T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: Holger efter 27. November 2010 kl: 19:10:37
-
Hvilken kobling bruger i til 2E motor og hvor køber i den mest fordelagtig?
Mvh. Holger.
-
de kloge drenge tænker måske i retning af tdi kopling, hvis der skal moment til, meeeen 2E momentet vokser jo ikke ind i skyerne. Din erfaring med Subaru må da kunne give et fingerpeg!
Hinze
-
Nej, Hinze, Subaru kører da med Subaru kobling. Så vidt jeg husker passer TDI svinghjul og dermed kobling ikke. Husk det er stadig kun en alm. diesel koblingshus.
Mvh. Holger.
-
En ganske almindelig diesel-kobling gør jobbet fint. Det kører tyskerne med, og monstro ikke også Tony har det i Guldbussen? Den gør det også særdeles glimrende med min 1,8'er
-
Tony har en dejlig stærk Sachs kobling
-
Hvad er en "dejlig stærk Sachs kobling"? Er det bare en standard kobling fra Sachs, eller er det en forstærket standard kobling?
Mvh. Holger.
-
Selve motoren er nu næsten klar. Det næste er ledningsnet. Til ændring af ledningsnet mangler jeg eldiagram. For at få diagram hos den lokale Automester skal jeg bruge stelnr. fra donorbilen (Humphrey?????????) evt. indregistreringsnr. Hvis der er nogen der kører rundt i en Golf med 2E med styreboks med 38 ben, kunne jeg godt bruge stelnr. til at bestille eldiagram med.
Mvh. Holger.
-
Motoren ser rigtig fin ud.
Der er et komplet ledningsnet til Golf med 2E i bogen "VW Golf VW Vento So wird es gemacht" ISBN 3-7688-0761-4.
-
ZV 20 029 er reg.nr på en passat med 2E.....
-
Den var forstærket , men det er da nok med den str. kobling der sidder på wbx 2,1 DJ , en 2E har da ikke højere drejningsmoment , en DJ har 174 nm. , nu kan jeg ikke lige tallet for 2E men mon ikke det er deromkring også .
hilsen poul
-
Hvad er et CO-potentiometer, hvad gør den, hvor sidder den?
Mvh. Holger.
-
Jarl: Jeg har selv en ISBN 3-7688-076-6 men der er alt andet end diagram over 2E. Via VAG.nr. på ECU fandt jeg frem til at de skulle være en Passat fra -93-94. På biblioteket fandt jeg så en "Haynes Service and Repair Manual". Og her dukkede så et eldiagram med ECU med 38 ben. :D
Polle: JX svinghjul er til 215 mm nav. Nav fra en WBX DJ (228 mm.) kan ikke bruges.
-
Jeg har hørt om andre der monterer 2E at der er meget lidt plads i det ene hjørne af motorrummet. Jeg har fundet en anden indsugningsmanifold, vil det løse pladsproblemet?
Mvh. Holger
-
Kan nogen hjælpe med at finde det relæ der giver strøm til ecu? I Haynes hedder det: "current supply for Digifant control unit" Hvis nogen kan hjælpe med det store nummer der står på toppen af relæet?
Mvh. Holger
-
Hvis du disker op med de "rigtige " 9-cifrede VW-numre på dem, du har taget ud, så kan jeg fortælle dig, hvad for et, der passer.
Min umiddelbare indskydelse vil være, at det skal hedde 30, 109 eller 288.
På stående fod kan jeg også sige, at det på billedet, der hedder "99", er et intelligent intervalrelæ til viskeren. Hvis du har interval visk på din T3, så kan du sætte dette relæ på, og så kan du fra gang til gang "lære" den, hvor lang tid, der skal være mellem viskerslagene.
-
Hej Jarl.
Problemet er at jeg ikke har det rigtige relæ. Dem jeg sidder med her er hevet ud af nogle tilfældige biler hos huggeren. Iblandt dem er der ganske vist et der står 30 på, det nicifrede er:165 906 381. Hvis det er det rigtige er jeg godt nok heldig.
Mvh. Holger.
-
Du er lykkens pamjulefis. Det relæ er "für Steuergerät für Digifant" fra en Golf fra 94 med 2E-motor.
-
Yeeeees... Tak for hjælpen Jarl. :D
Mvh. Holger.
-
Jeg synes mit eldiagram ang. relæ til styrestrøm for ECU er lidt utydeligt. Er der nogen der kan sige hvad der skal sluttes til hhv. 85 86 86a ?
Mvh. Holger.
-
Eldiagrammet er fuld af fejl, se f.eks. dette relæ med 2x85?
Mvh. Holger.
-
ja, der kan du godt regne med at "2/85" skal være en "86" da den går til tændingsplus kl.15
og 85 er altid stel :)
-
Ok Verner, hva´så med relæet på det første billede (J176)?
Mvh. Holger.
-
jeg ku godt se at det ser lidt sjovt ud på første billede!, men det er jo os et specialrelæ med diode i!
jeg ved bare at klemme 85 er standard stel, på et arb.relæ!
måske vw har en anden standard jeg ik kender??
det vigtigste er at du finder et diagram som du stoller på er det rigtige og er uden fejl, sku trælst at brænde noget af!
-
Som de slutter det til gi´r ingen mening i forhold til det du siger, 15 til 85. Den benævnelse der mangler må jo være 86 og den sæter de til 31. Relæet trækker ikke selvom den får både 15 og 31.
Mvh. Holger.
-
Hmmm, med 85 på stel og enten 86 eller 86A på plus, burde relæet trække.
Det som undrer mig her, er at når jeg læser på foto af relæ, er det ikke samme skema som i foto 11122010 004.JPG
Sådan som jeg læser det (og ret mig hvor jeg tager fejl)
[JA JEG TOG FEJL - SE BORT FRA NEDENSTÅENDE HVOR DET ER FORKERT]
På foto 11122010 004.JPG er ledningen inde i relæ vist forkert i.ft. foto af relæ.
På foto af relæ går indgangen før dioden til oversiden af magnet i relæ.
Dernæst:
86 på relæets diagram svarer til 3/85 på foto 11122010 004.JPG (plus ind før diode) (som så på foto burde gå til overside af relæ)
86A på relæ diagram svarer til den unummerede på foto 11122010 004.JPG - den som kommer fra 31 i toppen (plus som går direkte til magnet i relæ). JEG TOG FEJL HER - 31 er iflg Verner FAST STEL.
85 på relæets diagram svarer til 5/86A på foto 11122010 004.JPG .
Håber det hjælper lidt.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Ja du har ret JJ, det havde jeg ikke set. Hvis jeg skal være ærlig så har jeg faktisk byttet om på 85 og 86 ( på billed 004) og så trækker den når jeg sætter tænding på.
Mvh. Holger.
-
15 - tændingsplus
30 - direkte strøm fra batteri (husk sikring)
31 - direkte stel
85 - relæ-styrestrøm udgang (viklingsende minus eller stel)
86 - relæ-styrestrøm indgang (viklingsbegyndelse)
87 - relækontakt ved brydekontakt og omskifter, indgang.
tekst er taget fra "mekanikerens følgesvend"
det kan være fordi at nogle relæer er stelstyret, at det er anderledes i dit diagram!
normalt er haynes ik ret god til at skrive et overskueligt el-diagram ;)
-
Hov vent. 31=direkte stel. Så passer diagrammet. Bortset fra at jeg har altid læst Haynes diagrammer som at bunden var stel (i dette tilfælde G1/7). Der tager jeg så fejl - beklager.
Holger, tag det jeg skrev, og ret det til efter Verners henvisning - så begynder det vist at hænge sammen :-)
-
Spørgsmålet er nu om der allerede er sket skade på ECU. Teoretisk er der sendt + gennem 85 videre gennem dioden til 86a og derfra til ECU?
Mvh. Holger.
-
Det tror jeg ikke der er sket noget ved. Jeg tror at dioden er der for at sikre at der ikke løber plus "baglæns" op på 15 (tændingsplus)
-
Jeg tror ikke på at 86 skal have - og 86a skal have + fra ECU.
Mvh. Holger
-
Fotoet på relæet synes jeg gi´r god mening.
Mvh. Holger
-
Foto giver meget god mening. Det er diagrammet jeg ikke kan greje.
G1/7 på diagrammet - er det et jordpunkt, eller er det en forbindelse til hvorhen?
Samt hvor går G1/10 hen?
-
G1/7 er styrestrøm fra ECU til relæ (0,5 kvadrat ledning)
G1/10 er strøm til Ecu fra relæ (1,5 kvadrat)
Mvh. Holger.
-
Hvad hedder ben-forbindelser på ECU for ben 38 hh ben 36 ?
-
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener JJ. Ben 38 på ECU får + fra ben 87 på relæ.
Ben 36 på ECU gi´r styrestrøm (+?) til ben 86a på relæ.
Mvh. Holger.
-
Hej Holger,
Det er sent. Jeg kan tage fejl. Jeg læser diagram den anden vej rundt.
Jeg læser diagram som at:
Fra Ledning 15 kommer der tændingsplus ind i relæet. Den føres videre ud gennem 86A ned til ECU.
Relæ steller viklingerne mod fast stel i ledning 31.
Tænidngsplus fra Ledning 15 gør at relæet trækker, og der kommer +12 volt ud på 87 og går ned til ECU.
Jeg kan så ikke forstå hvorfor der skal 2x12V ind på ECU, det er derfor jeg er interesseret i hvad ben 36 og 38 hedder på ECU diagrammet.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Ja det er sent, jeg lukker ned nu. Jeg ved ikke hvad benene hedder, har kun hvad du kan se på billedet.
Godnat!
Mvh. Holger.
-
Sov godt - prøv at se på det imorgen som at både ben 36 og 38 på ECU modtager 12v fra relæet.
-
Fandt nogle pinouts - passer nogen af dem?
http://www.a2resource.com/electrical/management.html
-
Jeg synes det er rigtig godt det du har fundet om pinouts, det rammer bare ikke den model jeg har. Min er en Golf Passat -93-94.
Mvh. Holger.
-
Trækker relæet ikke...?
-
Hvis jeg monterer som billede 006 så trækker det ikke, men monteret som billedet på relæet (005), så gør det.
Mvh. Holger.
-
Så problemet er løst..?
-
Jaaaaeeeeej! Spørgsmålet er om der er sket skade på ECU. Tændingen virker men benzinpumperelæet trækker ikke meeeen jeg har ikke arbejdet ret meget med det endnu.
Mvh. Holger.
-
Er der styrestrøm ud af boksen til pumperelæet..?
-
Det er i orden nu. Venter lige på at batteriet lader op, så kan der prøvestartes.
Mvh Holger
-
Så prøver vi første gang...
http://www.youtube.com/watch?v=ixroecTk7D0
-
It's alive... Tilykke med det! Den lyder sku grov sådan en 2E med direkte udblæsning.
-
Næste skridt er så at få OBD tilsluttet. Er der nogen der ved besked om det? Så vidt jeg ved skal der foruden + og - kun en ledning fra EUC (grå-hvid) til det 16 ben´s stik.
Mvh. Holger.
-
Det ser rigtig godt ud :-)
-
Næste skridt er så at få OBD tilsluttet. Er der nogen der ved besked om det? Så vidt jeg ved skal der foruden + og - kun en ledning fra EUC (grå-hvid) til det 16 ben´s stik.
Mvh. Holger.
Ja den læser kun på én ledning, det mener jeg er rigtigt nok... Jeg har vag-com på min bærbar hvis du vil have testet om der er liv i OBD´en...?
-
husk nu rigeligt med stelforbindelser ;)
-
husk nu rigeligt med stelforbindelser ;)
endelig ja :D :D
det ser godt ud
-
Næste skridt er så at få OBD tilsluttet. Er der nogen der ved besked om det? Så vidt jeg ved skal der foruden + og - kun en ledning fra EUC (grå-hvid) til det 16 ben´s stik.
Mvh. Holger.
Ja den læser kun på én ledning, det mener jeg er rigtigt nok... Jeg har vag-com på min bærbar hvis du vil have testet om der er liv i OBD´en...?
Uffe du skriver " om der er liv i OBD". Kan OBD "være død" og så alligevel vækkes til live? Jeg har sluttet den til men den skriver efter nogen betænkningstid "error" og spø´r om jeg er sikker på at ledningen er tilsluttet og der er tænding på.
Mvh. Holger.
-
Har du vag-com tester på...?
-
Jeg er ikke helt sikker på hvad en vag-com tester er. Jeg har denne tester og den kan udlæse evt. fejlkoder på Subaru, Passat og Touareg.
Mvh. Holger.
-
Den Launch du har der burde ellers nok kunne læse din motorstyring.. Hmm.. Mit er bare en bærbar med OBD kabel og vag-com software. Vi kan da prøve og se om den siger noget andet....
-
Det vil jeg da meget gerne prøve, men det kræver jo lige at jeg for motoren monteret så jeg kan køre op til dig. :shock:
Mvh. Holger.
-
Det smarte ved at jeg har det liggende på en bærbar er at jeg kan tage pc´en med hen til bilen og ikke omvendt.. :lol:
-
jeg har sådan en håndholdt vag 405 tester, kan tage alt vag og alt eobd fra 2002-3, kan købes på ebay til 500-700kr :)
den kan dog ik kode noget, som vag-com kan, men er hurtig i brug og kan nulstille service :)
-
jeg har købt mig den her :D
for at kunne lave noget lækkert til min touchscreen :P
-
jeg har købt mig den her :D
for at kunne lave noget lækkert til min touchscreen :P
hvilken en?
:roll: :roll: :roll:
-
Angående VAGCOM, så kan det købes her: www.vcds.dk under butik/shop. (der findes også kina kopier til små priser).
Vi fik jo testet at min vagcom godt kunne kommunikere med 2E.. 8)
-
Noge der ved hvor ODB2 stikket sidder på en ABS?
-
I en golf 3 sidder det 2-benet stik bag afdækningen lige over askebægeret..
I en T3 med ABS kan det jo sidde alle steder, eller ikke være der... Det er jo egentlig bare én enkelt ledning ud af styreboksen.
-
Og den bør være grå/hvid 0,5 mm2 og komme ud af boksen på pin 29.
-
jeg har købt mig den her :D
for at kunne lave noget lækkert til min touchscreen :P
haha ja glemte da lige et link :D
http://www.scantool.net/scan-tools/pc-based/elmscan5-compact.html
meget lækkert hardware og software
-
Hvad er et CO-potentiometer, hvad gør den, hvor sidder den?
Mvh. Holger.
Stadig ingen svar? Er det her man justerer CO?
-
Klargøring af topstykke til næste 2E projekt.
04022012 044.jpg
Description:
Filesize: 1.24 MB
Viewed: 2 Time(s)
......og der stoppede mit weekendprojekt så. Jeg skal have nye paraplyer på men det driller. De gamle var temmelig svære at få af og de nye kan jeg ikke få til at sidde fast på ventilstyret. Hvad gør jeg forkert? Findes der specialværktøj til opgaven? Jeg har gjort det før på en JX og husker ikke at det drillede. 2E og JX er vel ens hvad det angår?
-
På 1,8 motorerne er "paraplyerne" ikke ens på alle varianter.
Hilsen Fynboen.
-
nemlig, har os oplevet at dem der var med slibesættet ikke passede, mener at de kan være 7 og 8mm på en ABS
-
Det viste sig at der var 16 stk. med i pakningssættet og jeg fandt 8 der passede.
-
så passer det hvad de siger....
...at det er øjnene man bliver blind på først :lol:
-
så passer det hvad de siger....
...at det er øjnene man bliver blind på først :lol:
Helt sikkert - og tro mig, det bli´r værre med alderen.
-
Har lige fundet ud af at min 2E har oliekøling under stemplerne.
-
Hej Holger,
Hvordan går det med 2E projekterne?
Det vil være meget spændende at høre mere om projektet.
Med gode hilsner
Jens Jakob
-
Jooo... det gik egentlig meget fint. Sådan en r4 er jo lige ud ad landevejen at montere. Ikke for meget plads i venstre side men ellers ingen problemer. Jeg satte en AGG indsugningsmanifold på for at få mere plads men jeg tror ikke det gjorde den store forskel. Jeg var jo kørende i den til Fyn -11 med den store autotrailer. Det kunne den sagtens klare. Den blev kort efter solgt. Den nye ejer er vist meget godt tilfreds. De har kørt rundt i det meste af Europa, så vidt jeg har hørt uden problemer.
-
Mange tak for opdateringen.
Hvad gik den, 8-10 km/l?
-
Mange tak for opdateringen.
Hvad gik den, 8-10 km/l?
Ja, det passer nok meget godt.
-
det afhænger nok af gearing, men mon ikke den ligger tættere på de 10 end 8?