T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: Jønne Ukendt efter 12. August 2012 kl: 18:02:56

Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 12. August 2012 kl: 18:02:56
Har fået en benzingearkasse med koden AGT. I følge tabellen over de
 forskellige gearkasser skal den påfyldes 3l olie. Hvorfor 3l og ikke 4l
 som en 3H som den er identisk med. Nogen som kan forklare?

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Hinze efter 12. August 2012 kl: 19:37:05
er der ikke en "standglas" i med hullet du fylder olien i ? den videnskablige forklaring kender jeg ikke, udover benzin kører meget stærkere.......
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jens Flensborg efter 13. August 2012 kl: 10:30:44
Løsningen findes på denne liste:

http://www.vw-bus-land.de/

i detalje her:

http://www.vw-bus-land.de/tips/t3getriebe.pdf
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 15:22:28
Blev ikke klogere. Bortset fra oplysningen om hastigheden diesel kontra benzin. :roll:

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: pep84df efter 16. August 2012 kl: 15:39:16
Hej JU.

Ifølge skemaet skal en AGT have 3 l olie!!!!!!!!!!

Mvh PETER
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: pep84df efter 16. August 2012 kl: 15:40:58
Det er en forstærket gearkasse, så der er ikke plads til mere!

Mvh PETER
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: jakob_mj efter 16. August 2012 kl: 16:06:27
Hvordan kontrollerer man oliestanden på en T3 gearkasse?

Er det bare ud med skruen på siden af kassen og så fylde op til underkanten af påfyldningshullet som på ældre busser?
Jeg har en 5 gears kasse på..
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 16:08:14
Jo, men jeg har læst tabellen over gearkasser. En 3H og en AGT er identiske, bortset fra klokken.
 De har begge to forstærket gearkassehuse. Men der står oplyst 3l til den ene og 4l til den anden.
 Derfor min undren.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Hr mortensen efter 16. August 2012 kl: 16:15:47
Jeg så på billys gearkasse at der var to påfyldnings huller, et i hver side og jeg syntes at det i
venstre side var lavere end det i højre.
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 16:26:15
Har været i værkstedet og kigge. 6 gearkasser. ABH, 3H, ASS og AGT. 1 påfyldningshul og de sidder alle ens.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Hr mortensen efter 16. August 2012 kl: 16:35:25
Den der sad på billys var også en forstærket gearkasse som Solow købte til hans subaru motor.
Jeg er næsten 100% sikker på at dr var to påfyldnings huller i den.
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Hr mortensen efter 16. August 2012 kl: 16:37:48
Det er en ABD gearkasse har jeg lige fået af vide i min øresnegl...
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 17:09:30
Det giver bare ikke nogen forklaring på hvorfor der er den forskel på oliemængden. Studerer man tabellen ses det
 at blandt de gearkasser med forstærket hus svinger mængden mellem 3 og 4l.
 Nå, ser lige at benz kasserne er 3l og diesel 4l. ?????????????? Nu blir det
 sjovt!

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Hr mortensen efter 16. August 2012 kl: 17:17:21
Kan det være en slå fejl? Når jeg kikker på tolerrance data og autodata skriver de begge 4l olie
i gearkassen.Uanset om det er diesel eller benzin.
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 17:20:38
Jeg tror ikke det er en fejl, men vi kan da lade tråden være åben for forslag til hvorfor det skrives sådan. :lol:

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Hr mortensen efter 16. August 2012 kl: 17:22:56
Jeg kan prøve og se i den store vw bog når jeg kommer hjem(er stadig på job, det også der for jeg svare så meget her inde...) Det kan være at der står lidt om det der..
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: jbjerrum efter 16. August 2012 kl: 18:55:54
Altså... Er det ikke bare sådan, at man påfylder gearolie igennem påfyldningshullet til overløb...??

Det har jeg altid gjort og det er da gået meget godt. Der skal da ihvertfald olie nok på sådan en gearkasse... :-)
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jens Flensborg efter 16. August 2012 kl: 21:10:19
Den der liste jeg har linket til er agenda for hele busfolket i Tyskland. Jeg kan ikke forestille mig, at der er fejl i den, men tager da gerne imod rettelser, de mailes så videre. Alle T3 folk kigger på det, den er screenet af flere hundrede T3 folk ...
Jens
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 21:15:29
Jeg siger ikke at det er en fejl, men beder om nogen kan forklare hvorfor dieselbilerne skal have en liter mere end benzinerne.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: TONY efter 16. August 2012 kl: 21:20:05
Citat fra: "Jønne Ukendt"
.....Nå, ser lige at benz kasserne er 3l og diesel 4l. ?????????????? Nu blir det
 sjovt!

 Mvh Jønne Ukendt



Det er en helgardering fra VWs side. De vidste på forhånd at dieselbilerne konsekvent smider olie ud alle steder fra,
så de tænkte at gearkasserne også hellere måtte få en liter ekstra til at smide fra sig. Det er der såmænd ikke noget mystisk ved.

Tony
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 21:27:38
Det tog lang tid at vække dig :D

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jens Flensborg efter 16. August 2012 kl: 21:28:55
Volkswagen har på et eller andet tidspunkt ændret mængden, sådan at den ligger 8 mm til 10 mm under påfyldningsåbningen, Så kan man med fingerspidsen lige føle olien i gearkassen 8 mm under hullet. Det har de lavet, fordi olien ikke mere skulle skumme så meget i gearkassen. Såfremt den skummer, så giver skummet ikke samme smøring som olien, det er derfor.

Syncrogearkasser har lidt mere i, fordi de er lidt længere ... ellers er det magen tid ...

Iflg. telefonsamle med Syncro Dirk fra IG16, jeg fangede ham lige på mobilen. Han er samtidig værkstedsmester hos VAG ...I
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. August 2012 kl: 21:46:04
Som mesterbruger af gearkasser tar jeg alles udsagn til mig. Takker for info.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: TONY efter 16. August 2012 kl: 22:23:49
Det kendetegner en rigtig T3-fanatiker, at han på trods af at være "kender" og storforbruger af omtalte dele,
stadig ikke føler sig for "stor" til at tage ved lære og lytte til vores saglige viden.  :wink:

Tomlen op for Roy ...  :lol:

Tony (vågnet)
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: brian efter 17. August 2012 kl: 07:40:50
Citat fra: "Jens Flensborg"
Volkswagen har på et eller andet tidspunkt ændret mængden, sådan at den ligger 8 mm til 10 mm under påfyldningsåbningen, Så kan man med fingerspidsen lige føle olien i gearkassen 8 mm under hullet. Det har de lavet, fordi olien ikke mere skulle skumme så meget i gearkassen. Såfremt den skummer, så giver skummet ikke samme smøring som olien, det er derfor.

Iflg. telefonsamle med Syncro Dirk fra IG16, jeg fangede ham lige på mobilen. Han er samtidig værkstedsmester hos VAG ...I


Jeg synes det lyder lidt utroligt.

At skummet ikke smøre lige så godt.
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jens Flensborg efter 17. August 2012 kl: 07:57:16
Citat fra: "brian"
Jeg synes det lyder lidt utroligt.

At skummet ikke smøre lige så godt.


Ud af samtalen på mobilen blev der sagt, at olien skummede for meget i gearkasserne med maksimal påfyldning, derfor har man så reduceret mængden lidt. I dette sammenhæng ville man samtidig optimere smøringen (og køling?) i gearkassen pga. reduceret skum ...

Om han nu er mester på værkstedet eller ej, så betragter jeg den ovennævnte detalje om skum og smøring for meget interessant.

Det er som med de kraftige dieselmotorer der kommer ind i syncroerne, gearkasserne klarer max kun 178 NM ... og ombygninger til benziner har ej heller samme niveau på laveste omdrejninger. Afsluttende også en detalje om pakningerne i viscoerne, der efter 1988 var af dårligere kvalitet, derfor gik der kuks i det ... Eller om man ombygger med dele fra hylden, uden at de passer sammen (visdommen om at slagte en bil til sådanne projekter). Folk lytter ofte ikke når det drejer sig om detaljer ...

Tænker lige nu på alle de hundehoveder der smadrer gearkasser pga. for meget NM eller varme (olie) på plastiklejerne i dem ...

Ellers ikke noget nyt på fronten, I møder Dirk igen næste år på Fyn, så kan  I da prøve en snak om emnet med olien i gearkassen.
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 17. August 2012 kl: 16:06:55
Apropos belastning. Har lige vejet et af mine syncrohjul og et af de originale aluhjul. Ca 8kg forskel til aluernes fordel pr stk.
 Tror jeg afmonterer de monsterhjul igen. Også til glæde for skærmkanten.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: elmo efter 17. August 2012 kl: 18:40:21
Er det ikke lidt for sent at tænke på skærmkanter? Mener jeg har et billede et eller andet sted...
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 17. August 2012 kl: 18:48:18
Er det din eller min bil??

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. August 2012 kl: 09:23:11
Aflastning med mindre dæk ...

YES!!!
Jeg skifter snarest igen til 205/14 på syncro camperen. De store 225/75-15 Grabber med Mefro kommer så på dokaen jx ... camperen med JX og med hævetag bliver så aflastet lidt med de "mindre" dæk ...

Problemet på en syncro er jo bare, at alle dæk skal være ens i profilets slid, så det bliver til en omgang nye dæk på 6tommers syncrofælge  ...

Det må give 10% aflastning ... håber jeg ...
Titel: Oliemængde i gearkasser
Indlæg af: chewie efter 06. November 2012 kl: 20:37:01
Jeg ripper lige lidt op i denne tråd...

Forleden skiftede jeg olie på min syncrogearkasse med kode AVK. I alle manualer jeg har tilgængelige står der at der skal fyldes optil ca. 10-15 mm under påfyldningshuller. I Bentley står der at for AAN og  AAK gearkasser (går ud fra at det er det samme med alle andre syncro-kasser) er kapaciteten 4,5 l, men ved olieskifte skal der kun 3 liter på. Dette grunder i, at 1,5l  af gearolien ikke kan komme ud.
Jeg har nu hældt 3 liter på, og mængden passer meget godt med 10-15 mm under påfyldningshullet.

Er der nogen, der kan bekræfte, at dette er rigtigt?

Eller skal jeg have mere gearolie på?


Mattias