T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: andreasl efter 19. November 2012 kl: 20:28:29

Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: andreasl efter 19. November 2012 kl: 20:28:29
Hej alle

jeg har desvære fået et nedbrud på min kære bil. (2.1 mv digijet)

har lidt svært ved at finde ud af hvor jeg skal start med at lede efter fejlen. så håber på lidt hjælp her fra :)

sådan skete det håber dette kan være med til lidt inputs omkring en mulige fejl.
"efter ca 45min normal kørsel by-motorvej-hovedvej. køre på skovejen lidt uden for holdbæk og kommer til en rundkørsel stopper og da jeg køre ud i rundkørsel mister bilen motorkraften og går i står. Der efter vil den ikke start igen.
starter motoren kan næste ikke trække motoren rundt så håbedet lidt på et dødt batteri men så nemt slap jeg ikke. Sammen problem med en boster. når jeg drejer nøgle er det bare som at starten næsten ikke kan drive motoren igang?!?

hjælp vil som altid være dejligt, tak :)
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: seppo efter 19. November 2012 kl: 20:49:35
Hmm, det lyder ikke så godt i mine øre. Har du noget indtryk af motorens temperatur før at den gik ud? hvordan er oliestanden?
Rent logisk virker det jo til at motoren er blevet svære at dreje (hvis altså starteren er ok) og dette kan skyldes at et, eller flere stempler ikke længere kan køre jævnt og frit.

Måske en knækket stempelring eller noget andet der har "revet" cylinder væggen?
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: Aran efter 19. November 2012 kl: 21:56:59
Nu kan der være flere gode grunde til de symptomer du nævner. Dels kan der mangle noget ordentlig stelforbindelse. Det er en klasikker
når det drejer sig om ældre biler - og testes relativt nemt med et solidt startkabel fra et godt sted på karrosseriet og til et lige så godt sted på
motor eller gearkasse.  Du sikrer dig også lige, at batteriet har ordentlige forbindelser, og især der hvor stelkablet er fastgjort.
Hvis du har et multimeter ved hånden måler du batteriet før, under og efter startforsøg. Hvis batteriet er dødt / halvdødt skal boosteren
pludselig levere MANGE ampere ( og langt de fleste boostere har et scooterbatteri indeni )

Næste punkt er så en fastnøgle på krumtaphjulet. Bilen i frigear, tænding afbrudt. Drej i motorens omløbsretning og mærk efter, om
den virkelig kræver så stor kraft, at dreje rundt, - ELLER om den føles sund. Der skal naturligvis være kompression, men den skal kunne
tørnes med håndkraft.

Sidste trin vil du ikke høre:  Motoren har været varm / mistet olietryk og derfor skadet de indre dele. Det betyder i praksis, at den skal ud
og du skal overveje, om du vil renovere ? Finde en anden tilsvarende ? ELLER kaste dig ud i en konvertering.
Sidstnævnte er beskrevet andre steder i dette forum og det er ikke " bare lige " - men en Golf eller Passat som donor og kontakt
til en af pusherne og muligheden er til stede.

Kryds fingre og tæer for, at det er ledningsnettet / batteriet der laver lidt drillerier i kulden.
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: POLLE955 efter 19. November 2012 kl: 22:29:03
Uhha , jeg får helt kuldegysninger af at læse det du skriver , det var lige sådan min den Røde gjorde på vej hjem fra Fyn 10 , hvis det er det samme har den taget kølervædske ind , det er lidt svært at skubbe rundt med for starteren , jeg havde masser af strøm på , den ku bare ikke trække rundt , jeg havde fået en lille advarsel 200 km før , hvor det var utroligt svært at få den igang , og da den endelig startede var det med hvid røg , jeg tænkte jeg kommer nok hjem , men 15 km før var den gal også i en rundkørsel , du må pille en top af og kigge på det , der er stumper herude , god vind håber du klare den .
Venlig hilsen Poul
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: andreasl efter 19. November 2012 kl: 23:31:50
Tak for lidt gode indputs, selv om det ikke altid er helt munder læsning omkring den kære bil. jeg vil prøve at se lidt på den i morgen om jeg kan komme det lidt nærmer.

jeg havde normal temp under kørsel lige som jeg plejer, olie tjekket for ca 2 uger siden men ser lige i morgen. ellers ingen fare lamper som lyste eller andet unormalt den dag.

det var en boster fra Falck så det har nok har ok med strøm på og brugte batteriet til at starten en anden bil med start kabler i går. (ja arbejdsbilen var gået tør for strøm, stået en weekend med lys i varerummet)
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 19. November 2012 kl: 23:44:49
Du skriver 2.1 MV. En MV har Digifant styring og ikke Digijet. Er det lavet om på din eller er det en skrivefejl?

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: andreasl efter 20. November 2012 kl: 10:38:44
Der er lavet om. købt den med en karburator og som gik i stykker og satte så et gammelt digijet system på.

var ned at tjekke olie og den ligger lige mellem de 2 streger på pinden.

nogle som kan reglerne for hvad det koster at tage plader af også får dem på bilen igen? kan ikke helt finde det på skats hjemmeside
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: andreasl efter 20. November 2012 kl: 14:47:14
Har prøvet at dreje krumtaphjulet med en stor fastnøgle. det kan godt tvinges rundt med håndkraft. det er ligesom det køre sådan nemt nok også bliver meget svært også nemt igen. har ikke prøvet at gør det før så ved ikke helt hvordan det skal føles når det er ok.
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: bos1 efter 20. November 2012 kl: 15:02:54
det lyder som om den køre fint rundt, det med den er nem og så hård og så nem igen er når den laver kompression bliver den hård
prøv at give den en ordentlig stel og så prøv at starte den, hvis det ikke hjælper så prøv med en anden starter

og hvis den har kørt uden stel kan den have brændt styreboksen af
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: andreasl efter 20. November 2012 kl: 16:03:00
ok tak det prøve jeg at gøre :)
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: Aran efter 20. November 2012 kl: 18:29:23
Det lyder som om den har kompression og drejer ok i lejerne ( Her må du godt udbryde: PYYYYH ! )
Ergo må det sandsynligvis være ledningsnet / starter den er gal med. Jeg tror mest på dårlig stelforbindelse, da
det er set et par gange eller fem, at det elendige stykke ved gearkasseophænget er irret over / knækket.

Det er gratis, at afmelde pladerne hos SKAT. Derimod skal du af med 1180, - kr når du skal have nye " biletter "
og der skal stadig være syn på bilen, samt den må ikke være afmeldt længere end 12 mdr. I så fald skal den
til syn inden registrering.
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: andreasl efter 21. November 2012 kl: 14:51:19
ja håber også lidt jeg slipper med et det var tæt på.

syntes nu jeg har været efter den stell forbindelse men prøve nu lige at give den et forsøg mere og få den helt ren og god. også lige et gemmen tjek af lednings nettet.
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: jakob_mj efter 21. November 2012 kl: 20:57:24
Kan den skubbes igang?
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: sørenh efter 21. November 2012 kl: 21:06:30
Citat fra: "jakob_mj" post=92528
Kan den skubbes igang?


Godt råd ! kan den skubbes igang bør det  være  starteren eller batteriet, prøv evt. at måle på batteriet når der startes, hvis det falder til under 10- 11 v er det færdigt. Rens også + til starteren, det har jeg selv prøvet nogle gange.
Titel: nedbrud under kørsel - fejlfinding
Indlæg af: andreasl efter 22. November 2012 kl: 23:07:22
Tak. det prøver jeg lige i morgen, sikker på min sambo bliver gald for vi skal ud på gade og skubbe bil :)