T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 09. August 2005 kl: 16:08:05

Titel: Turbo tryk ???
Indlæg af: Jarl efter 09. August 2005 kl: 16:08:05
Det er korrekt, at turbotrykket originalt er indstillet på 0.65 bar. Dette kan kun måles, når bilen får fuld gas i en længere belastningssekvens - altså IKKE i frigear.

Et olieforbrug på 2 L /1000 km er ikke skræmmende på en JX. Slet ikke, hvis det er med en lidt frisk kørestil. 1½ l er tolerancen, så det er tæt på.

Turbotrykket har næppe forbindelse til dit olieforbrug. På en T3'er kan der være 700 gode grunde til højt olieforbrug. Et par meget sædvanelige er: Slidte cylindre/stempler/ringe, slidt turbo (der lænser olie ud ved akslens lejer), slidte ventilstyr/ventilkapper, generelt utætte pakninger (søer under bilen).

Turbotrykket justeres på wastegaten - der sidder en lille umbarchoskrue med en kontramøtrik.

Reservedele:
www.hovwdiaudi.dk
www.motorensuche.com
www.classic-parts-online.de
www.busschmiede.de

og mange andre - lidt afhængig af, hvad du skal bruge.
Titel: Turbo tryk ???
Indlæg af: Hawaiibussen efter 10. August 2005 kl: 09:16:09
Hej

Jeg havde selv samme problem med en træt turbo - jeg købte en fra en hugger til 1100 kr. Det hjalp ganske godt især på olie forbruget og effekten (taget motorens stand i betragtning). Den gamle turbo var død propellerne sad helt løse i lejerne. Jeg har netop skiftet motor og har taget den nye turbo over på min nye motor det fungere super!
Titel: Turbo tryk ???
Indlæg af: Jarl efter 11. August 2005 kl: 22:37:48
I Tyskland finder du en spritny til ca. 400 €. Se f.eks. her:

http://cgi.ebay.de/Turbolader-DAS-ORIGINAL-VW-BUS-1-6-TD-KKK_W0QQitemZ7991327568QQcategoryZ61310QQrdZ1QQcmdZViewItem