T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: lastbilskl efter 11. Oktober 2011 kl: 16:49:42

Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: lastbilskl efter 11. Oktober 2011 kl: 16:49:42
Har en doka fra "88 , den er født med en 1,9 benziner på cirka 72 hk.
Har så hørt at doka er lavet med en 2,1 eller 2,2 benziner på cirka 120 hk, er dette sandt.???
Ka man lovligt tag den 2,1 og smide over i min egen, uden at få problemer med laurits betjent.
mener jo det burde være lovligt, da samme slags bil er lavet med større motor. Tar jeg helt fejl.????
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: thomasfyn efter 11. Oktober 2011 kl: 16:57:27
Hvis bilen er født med 72 heste kan du uden afgiftændring lægge max 86 hk i...  20 % regl
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 11. Oktober 2011 kl: 16:59:57
Din egen er højst sansynlig en 78hk motorkode DG. Du må øge effekten med 20%. T3erne er også solgt med en 2.1 med 95hk (MV)
 og 112hk (DJ). Så må du have fat i lommeregneren og finde ud af hvad du må.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Hinze efter 11. Oktober 2011 kl: 17:20:07
Her er lidt at kikke på:

T3 motor (http://www.t3-infos.de/images/T3-Motoren.pdf)
T3 gearkasse (http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf)

Her kan du se, at boring er identisk for alle wbx'er. Stempler er forskellige afhængig af kompression. Topstykker er ens (dog med mindre ventiler i DF)
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: lastbilskl efter 17. Juli 2012 kl: 22:23:21
Har ikke været aktiv længe, da jeg har kørt en del eksport..
Men fik lige tjekket op på det med motorkode, der står DG på motoren, og snakkede med VW Danmark, og det er den motor bilen er født med.

Jønne Ukendt: Ja med en DG må jeg smide 93,6 hk i, for at følge 20% reglen.., så må være en MV motor, bliver 1,4 hk heste for meget.....

Nogen der ved hvor meget der ska laves om.??, for at ku smide enten en MV, eller en DJ motor i (ligger en DG i min nu)...
Er der kat på disse motorer.???
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Hinze efter 17. Juli 2012 kl: 22:49:01
DJ ingen kat.
MV med Kat, ellere rettere med lambdsonde.

du mangler sikkert kun en elektrisk benzinpumpe, en motor og ledningsnet; så kørere den.
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Jens Flensborg efter 17. Juli 2012 kl: 22:52:42
MV er med kat og den er meget populær hos tyskerne, da den må køre i miljøzonerne. Samtidig er den mere sparsommelig end en DG, da DGèren æder meget benzin med sine karburatorer ...

Problemet er bare, at markedet her hos mig bliver støvsuget for de gode MVere ... og de er ofte lidt for meget kvindeagtig med justering og tomgang ...

DJ er no hope, når det drejer sig om miljø ...
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Aran efter 18. Juli 2012 kl: 10:38:39
Hvis du alligevel overvejer en ændring skulle du måske tænke på en konvertering til f.eks. ABS fra Golf / Passat. Det er en række 4 motor med single point indsprøjtning. Det er ikke "bare lige noget man gør" - men igen: det er der ikke nogen konverteringer der er. Det kræver ændring på gearkasse, ledningsnet m.v. men er en oplagt mulighed fordi Golf / passat er lavet i store antal med de motorer. Mekanisk overlever de sagtens, når rusten holder sit indtog, - hvilket så kan være til din fordel. ABS har 90 HK og katalysator hvilket hjælper på mulighederne, når myndighederne til stadighed strammer grebet mht. forurening.
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: lastbilskl efter 18. Juli 2012 kl: 15:12:42
Citat fra: "Aran"
Hvis du alligevel overvejer en ændring skulle du måske tænke på en konvertering til f.eks. ABS fra Golf / Passat. Det er en række 4 motor med single point indsprøjtning. Det er ikke "bare lige noget man gør" - men igen: det er der ikke nogen konverteringer der er. Det kræver ændring på gearkasse, ledningsnet m.v. men er en oplagt mulighed fordi Golf / passat er lavet i store antal med de motorer. Mekanisk overlever de sagtens, når rusten holder sit indtog, - hvilket så kan være til din fordel. ABS har 90 HK og katalysator hvilket hjælper på mulighederne, når myndighederne til stadighed strammer grebet mht. forurening.


Har overvejet den mulighed, især fordi jeg købte en Golf 3 1,8 benziner for 1 måned siden meget billigt (1000 kr) , fordi jeg sku bruge læderkabinen i den.
Og har heldigvis taget hele ledningsnettet ud af den, sammen med motoren, så det jo heldigt., styreboksen ska dog skiftes, da den laver lidt bøvl..

Og har tilfældig også en 5-trins gearkasse liggende som sku i min doka.., så ka jeg jo tjemkke om gearkassen passer på den 1,8  :lol:
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Aran efter 18. Juli 2012 kl: 18:23:50
Hvis din gearkasse er fra en diesel passer det sammen, ellers skal du have skiftet koblingshuset og højgearsakslen.
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: lastbilskl efter 18. Juli 2012 kl: 18:29:38
Citat fra: "Aran"
Hvis din gearkasse er fra en diesel passer det sammen, ellers skal du have skiftet koblingshuset og højgearsakslen.


Okaj, mange tak for info..
Hvordan ved man det til en diesel.?, står der en kode på.????
Ellers må jeg bare ud og ha fat i sådan en  :lol:
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Aran efter 18. Juli 2012 kl: 21:13:00
Hvis det er fra en wbx har du to støttebolte ravende ud, mener det er forneden ?!
Diesel maskinerne og Golf / Passat motorer "ligger på siden", da det er samme motorblok. Det vil næppe volde de store problemer, at se forskellen.
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: lastbilskl efter 18. Juli 2012 kl: 22:48:21
Citat fra: "Aran"
Hvis det er fra en wbx har du to støttebolte ravende ud, mener det er forneden ?!
Diesel maskinerne og Golf / Passat motorer "ligger på siden", da det er samme motorblok. Det vil næppe volde de store problemer, at se forskellen.


mange tak for info, får tjekket det på lørdg når jeg ska på værksted.., så smider jeg eventuelt et billed..
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Andreas efter 20. Juli 2012 kl: 11:08:00
Hvis det er en Dieselgearkasse, er starteren monteret ovenpå, hvis det er en WBXgearkasse er starteren monteret i højre side :-)
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: elnef efter 22. Juli 2012 kl: 08:46:20
Jeg vil jo mene det er lovligt at putte en 2,1 i en bil fra 88 da så vidt jeg ved er samme undervogn bremser osv på alle t3er fra sidst i 86 og frem og dermed er "gjort klar" til den store 2,1L
Måske det koster lidt afgift men der må en anden komme med indput

John
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: Aran efter 22. Juli 2012 kl: 21:21:53
Reglen er egentlig meget enkel: Du må øge effekten 20 % set i forhold til det bilen er "født" med, beregnet i DIN hk.  Slut.
F.eks. blev Ford Granada i hine tider leveret med et utal af motorvarianter lige fra den noget bovlamme V4 på 75 hk og op til 3,0 V6. Det betød afgjort ikke, at man "bare" kunne stoppe en V6 på 3 liter i motorrummet ustraffet. Til nød en standart 2,0 V6 fra Taunus, da den præcis havde 90 HK og dermed gav en forøgelse på 20 %.  Alt andet var og er fy fy!  Man skal i den forbindelse også huske, at mange forsikrings selskaber ikke accepterer effektforøgelse uden præmiestigning.
Det er altid en god ide, at vende de teoretiske ombygninger med en synsmand man har tillid til. De kan råde og vejlede bedre end, at holde med et færdigt projekt og så løbe ind i bureaukrati og manglende godkendelser. I United Bluff kører der faktisk T3 med Ford 1,6 zetec motorer, men da vi herhjemme kan komme ud for, at fabrikanten - VW - i visse tilfælde skal sige god for projektet, er det lidet sandsynligt,  at det vil blive blåstemplet.  Lidt synd, for det er en stærk og yderst pålidelig motor på 90 hk, der ville passe fint både mht. udledning af emission og benzinøkonomi, - men regler er regler omend de nogle gange kan forekomme snørklede.
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: elnef efter 25. Juli 2012 kl: 08:49:42
Hej Igen
Ja jeg forstår hvad du siger men her kan man jo bevise at bilerne er identiske og dermed ikke har problemer med egnethed af den store 2,1er så som jeg ser det kan der kun blive problemer med at skulle betale lidt afgift for differencen mellem 1,9 og 2,1eren
Titel: 2,1 liter i stedet for 1,9
Indlæg af: BlackChart efter 25. Juli 2012 kl: 09:21:06
Ikke afgift af differencen, afgift af HELE bilen...
Det er ny afgift du skal betale...
Men ellers, ja, det eneste du render i er afgift så længe du bruger std. dele til ombygningen...

Generelt tror jeg at så længe du bruger standard motorophæng og ikke benytter adapter til gearkassen, så får du ikke problemer med at få det godkendt - du skla bare en tur forbi SKAT's store pengemaskine ;)