T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: thomasfyn efter 20. Juli 2011 kl: 20:39:27
-
Hej
Fruen og undertegnede har i dag været en tur i Vildbjerg og kigget nærmere på en fin Doka ex. mili med aftagelig campertop..
Vi er rigtig glade for det viste sig at bilen umiddelbart er i fin fin stand, og den bliver synet i næste uge inden vi henter dem.
Den tidligere ejer har i sin militær tid (forsyningen) kørt i denne selvsamme bil, som han efter endt militærtis fik lov at købe af forsvaret.. Den er indreg. med hvide plader, og er ualmindelig velholdt, efter min mening.
Den har de gamle brune-nappa sæder både for og bag, og interiør + loft er i mint condition.
Bilen er udstyret med en 5 trins gearkasse og en 1,9 TD fra en golf3. Motor har gået ca 145000km og bilens km er ukendt.
Den kører rigtig fint og startede uden problemer.
Der er ingen nævneværdig rust, hverken i karos og bund (umiddelbar synligt), men bilen har naturligvis enkeltede skønheds pletter.
Med til bilen er en camping top, som er i endnu bedre stand og næsten ubrugt. Med plads til 4 sovende, med køkken, wc og spiseplads.. En rigtig fin camper.
Vi har ikke fået bilen med hjem fordi den lige skal synes, men regner med at hente den i næste weekend, og vi er rigtig glade.. :-)
Billeder og mere info kommer når vi har fået bilen hjem..
/tj
-
Jamen så til lykke med den. I skal nok få mange fornøjelige timer sammen....
-
Det lyder som en rigtig fin kombination - en arbejdshest med mulighed for camping....
Tillykke med den... ;-)
-
Stort tillykke. Den skal I nok blive glade for.. og så er vi nok mange, som er spændte på, hvad det er for en gearkasse. Hvis det er en Porsche, så er det jo spændende hvilken en.. Er det en alm. 5 gears, så skal i ikke være kede af det... den skal nok gøre arbejdet..
håber at vi ses til træf.. måske hos Doka d. 10. sep???
mvh.. Erik
-
Hej
Jeg skal nok skrive her hvilken gearkasse det er.. Men jeg skal lige have den hjem..
Vi overvejere allerede træffet i sept..
;-)
-
jeg har osse en doka med camper hus på :0) den skal i nok blive glade for
-
Endelig er ”Bodil” kommet til Fyn. Det var en lang og snørklet vej.
Hermed en beretning om en naiv fynbo og en jysk klaphat.
Vi har længe været på udkig efter en billig ferieform hvor vi kan tage af sted på ferie i ind- og udland, 2 voksne og vores to sammenbragte børn, samt så skulle jeg kunne bruge løsningen alene på utallige ture til festivaler og events.
Jeg har i mit ”tidligere liv” haft T3 i form af en bus med to sæderækker bagi, og har hele tiden tænkt at det var løsningen blot med camping indretning (med hævetag). Men vi har også set på andre løsninger Camp-let, Campingvogn, telt og decideret autocamper.
Men ved en tilfældighed falder jeg over en annonce på gul&gratis, det er en T3 Doka med aftagelig camper-top, og det varer ikke længe før jeg selv og resten af familien godt kan se det smarte i denne løsning, især også fordi at T3éren er på hvideplader.
Vi kontakter sælger og snakker med ham om bilen, men det viser sig at den tilhører boet efter hans afdøde bedstefar, og han ved ikke ret meget om bilen, så vi beslutter at drage til Vildbjerg (ved Herning) og kigge nærmere på bilen. I øvrigt er er han interesseret i at vi bytter bil, vi havde en Fiat Stilo.
Vi mødes med sælger på hans forældres ejendom langt ude på landet, og vi bliver præsenteret for en ellers ret fin bil. Doka’en er vel hvad jeg vurdere 90% rustfri, undervognsbehandlet og pæn i lak og ikke mindst et meget velholdt interiør.
Bilen en er gammel millitær-vogn, så sæderne er i brun plastik, men altså MEGET pæne.
Jeg vurderer efter prøvetur og nærmere gennemgang, at bilen klart er noget for os. Og vi begiver os hen til nabo ejendommen hvor campertoppen står i en lade. Den er virkelig fin udfra hvad jeg kan se, men den er svær at se ordenligt dan jeg ikke ikka kan komme ind i den, da den står på stativ som ikke er så stabilt, og så er den meget beskidt.. Men jeg kigger ind i den og lader mig overbevise, af naivitet og min kæreste.
Nu er så tid til at sælgeren kigge på vores bil – det går stærkt – han konstaterer at pedalerne ikke har noget gummi på, dækkene er ikke er af samme fabrikat for og bag, og så påpeger han at der er et stenslag i forruden. Sten slaget fjerner jeg med lidt spyt på fingeren (insekt). Vi slutter af med at han kigger i motrorummet og fortæller at han ikke ved hvad han skal kigge efter, og lukker igen. Han ønsker ikke prøvetur og vil hellere snakke om vores forestående byttehandel.
T3 er sat til salg for kr. 45.000 nysynet og med campertop. Vi diskuterer lidt frem og tilbage, og han foreslår at jeg selv sørger for at få den synet mod at vi bytter bilerne med yderligere kr. 5000 til mig. Men jeg er ikke vidende nok til at vurdere bilens syns muligheder, sådan på stående for (den bremsede skævt ved prøvetur), så jeg ville hellere bytte lige over med T3’eren NYSYNET.
Vores Fiat skal til syn i okt/nov i år, og jeg var ikke indstillet på at syne vores egen inden denne handel. Meget mod min forventning accepterer han denne løsning, og vi skriver en seddel på vores aftale, og underskriver begge to..
Vi er himmelhenrykte og drager hjem med et smil på læben, og glæder os til at få bilen. Vi har aftalt at sælger vil bringe bilen til mekaniker ved førstkommende hverdag og vi kan afhente den weekenden efter.
I løbet af ugen aftaler jeg med sælger at han vil indregistrere den i mit navn og han vil isætte et nyt batteri på min regning, jeg sørger naturligvis for at sende forsikringsdokument og indregristeringsdokumenter til ham, så der ikke er noget til hinder for at vi kan hente den i weekende.
Vi når til onsdag aften og og jeg opdager at der på bilgalleri.dk er oprettet en salgsannonce på bilen hvor den fremstår nysynet og nu til kr. 55.000,- - Det undrer mig naturligvis temmelig meget og jeg kan ikke forstå at jeg har hørt noget om bilens eventuelle syns-godkendelse, så jeg ringer sælger op og får den besked at bilen desværre ikke blev godkendt ved syn og det vil koste ca. 10.000 kroner at få den igennem syn…
Jeg undres naturligvis en del (lader være med at fortælle ham at jeg har set annoncen på bilgalleri) og spørger indtil hvad det er der skal laves for at få den synet.. Man hav afviser at fortælle mig det under påskud af ikke at have mekanisk/teknisk viden nok om bilen. Men VW i Herning har sagt at de nok ikke kan betale sig..
Herefter fortæller jeg ham at jeg har set annoncen på bilgalleri.dk, og han bliver total tavs. Jeg spørger direkte om han har fortrudt salget nu da han har erfaret at den strøger direkte igennem syn???? Og jeg skælder ham i øvrigt (MEGET HØJRYSTET) ud over at han lyver for mig..
Meget snak frem og tilbage gør at han ikke vil snakke mere med mig og lægger på..!
Jeg skriver en sms til ham om at vi har en skriftelig aftale, og jeg agter at gennemføre handlen, uanset om han har fortrudt eller ej. I øvrigt er jeg måske ikke helt politisk korrekt i mit sprog brug…
Herhjemme er vi chokerede over at blive løjet for og at nogen vil opføre sig sådan, og godt 30 min. senere får jeg en sms – ”Bilen er synet.” – Jeg skrive skriver tilbage til ham det var jeg jo ligesom klar over og hvad vi nu skulle gøre..
Umiddelbart ringer han op til mig, og er meget underlig (kan høre en kvinde i baggrunden der snakker til ham), han siger at jeg er velkommen til at sagsøge ham og at han var pisse ligeglad med en idiot som mig.. Nu bliver jeg for sur og siger at jeg vil kontakte hans forældre (fordi bilen står på deres ejendom) og med min skriftlige aftale i hånden bede dem om at gennemføre handlen – Det ændrer fuldstændig hans attitude og, siger at det ikke er godt og at jeg kan afhente bilen næste dag kl. 12 præcis…
Meget usikker på om jeg kunne stole på vores nye aftale drager jeg, meget tidligt, imod jylland – jeg skal lige omkring Told&Skat i Herning først, og leje prøveskilte. Jeg besluttede mig at køre meget tidligt, så jeg kunne komme i god tid hvis han nu skulle lave numre med mig. Så allerede kl. 1030 var jeg ved forældrenes ajendom, og minsanten om han ikke havde monteret camperen og var på vej væk..!
Han blev fanme lang i masken da han så mig dreje ind ved siden af ham – jeg fór ud af bilen og sagde at vi hellere måtte klare papir sagerne inden bilen kørte videre – han var fanme sur ;-)
Jeg havde hjemmefra forberedt FDM slutsedler på begge biler, så vi kunne gennemføre som to seperate handler.. Jeg havde naturligvis skrevet at han IKKE havde prøvekørt Fiaten og at begge biler er købt uden garanti og reklamation.
Det gik nu meget smertefrit og jeg kører hjem – På vej hjem ringer han et par gange, men jeg gider faktisk ikke at snakke med ham.. Dagen efter ringer den en af hans venner og fortæller mig om at men ved private handler har 14 dages fortrydelsesret og at Sælgeren gerne vil benytte sig af denne.. Jeg afviser og siger at sælgeren selv må ringe hvis han vil noget…
Hvad så nu..
Der er naturligvis ikke fortrydelsesret på en privat bilhandel, og vi er taget på ferie. !!
Det var et virkelig mærkeligt salgsforløb, men vi sidder nu på Tåsinge og hygger os i vores nye autocamper/ladbil/familiebil :-D
Så til alle der laver aftaler om handler… Få det på skrift..
-
hold da fast for en historie :shock: undrede mig godt over at den var sat til salg igen nysynet men tænkte bare at der var sket et eller andet i handelen
men godt du fik den held og lykke med den :D :D
14 dages returret ved privathandel ha ha ha :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Det var sku noget af en historie. Men tillykke med bilen. Kommer der nogle billeder af bilen og camperkassen udv. og indv. Nu du har fået halet den i land :D
Mvh Jes
-
Bliver der mere, så må du henvise til købeloven ;)
I har begge skrevet under på at det er som beset uden garanti og derfor er der i en privat handel ikke noget at komme efter...
Men tillykke med bilen ;)
-
Tillykke med den!! Blev helt forpustet i aftes da jeg læste historien. Sikke en masse følelser i har været igennem. Den får i glæde af i mange år. Tillykke!
Viu bor lige i nærheden. Måske vi skulle lave et minitræf over en kop kaffe??
Venligst Dennis og familie.
-
Hold da op en smøre... Hvordan ser den så ud inden i, blev du skuffet eller?
Der er jo altid to sider af samme sag, men det lyder som en spøjs fætter du har handlet med.
-
hold da op er klaphat!!
da vi skulle købe vores første T3 var vi os ude og se på en bil der ikke levede op til prisen, på vej ud af laden hvor bilen stod sagde jeg at jeg ville tænke over det og ... men han sagde bare "det behøver du ikke"!! :lol:
de 14 dage han nævner er vist noget han har misforstået, det er ved internethandel :)
håber at i har fået en fin bil og er glade for den :)
-
45k for nysynet doka med campertop, er da også en pris i begge kan være bekendt, så det ligner da heller ikke et rip-off du har lavet. Han har solgt en bil og efterfølgende fundet ud af at han ville have 10k mere. Det er bare ærgeligt, men en hædersmand trækker bare på skulderen og håber på bedre held næste gang. Du har slutseddel, reg. attest og selve bilen, det bli'r ikke bedre. Tillykke
-
Sikke en historie. Har man lavet en handel er det vel det ?! 14 dages fortrydelsesret ? Hmmm... Det har jeg da godt nok aldrig hørt om. Godt, at du fik hentet bilen i tide.
Held og lykke med den.
-
Sæt lige en ratlås på din nye doka - så den ikke triller væk en nat af sig selv....
-
ja, puha en oplevelse, men fint i nu nyder ferien. Nu har I jo tid til at tage en masse billeder af den og lægge herind :wink:
-
snap-off rat er sagen så skal han køre den hjem med en svejsetang på ratstammen
-
Jeg har prøvet noget lignende en gang, der var bilen pludselig væk og borte en dag jeg stod op.
-
Super at handlen gik igennem - sagen er at hvis han ikke ville gennemføre handlen alligevel
så havde i haft et problem. Det er nemlig en meget langsommelig affære at tvinge nogen til det selv om de
har skrevet under. Det kræver at i kontakter en advokat osv osv, og i mellemtiden sælger han den sikkert
til en anden, eller skruer den fra hinanden så den er totalt ubrugelig.
Han har givetvis fået besked at sine forældre,som sikkert har arvet den,til at sælge den og de ved nok ikke
hvilken klaphat deres søn er i denne situation.
Tillykke med den er vist på sin plads og håber at i rigtigt megét glæde af den.
-
Har allerede MEGA meget glæde af den... Og hele familien har taget godt imod "hende"
-
dobb sæde i for så er den 6 personers :0) det er en schweizerkniv på hjul :0)
-
Hermed billeder af camperen inden i
Det overstiger klart vores forventninger ;-)
-
Billeder af bilen med camper-toppen påmonteret..
-
Her er billeder at bilens interiør
-
vores har en tagbøjle monteret den står ned i tagrenden med i for. det der ser lidt vild ud at den ikk er understøttet under de 4 kvm alkove. har du et mobilnummer så kan jeg li mms et billede. hvad har du af lys i din?
-
Opelhaj.. 20 65 55 88 send gerne mms
Der er 12v lysstof ammaturer i wc, stue og køkken + 220v sengelampe
Men jeg påtænker at lave det hele om til 12v da jeg har lader på og snart forbrugsbatteri, så der vil altid værer 12v tilgængeligt uanset om vi er tilsluttet 220v eller ej...
-
Opelhaj, har du noget indtryk af hvad selve camper-toppen vejer?
-
min vejer 1000kg cirka
-
vi var på bro vægten da vi sku med spodsbjerg tårs fuldt ferie pakket da sagde vægten 2744 kg
-
Jeg har sådan på besøg i indkørslen (det var måske præcis din hvis det er den BajaBo havde), den er godt nok stor.
Men det ser lækkert ud; har man "lyst" til at køre fra pladsen på småture eller bliver man holdende indtil turen går videre til næste plads?
Hinze
-
Tak for vægt info..
Hinze: vi har telt med til ungerne (et stort et) + læsegl.. så det udgør sammen med bilen vores camp.. Så vi kan udemærket forlade pladsen, stole og borde ind i teltet og afsted afsted.. Intet problem.
Og JA den er godt nok stor, men perfekt for os.
-
Jeg har sådan på besøg i indkørslen (det var måske præcis din hvis det er den BajaBo havde), den er godt nok stor.
Men det ser lækkert ud; har man "lyst" til at køre fra pladsen på småture eller bliver man holdende indtil turen går videre til næste plads?
Hinze
Mener at have læst et sted at man godt kan smide den på campingpladsen og så bare køre i bilen, men man måtte ikke bruge den uden at den var på ladet af bilen...
Noget med at benene ikke var dimensioneret til brug som støtte i den forbindelse...
Men har da set et par tyskere der havde ikke-standard ben på dem (ved ikke om der var lavet forstærkninger i kassen også) som kunne koble dem fra og stadig bruge dem til camping...
-
Første måling af brændstof økonomi:
MED campertoppen på, kører vi 9,3 km/l diesel - hvilket jeg er udemærket tilfreds med.
Behagelig march-fart på motorvej er godt 90 km/t.
Er igang med at måle økonomien uden campertop - update senere
-
Det de af jer der med interesse har spurgt til min gearkasse..:
Så er min gearkasse IKKE med spær !?!
-
Her er lige et par fotos af "Bodil" uden vores "2. hjem" på ryggen..
-
Så nu er "Bodil" udstyret med Blaupunkt radio, forstærker og subwoofer...
Nice - det spiller bare
Mølle - tak for de fine sager.!!
-
Nu med Alu'er og pigdæk ... Ved godt det er lidt tidligt men har ikke andet at proppe på, da det ene af mine sommer hjul var ved at ekspludere og var næsten helt firkantet..
Synes sgu den ser godt ud..
-
Smukke smukke dame. Der har du sgu skudt papegøjen "Bodil"
-
Hej Thomas Det er jo bare klasse det der ! Så mangler du bare din nye lygtegril. Jeg kommer over fyn på lørdag, så må vi jo lige mødes der. Mvh Per
-
Nå.. Så skete det..
Bilen står stille, motoren er så godt som død..
Der er nu blevet kontrolleret kompression og det viser sig at cyl. 1,2 og 3 er der super fin kompression på men på nr. 4 er der INGEN, ja INGEN kompression. Hvilket jo vil sige at der er forskellige fejlkilder som kan undersøges. Men alle medfører at motoren skal skilles ad, hvilket jeg ikke selv har forstand på - det er rigtig rigtig surt selvfølgelig, men set i lyset af at det er vores eneste bil (på plader) så er vi pænt presset her hjemme...
Hele familien har kastet sin ubetingede kærlighed på "Bodils" fortræffeligheder, og vi er enige om at vi arbejder på at hun er kørende igen, helst snart.. Så vi er ikke på udkig på en anden bil men skal have fundet en holdbar løsning på motor-problemet..
Lige som så mange andre familier i DK er vi hårdt ramt af ledighed her i familien, så det presser jo yderligere på problemet. Men vi prøver at se på alle muligheder lige pt..
Lige nu har vi følgende overvejelser:
udskifte til Række-benziner
Finde lignende motor (diesel)
Renovere nuværende
Ved anskaffelse af ny motor, har jeg bare fandens svært ved at vide om vi køber katten i sækken hvis der ikke er historik på motoren.. Nogle motorer kører fint 300.000km men har jog også set nogle kører væsentligt mindre.. Så hvad skal vi lige gå efter..?? Det er ikke nemt...
Man kan selvfølge også være heldig at finde en kørende bil hvor vi kan tage motoren fra, så kan man jo komme ud at køre med bilen og høre om motoren lyder mærkelig, men det giver bare ikke nogle garantier for om motoren er iorden... Ligesom en vel dokumenteret servicebog heller ikke giver garanti for at motoren er fejlfri..
-
Øv, surt, men desværre ingen overraskelse. JX har temperaturproblemer. AAZ har endnu værre temperaturproblemer. Med campingkasse bliver problemerne meget hurtigt til brutal realitet. Efter min bedste overbevisning har VW ikke en TD-motor i programmet, der ville kunne overleve de vilkår. Ingen tvivl om, at TDI ville kunne løseopgaven, men ombygningen er besværlig, gearkassen bliver det svageste led og vægtafgiften vil fortsat være uhyrlig. Række-benz fra G2/G3/Passat er en legendarisk robuste og leverer meget fine præstationer. Indkøb af sådan en motor er latterlig billig sammenlignet med en renoveret diesel, den kører på det dyre brændstof, men tilgengæld rasler vægtafgiften ned. Hvis du bedre kan lide at køre og campere end at skifte motorer, så er valget lige til. Hvis du har tusindlapper nok, gerne vil være dieselekspert og har lyst til at komme i træning til at kunne skifte en motor på 2 timer, så skal du endelig få en anden diesel i. Og hvad angår en brugt diesel, så forvent, at den er renoveringsmoden ved indkøb. Det er de notorisk.
-
Jarl for fanden da. Du var engang dieselhørmer, ja nærmest religiøs med emnet. Hvad sker der dog?
Anyway, jeg er jo også til den vellugtende benzin, og har dyb sympati for den kære BODIL.
Held og lykke med det Thomas, her har jeg alt for lidt forstand, men jeg stoler på at Jarl har ret.
-
En AAZ, men er den fra 1992-1996?
499,00 euro - omtrent 3.750 kroner
30 km fra Flensborg hos en bilophugger
og den har kørt 180.000 ...
Kun en ide ...
Jens
http://www.ebay.de/itm/VW-GOLF-III-3-MOTOR-AAZ-1-9-TD-180000-/260869922100?pt=DE_Autoteile&hash=item3cbd0f1d34
-
jeg ville klart lægge en r4 benz i. argumenterne har Jarl fint beskrevet.
Hvis ikke du har mod på det elektriske står der måske en r4 med mekanisk indsprøjtning et sted i nærheden.
-
Hej Thomas
Du har jo selv motoren stående!: 2.0 v6 med 90 heste.
Så får du oven i købet den FEDESTE lyd oveni!!
-
@Borre... Ha Ha ja den kunne være sjov at smide i... Meeen tror ikke lige den passer på.. ;-)
-
Det kan den let komme til!
Mange sydafrikanere og en del tyskere kører med det.
Der findes ombygningskits.
Er det ikke Winkler i Tyskland der har dem?
-
OK B-)
Sejt nok... Men problemet er også her at jeg ikke kender motor-historien... Synes der er for ricikabelt..
tror også det er nemmere og billigere at finde reservedele til en vw r4 motor...
-
Jep, her er delene: http://www.vw-winkler.de/Ford
-
Kan man også dette til en volvo B21 ???
Har jo faktisk sådan en stående der har kørt 165000km
-
Var det ikke Jønne Ukendt der havde et eller andet Volvo motor stående med adaptor til T3??
-
Det kan da godt være, søger lidt på det...
Men projektet er lige så usikkert som Projekt Ford 2,0
-
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13971.html
-
@Thomas: Hvilken effekt er din bil afgiftberigtiget med? Er den født som JX? Du skal jo forholde dig realistisk til 20%-grænsen for effektforøgelse. Hvis bilen oprindeligt er en JX, så har du 70 hk + 20% = 84 hk at forholde dig til, ellers er det ny afgift. Det betyder, at der er én realistisk rækkebenz til dit projekt, nemlig AAM - 1,8 l med 75 hk. Alternativt kan du proppe en 2,0'er i, og så se, om du kan overbevise en synsmand om, at det er en AAC fra T4 med 84 hk. Og hvorfor alt det palaver om syn? Jo, for du har jo ikke lyst til at blive ved med at betale dieselvægtafgift, hvis du lægger benz.-motor i, og derfor skal du have bilen synet med konstruktiv ændring og omregistreret.
-
Jarl den er født med JX
Så max 84 HK uden ny afgift vurdering....
Klart jeg vil have den synet så vægtafgiften falder.. ville være meget dejligt...
Mit kørselsbehov er 20-30.000 km årligt og vel 2000-5000 af dem med campertop på.. Er en AAM så stærk nok??
Hvis jeg vælger at overskride 20% reglen, betaler man så for selve overskridelsen eller for hvor stor overskridelsen er??
Vil du forklare nærmere om hvordan man kan komme uden om at en 2,0 kun er en AAC???? Tror ikke jeg forstår kreativiteten helt..
-
Var det ikke Jønne Ukendt der havde et eller andet Volvo motor stående med adaptor til T3??
den har han ikke mere 8)
-
Alternativt kan du proppe en 2,0'er i,.
Hvad hedder den motorkode??
-
AAC er en 2,0 rækkebenz. med 84 hk. Den ligger i T4, men er den yderst sjælden gæst på det danske marked. Skulle du finde en, så er der en lille hurdle med oliepinden, som sidder i den forkerte side, men det kan der jo laves om på. Kreativiteten, som naturligvis er ulovlig, og som jeg som et lovlydigt og gudsfrygtigt menneske på det stærkeste må tage afstand fra, fordi det er grimt bedrageri og dårlig moral - består i at tage en almindelig 2,0'er med 115 hk og lade synsmanden forstå, at det er en 84-hestes fra en T4.
AAM er afgjort ikke en racer, men igen - sammenlignet med en altid døende AAZ, så er den driftsikkerheden selv.
-
Hvis du er tilfreds med momentet på de "sølle" 138Nm på en JX'er, vil du opleve alt andet til at være bedre. Med mindre du føler støjen fra dieselmotoren giver et personligt kick.
-
består i at tage en almindelig 2,0'er med 115 hk og lade synsmanden forstå, at det er en 84-hestes fra en T4.
.
Kan man ikke se forskel på motorens koder his man er synsmand???
AAM - er det den "almindelige 2,0" ??? Og er det fra Golf???
-
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_124_VW-Golf-Motoren.html
-
Var det ikke en ide at starte med at afmontere topstykket. Så kan du vel se hvad der er galt, man kunne vel være heldig at det blot er en defekt ventil der skal skiftes. Det er vel tosset at tage sorgerne på forskud inden defekten er fundet.
Jeg har haft lignene problem med en JX engang. Der var ingen kompression på cyl. 4. Det viste sig at ventilhovedet var knækket af, kilet sig fast i sædet i topstykket.
Ventilsædet blev fræset op og en ny ventil til 110.kr monteret. En overkommelig opgave.
Det var da værd at prøve inden du fylder gårdspladsen op med stinkende bencinmotorer af tvivlsom kvalitet.
-
stinkende bencinmotorer
:shock: , der er da ikke noget mere lækkert at stå og dufte med når man fylder benzin tanken.
-
@ woodhat: Jeg skruer ikke selv på den, men har til gengæld en af vores "brødre" til at kigge på den. Og jeg har fuld tillid til at han har undersøgt hvad der kan undersøges inden den store adskillelse....
Der var også noget galt med underkompression + moget mere jeg ikke har forstand på..
-
Thomas, det her er da vist det billigste bud:
http://www.dba.dk/vw-golf-3-aarg-1992-motor-og/id-77545399/
Og den holder sig jo indenfor de 20% effekt. Hvis jeg ikke lige selv havde en PB og en ABS liggende så hentede jeg den selv :wink:
-
Få din kammerat til at rykke toppen af og tá den der fra fejlen kan nemt ligge i topstykket, din blok kan jo ment være iorden
-
Hvis der er underkompression vil jeg mene at fejlen nok mest sansynligt ligger i blokken, den var vel knækket en stempelring eller noget i den stil...
-
Af med toppen af med toppen :-)
-
Ja det er altså hos mig at Thomas's Bodil er "punkteret". Der er 0 komp. på cyl 4. Når jeg blæser luft ned i dysehullet via en adapter
suser det op ved toppen når ventilerne er lukkede. Ergo gætter jeg på en stempelskade. Om cyl. er skadet kan først ses ved at skille
den ad.
Mvh Jønne Ukendt
-
Mener du op af udluftningen på ventildækslet, Jønne??
I så fald vil jeg helt sikkert sige stempelskade, enten en knækket ring eller et brændt hul i stemplet (sidst jeg kiggede på bilen og så motoren igang var der TYDELIGT en dyse der enten hang eller ikke sprøjtede som den skulle)
-
Jeg har afmont. ventildæksel. Når jeg blæser ned i adapteren suser det op fra bunden af motoren. Dyserne har ens
åbningstryk og fin forstøvning. Jeg havde besøg af Thomas for ca 3 uger siden hvor jeg kommenterede dens ujævne
tomgang. Når der kom lidt omdrejninger på lød den ok. Gløderøret er også intakt, så det er ikke spidsen fra sådan et
der har gjort skade. Indsprøjtningstidspunkt har jeg ikke tjekket og hvor vidt remmen er 100% timet er heller ikke
kontrolleret. Den er ikke fin og skulle meget snart skiftes hvis ikke den skulle gøre det selv.
Mvh Jønne Ukendt
-
Har vi gang i noget oddset? Så vil jeg lægge min daler på, at der ikke er decideret skade på hverken cylinder eller stempel, men at begge dele er slidt til hysterisk store tolerancer. Been there, seen it - far too often...
Min påstand er, at EA827-blokken kan simpelthen ikke køle den 4 cylinder tilstrækkeligt til, at den kan magte en belastet turbokammerdiesel.
-
@Jarl. En daler. Kylling :wink:
Mvh Jønne Ukendt
-
Sorry - har ikke mere - er stadig i gang med at genrejse økonomien efter et par og tyve år med T3-diesel. Dog - siden oktober sidste år er det gået meget bedre ;-)
-
:roll: :roll:
Mvh Jønne Ukendt
-
Noget nyt?????
-
JA, og tak for interessen
Onkel Jønne er ved at ligge en JX i bilen så vi indtil videre er kørende... Denne motor er dog midlertidig da vores mål er at ende med en R4 benz..
Jeg opdaterer igen når bilen kører for egen kraft igen ;-)
-
Onkel Jønne er bare så rar ;o)
-
Onkel Jønne er bare så rar ;o)
Inkarnationen af T3nettet!
:D
-
Hem er Onkel Jønne? Han er ukendt? :-P
-
Hem er Onkel Jønne? Han er ukendt? :-P
Det er nok meget godt, for han havde nok bare afsporet tråden...
:lol:
-
Her savner jeg en LIKE knap :-D
-
Hem er Onkel Jønne? Han er ukendt? :-P
Det er nok meget godt, for han havde nok bare afsporet tråden...
:lol:
Hvad mener du :?: Det er da en af hans største kvaliteter....at kunne afspore en tråd, ofte med meget få ord endda.... Onkel Ukendt er rar og god :wink:
-
Det er jo præcis det jeg mener :!:
-
Kedelig update..
Nu har JU lagt en anden motor i bilen, en fin JX.
Efter mange lange aftner i perlegruset, blev jeg glad igår da jeg fik besked om at bilen kunne afhentes idag, da nu havde JU kørt test på bilen og den er klar..
Da vi efter fin morgenmad går ud og vil starte bilen starter den i første hug, og den spinder som en mis (stor mis) og alt er godt. Vi slukker motoren igen, snakker, sparker dæk mv. og vi snupper lige en prøvetur inden jeg vender hjem til Fyn - igen INGEN problemer... Den trækker fint, støjer ikke så meget som den gamle - så jeg er glad..
Men men, efter prøveturen slukker vi igen motoren og jeg gør mig klar, så vil den ikke starte!! :cry:
JU prøver forskellige ting, men efter at have udelukket og afprøvet stort set alt, må vi indse at vi ikke får gang i den lige her og nu.... JU pakker sit værktøj væk og vi er faktisk på vej til toget med mig igen.. Ak og ve!
Jeg prøver dog lige at starte bilen en ekstra gang, ved ikke hvorfor - og vupti så springer den igang som om inter var galt.. ! Meget mystisk
Efter adskillige start og stop, uden problemer, beslutter jeg at køre hjem i bilen og håbe på at det var en engangs-forestilling... Bilen suser hjem, kører skide godt, bliver ikke varm, 110 - 120 km/t, støjer ikke, Thomas er GLAD....
Men der er altså noget galt med den, for da jeg holder i min indkørsel, efter rigtig god tur hjem - vil den igen ikke starte!! Og heller ikke her efter den er blevet kold igen efter 2 timer.. Øv øv..
Hold da kæft hvor er jeg ked af det... Stadig ingen bil er super surt... Men er mest ked af alle de timer JU har lagt i projektet som jeg ikke kan takke nok for...
Mange tanker går igennem mit hoved nu, hvad fanden gør vi? Puha det blir en lang weekend...
Update følger
-
har i prøvet at skifte magnetventilen på pumpen
den kan måske have en periodisk fejl
-
har i prøvet at skifte magnetventilen på pumpen
den kan måske have en periodisk fejl
Det tænker jeg også lidt, eller strømmen til den....
-
Når jeg har tænding på.... tager stikket til magnetventilen af og på.. så klikker det inde i pumpen ?!?!?!
-
Du må lige igang med noget symptom beskrivelse...
Dine problemer kan have adskillige kilder..
Når du drejer nøglen, tørner starteren som den skal (ikke med nedsat hastighed)??
Når du hiver ledningen af magnetventilen på pumpen, kan du så høre et klik, og lige så når du sætter den på igen??
-
Og starter kører som den skal
-
Lyder meget mystisk, og der kommer også diesel ud af dyserørene hvis du løsner dem en smule??
En diesel maskine er utrolig taknemmelig...
Kommer der diesel ud af dyserne, har den kompression og kan du få drejet krumtappen hurtigt nok, så starter den...
-
Hvis du løsner et dyserør når den ikke kan starte, kommer der så diesel ud når motoren tørnes..?
-
Ja vi har "Udluftet" - bare for at udelukke - og der kom diesel ud..
-
Har i taget en kompressionstest på motoren??
-
Når jeg har tænding på.... tager stikket til magnetventilen af og på.. så klikker det inde i pumpen ?!?!?!
nu kender jeg ikke til de indre dele i sådan en ventil men det kan jo være en fejl der kun kommer en gang i mellem eller en defekt i strømmen til den som også kun er en gang i mellem
derfor ville jeg nok prøve at skifte ventilen og så se om det forsætter og hvis det ikke hjælper så finde ud af om der er en defekt i ledningerne ned til den
-
I har testet gløderør, right??
Britta mindede mig lige om min oplevelse i mammutpark...
Bilen kørte FINT derned, ingen problemer overhovedet...
Da den havde stået et par timer dernede ville den ikke starte, SLET ikke...
Det viste sig at ledningen til gløderørene var knækket, hurtig-rep af den og vupti så kunne den starte igen...
Det kunne evt. være din glødesikring der måske var ved at være så ulden at den kun af og til vil lave forbindelse...
-
Kan man med lethed udskifte magnetventil??
Kan der være fejl i tændingslås?
Hvis den kan trækkes igang, hvad udelukker det? (har ikke prøvet)
-
Hvis du kan trække den igang udelukker det stort set alt undtagen starteren..
Udskiftning af magnetventil = Af med ledningen og op med ventilen, super let...
Tændingslås, kunne også være en mulighed...
Prøv med plus direkte fra batteri til magnetventil og så tørn starteren, vil den der er det enten tændingslås eller ledningen til magnetventilen...
-
Lyser den på forvarmelampen de gange den ikke kan starte..?
-
Lyser den på forvarmelampen de gange den ikke kan starte..?
JA ... slukker når nøgle drejes til sidste hak
-
Hvis du kan trække den igang udelukker det stort set alt undtagen starteren..
Prøv med plus direkte fra batteri til magnetventil og så tørn starteren, vil den der er det enten tændingslås eller ledningen til magnetventilen...
Starteren kører jo fint
JEg prøver med plus til ventilen imorgen tidlig
-
Det er IKKE ens betydende med at den forvarmer!
Min lyste også i mammutpark samt da min sikring var gået...
-
Vedr. gløderør... burde vel være irelevant når motoren er varm,... eller??
-
Hvis din starter kører som den skal så kan du heller ikke trække den igang, det vil jeg næsten væde på ;)
Men hvis du kan starte den med plus til ventilen (og evt. direkte på gløderørsbroen (TYKT kabel!)) så kan du udelukke motoren og begynde at finde den elektriske fejl...
-
Kan være at den lige har den temperatur hvor gløderør alligevel er nødvendig...
-
Ved vi noget om, hvor længe pumpen har stået stille? Jeg hælder også til magnetventilen. Det er før set, at den er blevet træg, eller at den har givet slip på den lille gummitut, der sidder nederst. Jeg er overbevist om, at du kan tage det temmelig roligt - det er bare en bagatel. Find en anden magnetventil, og prøv den. De må findes i tusindvis på Fyn - og det er jo den samme, der sidder i alle G2/Passat diesel, og sådan en bør højest koste en lunken dåseøl. Hvis den ikke kan opdrives på Fyn, så sig til, så finder vi ud af noget.
-
Sig efter mig:
JX har det bedst ved MAKS 90 - ikke 110-120 km/t - det fører til varmedøden på den stakkels lille 1.6 motor som slæber 1.5 ton.
-
Sig efter mig:
JX har det bedst ved MAKS 90 - ikke 110-120 km/t - det fører til varmedøden på den stakkels lille 1.6 motor som slæber 1.5 ton.
Faktisk blev den slet ikke særlig varm, nålen nåede ikke mere end op på 30-35% - 50% er normalt ved den gamle motor
-
Ja, for der er formentlig kommet en anden temperatursensor på i forbindelse med motorskiftet, og de har typisk en præcision på +/- 50-100%, så når man møder en ny sensor, tror man, at motoren pludseligt er koldere eller varmere end før, men i virkeligheden snydes ens sanser af en lille 20-kroners sensor. Lyt til JJ - en JX er en en supermotor - i en Golf. I en T3 skal den behandles med yderste forsigtighed ligesom en AAZ.
-
Er der ikke noget om at man kan kalibrerer temperaturmåleren i instrumentbrættet, så det passer til den faktiske temperatur. Min egen er helt håbløs den går lige fri af det hvide i bunden, men det passer med drifttemperaturen ca 88 grader. Jeg har tjekket det med et stegetermometer i expansionsbeholderen :wink:
-
Jo, men typisk er det sensoren, der er i hegnet.
-
Den aften motoren var færdigsamlet startede den på en palle uden aktivering af koldstart. Termometret viste 3 grader.
Fejlen ligger i en føler eller måske er der byttet om på nogle ledninger. Ledningerne sidder som de sad på den gamle
motor. En anden ting er dårlig stel mellem motor og gear. Gearkassen er voldsom korrideret og jeg har anbefalet
Thomas at han trækker en kraftig stel fra batteri til starter. Starteren er ikke den gode udgave. Ej heller har Bodils
tændingslås en tilstand som ny. Men glæden var stor da jeg erfarede at bilen var nået til Fyn da garantien ophørte
på midten af Lillebæltsbroen.
Mvh Jønne Ukendt
-
Godmorgen:
Der er spænding på magnet ventil
Magnetventil "klikker" når den får spænding
Der er spænding på Gløderør, og relæ virker
Stadig ingen motor der starter...
Prøver at skaffe en ny magnetventil og ser om det er der fejlen er..
-
Thomas, kik på forvarmesikringen i den sorte boks i maskinrummet - skru sikringen ud og vær HELT sikker på, at den er sund og rask. Den forvitrer og kan se ud som om, at den er OK og alligevel være dårlig ved terminalpunkterne (skruerne). Du kan sikkert godt måle spænding (12V) på gløderørene, men strømstyrken kan være utilstrækkelig til at fyre op i gløderørene. Sikringen er lumsk - har selv prøvet det... Det tager ingen tid at afklare... ;-)
-
Går ud og kigger med det samme
-
Sådan! Lyt til JU - har er manden, der har haft fingrene i den. Jeg afsværger alt, hvad jeg har sagt i denne tråd. Hvis vi ikke kan tage for givet, at der er rigeligt stelforbindelse, så ophører al logisk fejlsøgning. Træk et ordentligt kabel (+50mm2) mellem en af boltene, der holder startmotoren og et blankt sted på karrosseriet.
(PS: dårlig stelforbindelse korresponderer rigtig fint med den "lave temperatur")
-
Thomas, kik på forvarmesikringen i den sorte boks i maskinrummet - skru sikringen ud og vær HELT sikker på, at den er sund og rask. Den forvitrer og kan se ud som om, at den er OK og alligevel være dårlig ved terminalpunkterne (skruerne). Du kan sikkert godt måle spænding (12V) på gløderørene, men strømstyrken kan være utilstrækkelig til at fyre op i gløderørene. Sikringen er lumsk - har selv prøvet det... Det tager ingen tid at afklare... ;-)
Sikring er helt intakt
-
Har du haft magnetventilen ude og VISUELT tjekke at den virker, og der ikke er faldet noget af??
Men ja, få lige styr på din stel ;)
-
Vedr. stel: Lige nu er der stel på følgende måde: batteri-->motor og batteri-->karos..
Hvis vi ser bort fra ordenligt stel til målere, instrumenter, radio og alt muligt andet... så burde de vel være OK stel til at starte bilen...
@morten: jeg har ikke haft den ude, men vil da straks gøre det...
-
GODT RÅD SØGES::
Hvordan og med hvilket værktøj kan jeg skrue ventilen af??
Jeg kan ikke få en ringgaffelnøgle ned over ventilen da der ikke er plads i siderne (se billede), hvordan har I andre gjort??
Jeg skal vel for h...... ikke skille pumpen af for at skifte den? vel?
-
jeg ville løsne et af dysse rørene og se om der kommer juice frem til dysen, som det første. Kommer der diesel frem til pumpen? kunne være fødepumpe som hænger.
-
Dyserør er løsnet, der er masser af diesel.... Så ventil må være ok.
-
mærkeligt, så kan det være dysserne som har sat sig. Men ryger den hvidt/gråt når du prøver at tørne på starteren?
-
Ryger grå røg når den tørner..
Har lige trukket den igang, og så starter og kører den som en mis........
Nu får den ny starter, ny stelforbindelse til starter og ny tændingslås, så må vi se om ikke det bringer held..
-
Så er der juice hvor det skal være. Så er det dine gløderør, relæet eller bladsikringen. På min Whitestar havde jeg samme problem. Det var både gløderør og bladsikringen. Den skulle tørne på starteren i meget langtid og så lagde den hele Frb. i tyk hvid dieselrøg :)
-
Helt på linie med Hawaii her...NØJAGTIGT samme symptomer som da min ikke ville starte i Mammutpark (hvor ledningen til gløderør var knækket)...
Bare spørg Mølle, Bo, Hawaii, Svinningebussen osv. hvor meget Højben "dampede" indtil vi fandt fejlen :)
-
Ny update:
En ny turbo, Ny starter, ny vandpumpe og ny og forbedret stelforbindelse senere....
... Bodil kører, og kører egentligt udemærket...
JXéren som er i nu virker dog til at være knabt så moment stærk som AAZéren med ringe turbo.. Jeg skal køre bilen lidt anderledes i gearingen nu, men det er da kun en vane sag.. Den store foramdring er dog at bilen STARTER og kører - skønt..
Dog er løsningen dog stadig midlertidig, da vi stadig ser en benzin motor for vores nethinder..
Jeg vil gerne op i hastighed på motorvejen og ned i vægt afgift.. Her en motor i kikkerten.. Motorkode RB.. 90 hk.. sidder i fungerende passat fra 1991 km. 160000... til en god pris
Men er lidt usikker på at kaste mig ud i det, da jeg ligesom denne gang IGEN skal have hjælp til operatonen... Jeg er lidt træt af at jeg ikke har tekniske færdigheder til motorskift, føler mig hæmmet ...
Nå men Bodil er glad, so far.. ;-)
-
Jep been there done that mht. den grå røg...
Og selvfølgelig føles en JX´er anderledes end din gamle AAZ, den har ikke samme moment eller overskud, du er så at sige gået den "forkerte" vej.
Men dejligt at se at du er kørende igen
-
Prøv lige at kigge godt efter på motorkoden igen. Jeg vil æde min gamle hat på, at den hedder RP. Det er en "gamle udgave" af ABS. En herrerobust motor, som i titusindvis har gjort tjeneste i Passat, G2 og A80. Hvis den i øvrigt ikke er voldtaget, så kan du ikke gå galt i byen med den, og der er stumper til den på ethvert gadehjørne.
-
DET ER EN RP... Skrev bare forkert..
;-)
-
How long can a man be strong??
Det er som om at al uheld skal ramme os/mig..
Efter montering af JX motor i sidste weekend, har vores bil kørt fint i den sidste uges tid, jeg har kørt forsigtigt og den har ikke voldt problemer.. Lidt svært at starte HELT kold, men det regner jeg med er den manglende koldstartsfunktion.
Igår var jeg et smut i Silkeborg og nu er vi desværre ikke kørende mere.. ;-(
Jeg tjekkede olie inden jeg kørte hjemme fra om morgenen og fyldte op ca. 1L, og kørte afsted mod Jylland.. Jeg nåede fint frem og på vej hjem tanker jeg brændstof i Horsens, her fylder jeg yderligere ca. 1L olie på, tjekker igen og oliepinden viser ½ - 1 mm fra top-markeringen.. Fint nok - afsted mod Fyn.. Omkring Odense (125 km) ændrer motoren lyd - lidt højere "klang" og jeg holder straks ind i nødsporet, og stopper motoren... Nu vil den ikke gå igang og desuden lyder det som om at starteren har svært ved at tørne motoren.. Jeg tjekker olie med det samme og igen efter ca. 15 min... der er kun olie på så det akkurat kan ses på oliepinden..
Jeg har ikke været over 90 km/t og ikke presset motoren overhoved!!!
Iøvrigt kan jeg sige at den kører 13 km/l, trækker nogenlunde, ryger ikke, og "lyder" (i mine ører) fint.. Indtil igår altså..
SKRIG * RÅB * GRÅD
Hvad fanden har jeg gjort den store T3-GUD??? Hvis ikke jeg havde held i kærlighed skulle man tro at der var "nogen" efter mig... FUCK JEG ER TRÆT AF MIN BIL..
Og lige en smut i Næstved i svigermors nye Opel Astra OG JEG SAVNER ALLEREDE MIN T3 IGEN!! :cry:
-
Kørte 20.000km på 11mdr i min gamle T3 1,6D og den bruge ca 0,5l ud over olie Skift. Det lyder da helt tosset at den bruger så meget
-
mon ikke Bodil kalder på en benzinmotor
-
Synd det skal drille sådan. Jeg gider ikke mene hverken godt eller skidt omkring Bodils motor, men synes helt klart det er den trælse side af at eje en T3 , især dieseludgaven. Håber Du får lidt held i fødselsdagsgave og Bodil måske kan få et mere stabilt helbred i julegave. Pøj pøj med hende
-
mon ikke Bodil kalder på en benzinmotor
Mon ikke at det bliver udfaldet..
-
Seneste nyt..
Bodil har stået stille siden sidste indlæg, men der er ved at komme skred i tingene nu. "Andreas" er ved at bygge motor til hende.
Fra VW Passat 1,8 benzin, født med 90 hk.. Der er skiftet nødvendige dele og motoren er samlet igen, pt mangler kun tandrem, og tænding så kan den prøvestartes inden ilægning.
Ledningsnettet har Andreas selv lavet/modificeret..
Der kommer en anden gearkasse på, mest fordi alu'en er i opløsning på den eksisterende, og der er knækket et "øje" af..
Så det er kun et spørgsmål om få uger før vi igen er kørende, og vi glæder os mega meget.
Idag har jeg sat nye sæder i - og det er sweet.. (se billede)
Kommende projekter:
Nyt bagsæde..
Ny lygte grill (Firkant)
Relæstyring på forlygter
Forbrugsbatteri og lade relæ..
-
Jeg syns de brune dørbeklædninger står dårligt til blå sæder.
Mvh Jønne Ukendt
-
Ja Ja Jønne, de bliver såmend også skiftet, både for og bag
-
Rigtig fine sæder Thomas og gode at sidde i, havde et sæt ligedan i Banditten. Som jeg kan læse mig frem til skulle Bodil værer klar til Fyn12 så kan vi jo kigge på hende der jo :-)
-
Ja Frank, hun skulle meget gerne være klar der...
-
Ja Frank, hun skulle meget gerne være klar der...
Så er vi begyndt ;-)
-
fortsættelse følger, det gør billederne også ;-)
-
Uha det kribler snart noget i højre-foden
-
Ja Frank, hun skulle meget gerne være klar der...
Så er vi begyndt ;-)
Rigtigt fint med billeder Tak for det :-)
-
Andreas ligger under bilen og er ved at skrue den nye motor fast på ophæng.
Det småregner, er HELT mørkt og skide koldt - og jeg står er er klog med hænderne i lommerne..
Det er ski hyggeligt..
Skrevet af Thomasfyn, logget på Andreas´s profil - sorry
-
Her er lidt stemningsbilleder fra igår aftes.. vi skulle meget gerne have Bodil ud at køre idag..
-
For at få lidt mere plads på siden af indsugningen, måtte vi skære et par slidser i hjulkassen og flytte væggen lidt..
Det får nu lidt metalgrunder og sikaflex
-
Har i flyttet væggen fra inderside af vangen til yderside??
Det ligner lidt det jeg har gjort ved Højben for at "forebygge" pladsproblemet til når jeg skal have monteret min :)
Hvordan kobler i kølevandet fra manifolden ind??
-
Hvordan kobler i kølevandet fra manifolden ind??
Se billede herunder...
Super spitze
-
Og så i returen fra køleren??
Hvad skal sådan en lille sjover mon koste??
-
det ser sku godt ud glæder mig til at se hende på søndag
-
Ak ja. Det er jo sådan det skal gøres. Ser godt ud.
-
Lidt flere billeder
-
Lækkert!
-
Så er motoren færdig, og Bodil bliver leveret på Onsdag :D
Det har vist sig at min tank er meget beskidt inden i, og det har gjort at indsprøjtningssystemet stopper til..
Systemet er renset og den kører igen ;-)
Jeg er dog nød til at montere en ny tank, SNART
-
Inspirerende læsning :-)
Når jeg har fået muret en 1m plade eller så i min Sika så skal den gennem den samme ombygning
-
Tillykke med det!
-
Ps. Carsten, skal din profil ikke opdateres?
-
Tillykke med det!
Tak skal du have..
-
Jeg er dog nød til at montere en ny tank, SNART
Har allerede fundet en anden tank.. Mange mange tak til Per i det nordlige ;-)
-
Så er Bodil hjemme igen *meget stort smil*
Andreas kom med hende idag, med campingvogen efter, og alt kører fint..
Der er blot lidt små justeringer (udover ny tank, altså) - den vil ikke så gerne starter når den er varm, der er en del tændingsbanken ved belastning og tomgangen er alt for høj - mon ikke det er et spg, om en grundig justering??
-
jo tændings banken får den kun ved forkert justeret tænding!
husk at der skal 95oktan i tanken (selvom det er dyre dråber for tiden)
jeg går ud fra at du inden motorskiftet fik suget alt diesel ud af tanken! det fremmer nemlig ikke tændvilligheden ;)
-
Ok, så håber jeg på lidt hjælp til justering, til træffet hos DOKA... ?
Og tanken blev suget tom, inden opstart.
-
hvis der forefindes en tændingspistol, sku det ik være noget problem at justere ind :)
er EOBD stikket trukket med fra golf'en hvor motoren stammer fra? for så kan jeg læse fejlkoder ud og lave aktiv diagnose mm :)
-
hvis der forefindes en tændingspistol, sku det ik være noget problem at justere ind :)
er EOBD stikket trukket med fra golf'en hvor motoren stammer fra? for så kan jeg læse fejlkoder ud og lave aktiv diagnose mm :)
Jeg ved ikke om det dersens stik er med, det skal jeg lige høre Andreas om..
DOKA: har du en tændingspistol på dit værksted??
-
Hvad er det for en motor, der er kommet i? - Ja, jeg er med på, at det er en 1,8l/90hk/R4, men hvilken motorkode?
Ang. tændingsbanken, så skal man jo ikke ignorere det for meget - det kan gøre ondt på motoren. R4 med Monomotronic justerer selv tænding, såfremt strømfrodeleren sidder, så den kan gøre det. Derfor skal du snarest få tjekket, at den har den korrekte grundjustering. På min ABS er den 6 grader BTDC - derfor er motorkoden vigtig.
På samme måde regulerer Monomotronic'en selv tomgangen, såfremt den har de rigtige infos at gøre det på. Naturligvis kan den ikke gøre noget, hvis det rent fysisk er speederkablet,. der er for kort, men ellers ordner tomgangsservoen det selv. Er tomgangsservoen kablet korrekt? Er der korrekt signal fra temperatursensoren?
Og hvad angår, at den ikke starter så godt, når den er varm, så tænker jeg måske falsk luft? Er gummikonsollen, som indsprøjtningsenheden sidder på tæt? Er der vacuumslanger, der kan suge falsk luft?
Ellers tillykke med den nye motor - når den er trimmet ind, så får du sikkert meget glæde af den, men tag og få den ordnet færdig, før du tager den i brug for alvor - det styrker køreglæden og levetiden.
Og Verner, din tøsedreng - med de fem ledninger og lige godt to sensorer, der er på en Monomotronicmotor, hvad skal man så med OBD? Dengang jeg underviste på teknisk skole, da lærte vi eleverne at lytte, lugte, kigge og tænke ;-)
-
@jarl, der er bare fordi jeg tilfældigvis har en VAG1551 :)
og, ja falsk luft skal man helst undgå...
-
Jeg har desværre kvaler med at se motorkoden, den er skrabet væk . . . . Det er noget med "E" tror jeg.
@Jarl.. jeg er helt novise så kan ikke rigtigt kommentere, men læser og tager til efterretning.. Mon ikke de kloge hoveder stimler sammen om Bodils bagende d. 24. ??
-
hej thomas har du tidligere reg nr fra den bil motoren kom fra så skal jeg slå koden op og komme med detaljer/data på motoren
-
Hej Mads, det er en motor som i rum tid har ligget gemt på et værksted.. til irritation for mekanikerne.. Så jeg har ikke tidligere registreringsnummer..
Men jeg har billeder af styrebox og motor, vil det hjælpe??
I øvrigt har jeg været ude med luppen, og kunne måske tro at motorkoden "kunne" være EV ? giver det mening<?
-
Billeder af styrebox og og indsugning
-
Motorkode: 1F
-
Når jeg googler lidt på styreboksen ryger der en del hits op på en Seat Toledo med 1,6CK motor motorkode 1F. Men der er vel en støbekode på motorstørrelsen på blokken ? Der er sikkert nogle mere VW kyndige der kan sige om boksen også er brugt til 1.8 versioner
Skulle den mod forventning være en 1,6 er der så den trøst at 1,6CK er en 75 Hk, altså lovlig til oprindelig diesel uden skulle svare afgift.
-
ligner mest af alt et E, mere tydeligt i real life
-
Her er video med tomgang
Tomganage en noget højere med kold motor
http://youtu.be/_vD1-atFOKQ
-
den monopoint der sidder på har en "dims" ude i højrehjørne som en ADZ ogABS ikke har, måske motoren stammer fra golf 2 eller passat 35i?? eller Seat som der er også er nævnt.
-
JU som jeg har den fra, siger den kommer fra passat
-
så kan den både være 1,6 eller 1,8!
i 88-89 hed motor koden på 1,8i passat: RP
-
Den kommer fra en Passat fra 89. Passaten var en 1.6 og derfor købte jeg den. Da vi hentede den viste det sig
at der stod 1.8 på blokken.
Mvh Jønne Ukendt
-
1,6 og 1,8 er jo samme blok! derfor er jeg ikke sikker på at du kan gå efter støbemærke!
passat 88-96 findes med en EZ motor, det er en 1,6 med karburator, måske den er ombygget til indsp??
-
der findes en ev motor den sidder ijetta 1.8 gt samt golf 2 gti 1,8 1984-1987
Volkswagen Golf II 1,8 GTI - EV - N/A - 1984 - 1987
Motor
Motorkode EV
Cylinder, antal R4
Ventiler, antal 8, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1781 cm³ (81,0/ 86,4)
Kompressionsforhold (oktantal) 10,0: 1 (98)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 82 (112)/ 5500
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 155/ 3100
Motortype placering Motorblok venstre side
Stelnummer placering Torpedoplade
Årgangsbestemmelse i stelnr. 10. ciffer E = 1984
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Kompressionstryk, bar 10,0 - 13,0
Olietryk v/ omdrejninger, bar 2,0/ 2000 driftsvarm
Kobling frigang, mm 15 ved pedal
Arbejdstid for udskiftning af kobling 3 timer og 25 minutter
Tandrem: Udskiftnings interval - Fabrik Efter behov/ 4 år
Tandrem: Kontrol 30.000 km
Arbejdstid for udskiftning af tandrem 1 time og 6 minutter
Volkswagen Golf II 1,8 GTI - EV - N/A - 1984 - 1987
Motorstyringssystem
Strømfordeler 026 905 206 A
Motorstyringssystem - Type Bosch K - Jetronic
Tændrør Bosch W 6 DTC
Elektrodeafstand, mm 0,8 - 0,9
Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Tændingstidspunkt FØR TOP U/ vak. 6° ± 1°/ 900 ± 100 o/m
Tændingsmærkets placering Svinghjul
Spænding til + klemme, V 12,0 V
Tændspole Transistor tænding
Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,52 - 0,76 ohm/
Krumtapgrader beg. ved omdr. 0°/ 1050 - 1450
Krumtapgrader med. ved omdr. 9° - 14°/ 2200
Krumtapgrader max. ved omdr. 20° - 24°/ 6000
Krumtapgrader beg. v/ mm Hg 0°/ 45 - 105
Krumtapgrader max. v/ mm Hg 13° - 17°/ 240 - 255
Systemtryk med/ uden vakuum, bar 4,7 - 5,4 (Styretryk 1,2 - 1,7 bar/ 25°)
Benzinpumpetryk, bar (Kapacitet 900 cm³/ 30 sek.)
kan dette bruges
-
Boksen med 736 til sidst er kun vist ved 1,6CK udgaven
http://www.autoparts24.dk/vw-passat_1988_1993-koelesystem_braendstof-injeciton_elboks.html?Page=9
-
også lige for ez motor
Volkswagen Passat 1,6 - EZ - 35I - 1988 - 1990
Motor
Motorkode EZ
Cylinder, antal R4
Ventiler, antal 8, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1595 cm³ (81,0/ 77,4)
Kompressionsforhold (oktantal) 9,0: 1 (92)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 55 (75)/ 5200
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 125/ 2600
Motortype placering Motorblok venstre side
Stelnummer placering Torpedoplade
Årgangsbestemmelse i stelnr. 10. ciffer modelår, H = 1987
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Kompressionstryk, bar 9,0 - 12,0
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000 driftsvarm
Kobling frigang, mm 15 ved pedal
Arbejdstid for udskiftning af kobling 3 timer og 45 minutter
Tandrem: Udskiftnings interval - Fabrik Efter behov/ 4 år
Tandrem: Kontrol 30.000 km
Arbejdstid for udskiftning af tandrem 1 time og 6 minutter
Motorstyringssystem
Strømfordeler 050 905 205 K
Tændingssystem (tændrør) Bosch W 8 DCO
Elektrodeafstand, mm 0,7 - 0,8
Kontaktafstand mm/ Kamvinkel° Kontaktløs/
Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Tændingstidspunkt FØR TOP M/ vak. 16° ± 1°/ 800 o/m
Tændingsforstilling (Kontrol m/ vak. 14° - 18°)
Tændingsmærkets placering Svinghjul
Spænding til + klemme, V 12,0 V
Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,6 - 0,8 ohm/
Krumtapgrader beg. ved omdr. 0°/ 1100 - 1300
Krumtapgrader med. ved omdr. 10° - 14°/ 1800
Krumtapgrader max. ved omdr. 28° - 32°/ 4000
Krumtapgrader beg. v/ mm Hg 0°/ 110 - 165
Krumtapgrader max. v/ mm Hg 11° - 15°/ 270
Karburator (type) Pierburg 2 E 3 register
Hoveddyse 107,5/ 125,0
Luftdyse 102,5/ 90
Tomgangsdyse 135
Tomgangsluftdyse 47,5
Svømmerhøjde/ svømmervægt Se information
Benzinpumpetryk, bar 0,20 bar
-
er topstykket til jettronik det samme som til monopoint/karburator (for der er der ingen forskel)???
-
Boksen med 736 til sidst er kun vist ved 1,6CK udgaven
http://www.autoparts24.dk/vw-passat_1988_1993-koelesystem_braendstof-injeciton_elboks.html?Page=9
kan da se at den os er ved en 1,8 passat!
-
det er ikke uden betydning om boksen skal have en strømfordeller med vakuum eller uden!
for er boksen lavet til strømfordeller med vacuum forstilling, er denne funktion jo ikke i boksen!
som der ses i data er tændings tidspunktet også forskelligt, faktisk 10 -12 grader!
-
Boksen med 736 til sidst er kun vist ved 1,6CK udgaven
http://www.autoparts24.dk/vw-passat_1988_1993-koelesystem_braendstof-injeciton_elboks.html?Page=9
kan da se at den os er ved en 1,8 passat!
Har ikke set den, link til siden med resultatet ?
-
Styreboksen kommer fra en 1F, som er en 1,6 l 75 hk monteret i Passat 88-90. Jf. onkel sidder den ikke i tilknytning til andre motorer. Styreboksen er tilknyttet Monojetronicmotorer - en forløber for Monomotronic.
-
Boksen med 736 til sidst er kun vist ved 1,6CK udgaven
http://www.autoparts24.dk/vw-passat_1988_1993-koelesystem_braendstof-injeciton_elboks.html?Page=9
kan da se at den os er ved en 1,8 passat!
Har ikke set den, link til siden med resultatet ?
nr. 2 fra toppen i dit eget link!
-
Der hedder boksen altså 739 :roll: ...... 1990 1.8CK 0280000739 BOSCH B1
Correct me " when" i'm wrong :D
-
Jeg tror, Thomas, at det kunne være ret frugtbart, hvis du tog en skruetrækker eller et stemmejern og kradsede rent, så man kunne se blokkens kode.
-
Der hedder boksen altså 739 :roll: ...... 1990 1.8CK 0280000739 BOSCH B1
Correct me " when" i'm wrong :D
arh det var fordi der sad en klat leverpostej på skærmen :oops:
-
Jeg tror, Thomas, at det kunne være ret frugtbart, hvis du tog en skruetrækker eller et stemmejern og kradsede rent, så man kunne se blokkens kode.
Jeg prøver... er det kun bogstaver der er relevante?
-
motorkoden består af to eller tre bogstaver/tal
feks.: 2E, EZ, ABS osv.
-
hallo drej nu bare den strømfordeler inden lortet springer i luften, den indvendige temp stiger helt sindsygt når den banker... og så kør med de mindre hk indtil du kan få det just 100%
-
og så falder tomgang og den starter nemmere... prøv det bare løsen og drej og kør indtil den ikk banker mere
-
Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg simpelthen så hundeangst for at lave noget galt så den slet ikke kører..
Men hvis jeg skal vove mig ud i noget justering.... Hvad skal jeg så lytte efter?? Tomgangshastig?? eller hvad?
-
Hvis man ikke har det i øret, så er det svært at stille tænding på gefühl. Det er en nem sag for drenge fra Gudum og omegn, der har kørt på borede knallerter siden isen trak sig tilbage fra Vestjylland, men for andre, så kan det være svært af afgøre. Og nu kommer der så lige en prædiken:
Thomas, jeg beundrer dit engagement i T3-verdenen, men hvis du ikke vil ruineres og samtidig gerne vil køre t3 på daglig basis, så tror jeg, at du stiller dig selv bedst ved at kaste dig ud i en lille driftlederuddannelse. Ligegyldigt, hvor søde og hjælpsomme mennesker, man møder her, så er der - at the end of the day - kun én, der kan lave og passe ens bil med den fornødne kærlighed - en selv! Djævlen ligger i detaljen, og det er rigtig fint, at du har fået hjælp til at skifte motor - der er helt sikkert en, som har ydet en fin indsats, men den sidste finish skal også på plads. Jeg ser løse kabler, der dingler rundt oven ventildækslet og multistik, som ikke er fastgjort. Hvor længe mon isoleringen på kablerne holder til motorens vibrationer? Hvis det skal virke på sigt, så skal kabelføringen være i orden - dvs. alt omvikles med selvvulkaniserende tape, fastgøres pænt, og man sikrer, at ledningerne ikke ligger og gnider sig op ad bevægelige dele. Mit ambitionsniveau er, at når jeg forandrer noget originalt til noget uoriginalt, så skal kvalitetsstandarten være den samme eller helst højere. Det får man kun, når man selv pusler om sagerne i ro og mag.
Det første skridt til at blive sin egen driftelder kunne udemærket være at sætte sig ind i tændingsjustering - det er ikke raketvidenskab på en R4. Lån en rep.håndbog til motoren - spørg evt. her - vi er mange, der ligger med mange hyldemeter rep.håndbøger. Sæt dig i sofahjørnet og læs. Lån eller køb en tændingspistol og kast dig ud i det. Der er 24/7 onlinehjælp her, men du er chefen på din bil. Vi vil alle gerne hjælpe, men det hele bliver brudstykker, for der er kun dig, der kan have overblikket. Jeg tror, at du ville blive tryggere, billigere og bedre kørende, hvis du samler handsken op på den måde. Der er intet angreb i dette - det er venligt ment af en ærligt hjerte og over 20 års erfaring med T3.
-
Ja jeg må klart blive klogere på motor..
Kørte ca. 60.000 km i min gamle bus, uden nedbrud og det må sgu da være muligt igen at få en driftsikker T3..
-
Efter telefonisk vejledning og opmundring fra A.Jespersen, har jeg nu forsøgt at justere tændingen..
Først finde højeste tomgang, derefter arbejde modsat i små bidder til tændingsbanken forsvinder.. Mange prøveture, mere justering og om igen...
Jeg fornemmer en forbedring i tomgang og tændingsbamken er reduceret men ikke helt væk... SKAL tændingsbanken HELT væk??
Den vil stadig ikke starte når den er varm, hvad sidder der evt. af følere som kunne lave noget kludder for mig??
-
Bare en tanke. Bilen som motoren kommer fra er en Passat 1.6 fra 89. Når nogen så lægger en 1.8 motor i
samme bil har de så også skiftet boksen? Eller kan det hjælpe at finde den rigtige boks?
Mvh Jønne Ukendt
-
Ved det ikke jønne - findes den rigtige box??
-
Jeg tror, Thomas, at det kunne være ret frugtbart, hvis du tog en skruetrækker eller et stemmejern og kradsede rent, så man kunne se blokkens kode.
Efter skraberi, fileri og grundig vask kan jeg nu konstatere at blokkens koder er : [size=24]EV[/size]
-
På forrige side har vw madsen skrevet alt hvad der er værd at vide om EV motoren. Så kan det tjekkes om
strømfordeler og boks er de rigtige.
Mvh Jønne Ukendt
-
Ifølge en meget pålidelig onkel har EV ligget i G2 fra januar 84 til juli 85 og i Jetta fra august 85 til juli 86. Til gengæld har den aldrig ligget i Passat, hvorfor den må være implanteret efterfølgende. Det styrker JUs teori, om at boksen måske ikke er der rette til motoren. Men noget kunne måske tyde på, at der er lavet mere hybridhejs, for EV er jo den oprindelige GTI motor med 112 hk, og den er mig bekendt født med K-Jetronic indsprøjtning. Det er ikke den indsprøjtning, der sidder på din bil - det er helt klart en MonoJetronic eller en MonoMotronic, så noget kreativitet er der udvist. Det betyder dog, at styreboksen sikkert passer sammen med indsprøjtningen, men om den kan magte en så højtkomprimeret motor (1:10), tør jeg ikke sige.
Ved vi, at motoren på noget tidspunkt har kørt ordentligt med det indsprøjtnings-set-up, der er bygget på?
-
Jarl, vi ved at motoren har kørt i denne sammensætning, men vi ved intet om hvordan den har kørt..
Med motoren sammensat som nu, ville jeg så kunne sætte den "rigtige" box og strømfordeler på, og forvente en anderledes/bedre motor gang/ydelse... eller ville det ikke virke sammen??
-
Det er et åbent spørgsmål, men det er vel næsten nødvendigt at prøve, for nu ligger den der jo. Mit forslag ville være at udstyre den totalt som en MonoJetronic - dvs. med den nuværende box, den nuværende indsprøjtninmg og den passende strømfordeler (ved vi, hvilken der er på nu?) samt de tilhørende sensorer. Men der er ingen garanti, for hardwaren er anderledes - din blok er en højkomprimeret GTI-blok, og jeg aner ikke, om MonoJetronic kan håndtere den, og jeg ved heller ikke, om den vil justere tænding korrekt, for dels "tror" boxen, at slaglængden er kortere (og det tilpasser den tændingstidspunktet efter), og dels "tror" den, at kompressionen er lavere, og det får den til at være mere gavmild med tændingsavancering.
I dit sted ville jeg opsøge en rutineret R4-mand og se, om han kan trylle med sagerne - det er sikkert ikke umuligt, men lidt kreativitet er påkrævet, tror jeg.
Selvom vi ikke ved, hvordan motoren har kørt, ved vi så, om den har kørt uden at tændingsbanke?
Kunne du måske skyde lidt mere video af motoren - også så man kan høre tændingsbanken? Jeg spørger, så vi er helt sikre på, at det faktisk er det, vi hører og ikke noget andet, som eksempelvis en skramlende udstødning.
-
OK tak for input
Ser mig selv slået tilbage til Ground Zero - Ohh Gud..
-
Håber da ikke at du skal have endnu en ØV! oplevelse :( Fa'me surt at du skal bøvle sådan...
-
Ja er godt nok også ved at køre lidt sur i det.....
-
Hvis du er i tvivl om det er tændingsbanken kan du jo prøve, at lokke en lidt mere erfaren med på en prøvetur. Måske endda en, der tør binde an med en justering undervejs ?
Men som allerede skrevet: Følg op på, om det er den korrekte fordeler du har på. Du kan justere fra nu af og i al evighed hvis det ikke spiller sammen 100 %. Tændingsbanken skal man dæleme ikke spøge med. Ved længere tids (mis ) brug kan det gøre voldsom skade på bl.a. stempelkronerne.
-
Ja fejlen skal jo findes. Jeg har selv prøvet på en af mine T3 Ikke at kunne finde fejlen (lyden) Og der havde vi en mand bag i uden motor låg under kørsel og fandt derved frem til fejlen. Håber også at du finder ud af din Mvh :-)
-
Og kan det ikke arrangeres, så prøv som sagt med nogt video.
-
Jeg har justeret som en gal, nu...
Tændingsbanken er kun hørbar nu når jeg accelerere i for højt gear... Den generelle banken er helt væk..
-
Kommer lige med lidt input fra sideporet, det er mange bokse der findes til 1,8 fra 1985 til 1993, måske hjælper det lidt:
22 euro ...
VW Passat 1,8 Variant 91 Steuergerät Motorsteuergerät BOSCH 443907311B
Steuergerät PASSAT fra 1988 ca. til 1993:
http://www.ebay.de/itm/VW-Passat-1-8-Variant-91-Steuergerat-Motorsteuergerat-BOSCH-443907311B-/310361697991?pt=DE_Autoteile&fits=Year%3A1989%7CModel%3APassat&hash=item4842ffaec7
79 euro ...
Motorsteuergerät VW Passat 32B 1.8 JV DN JN 321906263B 0280800042(043)
passt bei:
allen VW Passat 32B mit 4-Zylinder Motor (Modelljahr: 1982 - 1988)
mit 1.3l Motor + 1.6l Motor + 1.8l Motor
mit den Kennbuchstaben: EP EU WV WP WY YP DS DT JU JV DZ JN
http://www.ebay.de/itm/Motorsteuergerat-VW-Passat-32B-1-8-JV-DN-JN-321906263B-0280800042-043-/280719511849?pt=DE_Autoteile&hash=item415c2fd129#ht_1963wt_948
24 euro ...
MOTORSTEUERGERÄT BOSCH 0280000701 FÜR VW GOLF 2 JETTA 2 PASSAT 35i 1.8L 66KW RP
Ausgebaut aus einem
VW Golf II, 1.8L, 66kw des Baujahres 1989.
Auch geeignet für:
VW Golf II, Jetta II, 1.8L, 66kw der Baujahre 08/1987 bis 10/1991 mit dem Motorcode: RP und der passenden Teilenummer.
VW Passat III, Typ 35i B3, 1.8L, 66kw der Baujahre 02/1988 bis 05/1997 mit dem Motorcode: RP und der passenden Teilenummer.
http://www.ebay.de/itm/MOTORSTEUERGERAT-BOSCH-0280000701-VW-GOLF-2-JETTA-2-PASSAT-35i-1-8L-66KW-RP-/380401411315?pt=DE_Autoteile&hash=item5891b0e4f3#ht_4351wt_948
6 euro - med interessant fejlbeskrivelse (tændingsspolen???):
Ich verkaufe hier einen Steuergerät für den Volkswagen Passat 35i von die Marke Bosch mit Produktsnummer 443 907 311D 41/91 Motronic. Ich habe es gebraucht gekauft, voll funktionsfähig aber ich habe es nicht in mein Auto eingebaut da der Fehler von die Zündspule kam ...
http://www.ebay.de/itm/Steuergerat-Volkswagen-Passat-35i-/230759872387?pt=DE_Autoteile&fits=Year%3A1989%7CModel%3APassat&hash=item35ba5c3783#ht_500wt_1200
Jens
-
EV - koden - det kunne være den her:
http://www.ebay.de/itm/Motorsteuergerat-VW-Golf-2-Jetta-1-8-112-EV-321906263B-0280800042-043-/270833884892?pt=DE_Autoteile&hash=item3f0ef51edc#ht_1698wt_948
-
Tændingsbanken ved acceleration i for højt gear - det har alle biler. Så den skal du ikke være bekymret over.
-
Det er ikke korrekt !
Tændingsbanken ved acceleration i for højt gear - det har alle biler. Så den skal du ikke være bekymret over.
Hvis en bil ikke kan "regulere" tilstrækkeligt ned eller har for lavt oktantal brændstof kan der være tændingsbanken, men betyde noget.. Det gør det altså !!
Da man indførte 95 istedet for 98 oktan var der mange der gik problemet, og løsningen var fra flere fabrikanters side enten at stille tænding tilbage ( senere tænding ) eller tilsætte additiv ( eller købe Shells V-power som er 99 oktan svjv ).
Tændingsbanken undgås på nyere biler med bankesensorer som får motorstyringen til at lave en regulering til et senere tændingstidpunkt dynamisk ( altså løbende justering indenfor givne parametre i motorstyringen ) eller på "gamle" biler med strømfordeler ved at regulere modsat omdrejningsretning. I Thomas tilfælde ville jeg tage fordelerdækslet af, notere mig omdrejningsretning på rotoren, lave en stregmarkering ved mod motor, og dreje den 1-2 mm MED retningen. Ved en omkreds på ca. 24 cm svarer 1 mm til 1,5 grad, så i små trin kan man så justere tidspunkt indtil tændingsbanken ophører ved lette belastninger og så leve med det indtil korrekt justering med egnet korrekt værktøj kan foretages.
-
Thomas.. Klap nu hesten, se dig godt for og lad friske øjne se på sagen..
Mads mener at mit problem er en temperaturføler, Morten bemærkede et stik med revnet/knækket ledning...
Såå.. efter at have rokket lidt med stikket til den "blå" temperaturføler vil mortoren godt starte med varm motor... Måske er problemet løst... !!!!!
Den "springer" ikke igang men starter dog... måske en ny stik/føler og ordenlig justering er den endelige løsning.....
Der er igen håb... Det er vildt som følelserne svinger op og ned når man kører T3...
-
Rart at vi var på rette spor :) Forsøg lidt af det Mads og jeg snakkede om, så er jeg næsten sikker på at det kommer til at virke...
-
Det er ikke sikkert at blokken er en EV, det E ser lidt uoriginalt ud, jeg synes jeg kunne skimte andet under E'et, men ikke tydeligt nok til at se hvad det har været...
V'et er slået i, E'et ligner noget der er ridset i.
@jarl, jo jeg håber at Thomas tør vove sig herover igen, da jeg mangler at "finpudse" ledningsnettet plus mere (det blev lidt hektisk/stresset til sidst)
-
Andreas , jeg har filet og pudset.. og det ser altså ret autentisk ud.. but you´ll never know
-
men konklusionen må så endnu engang være.. ikke købe noget på en palle men selv skrue det ud af et kørende donor objekt? Så kan det vel umuligt stikke sådan af... Men slap af thomas sejtrække i højt gear det gør man ikke når man har en snurrebasse i numsen, det bare Rødt felt nyt gear så ska du se så er det banke tikkeri borte :0) eller evt vente til den begynder at trække ujævnt og så høvle nyt gear i den :0) I er på den rette vej No doubt
-
Ja ja, har kun latter til overs for situationen..
Idag pissede vandet af motoren - vandpumpen er utæt..
Sååå. nu er der bestilt ny komplet vandpumpe og ny temperatur føler... Så håber vi på lidt driftsikkerhed..
-
Arh, nu må det da snart være din tur til lidt held og driftsikkerhed :)
-
R4, det er bare klampen i bund til omdrejningsbegrænser åbner for hurtigt gearskift med dobbelt udkobling - så er der ikke tændingsbanken på vej derop.
Spøg til side - det skal nok lykkes. Og, tændingsbanken ved sejtræk, det har alle motorer.
-
Og, tændingsbanken ved sejtræk, det har alle motorer.
Hvad laver bankesensoren på en moderne motor så...?
-
Godt spørgsmål. Er i stykker?
-
Åbenbart....
-
Eller også mangler jeg at køre biler der er senere end ca 2002 ;-)
-
Og det er jo netop et interessant aspekt, for de "lavt-tunede" R4'ere (RP, ABS, ADZ, AAM osv) har ikke bankesensor, men det har nogle af de højtydende 1,8'ere med 112 hk. Spørgsmålet er så, om en primitiv MonoJetronic-styring kan kontrollere en højtydende blok, så den undgår for meget tændingsbanken? Det er min holdning, at man skal justere, så der ikke forekommer tændingsbanken. Tændingsbanken er ekstremt belastende for stempelkronerne, og i en bil, hvor sejtræk er fast rutine grundet vægt og vindmodstand, er det ingen spøg.
Vandpumpeskift er ikke en katastrofe. Den bliver tit utæt på en motor, som har stået stille en tid. Heldigvis er det let, billigt og ukompliceret. Smid en ny rem på samtidigt, så er der ro på det.
-
Eller også mangler jeg at køre biler der er senere end ca 2002 ;-)
Arrh JJ , Du kan da prøve en Volvo 740 fra 88 og frem, eller nogen Audi modeller fra 91 (AAR motoren ) ... :D
-
Hej Thomas
Godt at møde dig idag, og godt at se Bodil.
Rustmæssig er den imponerende flot - og motormæssigt skal den nok komme til at spille.
Kan jeg bede dig samle op på:
* Motorkode
* Nummer fra styringsboks?
Så prøver jeg lige at finde et OBD II diagram til dig, så du kan lodde et diagnose-stik ind.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Hej Thomas
Godt at møde dig idag, og godt at se Bodil.
Rustmæssig er den imponerende flot - og motormæssigt skal den nok komme til at spille.
Kan jeg bede dig samle op på:
* Motorkode
* Nummer fra styringsboks?
Så prøver jeg lige at finde et OBD II diagram til dig, så du kan lodde et diagnose-stik ind.
Gode hilsner
Jens Jakob
der ligger et diagnosestik i "madkassen", motoren er højst sandsynligt en HV, og styreboksen er fra en 1F fra en 88-91 passat 1,6 :)
-
Vi fik "leget med bil" på livet løs.
Tyskerne satte tænding noget tidligere på den, og så kom der skub i den, men med nogen tændingsbanken.
Så mit råd er at få tænidngen lagt lidt senere igen, og få et diagnosestik på og tjekke den igennem med en tester.
-
Der er for meget LORT i Bodils motorprojekt:
- fordeleren skal skiftes - der sidder en forkert i den
- en defekt sensor skal findes
- efter fejlfinding skal den justeres
For at sige det simpelt, så kører den i nødprogram pga. ovennævnte detaljer. Fordeleren er fuldstændig hul i hovedet (her fik tyskeren et udbrud) og ham der har sat skidtet sammen skal på kursus. At den kører kan betragtes som en heldig situation.
-
Hej Jens
Jeg vil lige påpege at jeg er yderst tilfreds med det arbejde Andreas har lavet på min bil.. Han har lagt anselige timer i projektet og jeg er ham meget taknemmelig.
At jeg har været uheldig (igen) at købe en motor der ikke var iorden, kan på ingen måde falde tilbage på den indsats Andreas har gjort..
Jeg har, pga. min uvidehed, købt en motor som jeg ikke kendte historien på - og jeg tog et dyrt sats... Motoren er en sammensat enhed, af en VW 1,8 blok og en SEAT 1,6 indsprøjtningssystem + ovenikøbet en strømfordeler der slet ikke passer til .. så oddsne for at den nogen sinde kommer til at kører perfekt er meget lille..
Jeg vil igen bede dig om at holde en soper tone i mine tråde, eller helt lade være med at kommentere i dem !
No Humor Please !!
-
Pröv at Tjek om Du kan Låne en strömfordeler et sted af rette slags Og se om Det ikke gør en kæmpe forskel.
-
JJ der er en god ide, jeg ser hvad jeg kan finde.. ;-)
-
Thomas, jeg ville ellers slet ikke blande mig ind i det, men efter flere måneders bodilsearchstrategi havde jeg medlidenhed med dig, derfor prikkede jeg lige til Dennis for at sparke til problemet. Næste gang smiler jeg bare uden at sige en dyt ...
Helt overbevist om, at alle er dygtige, sådan var det ikke ment.
-
Jens, jeg er meget glad for at du satte mig i forbindelse med "Tysker Dennis" - han åbnede mine øjne for mange ting - det skal du have tak for..
Jeg sætter pris på din omsorg for mig og Bodil
Dennis er helt sikkert dygtig, og var meget overbevisende..
Men du skal altså lære at overveje dine "udtalelser" her på siden, ofte blir folk kede af de kommentar, og nogen gange kan du ricikere at man faktisk bliver lidt irriteret...
-
Må nok tage Jens' parti her...Han skriver da ikke nedsættende om Andreas eller hans arbejde, det er jo ikke hans skyld at motoren er samlet af flere forskellige :)
Han summerer bare op på problemerne og du må da efterhånden vide, at Jens ikke pakker tingene ind men har en meget direkte måde at sige ting på...
Koldt vand i blodet, Thomas, og få samlet op på de løse ender...Hvis vi kan få præciseret hvilken motorkode BLOKKEN har, så vil jeg da godt se om jeg kan støve den korrekte fordeler op til den...
-
BLOKKENS KODE ER efter min bedste overbevisning en "EV" - den er meget svær at se.. Er 100% sikker på "E" og er 85% sikker på "V" -
Men er det ikke mere vigtigt at strømfordeleren passer med resten af det elektriske ??
Jeg søger pt. efter følgende: Fra VW 1,8 : Komplet indsprøjtning + evt. manifold + strømfordeler + computer + og ledningsnet (altsammen fra samme bil, som jeg eller Andreas selv får lov at fjerne fra bilen)
Så er på udkig efter en skadet bil eller frontcut...
Min lokale skrotter har i øvrigt 4 emner stående som jeg skal kigge på i næste uge.. Mere info om det..
Planen er jo så at vi skifter hele lortet til noget blokken kan arbejde med ::
-
hej jens du skal udtale dig som du plejer ellers ved vi ikke hvem jens er vi skal da ikke skjule vores mening vilde da være ked afves jeg havde proplemer og du ikke vilde sige din mening
hilsen carlo 11 (villy id59 )
-
Jeg har flere tyske, danske, lettiske og amerikanske gener, der kommer man gerne direkte til problemet ... de danske gener er mere bløde ... i den tyske dagligdag går man direkte til den kontante sag ... hhv. udmelding.
Tyskerne har meldt ud, at den der Bodilmotor først skal have den rigtige strømfordeler på. I skal ikke bruge kræfter og penge på noget andet end at finde den rigtige fordeler. Efterfølgende kommer der så den tekniske komponente med tændingen, den kører p.t. på NØDSTRØM ... det skal løses - omgående.
Senere kan man så finde på andet...
-
thomas, jeg har alt det du skal bruge, komplet indspøjtning, boks og ledningsnet mm.
det er bosch monopoint, med motorkode ABS.
ledningsnet sidder stadig i bilen, skal jeg pille det ud eller vil du helst selv?
giv mig et ring, det kan evt. leveres i odense hvis du er hurtig,da jeg skal derover nogen gange i den kommende uge
-
Tyskeren nævnte også en mulig defekt sensor, primært er strømfordelen vigtigst, så sensorskift, så justering.
-
OK Jens
Så lad os se om der findes en strømfordeler ude i landet..
Kode på motorblok: EV
Kode på Computer: 443 907 403 E (Bosch)
Så hvis nogen af jeg kan hjælpe med en original strømfordeler der passer til ovenstående, så vil jeg gerne låne eller købe...
-
jeg har en strømfordeler til en RP motor med vacumregulering, du kan have den i aften!
men ring lige for nærmere info, du har mit nr.
-
Brugte Google til Boschnummer 443 907 403 E, den spytter ud, dog ikke EV motorkode?
MOTORSTEUERGERÄT
Teilenummer: BOSCH 0 280 000 734, VW 443 907 403 D
Vergleichsnummer: BOSCH 0280000734, 0280000735, 0 280 000 735, VW 443907403D, 443 997 403 X, 443997403X, 443 907 403, 443907403, 443 997 403 AX, 443997403AX, 443907403G, 443 907 403 G
Artikel passt in folgende Fahrzeuge nur wenn eine Teilenummer/Vergleichsnummer übereinstimmt!
AUDI 80 1988-0991 (Motor PM)
AUDI 100 1987-0992 (Motor 4B)
VW GOLF II 1987 - 1992 (Motor RP)
VW JETTA 1987 - 1992 (Motor RP)
VW PASSAT 1987 - 1991 (Motor RP)
Für Fahrzeuge mit Motor:
Motorcode - Ltr. - kW/PS
PM - 1,8 - 66kw/90PS
4B - 1,8 - 66kw/90PS
RP - 1,8 - 66kw/90PS
-
Må jeg lige spørge om noget ...
læste sporadisk noget om 90 heste i Bodil ... men har den ikke 112 heste med EV???:
---
Golf 2 GTI Motorkennbuchstabe EV ... 112 PS / 5500 U/min
Link:
http://www.schraubmax.de/autodaten/vw_golf2_gti_ev.html
-
En komplet EV har 112 HK
Men tror ikke min sammesatte bastard har 112hk.. ;-)
-
Så skal (KAN) det blive til en 112 hk ;)
Der skal ryddes op i det rod (positiv ånd)
strømfordeler og boksen skal bare skiftes?
her kommer mere input (tysk) - det er lidt indviklet ...
http://www.vwgolftreff.de/forum/t/14536
-
Nu låner jeg en strømfordeler fra en RP af "Verner" med vaacum, og så må vi se om jeg kan finde ud af det.. :shock:
Jeg er spændt på om der kan registreres en forskel..
Hvis jeg isætter den på "mærket" skal computeren så selv klare resten?? vedr. justering af tænding?
-
det mærke jeg snakkede om er kun et reference mærke, sålænge du sætter tændkablerne i den rigtige rækkefølge så kan du godt vælge et andet reference mærke, men det kan jeg ikke finde nogen god grund til at gøre, det er dog det der er gjort ved din motor.
motorcomputeren får signal fra strømfordeleren, der er ikke toppunktsføler på den motor.
nej din strømfordeler skal stå som i data for en monopoint med vacumregulering. resten styres af vacumregulering og boksen.
De nyere monopoint uden vacum regulering på strømfordeleren, reguleres udelukkende af boksen.
i gamle dage med platintænding, var der svingklodser i strømfordeleren som regulerede tændingen efter omdrejninger.
hvis det er tørvejr og du har en 13mm fastnøgle, så kan vi hurtigt prøve om det gir et resultat.
og har du en 19mm klokkenøgle så smid os den i bilen, så er det nemmere at dreje motor til ØD :)
-
Jeg vil da mene at hvis du sætter alt på mærkerne, så har du jo grund indstillingen og det burde den kunne køre med...
Der kan så være noget finjustering af tændingen...
-
OK vi ser ;-)
-
Arh, slået med et minut :D
-
Jeg vil da mene at hvis du sætter alt på mærkerne, så har du jo grund indstillingen og det burde den kunne køre med...
Der kan så være noget finjustering af tændingen...
enig, det har jeg os nævnt for thomas i telefonen...
nu har jeg jo kigget i hans motorrum til fyn12, så har da en rigtig god ide om hvad der skal prøves :)
-
@thomas, Hvad er status her 8 dage efter du lånte en anden strømfordeler af mig?
virker det eller?
fortæl fortæl :)
-
Stor bil, - intet VROOM!
Efter udskiftning af dele:
STORT Vroom, - ingen bil :lol: :lol: :lol:
-
Har prøvet at montere, men kan ikke starte den.. Noget må være galt.. Den slår bare en ordenlig skid!!
Jeg opsøger lige hjælp til opgaven..
-
har du:
stillet motor på OT for cyl1?
sat den "nye" strømfordeler i hullet med rotoren centreret ud for det mærke på strømfordeleren, som jeg viste dig?
flyttet tændkablerne så tændkabel til cyl1 er sat ved det mærke som rotoren peger på?
sat de andre kabler i følgende rækkefølge (med uret rundt) 1342?
sat vacumslange til på strømfordelerens vacumdåse?
når du kan svare ja til alt det, er der kun fin justering tilbage :)
-
der findes en ev motor den sidder ijetta 1.8 gt samt golf 2 gti 1,8 1984-1987
Volkswagen Golf II 1,8 GTI - EV - N/A - 1984 - 1987
Motor
Motorkode EV
Cylinder, antal R4
Ventiler, antal 8, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1781 cm³ (81,0/ 86,4)
Kompressionsforhold (oktantal) 10,0: 1 (98)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 82 (112)/ 5500
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 155/ 3100
Motortype placering Motorblok venstre side
Stelnummer placering Torpedoplade
Årgangsbestemmelse i stelnr. 10. ciffer E = 1984
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Kompressionstryk, bar 10,0 - 13,0
Olietryk v/ omdrejninger, bar 2,0/ 2000 driftsvarm
Kobling frigang, mm 15 ved pedal
Arbejdstid for udskiftning af kobling 3 timer og 25 minutter
Tandrem: Udskiftnings interval - Fabrik Efter behov/ 4 år
Tandrem: Kontrol 30.000 km
Arbejdstid for udskiftning af tandrem 1 time og 6 minutter
Volkswagen Golf II 1,8 GTI - EV - N/A - 1984 - 1987
Motorstyringssystem
Strømfordeler 026 905 206 A
Motorstyringssystem - Type Bosch K - Jetronic
Tændrør Bosch W 6 DTC
Elektrodeafstand, mm 0,8 - 0,9
Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Tændingstidspunkt FØR TOP U/ vak. 6° ± 1°/ 900 ± 100 o/m
Tændingsmærkets placering Svinghjul
Spænding til + klemme, V 12,0 V
Tændspole Transistor tænding
Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,52 - 0,76 ohm/
Krumtapgrader beg. ved omdr. 0°/ 1050 - 1450
Krumtapgrader med. ved omdr. 9° - 14°/ 2200
Krumtapgrader max. ved omdr. 20° - 24°/ 6000
Krumtapgrader beg. v/ mm Hg 0°/ 45 - 105
Krumtapgrader max. v/ mm Hg 13° - 17°/ 240 - 255
Systemtryk med/ uden vakuum, bar 4,7 - 5,4 (Styretryk 1,2 - 1,7 bar/ 25°)
Benzinpumpetryk, bar (Kapacitet 900 cm³/ 30 sek.)
kan dette bruges
Hey Mads
Kan jeg lokke dig til at finde samme oplysninger for ABS motoren ??
På forhånd tak
-
sådan her værsegod
Volkswagen Vento 1,8i - ABS - 1H2 - 1992 - 1995
Motor
Motorkode ABS
Cylinder, antal R4
Ventiler, antal 8, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1781 cm³ (81,0/ 86,4)
Kompressionsforhold (oktantal) 10,0: 1 (95 blyfri)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 66 (90)/ 5500
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 145/ 2500
Motortype placering Venstre side af blok
Stelnummer placering Torpedoplade
Årgangsbestemmelse i stelnr. 10. ciffer modelår, N = 1992, P = 1993
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel / 45°
Kompressionstryk, bar 10,0 - 13,0 (Min. 7,5)
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000 (80° C)
Kobling frigang, mm 15 ved pedal
Arbejdstid for udskiftning af kobling 3 timer og 45 minutter
Tandrem: Udskiftnings interval - Fabrik Efter behov/ 4 år
Tandrem: Kontrol 30.000 km
Arbejdstid for udskiftning af tandrem 1 time og 18 minutter
Drivrem Se information
Motorstyringssystem
Strømfordeler 030 906 026 C (Max. 6300 o/m)
Motorstyringssystem - Type Bosch Mono - Motronic
Tændrør Bosch W7 DTC
Elektrodeafstand, mm 0,70 - 0,90
Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Tændingstidspunkt FØR TOP 6° ± 1°/ 770 - 1000 o/m
Teststik/ Diagnosestik Se information
Tændingsforstilling Max. 30° - 38°
Tændingsmærkets placering Svinghjul
Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,5 - 0,7 ohm/ 3,0 - 4,0 kohm
Systemtryk med/ uden vakuum, bar 0,8 - 1,2/
Holdetryk, bar 1,2 efter 10 minutter
Dysemodstand, ohm 1,2 - 1,6
Min. manifoldvakuum i tomgang, mbar 590
Indsugn. lufttemp.sensor 20°/ 80°C 2,0 - 3,0 kohm/ 300,0 - 350,0 ohm
-
eller her med en anden strøm fordeler
Volkswagen Passat 1,8 - ABS - 35I - 1991 - 1994
Motor
Motorkode ABS
Cylinder, antal R4
Ventiler, antal 8, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1781 cm³ (81,0/ 86,4)
Kompressionsforhold (oktantal) 10,0: 1 (95 blyfri)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 66 (90)/ 5500
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 145/ 2500
Motortype placering Motorblok venstre side
Stelnummer placering Højre fjederben
Årgangsbestemmelse i stelnr. 10. ciffer modelår, M = 1991, N = 1992
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel / 45°
Kompressionstryk, bar 9,0 - 12,0 (min. 7,0)
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000/ 80° C
Kobling frigang, mm 15 ved pedal
Tandrem: Udskiftnings interval - Fabrik Efter behov/ 4 år
Tandrem: Kontrol 30.000 km
Motorstyringssystem
Strømfordeler Bosch 026 905 205 S
Motorstyringssystem - Type Bosch Mono - Motronic
Tændrør Bosch W 7 DTC
Elektrodeafstand, mm 0,7 - 0,9
Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Tændingstidspunkt FØR TOP u/ vak. 6° ± 1°/ 750 - 950 o/m
Teststik/ Diagnosestik Under gearstangsmanchet
Tændingsforstilling 0°/ 950-1200 Max. 27° - 31°/ 6000 o/m
Tændingsmærkets placering Svinghjul
Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,52 - 0,76 ohm/ 2,4 - 3,5 kohm
Systemtryk med/ uden vakuum, bar 0,8 - 1,2/ tomgang
Holdetryk, bar 0,5 efter 5 minutter
Dysemodstand, ohm 1,2 - 1,6
Min. manifoldvakuum i tomgang, mbar 590
Indsugn. lufttemp.sensor 20°/ 80°C 2,0 - 3,0 kohm/
Gasspjældfølerspænding, volt (VAG 1551 tester)
Cyl.balance tilladt - (max måletid) Nej
Elektrisk system
Batteri 12 V 45 Ah
Starter strømforbrug (roterende),A 175 A
Spændingsrelæ, Volt v/ amp. 12,5 - 14,5 V/ 45 A
Klemmebetegnelser DIN 72 552 Se information
Generator max, A 65
Kapaciteter
Motor olie, uden filter, liter 3,5
Motor olie, med filter, liter 4,0
Motor olie, specifikation, API API SF, API SG
Gearkasse, liter 3,1 (APi. GL-4 SAE 80)
Aut. gearkasse, liter 3,0 (Total 5,6) (ATF Dexron)
Differentiale, liter 0,75 (GL-5)
Servostyring, liter 0,7 - 0,9 (G 0
-
Mange tak mads