T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: WBX Manden efter 04. Juli 2005 kl: 09:01:33
-
fortsættelse fra tråden " Min 1.7D "prutter" "......
Jeg har ikke gjort noget ved min gearkasse, men jeg kender godt til problemet.
Winkler sætter også andre lejer i, når de laver TDi umbaum.
Så vidt jeg ved skulle problemet først opstå, når man kommer over 200 Nm på motoren !?
Ållrajt, jeg er jo også tæt på de 200 (eller rettere, har været! Motoren er jo kaput nu :cry: ).
Jeg ville også være interesseret i at vide mere om ombygning af gearkassen, da jeg har planer om at lave en til "racermotor" evt. med kompressor og andre fine ting, også kommer jeg jo nok over 200 Nm. :roll:
-
Ja, det skal vi have gjort noget ved. Jeg er også meget interesseret i en højere gearing. Jeg har 3H-kassen i, men et sæt til højere differentialeudveksling koster jo en jetjager. Det kan godt være, at jeg må starte med den primitive løsning med større hjuldiameter :cry:
-
Min gearkasse er en ADT, så min slutgearing er en meget lille smugle lavere gearet end din 3H. Og stadig overhoved ikke nok.
Hehe, netop i denne uge har jeg købt et sæt nye 17" Alu-ruller ( ca. 5500 kr., ganske billigt faktisk !), dels for at rulledia. op :wink:
Enig med prisen for et "gearkasseupgradekit" er fuldstændig ude i skoven :evil: -det er næsten frækt !
Kan du give et link til et sted, hvor man kan læse om den der olieomløberfidus ?
-
Den har Winkler. http://www.vw-winkler.de/
Fortæl lidt om dine erfaringer med de store rummer, når du kommer ud at køre med dem.
-
Min gearkasse er en ADT, så min slutgearing er en meget lille smugle lavere gearet end din 3H.
Tror nok jeg mente højere !? kan sku aldrig huske forskellen...
Jeg giver en rapport med hjulene, teoretisk skulle det skulle det sænke omdr. med ca. 4 % ( de nye hjul er 4% større ) :roll:
Iflg. tabel går den fra ca. 3150 omdr ved 100 km/t til ca. 3000 omdr. ikke ret meget, men håber det kan mærkes...
-
de store rummer
Jeg mente selvfølgelig ruller :oops:
-
hej med jer
jeg er har tænkt og stadig tænker på at ligge en TDI motor i min bil og har kikket lidt på gearing og fundet ud af at en 29til 7 koster 3800 ca herhjemme men jeg har også tænkt lidt over om man ikke kunne sætte en gearbox i fra en 112 hk benziner i.. det er et stykke tid siden nu så jeg kan ikke huske hvilken gearing den har.. er der nogle der ved det...men det er nok det jeg kommer til, en gang når det kommer der til, da jeg har 5000 andre ting jeg skal ha lavet først som alle andre mænd også har.. mvh Flemming
-
Hej
Gearkassen fra en 112 hk benz. giver desværre ikke noget væsentligt. Benz.-motoren evner at gå op i meget højere omdr.-tal og kan derfor levere tophastigheden med en relativt lav gearing. Både TD og TDI er jo kendetegnet ved at have en masse overarm i den lavere del af registeret, men specielt 1,9'eren er uvillig til at gå op i en masse omdr. Den har som bekendt længere slaglængde end både 1,6'eren (TD) og benz.-motorerne. Dermed bliver stemplernes middelhastighed også større og af slidmæssige årsager er det derfor også ønskværdigt at få en høj gearing. Jeg er enig i, at priserne for gearingstandhjul er astronomisk, så det ender nok med store hjul. Lovgivningen foreskriver desværre max. 5% øget rulleomkreds - det må man jo så forholde sig til :twisted:
-
Det er lidt forskelligt hvilke gearkasser 112i'ern er leveret med, men nogle af de højest gearede overhoved.
Rigtig nok er diesel gearkasserne generelt højere gearet, men faktisk er den højest gearede seriegearkasse fra en 112i WBX, den som hedder AAR og AAP. (5.gear 0,816; slut 4,57)
Hvorfor det ved jeg ikke :roll:
Rettelse: min er en AST (5.gear 0,85; slut 4,57) og ikke ADT, hvor jeg har monteret et 45% spær... DET er lækkert ! :lol:
-
søger og søger, men kan ikke opstøve et klart svar i søgemaskinen...
jeg har en kasseret norsk t3 på hånden, hvori der sidder en 4 trins gearkasse med koden ABH4. Den kan jo godt passe på min jx motor med en femtrins ASS gearkasse men hvordan er det så med omdrejningstallet i henholdsvis ASS og ABH gearkassen? Har ABH en så høj gearing i fjerde at motoren ikke tager flere omdrejninger end ASS i femte gear ved fx 100km/t??
efter 3 år med t3 og 10 år som tømrer tænker man jo lidt på koblingsknæ osv.. når man nu ikke kan få automat i dieselversionen må man jo i det mindste reducere antallet af ind-og udkoblinger.. :wink:
er der måske nogen som evt kunne smide et link til gearkassekoder med tekn.dataer på dem?
-
Kan man nappe diff fra autokassen og sætte i 4/5 gearskassen; det ville give en noget anden gearing i slutfasen :shock:
Hinze
-
søger og søger, men kan ikke opstøve et klart svar i søgemaskinen...
jeg har en kasseret norsk t3 på hånden, hvori der sidder en 4 trins gearkasse med koden ABH4. Den kan jo godt passe på min jx motor med en femtrins ASS gearkasse men hvordan er det så med omdrejningstallet i henholdsvis ASS og ABH gearkassen? Har ABH en så høj gearing i fjerde at motoren ikke tager flere omdrejninger end ASS i femte gear ved fx 100km/t??
efter 3 år med t3 og 10 år som tømrer tænker man jo lidt på koblingsknæ osv.. når man nu ikke kan få automat i dieselversionen må man jo i det mindste reducere antallet af ind-og udkoblinger.. :wink:
er der måske nogen som evt kunne smide et link til gearkassekoder med tekn.dataer på dem?
ABH-kassen har jeg engang kørt med i kombination med en JX. Den er kendetegnet ved et stort spring mellem 3. og 4., hvad der godt kan virke lidt generende, men stadigvæk er udvekslingen i 4. mærkbart lavere end 5. er i en typisk 5 trins til JX - f.eks. 3H, som de fleste JX'ere er født med. Hvis du kigger på www.t3-infos.de finder du gearkassetabellen.
-
Kan man nappe diff fra autokassen og sætte i 4/5 gearskassen; det ville give en noget anden gearing i slutfasen :shock:
Hinze
Nope! Udvekslingen i differentialet bestemmes jo af forholdet mellem antallet af tænder på kron- og spidshjulet. På T3'ere er spidshjulet en integreret del af lavgearakslen, og den er forskellig (endda meget!) mellem aut. og man. Ikke engang 4 og 5 trins gearkasser er kompatible, når det angår lavgearakslen.
-
mange tak for hjælpen.
ABH virker vist som et dårligt alternativ til ASS..