeg har ikke forstnad på motorer...) :oops:
sidder sikringen i sikringskassen? til venstre i motorrummet - hvad nummer har den? eller hvilken placering feks fra højre side :oops:
-
Sikringen er en 50 amp bladsikring (et stykke blik) der sidder mellem 2 skruer
poul
-
der er 4 dyserør, de går fra topstykket og samles i enden af pumpen.
Cirka midt på pumpe sidder den føromtalte lednind til magnetventilen - afprøves som beskrevet.
Pumpen skulle være selvudluftende, men den skal nogle gange primes hvis den har været kørt tør. Det være sig pga falsk luft i systemet, som kan komme fra mange fejlkilder, bla: slanger ved filter eller "gas"aksel i pumpen
Hvis magnet ventil virker, men der er luft i pumpen og den ikke selv kan lufte ud, kan man tage returslangen af pumpen (den slange som har forbindelse til de stofbelagte slanger fra dyserne i topstykket) og suge diesel frem igennem pumpen (tag en lang slange og lad være med at få diesel i munden.... ikke sundt)
Husk at finde fejlen!
-
der hvor ledningen kommerfra på dieselpumpen (hedder det diesel spolen...) kommer der klik lyde når nøglen drejes, og så må man vel gå ud fra at diesel pumpen også sansynligvis virker (siger min nabo der er en del diesel klogere end jeg...).
når jeg tager brændstof slangen af dieselpumpen og drejer tændingsnøglen kommer der ikke diesel ud af slangen (er det det der kaldes for en suge motor.....og ja, det er faktisk et spørgsmål :oops: ). hvis jeg suger med al kraft kommer der ikke diesel frem i slangen - er det normalt? når jeg sætter en finger på studsen til slangen på dieselpumpen kan jeg mærke at den suger (der kommer undertryk)
så langt så godt...eller hvad?
checker sikringen nu. kan man på en eller anden måde rent faktsik se om glæderørene gløder?
-
der er ingen spole på diesel. magnet ventilen åbner og lukker for diesel tilførslen til pumpen. hvis det klikker fra pumpen når du monterer / afmonterer ledningen med tænding på må det formodes den virker. Man kan gøre dette bed at dreje nøglen, men er det så gløderelæet eller magnet ventilen der klikker :?:
hvis dit lys bliver kraftigere og din blæser stiger i hastighed nogle sekunder efter din indikator for glødning slukker så virker som minimum nogle af dine gløderør og motoren burde kunne starte på nogle af cylindrene
-
den burde putte lidt selv om den ikke forgløder og endda starte! Skift t-stykket v filteret.
Prøv evt. at sug på returslangen fra den sidste dyse til pumpen! Den lange overløbsslange så den kun sidder på pumpen! Sug til du får diesel i munden!
-
Hvor aktivt virker starteren, burner den afsted, eller er det som en gigtplaget skilpadde.
Hvor gammelt er batteriet. ?
Kurt
-
starter og batteri er i top.
er har et helt nyt filter liggende - går ned og skifter det nu, og suger så efterfølgende i tilbageløbsslangen
melder tilbage
-
så har jeg skiftet brændstoffilteret ud (tog slangerne af det gamle og satte det nye på - så der er pt ikke diesel i filteret.
den lange stofslange fra ventildækslet har jeg suget i - men jeg suger og suger - og der kommer absolut ingen diesel. Der er ingen modstand at mærke, og jeg har på fornemmelsen at der aldrig vil komme diesel af at suge der......er det skidt :oops: syntes egentlig at luften jeg suger ind smager af udstødning.
what to do? skal jeg prøve at drejse startnøglen for at få suget noget diesel op i filteret og derfra videre til pumpen?
-
bedre at sætte en enkelt slange på pumpen og suge i den. Ellers suger du bare luft fra filteret.... husk at det er pumpen du skal suge diesel frem til, hverken filter eller dyser!
OG der skal være tænding på bilen ellers er magnet ventilen jo lukket :shock:
-
den lange stofslange fra ventildækslet har jeg suget i - men jeg suger og suger - og der kommer absolut ingen diesel. Der er ingen modstand at mærke, og jeg har på fornemmelsen at der aldrig vil komme diesel af at suge der......er det skidt :oops: syntes egentlig at luften jeg suger ind smager af udstødning.
Hvis du kan suge diesel ud af den slange har du gode lunger
Spøj til side. Jeg plejer at løsne omløberne til dyserne og dreje nøglen til der kommer diesel ud. Derefter strammer jeg omløberne. Kommer der diesel ud er du også sikker på at magnetventilen virker...
Er du SIKKER på der er strøm på dine gløderør? Du kan måle om der kommer spænding på dem med et multimeter.
Mvh Jesper
-
Hvis pumpen er tom hjælper det ikke at løsne omløberne ved dyserne, den skal have diesel for at suge.
Har før brugt en bremseudlufter til formålet og den giver ikke alverdens vacuum.
Man lufter ud ved at løsne omløberne og det skulle overløbsslangerne gerne sørge for.
-
De gange jeg har kørt tør i Højben har jeg bare fyldt diesel på igen, og så drejet nøglen...Right, den starter ikke lige med det samme, men efter 20 - 30 sekunder er den igang igen...
-
ok. hvor på pumpen skal der suges: 1) på studsen hvor dieslen kommer fra filteret 2) studsen hvor dieslen løber tilbage til filtret, eller 3 ) der hvor den lange slang hæfter - eller et helt fjerde sted?
kan det betale sig at fylde noget diesel i filteret inden jeg går i gang med at suge?
-
ved ikke lige hvor den lange slange hæfter??? men du skal suge diesel gennem filteret og videre gennem pumpen (studs #2) og ja det kan nok godt være en fordel at fylde filteret med diesel
-
jeg suger og suger, men der sker ikke en skid.
orker ikke mere iaften - prøver igen imorgen hvor jeg har en del tid
alle slagnerne til diesel pumpen er pivtomme.....excellent - så kan det vel kun gå fremad. har fyldt diesel i filteret...
bare lige for at prøve at forstå - den burde kunne starte sådan nogenlunde selvom gløderørene ikke virker? altså forbræning alene ved kompresion?
-
og der er diesel i tanken :? :wink:
held og lykke med projektet imorgen så...
-
Tag et billed, ring alle studser ind og giv dem numre.
Så er der ingen forvirring, det lader til at folk snakker om 17 forskellige ting.
Tag fx. den lange slange du har suget i og skriver smager af udstødning, det skulle vel aldrig være slangen mellem manifolden og pumpen, vel ?
Så et billed må der til.
En dårlig motor, dårlige dyser og dårlig pumpetiming kan sagtens resultere i en motor der ikke kan startes uden gløderør.
-
Jeg er i rødovre i morgen onsdag til ved 19 tiden. Kunne måske kigge forbi bagefter, hvis du ikke har fået løst problemet.
ring, hvis det bliver aktuelt.
-
det er i LDA slangen du har suget i...........tzzzzzz Se billedet!
-
jeg suger og suger, men der sker ikke en skid.
orker ikke mere iaften - prøver igen imorgen hvor jeg har en del tid
alle slagnerne til diesel pumpen er pivtomme.....excellent - så kan det vel kun gå fremad. har fyldt diesel i filteret...
bare lige for at prøve at forstå - den burde kunne starte sådan nogenlunde selvom gløderørene ikke virker? altså forbræning alene ved kompresion?
Skift alle dine overløbs slanger mellem dyserne, den lange mellem pumpe og dyse, og endestudsen. Jeg har erfaret at hvis de er læk så trækker dieslen tilbage i tanken. Bare jeg tager min den ene af - så kan jeg se at det løber tilbage og hvis jeg lader det stå på kan jeg ikke starte og skal suge diesel op igen.
-
hej morten,
tak for billedet...var sku ved at køre sur i alle de slanger :oops:
smutter op til den lokale autohandler efter slanger, og prøver efterfølgende at suge for fuld krakt
carsten
-
HURRA FOR T3NETTET - HURRA FOR MØLLE
udluftning blev klaret ved at løsne "møtrikkerne" der holder rørene ned i dyse røret - nærmest assisteret live telefonisk af mølle - så nu kan jeg det - sig til hvis der er nogen der skal have hjælp til det :lol:
carsten
-
hvordan er alt det luft kommet ind i dit system? Har du haft dyserne ude?
-
personligt (og her vægter min mening nok ligesåmeget som hullerne i en ch ost) - så tror jeg at den ikke kunne starte pga blokkeret/stoppet brændstoffilter. Udluftningen blev nødvendig efter mit sikkert noget klumrede skift af dette - mit bedste bud. Den starter nu som sædvanligt i første hug - nice
så på ganske kort tid gik den fra den-forpulede-lorte-spand-nu-smidder-jeg-den-satme-ud til de sædvanlige yeah-baby - what a ride
bottom line: vi triller glade til norge lørdag aften i feriebussen, og slipper for skibox mm på Astra'en. Nice
Carsten
-
Man kan nå at sparke mange buler i sin bil. Men bagefter får man dårlig samivttighed og kan ikke kærtegne den nok ;-)
Dejligt du fik løst dit problem, så ved du det til næste gang... 8)
-
bottom line: vi triller glade til norge lørdag aften i feriebussen, og slipper for skibox mm på Astra'en. Nice
Carsten
Du skal vel have Høkurven på til den tur eller...?? Kan godt hjælpe dig med at montere den i løbet af lørdag formiddag??
-
Uvidenhed afhjælpes bedst ved at spørge.
Hvad er en høkurv. jeg kender godt en rigtig høkurv, men hvad er det i T3 sammenhæng ? :?: :D
-
Det er sådan én her: Tagbagagebærer á la det danske militær :wink: AKA Høkurv :D