T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 17. Oktober 2006 kl: 20:30:09
-
Kender i Audis 5 benede dieseler. 2,0 - 2,4 og 2,5 D/TDTDI
de går bare så godt. Det kunne godt nok være fedt at se nogle danske T3'ere med den kombination i.
Se lidt inspiration her - dårlige billeder, men alligevel. Yderligere info er velkommen og tanker om mulighed for syn ligeså.
http://f1.parsimony.net/cgi-bin/topic-indent.cgi?Nummer=165&ThreadNummer=642161
-
Hej Jarl,
Jeg er enig.
Rasmus WBX-mand har vist engang fortalt mig, at der kører en mand rundt i Nordsjælland med en 2.0 5-benet audi dieselmotor i T3. Kan du ikke lige genopfriske Rasmus?
Er det ikke også den konfiguration Sydafrikanerne kører med?
Mvh. gUlf
-
Jo, men sydafrikaneren hælder benzin i tanken :lol:
I øvrigt tror jeg at 2.0TD'eren har 90hk, så der er vel ingen problemer med at få den synet???
/Mads
-
passer den på den org gearbox eller skal den ha en flange imellem gear og motor
og hvad har den 2,5 l af hk og liner den den almenlige 2,0 med 90 hk
Mvh Flemming :lol:
-
Jo, men sydafrikaneren hælder benzin i tanken :lol:
/Mads
DOH! :roll:
I øvrigt tror jeg at 2.0TD'eren har 90hk, så der er vel ingen problemer med at få den synet???
/Mads
Det kommer vel an på hvilken oprindelig effekt din bil har og hvilken regel man burde få problemer med.
Hvis den har 90 HK, så falder TD'erne med 70 HK for 20%-regelen. Men er det noget de går meget op i hos bilsyn på en gammel VW?
Jeg kunne forestille mig de var mest obs. på den slags, når der kom en thansen-sænket corolla svinecam ind.....
Det kan mr. WBX vel også lige fortælle om, når han alligevel er i gang? :wink:
Mvh.
Ps: jeg har ingen fordomme overfor teknisk skole elever
-
Tyskerne sætter en koblingsklokke på fra Sydafrikamodellerne, - så passer den.
Vedr. HK:
2,0 D = 70
2,0 TD = 87
2,4 D = 84
2,5 TDI = 120
-
er den til at få den koblingsklokke til fornuftige penge
er den til at lave om til raps olie
og er der ikke lavet en 2,4 TD
og en 2,0 TD hvad kan den trækkes op i af HK men IC
Mvh Flemming :lol:
-
Koblingsklokken laver Rasmus gratis, hvis han må prøve en tur i en diesel - ellers koster den 350€ hos winkler
Alle bortset fra TDI er velegnede til Raps
Mon ikke godt 100 hk er til at få ud af 2,0 TD uden at presse citronen.
Nej 2,4 var altid uden turbo - det er i øvrigt den motor, der ligger i masser af T4'ere - og det gør 2,5 TDI også. Derfor er det motorer, man kan komme til for rimelige penge.
-
Jeg har faktisk gået og luret på en Audi 5000 (amerikansk model) der bare står og mugner før jeg investerede i den nyrenoverede 1Y.
Men jeg orker simpelthen ikke at lave en ufatteligt masse arbejde og så være uheldig at rende ind i en "fundamentalistisk" synsmand så hele konverteringen er spildt.
Det kan sikkert lade sig gøre at betale sig fra det med en tysk TÜV og efterfølgende dansk syn, men så er det nok billigere og meget mindre bøvlet at købe en anden og nyere bil med den ydelse man ønsker sig.
Guved hvad det egentligt vil koste at importere og få en ægte sydamerikaner på DK plader?
-
Koblingsklokken laver Rasmus gratis, hvis han må prøve en tur i en diesel - ellers koster den 350€ hos winkler.
jeg kan kun finde en klokke til 460 med mindre det ikke er den her:
http://shop.vw-winkler.de/product_info.php/info/p102_Gearbox-bell.html
Mvh Flemming :lol:
-
Jamen du har da fuldstændig ret - jeg må have fåer benzin i øjnene... :wink:
-
jeg har set flere t3'ere til salg på mobile med 2.4 diesel (AAB ca 88hk) er dette en officiel model eller noget hjemmebygget fordi jeg har alligevel set nogle stykker af dem?
-
Klart uofficiel.
-
Hmm jeg har fundet caraveller i SA ned til 35000 Rand (ca 27K) Så er det 94 modeller med 2,5i motorer.. jeg er ikke stødt på nogen 2,4 5 cyl diesel brugt endnu. Så skal der "bare" lige findes plads i en container..
Det bliver vist ikke helt billigt.. men der er sikkert ikke nogen rust i sådan en SA øse.
Det kan være det var et projekt for de mere formuende herinde =)
-
Hmm jeg har fundet caraveller i SA ned til 35000 Rand (ca 27K)
hej jan hvor er det nu lige sa ligger jeg er ikke helt klare over hvad det er for et land
Mvh Flemming :lol:
-
Hmm jeg har fundet caraveller i SA ned til 35000 Rand (ca 27K)
hej jan hvor er det nu lige sa ligger jeg er ikke helt klare over hvad det er for et land
Mvh Flemming :lol:
South Africa :wink:
Er du virkelig ikke stødt på det før :shock:
-
Hmm jeg har fundet caraveller i SA ned til 35000 Rand (ca 27K)
hej jan hvor er det nu lige sa ligger jeg er ikke helt klare over hvad det er for et land
Mvh Flemming :lol:
South Africa :wink:
Er du virkelig ikke stødt på det før :shock:
nej det er jeg ikke lige for jeg kommer ikke så fine steder :lol: :lol:
Mvh Flemming :lol:
-
Er alle SA-modeller ikke født med højrestyring?
-
Ohh.. du siger noget.. hmm
-
Jeg synes jeg engang har læst om at de heller ikke er godkendt i Europa/TÜV???
Det er nok også billigere at købe en klokke og en motor end det er at rejse en bil fra SA til DK!!!
/Mads
-
Det er nok også billigere at købe en klokke og en motor end det er at rejse en bil fra SA til DK!!!
/Mads
...og de andre dele der nu er til forskel :roll:
Bremser f.eks...
-
Nu hvor vi er ved det, kom jeg til at købe et sæt 4-stemplede AMG bremsekalibre på ebay :roll:
-
Nu hvor vi er ved det, kom jeg til at købe et sæt 4-stemplede AMG bremsekalibre på ebay
Hmm - planlægger du at få diesel i?
-
Skal du til at bøje bremseskiver :lol: ? hvor tykke skiver kan der gå i sådan nogle møgerter?
/Mads
-
Jarl, det går jo helt galt for dig fortiden! Måske vi skulle oprette en tråd dedikeret til at svine hinanden til???
/Mads
-
Nu hvor vi er ved det, kom jeg til at købe et sæt 4-stemplede AMG bremsekalibre på ebay
Hmm - planlægger du at få diesel i?
Med de 110 km/t man kan opnå med en oliebrændermotor behøver man vist ikke sådanne bremser :shock:
Skal du til at bøje bremseskiver :lol: ? hvor tykke skiver kan der gå i sådan nogle møgerter?
/Mads
Sælger er ikke helt sikker på hvor de kommer fra, men det er vist noget med Ø 280-300 og 25 tyk
-
Hey jeg har en god idé !
Vi laver en tråd der hedder Benzin VS. Diesel, eller bare Motorer
Her kan man skrive om erfaringer, fordele og ulemper, km/l, opsætning, udstyr, tuning mm. ved de forskellige motorer.
F.eks. DJ, MV, DG, DF, JX, AAZ, Golf GTI, AUDI 5-cyl., Ford, Porsche... osv, osv.
I tråden skal der også være plads til spas, men skal holdes saglig !
-
Jarl, det går jo helt galt for dig fortiden! Måske vi skulle oprette en tråd dedikeret til at svine hinanden til???
Det var faktisk ment som en hyggelig joke fra min side - måske synes jeg heller ikke at jeg selv bærer heeele ansvaret for benz.-diesel-fighten alane.
Jeg synes faktisk, at det er sjovt og underholdende, og jeg morer mig mindst lige så meget over angrebene på dieselfløjen, som den anden vej.
Jeg kan kun tale for min part, men når jeg laver fis med benz.-folk er det i den dybeste respekt for den maskine de kører rundt med. Vores forum er kendetegnet ved en rar, hyggelig og hjælpsom tone. Samtidig er der plads til fis og ballade engang imellem. Sådan skal det være - synes jeg. Hvis nogen føler sig trådt over tæerne, så speak up - så må vi justere tonen.
-
Jarl, det går jo helt galt for dig fortiden! Måske vi skulle oprette en tråd dedikeret til at svine hinanden til???
Det var faktisk ment som en hyggelig joke fra min side - måske synes jeg heller ikke at jeg selv bærer heeele ansvaret for benz.-diesel-fighten alane.
Jeg synes faktisk, at det er sjovt og underholdende, og jeg morer mig mindst lige så meget over angrebene på dieselfløjen, som den anden vej.
Jeg kan kun tale for min part, men når jeg laver fis med benz.-folk er det i den dybeste respekt for den maskine de kører rundt med. Vores forum er kendetegnet ved en rar, hyggelig og hjælpsom tone. Samtidig er der plads til fis og ballade engang imellem. Sådan skal det være - synes jeg. Hvis nogen føler sig trådt over tæerne, så speak up - så må vi justere tonen.
Nu er jeg ikke udelukkende akademiker og har været på forskellige værksteder så jeg kan klarer "lugten i bageriet", mig går det ikke på :lol:
-
Det lyder spændende med de bremser Rasser! Jeg går som sagt og lurer på denher Audi 5000S der bare står og rådner. Og efter at have skilt mine nuværende bremser ad har jeg fået lidt blod på tanden... det er jo ret nemt!
På sigt overvejer jeg lave sådan en opgradering: http://syncro.ca/audibrakes/default.htm. (Om 10 år bliver sku det kun registrerings attesten der afslører at det ikke er en ægte 16" :P)
Men igen går der lidt pessimisme i den m.h.t. syn.. det ville fandme være ærgeligt at skulle pille hele lortet af.
-
Jarl, det går jo helt galt for dig fortiden! Måske vi skulle oprette en tråd dedikeret til at svine hinanden til???
Det var faktisk ment som en hyggelig joke fra min side - måske synes jeg heller ikke at jeg selv bærer heeele ansvaret for benz.-diesel-fighten alane.
Jeg synes faktisk, at det er sjovt og underholdende, og jeg morer mig mindst lige så meget over angrebene på dieselfløjen, som den anden vej.
Jeg kan kun tale for min part, men når jeg laver fis med benz.-folk er det i den dybeste respekt for den maskine de kører rundt med. Vores forum er kendetegnet ved en rar, hyggelig og hjælpsom tone. Samtidig er der plads til fis og ballade engang imellem. Sådan skal det være - synes jeg. Hvis nogen føler sig trådt over tæerne, så speak up - så må vi justere tonen.
nej nej nej i må for guds skyld ikke stoppe ¨krigen¨
så lang tid det er skrevet med et glimt i øjet kan jeg ikke se det skulle være et problem :P
-
Det lyder spændende med de bremser Rasser! Jeg går som sagt og lurer på denher Audi 5000S der bare står og rådner. Og efter at have skilt mine nuværende bremser ad har jeg fået lidt blod på tanden... det er jo ret nemt!
På sigt overvejer jeg lave sådan en opgradering: http://syncro.ca/audibrakes/default.htm. (Om 10 år bliver sku det kun registrerings attesten der afslører at det ikke er en ægte 16" :P)
Men igen går der lidt pessimisme i den m.h.t. syn.. det ville fandme være ærgeligt at skulle pille hele lortet af.
Hvis du har en AUDI 5000 på hånden er det da bare at komme i sving !!!
På en syncro er det jo kun det halve arbejde.
Jeg har været på udkig efter AUDI bremserne (som er 2-stemplet) i lang tid, men det er ikke lykkes at finde nogen, derfor købte jeg AMG'erne (ved et uheld... Jeg ville byde 133,33 euro, hvilket ebay med komma opfatter som 13333 euro. Heldigvis slap jeg med 220 euro. Det er jo også en ok pris for 2 sprit nye AMG kalibre !? )
Jeg går og tænker på at få min bil TÜV godkendt, så er man ude over det ! Er der nogen med erfaringer af den slags ?
Måske en godkendelse med konstruktive ændriger ?
Er der nogen der ved hvordan og hvorledes med det ?
Hvis du gemmer de gamle bremser, skal det da ikke tage mange minuter af skifte i forbindelse med syn :roll:
-
Jarl, det går jo helt galt for dig fortiden! Måske vi skulle oprette en tråd dedikeret til at svine hinanden til???
Det var faktisk ment som en hyggelig joke fra min side - måske synes jeg heller ikke at jeg selv bærer heeele ansvaret for benz.-diesel-fighten alane.
Jeg synes faktisk, at det er sjovt og underholdende, og jeg morer mig mindst lige så meget over angrebene på dieselfløjen, som den anden vej.
Jeg kan kun tale for min part, men når jeg laver fis med benz.-folk er det i den dybeste respekt for den maskine de kører rundt med. Vores forum er kendetegnet ved en rar, hyggelig og hjælpsom tone. Samtidig er der plads til fis og ballade engang imellem. Sådan skal det være - synes jeg. Hvis nogen føler sig trådt over tæerne, så speak up - så må vi justere tonen.
nej nej nej i må for guds skyld ikke stoppe ¨krigen¨
så lang tid det er skrevet med et glimt i øjet kan jeg ikke se det skulle være et problem :P
hej hej med jer....
nej jeg synes nu heller ikke den skal stoppes så længe den er ment i sjov
jeg kan såmen også godt tage lugten i bageriet
men jarl jeg synes nu det er dig der bære ALT ansvaret for denne kamp...ti hi hi hi hi hi hi men vi diesel folk arb vel bare som en diesel vi bliver bare ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved ligsom vores maskiner
Mvh Flemming :lol: :lol:
-
Det var nu kun ment for sjov Jarl, jeg mente bare du har mange skud i bøssen! Man skal lige op i omdrejninger for at have et svar parat hele tiden!
Og hvis det kommer dertil vil jeg da også gerne påtage mig min del af ansvaret...
Men I har jo også selv bedt om det, jeg mener hvorfor bliver I ved med at prøve at holde liv i de biler? Det er jo næsten som at se gamle mennesker blive skubbet rundt på alderdomshjemmene med læger og apperater i en lind strøm efter sig :wink:
/Mads
-
Bare i orden Mads - nu kender jeg dig jo ikke sådfan personligt, så jeg ville hellere være lidt ekstra forsigtig....
Vi er straks tilbage på drillepinden :wink:
-
... men vi diesel folk arb vel bare som en diesel vi bliver bare ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved ligsom vores maskiner
Mvh Flemming :lol: :lol:
Eller hvor'n er det nu med diesel T3'er... de bliver ved og ved og ved og ved og ved med at gå i stykker :lol:
-
Eller hvor'n er det nu med diesel T3'er... de bliver ved og ved og ved og ved og ved med at gå i stykker :lol:
det er fordi folk der køre i dem ikke behandler dem ordenligt rasmus...
og hvis alle dieseler var født med inder køler og olie køler og 80 gr termostat ville de holde evigt
Mvh Flemming :lol:
-
Eller hvor'n er det nu med diesel T3'er... de bliver ved og ved og ved og ved og ved med at gå i stykker :lol:
det er fordi folk der køre i dem ikke behandler dem ordenligt rasmus...
og hvis alle dieseler var født med inder køler og olie køler og 80 gr termostat ville de holde evigt
Mvh Flemming :lol:
Mon dog !? :roll:
-
Mon dog !? :roll:
det er faktisk tæt på
Mvh Flemming :lol:
-
Så er vi hjemme igen.
Min 1,6 TD og jeg, kan nemt tåle lugten i bageriet, men god damn det Benzin lugter ilde.
Men respekt for det, Puch maxi kører jo også på benzin.
Min første bil var en benzin bil, nu er jeg blevet voksen.
Jarl, du er helt udenfor, og kan bare komme på plads i din rullende grillbar.
KH KHS - Nu skal jeg til Jydetræf. I ved noget med øl og dæk.
-
fejl
-
[size=24]?[/size]
-
Jeg genopliver lige denne tråd lidt....
De to 2,0 med og uden turbo audi motore, er de ikke svære at finde dele til set i forhold til fx. en aaz´er eller noget i den stil? Man er vel sikkert nød til at købe en hel bil for at få en motor, men jeg tænker på hvis toppen skal skiftes senere eller den slags.
Umiddelbart virker en 2,4D eller 2,5TDI´erne som de mest oplagt for en 5-cylinder convertering, snakker vi blandede drivmidler og kompleksitet af elsystemet, så røger TDI´erne jo desværre nok.
Så er vi tilbage til den 2,4D, er det den der hedder AAB i motorkode ?
Er der nogen der har detaljerede data på 2,0D 2,0TD og 2,4D, jeg tænker ud over effekt på moment slaglængde boring osv.
Er 2,4D motoren udstyret med indmad der gør en moderart trykladning mulig? jeg tænker på oliekøling af stempler osv.
Hvordan ligger 2,4D termisk set i forhold til fx. en jx´er ?
Hvad med den omtalte audi 5-cylinder lyd, er den også at finde i den 2,4D, mere så man havde en ide om "harmonien", det er jo nok meget nemmere at rende ind i en t4 2,4D end en audi 100/200 med diesel motor
mange spørgmål, men sådan er det når tømmermændene har sat ind og man liger med laptoppen i sengen.......
-
Den 5-benede Audi er grundlæggende en videreudvikling af den traditionelle 4-benede motor, som VW "adopterede" fra Audi i starten af 70'erne. Alt, hvad der ligger i VW's frontmotorbiler, er grundlæggende Audi-maskiner.
Den 5-benede 2,0'er startede altså som en udbygning af den 4-benede 1,6'er. Det ses på de vitale dimensioneringer i motorens hjerte. En boring på 76,5 og en slaglængde på 86,4. Lidt hurtig optanke giver det resultat, at den 6-benede (Volvo 240 + 740 + VW LT) er samme familie med samme mål - blot forlænget med endnu et ben. Hvad der gør den 5-benede unik, er krumtapsølernes forsætning. På en rækkemotor med 4 eller 6 cyl, vil 2 stempler følges op og ned. I den 5-benede er alle søler forsat med en indbyrdes forskel på 360/5 grader. Derfor kører den ekstremt jævnt og med en saftig turbineagtig lyd. Af pladsmæssige hensyn er der flyttet rund på nogle sekundære komponenter - dieselpumpe og vandpumpe. Alle 5-benede diesel har oliesprøjt under stemplerne - ligesom VW fik det fra introduktionen af KY i '87 og kan derfor principielt klare en moderat turboladning.
Samme udvikling, som 1,6'eren har gennemløbet - med vokseværk til 1,9 - er sket med den 5-benede. I 1990 præsenterede Audi verdens første personvognsdiesel med direkte indsprøjtning. Det skete i Audi 100 2,5 TDI, der byggede på 2,4'eren i opboret udgave med andre stempler og et andet topstykke (og selvf. en anden dieselindsp.) Mange efterløbere er siden gået i det spor.
Selvsamme motor ligger i T4 og T5 - en robust arbejdshest, der specielt i 2,4 udg. uden turbo er meget tæt udødelig. Topstykkerne er desværre en achilleshæl. de revner på samme måde som T3'ernes, men er heldigvis ikke så dyre. Vacuumpumpen er kendt for en irriterende, men ufarlig tikken.
Men en 2,4 uden turbo i en T3'er - det er en drøm.
-
Hmm 2,4 AAN der ligger i T4 er 5 cylindret siger i? Hvad med AAB?
Hvordan er momentet? Hvor mange HK har den? Jeg syntes at have hørt at T4 ejere med 2,4D omtaler den som MEGET sløv i optrækket, er det bare fordi T4eren er tungere?
Hvordan er dieseløkonomien i den?
Hvad er udfordringerne i at stoppe den i en T3? Passer JX dele på? Kan den gå på klokken?
-
Det er en 5 culindret med 78 hk, ved ikke hvad Nm er, men de er ret sejlivet og trække en god stor trailer...
Kan man ikke konvertere til mekanisk indsprøjtning på 2,5 tdi?
102 hk i en t3 med 5 ben, det rykker sq da :twisted:
-
Kan man ikke konvertere til mekanisk indsprøjtning på 2,5 tdi?
Ja, hvis man skifter stempler, topstykke, indsprøjtningspumpe, dyser, gløderør og dyserør. - Hvem sagde, at en anden motor ville være billigere :wink:
-
En AAB har 78 hk og 164 nm ved 1800 omdr.
Boring 79,5 mm og slaglængde 95,5 mm, dvs. det samme som en aaz bare med en ekstra cylinder.
ved trykladning af en AAB´er skal man jo bruge en indsprøjtningspumpe med en LDA dåse på, hvordan klarer man lige den ? og hvad med indsugnings- udstødnings-manifolder? kan dem fra en ACV fx. bruges ?
Nogen der tør give et bud på effekten der kan hentes ud af en AAB blok med turbo og intercooler på ? interpolerer man en cylinder mere på en aaz og tilføjer intercooler, så er 100 HK vel bestemt ikke at presse den?
på den anden side har en AAB mere moment og effekt en en AAZ og så slipper man for tubo showet, måske man bare skulle være glad for en std. AAB hvis man kunne fo den lagt i en bus, en SA-klokke og så er den klaret(ja ja og et skævt bundkar og et par andre småting)?
-
Tror ikke de 100 hk er urealistisk, men som du nævner, er den jo overlegen fra starten i forhold til aaz. Så er der spørgsmålet om man behøver turbo.
-
fik ikke lige fat i..??
passer 2,4 motoren på vores gearkasser???
-
Men.. den har utvetydigt mere moment i bunden og flere kræfter i toppen end en aaz?
Hvor mange 2,4 typer findes der?
Der er vel ikke overvældende hvor mange JX dele der passer på?
Under alle omstændigheder lyder det som en dyrere om mere omstændig løsning end en 1,9.. måske et godt projet hvis 1,9 eren skal skiftes en dag.
-
Nej, den 5 benede serie passer ikke umiddelbart på vores gearkasse. Der skal bruges en SA-klokke, der ikke er ganske billig - købes f.eks. hos Winkler.
Jeg tror ikke, at en 2,4 uden turbo kan være med en AAZ med turbo og JX-pumpe, hvad angår moment og ydelse. Til gengæld er den langt overlegen i gangkultur og levetid, og det er jo det vi vil have! Hvad betyder et par hk fra eller til, når man kan stille champagneglasset på ventildækslet uden at se bølgeskvulp :wink:
-
er helt vild med 2,4 motoren. Den går bare så godt -og den er nem at skrue på. Det kunne være rigtigt fedt at få lagt sådan en i. Vil det være fuldstændig hul i hovedet at forsøge at ombygge en klokke selv??? fx ved at svejse en t3 klokke og en T4 gearkasse sammen????
-
jeg er på !
har prøvet at beskrive ide i en tidlige tdi tråd, egentlig er klokken jo "bare" en flange der passer motoren, og en flange der passer gearkassen, og så noget fyldgods imellem.
Har man motor og gearkasse er det vel til at lave en aftegning af flangen, og føre den over på en tyk plade og skære dem ud
Det er vel ligegyldigt om klokken bliver svejset op i stål?
En t4 gearkassen vil ikke virke da den jo sidder tå tværds i bilen. Men det kan da være at der sidder en klokke på den der kan monteres på en t3 gearkasse med en adapterplade eller lignende ?
-
Der sidder ikke flange på en T4 gearkasse, idet flangen er støbt sammen med venstre del af gearkassehuset. Jeg tror at jeg har sådan en gearkasse, som vi kan save over. Jeg tror at det er nemmeste løsning. Så får vi også starter sat rigtige sted.
jeg tjekker lige i morgen om ikke der ligger sådan en i hughuset. T3 klokker har vi jo nok af.
-
sweet, det ville det fedeste og smide sådan en motor i T3´eren
imorgen siger du........ok fair nok, jeg er dog nok ikke på benene før ved aftens tide..... :-)
-
skal alligevel ud på tanken og pusle lidt med en Golf, som skal til syn, hvis den er i nogenlunde stand.
Regner med at være i stand til at køre hjem i nat. Men har sovepose med for en sikkerheds skyld.
-
Ja, nu har jeg jo tiltaget mig rollen som lyseslukker...
For det første:
Har i reflekteret over hvor "let" det er at svejse i støbte alu-legeringer af den elendige kvalitet, som T3-kassen har?
For det andet:
Har i overvejet, hvorfor der er styretappe mellem motor og gearkasse, som sikrer centrering indenfor 1/10's præcision?
Det er i hvert fald nogle forhold, der skal tages i ed, før man starter vinkelsliberen.
På ebay sælges fra tid til anden brugte adaptorklokker - i dec så jeg en, der gik for 200 € - så skal man altså overveje, hvor mange timer man har råd til at betale på en high-tech maskinfabrik, som jeg mener "gør-det-selv-projektet" kræver.
-
Hmm. tjaah. Jarl.. du har nok ret. Legeringen i T3 klokken kan være et problem. Adgang til maskinfabrik med lazer opmåling mv. samt good will har jeg nok af.
Det var da også bare en idé. Synes et eller andet sted at det kunne være sjovere selv at lave detselv, end at købe noget færdigt, men sådan er vi jo forskellige. Har bilen som hobby, og er ikke afhængig af den, så da jeg nu har været i hughuset og finde den gamle T4 gearkasse, så lever drømmen lidt videre. Uden at projektet dog står øverst på arbejds-listen.
ingen drømme.... ingen sjæl
-
:D Er der sket noget spændende i projektet :D
Morten
-
mjaaah. Altså Casper bliver ved med at få syge idéer. På et tidspunkt må vi jo forsøge at føre noget af det ud i livet. Men lige nu har vi nok at gøre med at holde det eksisterende kørende.
-
ja, idéerne vælter ind alt for hurtigt til at følge med, der er jo også en svenskerbus der skal møde sin skaber, og maaaaser at lave på den blå 2wd, og idag har jge netop fået en frisk gearkasse hjem fra Frankfurt a.m. til syncroen.
Men lige for at følge lidt op på sagen, så er der et par ting der ikke stemmer, med audi 5 cyl. projektet der lydet på "smæk en SA klokke på blokken og kør(forenklet af redaktionen :-)"
Audi 2,0D og 2,0TD motorene har monteret starteren på blokken, istedet for på gearkassen som normalt. Derfor er der også bare en udposning i SA klokken hvor starteren sidder, i stedet hullet som i alm. T3 klokker.
En AAB motor (2,4D fra T4) derimod har starteren monteret i klokken og IKKE på blokken. Derfor vil man IKKE umiddelbart kunne bruge en SA klokke på en AAB motor, eller kan man ?
For at illustrere har jeg fundet lidt billeder og markeret på dem med rødt. Hvad er det der er markeret ?
Er det en montering til en starter der har overvintret fra 2,0D/TD blokken, selv om starten er monteret i gearkassen på en AAB motor?
Hvilken fixering er brugt til starteren på en 2,0D/TD ? sammen som en T3 med 2 bolte ? så vidt jeg kan se på en T4 gearkasse på ebay.de er en T4 starter monteret med 3 bolte, er det korrekt ?
og så lige et neben-frage, hvad laver den tandrem på bagsiden af motoren, hvad trækker den udover knasten ?
-
Er det kun i "vores" T3 at motorerne sidder skrå?
Det må da et aller andet sted være nemmere at lave dem oprejst og så lave en motorplade med plads til den højere motor??
Så kan ( i teorien) også få et langt større udvalg af sjove motorer at smide i hullet.
Alle fiat/lancia/citroen/peugeot 2.4 TD motorer måske?
-
Tandremmen (den lange) i den ene ende trækker fra krumbasse til knast. I modsatte ende sider den korte, du viser, som trækker fra knast til pumpe. Pumpen sidder altså modsat i en 5-bener.
Starterproblematikken kan jeg ikke lige gennemskue. I Audi 100 sidder starteren ens på 2,0 og 2,4 D, og ifølge onkel, så er Audi 100-blokkene identiske med T4, - men når det virkelig bliver aktuelt, så kan jeg godt bruge et kvarter på at undersøge det grundigt - men det kan du sikkert lige så godt selv på ETOS.
-
det var da et spøjtst system med 2 tandremme, hvad skulle fordelen lige være med det ? Den bagerste rem må da være rimelig problematisk at skifte med en montering på langs som i en audi 100, nok noget nemmere på en T4, med tvær-montering
Du må gerne snakke lidt med din onkel ved ledlighed, jeg sad nemlig med ETOS igår til jeg var blå i hovedet, uden held.......
Hvis jeg går ind under en T4/1993 og finder en AAB blok får jeg følgende nummer:
074 100 103 AX
Hvis jeg går ind under en audi 100/1992 og finder en 2,4/2,5 5 cyl blok, får jeg følgende nummer:
074 100 103 BX
Og så er det jo lige at jeg ikke kan huske strukturen i vw reservedelsnumre, er de sidste bogstaver kun et revisonsnummer på ellers identiske dele ?
Den klokke du så på ebay, kan du huske hvad var den listet som ?
audi getriebeglocke måske ?
-
Hmm.. her er lidt "clues".
Det lader til at mange JX dele passer på 2,4 eren og 2,0 eren.
Som jeg læser det skal man bruge pumpe, starter og generator fra T4eren. Manifold og lufthalløj fra JX.
Hmm et JX luftsystem på en turboløs montering.. hmmm??
http://shop.vw-winkler.de/product_info.php/info/p209_Engine-convertion-kit--AUDI-5-cyl--diesel-51kW-70PS.html
12.000 kr inkl. montering, men eks. motor..
-
det er kun luftfilterkassen han bruger, sådan som jeg læser teksten. Hvordan skulle fx. manifolder også passer når der mangler en cylinder?
-
Det er vist en værre gang Tysk-engelsk.. jeg fatter ikke helt hvad man skal bruge..
Det sikreste er vist at købe en fuld T4/Audi kværn + en nyrenoveret blok mit alles (top, stempler, ventiler, krumbasse). Så er udgangspunktet perfekt. Det løber jo op altsammen.. hmm
Hvad mon en top + indmad koster til en T4?
Her er et udgangspunkt... http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48172176
-
Her en brugt Audi 2.0 http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49100652
Og her en 2,4D http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49044618
-
Lidt videre research har sat mig i kontakt med en Tysker "Syncro16Jens" der ikke er voldsomt begejstret for hans AAB indbygning.
http://ig-syncro16.de/dragonfly/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=1098&highlight=AAB
Hans umiddeltbare kritikpunkter er at den kun kan køres mellem 2000 og 3700 omdrejninger. Under 2000 har den ingen kræfter og over 3700 bliver den for varm. UDEN turbo og MED oliekøler mener han den bliver for varm. :? :?
HMMM.. Nu har han jo en 16" syncro, der er tung, og høj og med en Syncro gearkasse.. .men det lyder jo unægteligt lidt som en partykiller.
Udfordringen er så at finde en T3 gearkasse der vil passe moment/ydelse i en AAB.. Min eneste ide var at finde den højest gearede diesel 5G med lavt diff ratio? Nogen kommentarer?
Derudover skal man så måske finde ud af endnu en måde at køle motoren på udeover 19 rækkers ök :shock: :shock: ?? termostatstyrede elblæsere på radiatoren? Mere luft i form at "scoop" til motorrummet (ikke i luftfilteret)
Hmm..
Med hensyn til vaccumpumpe og de to tandremme fandt jeg denne kommentar:
The Audi 5000 engine uses a vacuum pump that is bolted to the end of the cyl head to provide vacuum for the brake booster, this is driven by a belt. The problem is that it makes the engine longer and in order to set or check the injection pump timing, the pulley and belt have to be removed.
VW uses a diaphragm pump on the Eurovan diesels and it is run by a push rod that rides on a cam lobe. The whole pump is bolted to the side of the cyl head between the injectors.
I drilled all the mounting and push rod holes. So I got rid of a belt and ended up with more space in the engine compartment.
i dette blog indlæg: http://vanagonsyncroproject-herman.blogspot.com/2007/02/new-engine.html
-
hmmm det du nævner med at AAB'eren sku mangle kræfter under 2000rpm må ha noget at gøre med at gearingen i den gearkasse han bruger ikke passer 100% til motoren.
jeg har kørt i et par år med en t4 med AAB (vejer 1500kg og kører med 195/70-15 hjul)
og min erfaring er at der er masser af bundtræk i den, der er rigtigt at der kommer et "moment ryk" når man kommer op omkring 2000rpm som var op til ca 3000rpm.
men jeg har aldrig været ude for at mangle moment ved igangsætning ellet lign.
jeg kan uden problemer sætte igang i 2.gear og glemmer man at skifte kan man også godt starte i 3. gear.
jeg har også engang trukket en suzuki vitara op af en grøft med den 8)
jeg kører ca 3200rpm ved 110km/t den "redliner" ved ca 4200rpm.
jeg kan udemærket godt forstå den sku blive varm ved 3700rpm for kører man den derop lyder det somom motoren er ved at eksplodere og der er ingen nævneværdig effekt at hente deroppe (føles ikke sådan)
men køres den imellem 1500 og 3000rpm er det en dejlig smidig motor (så smidig som en 2.4 turboløs forkammerdiesel nu blir)
som sagt jeg tror det har noget med gearingen at gøre idet jeg ellers syns det er en fin motor.
-
den holder også udemærket ved almindelig pleje.
min har fået nye pakdåser, diverse pakninger rundt omkring og lign da den kørte for forsvaret og har på nuværende tidspunkt rundet 550.000km uden at bruge eller smide den mindste smule olie eller vand.
-
Her er en fin diskussion af temaet:
http://f1.parsimony.net/cgi-bin/topic-indent.cgi?Nummer=165&ThreadNummer=696327
-
Hm? Jarl nu forvirrer du mig med det link.. Var det ikke dig der havde kaldt en 5-bener en drømmenmaskine?
Måske er mit tyske ikke hvad det har været men det er da en generelt negativ tråd? Hvor de fleste ikke mener det er det værd inklusiv folk der har lavet ombygningen og kørt med den??!
Tilbage til læsningen...
-
Jo, det er i min optik måske den bedste kammerdiesel, der nogensinde er lavet, men som du ser er ikke alle enige.
Og hvorfor så det? Nogle af de forbehold, der anføres er ubestridte: Den er tung og den er langsom. Den har et snævert arbejdsområde og snurrer helst ikke hurtigt. Det anser nogle for problemer - jeg anser det for kvaliteter - det er jo præcis det jeg elsker ved diesel - motorens sindige karakter.
Som alle andre motorombygninger lider den også tydeligt af at folk propper noget udslidt kram i og forventer at den kan leve evigt efter ombygningen. Udgangspunktet er ofte simpelthen for dårligt. Nøjagtigt det samme ses med AAZ-ombygninger. De bliver ukritisk kastet i røven af bilerne bare fordi det er en AAZ - så reflekteres der ikke tilstrækkeligt over om det er en udslidt AAZ m,ed 400.000 på klokken. Havde det været en JX ville ingen have lagt den i. De dejlige fembenede har typisk haft deres første halve million km i en T4 og skal så på otium i en ombygget T3, men det bliver motoren altså ikke friskere af.
Det ændrer selvf. ikke på at fembenerne i mange træk er samme motor som 4 benerne - blot med en ekstra prop. Derfor er der også sammenfald på de svagelige punkter - topstykke og toppakning, men det forhindrer ikke en velpasset fembener i at klare 5-700.000. Jeg tror ikke, at VW har lavet noget, der kommer tættere på MB end denne motor.
MEN! Det er et stort arbejde at få den i. Det er en hundedyr motor at skaffe, hvis den skal være i ordentlig stand. den har garanteret en sund og naturlig tørst og opleves garanteret ikke mere kraftfuld end en veltrimmet firebener. I bund og grund er de firebenede maskiner nok de mest realistiske indenfor et alm. husholdningsbudget og formentlig også nemmere at holde kørende fordi man ingen steder et ude over std.-set-uppet.
Lige nu er jeg faktisk så tilfreds med min fredsommelige JX'er. Jeg har trimmet lidt på turbo og pumpe og den suser afsted som en raket. Samtidig kan jeg til de storhånende benzinslaver oplyse, at jeg lige har opgjort min samlede motorvedligeholdelse på den 60.000 km den har kørt siden feb. 2006, hvor jeg smed den i. Indsatsen har bestået i: ét tandremsskift, ét kileremnsskift og 14 olieskift - that's it! Ja, så har der været mange dyser inde og ude, men det er alene foranlediget af min eksperimenttrang... Så såååå affældig er en JX'er altså heller ikke (knock on wood :wink: )
-
I min videre søgning er jeg stødt på fyrene fra DS tuning.
De sælger en adapterplade INKLUSIV svinghjul for 370 Euro. Og den er garanteret også billigere i forsendelse.
Jeg er ved at prøve at lære at læse det getribelist.xls jeg har fundet på en tysk side med moment kurver o.s.v. Jeg ved ikke om jeg forstår det fulde omfang.. men..
Det kunne godt se ud somom 3H indtil videre er min favorit til en 2,4D og dens omdrejningsområde, men det var jo nok rart at man havde haft den skilt ad og renoveret den først. Ikke at en 2,4 har noget monstermoment, men det er jo slidte gamle kasser, dem man finder rundt omkring og en nyrenoveret koster 9000 kr på ebay.. så der der lidt at købe tandhjul og ölleitblech for.
Komplette 2,4D med et par hundredetusind på bagen er ved at komme ned under 3000 kr uden garanti og ombygningsregnskabet begynder at ligne et AAZ budget +/- et par tusind.
Og så til sidst en god pointe fra FarT3: Nogen der har en ide om eller kan regne sig frem til hvor nemt det er at servicere en 2,4D i en T3? Er der plads til tandremsskift o.s.v?