T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 13. Juni 2009 kl: 21:31:58
-
Hej,
Der er jo en del forskel på forhjulsophæng 1983 og 1986.
Men - er der nogen som kan genne,mskue (eller sågar ved?) om der er forskel på fjedre eller geometri på en 1983 og en 1986?
Jeg tænker - kan det være at et sænkningssæt der sænker X på en 1986, sænker Y (større end X) på en 1983?
Når selv Mølle bemærker hvor kraftigt Frk Grå er sænket foran, begynder jeg at tænke om det mon er pga at det er en 1983, og bærearmens udformning at den er blevet SÅ! lav foran?
Hvad er andres erfaringer med at sænke 40/40 på en model fr afør 85?
GOde hilsner
Jens Jakob
Samt - ps - er der nogen som har et sæt almindelige forfjedre jeg kan låne med forkøbsret - hvis jeg ender i fjederskift i næste uge?
-
Jeg tror du har fat i noget af det rigtige...
Bærearmene foran, hvor fjederen hviler på, er total forskellige, bag i er svingarmene ens på både før og efter 86, det kunne meget nemt være forklaringen på din situation.
-
Hej Rasmus
Tak for hint.
Kan jeg løse det ved at lægge en stor fed jernskive på bærearmen - eller er det tilbage til standard-fjedre?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Kan jeg løse det ved at lægge en stor fed jernskive på bærearmen - eller er det tilbage til standard-fjedre?
Tjaaa, det kan du godt... Huske støddæmperen skal også ha den rigtige længde, de er sikkert for lange nu hvor den er RAD low :lol: .
Støddæmperen går ikke i bund nu vel ? -jeg tænker bare, at det kunne være årsag til ekstra ubehagelige komfort
-
OK - rad-lav, og derfor meget skæv camber - og derfor skæve dæk...
Hmmm, jeg må se på hvordan jeg kan få lavet nogle jernplader til at lægge under fjeder................ Og hvor tykke de skal være....
JJ
-
OK - rad-lav, og derfor meget skæv camber - og derfor skæve dæk... Ja, det er mit bud
Hmmm, jeg må se på hvordan jeg kan få lavet nogle jernplader til at lægge under fjeder................ Og hvor tykke de skal være.... så tykke som du ønsker bilen hævet :wink:
JJ
-
1½-2 tommer tykke..............
-
Jeg er lige i dette øjeblik ved at afslutte sænkningen mm. af Retro-Bussen som er fra ´82, så jeg målte lige både den og Bastler-Bussen som er fra ´89
Det er to meget forskellige nederste bærearme, men jeg kan kun måle en forskel på ca. 5 mm. og det er anlægsfladen på den nye type som tilsyneladende ligger lavest.
Fremgangsmåden ved målingen var at lægge en waterpas på fælgkanten og måle op til anlægsfladen på bærearmen, det er et mål som kun kan variere ganske få mm. afhængig af hvor meget bilen (fjederen) er belastet.
Jeg målte også højde på spindlen og der er heller ikke nogen nævneværdig forskel, så du skal nok finde "fejlen" i fjederen, jeg kan ikke umiddelbart se andre muligheder...... :?
Spindelhøjden kan vel egentligt heller ikke betyde noget.... eller :?:
... men nu er den da målt. :wink:
Tony
-
Fremgangsmåden ved målingen var at lægge en waterpas på fælgkanten og måle op til anlægsfladen på bærearmen, det er et mål som kun kan variere ganske få mm. afhængig af hvor meget bilen (fjederen) er belastet.
Tony
Husk på fjederens placering på armen også har stor betydning, målte du den ?
Hvad med toppunktet, er de ens på 82 og 89 ?
Jo længere fjederen er placeret mod omdrejningspunktet af bærearmen, jo mere bliver den komprimeret.
-
.... okay, fanget på halvvejen :wink: så jeg var lige en tur i gruset igen.
Toppunkt, Ø-bærearm og fastgørelse af bærearmen er ens på dem.
Afstand fra N-bærearms fastgørelse og til fjederkanten er også den samme 23 cm. + / - lidt usikkerhed pga. let bøjet målebånd :wink:
...og det var sidste måling i aften, ellers skal jeg jo til at finde lygter frem. :lol:
Tony
-
Hej Tony
MANGE TAK for målingerne. Så skal jeg ikke jagte det spøgelse.
Men, weird at Frk Grå er SÅ lav foran...
JJ
-
@ JJ, kan du se om den tykke gummiskive mangles på toppen af fjederen ?
Hvis du kan finde en transportløsning, må du få de 2 fjedre jeg lige har pillet af min ´82, de fejler intet udover at der skal vaskes ½ cm undervognsbehandling af dem.
Tony
-
Hej,
Fjedrerne ligger i en "gummi-kop" i toppen.
Er det gumiskiven?
Hvad er det for nogle gfjedre du er igang med at montere? Det vil være interessant at høre om din også bliver lavere foran.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Jeps, det er gummiskiverne, de fylder jo også lidt... :wink:
Jeg sænker 45/45 og da jeg havde monteret den ene side kunne jeg måle en forskel på 3,5 cm fra gulv til skærmkant, men de sætter sig nok lidt mere ved kørsel.
Jeg vil umiddelbart mene at der stadig er ca. 5 cm. fra dæk til skærmkant.
Tony
-
Jeps, det er gummiskiverne, de fylder jo også lidt... :wink:
Jeg sænker 45/45 og da jeg havde monteret den ene side kunne jeg måle en forskel på 3,5 cm fra gulv til skærmkant, men de sætter sig nok lidt mere ved kørsel.
Jeg vil umiddelbart mene at der stadig er ca. 5 cm. fra dæk til skærmkant.
Tony
Husk at få rettet hjulgeometrien :wink: Og nej alm sporring er ikke nok !
-
@Tony: Frk Grå er lavere end en Whitestar - jeg gætter på hun er 60-80 mm under normal....
@Rasmkus: Du tænker på Camber - eller er der mere end det til justeringen?
Goe hilsner
Jens Jakob
(Som sidder og renoverer autoradioer med cd.
-
Jeps, det er gummiskiverne, de fylder jo også lidt... :wink:
Jeg sænker 45/45 og da jeg havde monteret den ene side kunne jeg måle en forskel på 3,5 cm fra gulv til skærmkant, men de sætter sig nok lidt mere ved kørsel.
Jeg vil umiddelbart mene at der stadig er ca. 5 cm. fra dæk til skærmkant.
Tony
Husk at få rettet hjulgeometrien :wink: Og nej alm sporring er ikke nok !
..Skal nok huske det... :wink:
Jeg plejer altid at spore og rette lidt på øverste bærearm når jeg skifter styrekugler/bærekugler, det forhindrer jo også rust ved den øverste bærearmsbolt som mange frygter.... :wink:
Tony
-
Citat:
http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpecific/T3/info/mods/lowering/lowering.htm
------------
70mm kits, to me are too low, you run out of camber adjustment at the front end on late vans, early ones you can get away with it, just. When lowering a van you have to reset the camber and tracking as when the suspension get lower the front camber gets more negative and the tracking changes. Up to 60mm you can just about manage to reset the camber to such a point to where it will go back to factory setting but the adjusters are pretty much on the limits, any lower and the adjusters will be at full adjustment, you end up with negative camber, your steering will be heavy with less self centering and you will scrub your tyres off on the inside.--------------
Og
-------------
After lowering by any amount you MUST have the front steering geometry checked and reset. As stated above, as the van gets lower the front wheels get more negative camber, this WILL scrub off your tyres and give dubious handling characteristics.
The tracking also changes, again once your lower and camber has been sorted then reset the tracking to keep you on the straight and narrow and keep the tread on your tyres!-------------------
(Brutus - du skylder en omgang is i Italien til alle børnene........)
Hmmm, jeg vil gå efter at få alu'erne på, og få den sporet.
Og i ro+mag finde et par multivan fjedre og montere, beholde gas-støddæmperne, og finde nogle 215R14C dæk.
Nogen der har et sæt Multivan fjedre liggende?
Goe hilsner
Jens Jakob
-
Hej,
Jeg har nu fundet billede.
Det er interessant at se at før og efter 85 har nogle forskelle i varenumre.
F.eks gummi ovenpå støddæmper:
251413031J
helper spring / F 24A 0000 001>> / F >> 24-E-043 403
Fjedre:
251411105A
coil spring / F 24A 0000 001>> / F 24A 0130 468>> 24-E-039 638 / F >> 24-E-039 683
/ ambulance CAMPING
Er er nogen med en rigtig "Onkel" som kan hjælpe med analysere yderligere hvad forskellene er?
Goe hilsner
Jens Jakob
-
Kan dette bruges til noget ? http://www.gowesty.com/library_article.php?id=1153
De spacere virker den "anden" vej, altså ved løft; så der må være noget snakken med geometrien.
Hinze
-
Uhhhha.. pas på hvad du gør.. Jeg har designet dobble wishbone ophæng til golfbilen og små ændringer kan gøre grumme ting ved din hjulgeometri.. Jeg vil gerne se noget dokumentation for de der bærekugleforlængere.
-
Kan dette bruges til noget ? http://www.gowesty.com/library_article.php?id=1153
De spacere virker den "anden" vej, altså ved løft; så der må være noget snakken med geometrien.
Hinze
...men selv med montering af sådan et sæt, vil nederste bærearm stadig kun have den afstand fra toppunkt som fjederlængden tillader.
Sættet er derfor kun brugbart med ekstra lange fjedre, som han jo også sælger for 499 euro. :roll:
Tony