T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 30. Marts 2007 kl: 21:09:50
-
Hejsa,
Nu har jeg monteret mit fine nye kobberrør under det røde lyn (ikke så meget lyn lige pt) og skal til at udlufte koblingen. Har fyldt reservoiret og træder som en sindssyg på koblingen, men væskestanden i beholderen ændrer sig ikke... Er det en luftlomme der driller? Er der et trick?
Mvh Jesper
-
har du løsnet udluftningsskruen på slave-cylinderen?
/Mads
-
Yes :D
Det er nu engang super det her forum - lige en tur til tanken for at hente mere bremsevæske og så er der allerede en der har svaret!
Jeg prøver at fylde mere i beholderen og banke lidt hist og her...
Jesper
-
Ingen effekt :evil:
Det virker som om hovedcylinderen slet ikke pumper noget videre, men det skulle godt nok være besynderligt, hvis både den og røret er gået i samme sekund...
J
-
Plejer fremgangsmåden for udluftning af sådan et system ikke at være som følger:
Åbn udluftningsskruen
Træd pedalen i bund
Luk udluftningsskruen
Slip pedalen
Sådan bliver man så ved til der kun kommer bremsevædske ud ved skruen.
Altså en 2 mands opgave med mindre man har enten meget lange arme eller meget lange ben ;)
-
Arrr,
Selfølgelig, jeg troede ikke der var 'returløb' men jeg sidder vel nok bare og pumper luft frem og tilbage. Er alene hjemme så jeg forsøger med at langt stykke slange... Der er begyndt at ske noget nu.
Tak!
-
Det kan sagtens klares ene mand. Det kræver en beholder hvor væsken kan samles i, et langt stykke slange i toppen fra udluftningsskrue til toppen af flasken ( plast). Den skal lave et loop og siide højere end udluftningsskruen. Så samles luften der og løber ikke retur.
MEN det kræver også stille og rolige pumpeslag på pedalen.
Jeg tager lige et billede ved lejlighed.
-
Tror det lykkedes, men det vil jo først rigtig vise sig når jeg skal ud og køre igen. Der skal lige en tank på først... Pedalen føles i det mindste som før.
Tak for de gode råd.
Jesper
-
:evil: :evil: ja det er vel min egen skyld når jeg ikke lige skilte slavecylinderen ad og checkede den inden montage - specielt når det nu var fra en hugger.
MEN det gjorde jeg ikke!
Resultat, 3 udkobling = pøl på vejen, igen...
Nu har jeg skilt den ad og kan konstatere at den ikke engang er værd at renovere - fyldt med rust og revet i cylindervæggen, så nu kommer jeg ikke ud og trille før mandag aften.
:cry:
-
Plejer fremgangsmåden for udluftning af sådan et system ikke at være som følger:
Åbn udluftningsskruen
Træd pedalen i bund
Luk udluftningsskruen
Slip pedalen
Sådan bliver man så ved til der kun kommer bremsevædske ud ved skruen.
Altså en 2 mands opgave med mindre man har enten meget lange arme eller meget lange ben ;)
Jeg har "investeret" i en lille dims, bestående af et bremsebeholderlåg monteret med en slange på 1 meter. I enden af slangen er der en ventil til at skrue på slangeventilen på et hjul ved siden af.
Af med låget på bremsebeholder, på med den nye dims og tilslut den lidt luft fra reservehjulet og vupti har pedaltræde assistenen fået fri. Nu er det så bare at løsne luftskrue stille og roligt, og lade luften i røret boble ud. Der skal selvfølgelig holdes øje med "trykket" i hjulet, men jeg synes det er nem løsning.
:D
Hinze
-
Ja, den må du sq ud med hvor du har fra, den lyder da ganske dejlig at have :D
-
jeg mener helt bestemt at biltema har en sådan!!!
Biltema er et dejligt sted!
/Mads
-
Lyder som en fin idé men systemet skal nok være rimeligt fyldt inden man går i gang - ellers bliver koblingen vel luftet igennem i stedet :roll:
Jeg brugte tricket med en slange og en flaske og gik så om og kiggede ind i mellem om der var bobler... Skal igennem det hele igen i morgen når jeg får den nye slavecylinder.
-
Harald Nyborg havde dem også i gamle dage, men jeg ved ikke, om de har den endnu. Ellers er den nem at lave. Et dæksel fra en vogn uden niveauføler og så bare en hjulventil i - og så skal man lige komme lidt roligt med luft trykket - 10 bar omdanner beholderen til en ballon...
-
Vi havde samme problem med whitestaren, pludselig gik pedalen i bund, faktisk næstens nemmere end speederen. Og den har kun stået stille i 2 måneder ?
Nå men en 7´er nøgle på ud luftnings skruen og så 5 gange af den gamle
tryk ned og hold
åbne udluftningen, lukke bobler ud, lukke igen
slippe pedalen langsomt
forfra igen
Og nu kører koblingen bare som den skal, men hvordan der kunne komme luft i mens den har stået ved vi ikke.
SÅ hvis man er to til det, tager det knap 5 min at lufte koblingen ud
-
Og den låner du så ud, eller fortæller hvor du har fået den fra ?
Ja da, kom bare forbi :)
Købte den hos den lokale autopusher for en 100 krone, (mener jeg).
http://www.brdr-autodele.dk i Greve til de "lokalkendte"
Lavede selv en for længe siden, gammelt bremsedæksel, bore hul så det passede til en cykel ventil (en brugt slange jeg skar af ved "roden") og skruede i hullet. Cykelpumpen på og ja, det giver ikke det store volume, men det virkede. I den nye dims har man jo volumen i dækket/slangen.
Kan tage et billede af herligheden hvis det ønskes 8)
Iøvrigt er jeg enig, Biltema er din ven nummer 2 (nummer 1 er din T3) :D
Hinze
-
Vi havde samme problem med whitestaren, pludselig gik pedalen i bund, faktisk næstens nemmere end speederen. Og den har kun stået stille i 2 måneder ?
Det er en klassiker. Når man skifter motor får udrykkerlejer "frit løb" og får sig skubbet så langt frem, at der suser luft ind i slavecyl. Man bemærker intet selv - når man sætter den nye motor ind igen, så bliver udrykkerlejer presset pænt ind på plads. Og første gang man så jokker på koblingen, er den død.
-
Det er en klassiker. Når man skifter motor får udrykkerlejer "frit løb" og får sig skubbet så langt frem, at der suser luft ind i slavecyl. Man bemærker intet selv - når man sætter den nye motor ind igen, så bliver udrykkerlejer presset pænt ind på plads. Og første gang man så jokker på koblingen, er den død.
Du mener at stemplet ryger ud over kanten eller? Hvis ja skal man vel passe på at gummikanten på pakningen ikke bliver klemt?
-
Ja og nej.
Typisk er den nederste del af koblingscylinderen træls snasket og rusten, fordi stemplet aldrig kommer i den del i normal drift. Når så gummilæben kommer ned i det område, kan den ikke længere slutte tæt, og der suser luft ind. Selvf. risikerer man også, at stemplet ryger helt ned, så gummilæben kommer ud af cyl., men så skal den godt nok langt ud. Og er det tilfældet, har du ret i, at den skal føres behændigt ind igen. Tit vil det så være en god ide, at tage stemplet helt ud og rense cyl. og evt. montere et renoverings kit. Samler man så med en knivspids siliconefedt, så glider det lige så fint på plads og holder tæt igen.
-
Så kom der en ny slavecylinder på, 440 kroner på www.gordetselv.dk - noget billigere end HoVWdiAudi...
En feltspade på mellem kobling og rat og en slange på udluftningsskruen, åbne skruen, lukke skruen, slippe spaden, spaden på igen, åbne skruen, lukke skruen, klar :D
Nøøøj den virker godt sådan en kobling med nye rør og ny cylinder. Jeg droppede i øvrigt slangen - der er lavet en aflastningsspiral i kobberet i stedet, så nu er der en samling mindre at bekymre sig om.
-
Skulle alligevel have udluftet bremser, så jeg knipsede et par billeder af "udstyret".
Hinze
-
Den koster 139 plus moms hos Mekonomen, så lige de havde den hængende derinde da jeg var inde efter pakningspapir...
-
Multicool. Her er der 3 eksempler på gør-det-selv varianter:
http://scirocco.dhs.org/cheapassron/CheapassPressureBleeder/index.html
http://www.bmw-m.net/TechProc/bleeder.htm
http://bworks.net/vw/bleeder/info.htm
The master cylinder reservoir cap is 45mm and they are available new
from places like BusDepot. I've not found one on the shelf at a FLAPS
but you might get lucky. Another source is a wrecking yard as other
vehicles use a 45mm cap too, such as, Alfa Romeo, Audi, BMW, Fiat,
Mercedes, Peugeot, Porsche, Renault, SAAB, Volkswagen, and Volvo.