T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Jarl efter 01. Oktober 2009 kl: 13:07:06

Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jarl efter 01. Oktober 2009 kl: 13:07:06
Hej JJ

Du er jo foregangsmanden, og det forpligter... ;-)

Nej - jeg har en bredside af spg., som jeg godt kunne fyre af i en pm, men måske er der flere, der kunne have glæde af svarene.

Det står efterhånden klart, at 4-i-r er en af de overkommeligste og mest gangbare veje til at give T3'eren nyt liv. Jeg afskriver ikke diesel og ej heller *BX, men for mig med mine ultimative krav om at kunne bevæge mig frit, er 4-i-r oplagt.

I den anledning har jeg konsulteret min lokale synsmand, der udtaler, at hvis bilen er udstyret med en benz.-motor med reguleret KAT (lambdasonde), så vil han tildele mig grøn plakette. Det indebærer også (jeg spurgte konkret til dette), at jeg ikke er begrænset til 2E, men kan benyte en masse forskellige 4-i-r benz.-maskiner. Mest interessant og nemmest tilgængelige er måske ABS (multipoint 1,8/90), ABT (monopoint 2,0/90) eller 2E (multipoint 2,0/115).

Og nu kommer du med din viden så ind i billedet. Du kører ABS, så vidt jeg husker.

Er der lavet karrosseritilpasninger ved indsugningsmanifold? Gerne billede ;-)

Du nævner en brændstoføkonomi omkring 10 km/l. Kan du specificere det lidt - hvis nu man kørte bilen som om den "kun" havde JX-præstationer, hvad så?

Har du et indtryk af motorens (oliens) temperaturniveau? Er oliekøler nødvendig?

Oplever du motoren "presset" i almindelig kørsel?

Hvilken gearkasse har du?

Har du KAT på?

Ja, du har sikkert svaret på disse spg. 17 gange før, men arveprins Knud skal altså lige have det igen...  :oops:

På forhånd tak!
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 01. Oktober 2009 kl: 13:25:00
Kunne man i denne tråd linke til alle de sidder, der omhandler ombygningen og få sat lidt ord på de specifike ombygningsdele?
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: jensjakob efter 01. Oktober 2009 kl: 20:22:55
Hej Jarl,

Nu har du jo prøvekørt Frk G - så du har det siddende i kroppen :-)


Citat fra: "Jarl"

I den anledning har jeg konsulteret min lokale synsmand, der udtaler, at hvis bilen er udstyret med en benz.-motor med reguleret KAT (lambdasonde), så vil han tildele mig grøn plakette. Det indebærer også (jeg spurgte konkret til dette), at jeg ikke er begrænset til 2E, men kan benyte en masse forskellige 4-i-r benz.-maskiner. Mest interessant og nemmest tilgængelige er måske ABS (multipoint 1,8/90), ABT (monopoint 2,0/90) eller 2E (multipoint 2,0/115).

Jamen, godt opfordret cyklede jeg forbi Pava bilsyn på Østerbro so gav mig anmærksningsfrit syn - og købte en plakette for 150 kr.
Det blev en gul, den grønne kunne de ikke give mig pga årstal :(
Men helt fint for mig med en gul - så er der fri adgang et par år endnu :-)

Citat fra: "Jarl"

Og nu kommer du med din viden så ind i billedet. Du kører ABS, så vidt jeg husker.

Korrekt.

Citat fra: "Jarl"

Er der lavet karrosseritilpasninger ved indsugningsmanifold? Gerne billede ;-)

Ikke hvad jeg kan se. Jeg skal nok tage mange billeder når jeg skifter udstødningsmanifoldpakning. (Hvem vil hjælpe så vi hurtigere kan få billeder online? :-) )

Citat fra: "Jarl"

Du nævner en brændstoføkonomi omkring 10 km/l. Kan du specificere det lidt - hvis nu man kørte bilen som om den "kun" havde JX-præstationer, hvad så?

Sommerferien, 600 kg læs, tagbox, for lidt luft i dækkene, 130 km/t på motorvej, bjergveje og hårnplesving osv:
8,5 km/l over 4000 km.

Derefter har jeg kørt pænt, maks 115 på motorvej, trille frem til røde lys, eller helt undgå røde lys, trille ned af bakke osv:
10,5 k/l målt over 120 liter benzin.

Jeg tror på at 11 km/l er indenfor rækkevidde hvis jeg får taget mig sammen til at skifte luftfilter, pakning, tændrør, olie osv.


Citat fra: "Jarl"

Har du et indtryk af motorens (oliens) temperaturniveau? Er oliekøler nødvendig?

Ingen anelse. Brutus kørte til Italien og retur med campingvogn på slæb (og så solgte han bilen til en Kjøwenhavner).
Der var ingen temperaturproblemerpå ferien. Noglegange blev den godt varm, f.eks op af bjerget bag en lastbil så det foregik i lavt første gear i
heden :(
Og - jeg har en vandpumpe jeg skal have skiftet......
Men nej, jeg tror ikke der har været problemer. Nogle af amerikanerne skriver at på en 2E er ÖK et must, men ikke på ABS.

Citat fra: Jarl

Oplever du motoren "presset" i almindelig kørsel?
Citér

Nej. På intet tidspunkt. Nævnte jeg Brennerpasset med 80 km/t i tredje gear?

Citat fra: Jarl

Hvilken gearkasse har du?

Tror det er en 3H. Jeg har forsøgt at se koden, men den er for slidt.

Citat fra: "Jarl"

Har du KAT på?

Ja, der sidder en dims på afgangsrøret som ligener huset til en kat. Om der stadig er hk-ædende indmad i - det ved jeg ikke ;-)

Billeder, erfaring osv:
http://www.members.shaw.ca/albell/vanagon.html

Med gode hilsner

Jens Jakob
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 01. Oktober 2009 kl: 22:07:24
jj, hvis du har en tændingspistol! kan du lege lidt med tændingstidspunkt kontra forbrug, jeg mener at jeg har kørt 10grader før ød mod standard 6grader!
det gir en lidt bedre økonomi i en vento, men den skal jo arbejde mere i en t3, så hvordan den vil reagere ved jeg ik..

men jeg skrotter nok min gamle vento da jeg har købt en anden som nr2 bil, så jeg leger os med tanken om abs motor i T3 :D
på den anden side har jeg også en 1Y og en AEF udover min JX'er liggende.. så der blir da lidt motorer til overs på et tidspunkt, men indtil nu har de da ik spist brød ;-)

btw. i min vento kørte jeg altid 13km/l om sommeren og 12km/l om vinteren(altid el-bagrude) nogle gange kom den ned på 11 km/l ved meget trailerkørsel...
en enkelt gang havde jeg vento oppe på 16km7l ved 4-500 km landevejs kørsel!!

@jj, vandpumpe er nemt, udst manifold er nok ik nem, jeg er ved at skifte toppakning på den nye vento og der renovere jeg os lige topstk. og indsugnigs manifold skal af før udst.manifold, men det er nu nemt nok når topstykket ligger på bordet ;)
tror bare ik det er sjovt når den ligger i en T3...
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 01. Oktober 2009 kl: 22:38:28
@jarl, her er en doner bil, hvis du kun skal ha motor kan jeg aftage resten til skrot pris :D

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62445017
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jarl efter 01. Oktober 2009 kl: 22:43:58
@JJ:

Tusind tak for beretningen. Jeg tror, at et må blive vejen.


@Verner:

Jeg har faktisk så sent som idag tjekket det tyske marked. Hvis man lægger 400 € i Hamburg, så kommer man derfra med en G3, der har kørt under 150 tkm og et ledningsnet, der ser ud som nyt inkl. alle bokse og tilmed med en KAT, der kan svejses ind i et KY-system. Jeg tror, at det bliver sådan en løsning, men tak for linket.
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: jensjakob efter 01. Oktober 2009 kl: 23:04:34
Jarl, du ved godt at det er benzin-motor vi snakker om???????????????
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jarl efter 01. Oktober 2009 kl: 23:11:46
Ja - er det ikke skønt med lidt luftforandring... ;-)

Nej - seriøst, så er det den eneste vej, jeg kan få øje på - og bestemt ingen ringe vej. Jeg ville elske, at tage 5 problemfrie år med min sunde 1Y'er, men de politiske vinde blæser ikke rigtigt vores vej. Jeg skønner, at Caraten en tid endnu vil være en brugbar familiebil for os, så denne øvelse går ud på, at holde den i live - ikke som museumsgenstand, men som daglig slider - et par år endnu.
Igen - tak for beretningen!
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 01. Oktober 2009 kl: 23:18:09
@jarl, jeg er stadig aftager af golf/vento stumper.
kan man ik finde en vento billiger end golf3 i tyskland? i dk er ventoerne noget billiger end golf, men kører bedre, da de er mere lyddæmpet og stivere i karrosen!!
hviket er fuldstændigt ligegyldigt i dit tilfælde ;)

men hvorfor skulle tyskernes ledningsnet være bedre? jeg ved godt at de bliver møre, men det er fordi folk ik gør noget ved oliespild fra ventildækslet, som er en pakning til 15kr!!

offtopic: er der en der ligger inde med et intakt abs-motorledningsnet, er jeg aftager af den del som sidder på motor hen til multistik!

mht .kat har hovwdiaudi et stort universal program til små penge :)
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 01. Oktober 2009 kl: 23:20:56
og jarl du behøver jo faktisk ikke sætte dig ind i hvordan den benzin-motor kører, for det gør den bare!!

så der bliver jo plads til en ny hobby!!
har du overvejet akvariefisk ;-)
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: jensjakob efter 01. Oktober 2009 kl: 23:25:26
Jeg takker for indspark - det medførte at jeg fik en gul plakette til bilen -       så der er et par års kørsel i Tyskland (minus Berlin) :-)

Og - der er mange gode ting at læse om række-4 i T3 her:
http://www.members.shaw.ca/albell/vanagon.html
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 01. Oktober 2009 kl: 23:35:20
@Verner, hvor gammel er ABS motoren? Hvilke biler sidder den i?

Mvh Jønne Ukendt
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 01. Oktober 2009 kl: 23:48:37
ABS ligger i de første årgange af golf3 og vento, de nyere ligger der en ADZ i, den ligger nok også i et par passat'er mm.

men de to ventoer jeg har er 1992 og 1993
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 02. Oktober 2009 kl: 00:00:35
Hvilken kode har 1.8E motoren i en Audi 80 fra 88? Har købt sådan en ,men ikke fået den hjem endnu.

Mvh Jønne Ukendt
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 02. Oktober 2009 kl: 00:01:53
Hedder ABS ikke RP i Passat 35 og Golf 2?
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jarl efter 02. Oktober 2009 kl: 00:08:14
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Hvilken kode har 1.8E motoren i en Audi 80 fra 88? Har købt sådan en ,men ikke fået den hjem endnu.

Mvh Jønne Ukendt


Hvis det er en 90 hk, så hedder den NE til og med 88 og PM efter 88.
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 00:10:33
der findes faktisk en del forskellige af de 1,8 monopointer, men der er forskelle i ledningsnet, kan huske jeg engang har sammelignet lednings diagrammer med en passat fra 88! der er lambda men ingen kat på en 1988 model
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 00:15:42
@jønneukendt, jeg har lige snakket med min onkel og der kan være mange forskellige ser det ud til.
og mellem 75 og 111 hk!
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 00:23:53
efter nærmere undersøgelse er en NE med elektrisk karb eller bare karburator hvor en PM er den eneste med bosch monopoint!
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 00:25:44
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Hedder ABS ikke RP i Passat 35 og Golf 2?


jo det er korrekt, ihvertfald på årgang 88'
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: KHSalvesen efter 02. Oktober 2009 kl: 07:42:54
Måske det er på tide med en længere afhandling om emnet, med fordele og ulemper. Det er fedt nok at vide det er Bosh monopoint, men jeg har ikke den ringeste ide om det er plus eller minus.

Hvor bliver listen med top 20 R4i motorer af og hvilke biler de er fra.

Kurt
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jarl efter 02. Oktober 2009 kl: 09:01:48
Du har ret Verner - det er mig, der bytter rundt på 1,8 E og 1,8 S. Hvis det er en 1.8 E fra 88, så hedder den DZ og har 112 Hypper - det er i virkeligheden den gamle Golf GTI  maskine med 112 hypper - skøn maskine!
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 02. Oktober 2009 kl: 09:30:32
Jeg må hellere hente den bil og se hvilken kode der sidder i den. Måske jeg har købt en "racer".

Mvh Jønne Ukendt
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: jensjakob efter 02. Oktober 2009 kl: 09:43:49
ABS fra 95 har monopoint :-)

OG her er så listen over 827 motorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827_engine
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Hinze efter 02. Oktober 2009 kl: 10:17:25
Informativ side (http://www.doppel-wobber.de/wbb2/jgs_portal.php?id=119)

Hinze
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 07. Oktober 2009 kl: 15:08:53
Hentede bilen i går aftes i silende regn. Vinduesvisker og blæser virkede kun næsten.Motorkode DZ. Skal lige have tjekket standen på
den inden den bliver hevet ud.

Mvh Jønne Ukendt
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: jensjakob efter 07. Oktober 2009 kl: 15:14:51
66 kW (89 hp)/5500 rpm 145 N·m (107 lb·ft)/2500 rpm 10.0:1 ABS; ADZ; ANP
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: verner efter 07. Oktober 2009 kl: 15:27:38
@jj, hvilken motor (HK/KW) er fru grå egentlig født med?
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: jensjakob efter 07. Oktober 2009 kl: 15:43:07
Uh uh uh Verner - det aner jeg jo ikke, men det må jo være en DJ, ikk?.................................
Der står INTET i papirerne jeg har - såeh......... :-)
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 07. Oktober 2009 kl: 16:13:58
@JJ. Det er en DZ ikke en ADZ.

Mvh Jønne Ukendt
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 07. Oktober 2009 kl: 19:01:09
Står det ikke på mærkaten under sikringsboksen?
Titel: @JJ vedr. 4-i-r
Indlæg af: jensjakob efter 07. Oktober 2009 kl: 22:57:25
Mærkaten under sikringsb oksen er væk - hun bæev jo hel-lakeret i sin tid.

Men,mener der står 1.9 på reg.attest når jeg tænker efter. Samt - 2.1 fandtes ikke i 1983...