T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: BlackChart efter 02. April 2013 kl: 17:02:41

Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 02. April 2013 kl: 17:02:41
Jeg roder lidt med en ADY motor, men den er bestemt ikke glad for at starte når den er kold...
Eller rettere, den starter men går så ud igen ret hurtigt og er derefter MEGET svær at få igang...

Når den laver nummeret lugter den af benzin, så mit bud er at den drukner når den er kold...

Jeg har lige, dd., fået fat i en anden, brugt, Luftmassemåler da et par stykker på min Facebook har påpeget at den kunne være synderen...

Er der nogle af jer herinde, som evt. ikke har fulgt med på Fjæsen, som har yderligere guldkorn?

Jeg har pt. ikke mulighed for at udlæse fejlkoder på den, der er ikke noget datastik på den lige nu...

Det skal lige siges at når den er varm, eller når den først er startet op, så har den ingen problemer med efterfølgende start...
Den har desuden MASSER af kræfter og giver ellers ikke tegn på at der er noget galt...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aran efter 02. April 2013 kl: 18:44:01
Nu kender jeg godt nok ikke meget til din motor, men mange indsprøjtnings systemer er følsomme over for defekte termofølere. Har irl set hvor stor betydning det kan ha` da jeg på et tidspunkt havde en stående i tomgang efter følerskift. Den blæste noget sort ildelugtende stads fra udstødningen og gik ad hel.... til, lige indtil stikket blev sat på: Vupti den rettede sig og gik fløjlsblødt UDEN oseri.
Så MÅSKE ligger der en hund begravet der ?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 02. April 2013 kl: 19:04:40
Der er så heldigvis kun en :) Det er den der sidder på siden af toppen, hvor instrumentpanelet også får signal fra..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. April 2013 kl: 08:13:23
LMM er skiftet, men nu går den meget ujævnt i tomgang og kan næsten ikke holde sig igang heller ikke varm..
Ligesom den sætter ud når den er varm, også under kørsel...
Synes et eller andet sted det begynder at lugte lidt af rotor/fordeler der er fejlen :/
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. April 2013 kl: 08:56:36
LLM og temperaturføler skal være i orden, derudover skal lambdasonden også være i god form og ikke sodet til, hvilket den nok er allerede?!

jeg ved ikke om den motor har rotor og fordelerdæksel, men de skal også være i god form, derudover kan du teste tændkablerne ved at sprøjte sæbevand over dem med en blomsterforstøver, det skal være sæbevand(sulfo) da det er derved er afspændt og trænger ind hvor det kan, ligesom regnvand.
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. April 2013 kl: 09:57:32
Kan man rense en lambdasonde?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. April 2013 kl: 12:38:14
Citat fra: "BlackChart" post=97073
Kan man rense en lambdasonde?


ja, en stål børste og noget skidtløsner på spray
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. April 2013 kl: 12:44:13
OK, jeg var bare ikke lige klar over om den kunne tåle sådan en omgang :)

Satser på at få fat i rotor og fordeler dæksel i eftermiddag, og så måske en temperatur føler, afhængigt af hvad VW mener de skal have for den..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. April 2013 kl: 17:17:15
Det blev i 1. omgang til rotor og fordeler dæksel...
Måske en kende tiltrængt, der var store hvide aflejringer på kontaktpunkterne i dækslet og rotoren var en smule hvid i spidsen...
Fik kradset aflejringerne af en af kontaktpunkterne og man kunne fornemme hvordan der var fordybninger ind i godset...

Nu kan den da i det mindste holde sig kørende i tomgang i varm tilstand samt den lugter ikke længere af benzin (det kneb den lidt tidligere idag)...

Som side gevinst fik jeg den til at gå ud da jeg trak stikket af LMM...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 04. April 2013 kl: 18:33:40
Virker stadig ikke...
Dog er den knap så svær at flå gang i...
Synes bare det virker underligt at den starter, går HELT rent, for så efter et par sekunder at gå ud og så næsten ikke kunne startes igen...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aran efter 04. April 2013 kl: 18:46:09
Det lyder også underligt, Morten. Hvis ellers alt virker skal den have lidt mere, at leve af når den er kold. Kan der være noget med, at den føler via lambda`en hvor fed blandingen er ? Og hvis den er sodet til får den måske for mager blanding til, at kunne holde sig i live ?
Det kan være så sa.... drilsk. Jeg sloges med en Fiesta på et tidspunkt, der lavede nogenlunde samme nummer. Pludselig gik den bersærk og koksede alt til på fem sekunder og ville ikke vågne til live før tændrør m.v. var skiftet. Det var gasspjæld potentiometeret der dels havde mistet isoleringen på tilledningerne, dels sad de så og gned sig op ad hinanden på bedste beskub.  Og sidst men ikke mindst kostede al den uforbrændte benzin en katalysator ( Blev så en brugt fra en Golf ) og som rosinen i pølseenden havde den også myrdet MAP sensoren undervejs.
MULIGVIS derfor jeg er gråhåret nu, men jeg fik da skovlen under den ! :woohoo:
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aakerman efter 04. April 2013 kl: 19:53:16
Kan denne side være til hjælp ?:

http://www.loam.org/vw/Vanagon/VanagonProTraining/FuelSystems/

http://www.loam.org/vw/Vanagon/VanagonProTraining/DigiFant/

mvh
Bent
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 04. April 2013 kl: 20:17:59
Tak Bent, men tror ikke det hjælper ret meget...

Motoren er en årgang '94 og er født til en Golf III :)
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2013 kl: 10:12:29
Nogen der kan afkode nedenstående?


Kode: [Vælg]

Sunday, 07 April 2013, 10:00:44:0
VCDS-Lite Version: Release 1.2
Control Module Part Number: 037 906 025 A
  Component and/or Version: SIMOS 4S           1823
           Software Coding: 00000
            Work Shop Code: WSC 00000
                      VCID: 115536474871

3 Faults Found:
01247 -  Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
        30-00 -  Open or Short to Plus
00625 -  Vehicle Speed Signal
        16-00 -  Signal Outside Specifications
00537 -  Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
        18-10 -  Upper Limit - Intermittent
---------------------------------------------------------------------------


1. fejl, den med kul filtret - det er sløjfet, den slipper jeg nok ikke udenom...
2. fejl, den mangler VSS signal, den er grum - der er ikke en VSS indgang på styreboksen, det skal den have igennem datalinien fra det originale instrumentpanel, sådan som jeg læser det i hvert fald...
3. fejl, noget med lambda regulering, Upper Limit - Intermittent - hvad mener den med det?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: gunnar6690 efter 07. April 2013 kl: 10:42:39
intermittent betyder "periodisk", så det tyder måske på fejl på sonden.
VSS signal må kunne fikses hvis der er en ledig/fri pin på stikket i styreboksen til en kabling og så en lus til hvor VSS signalet oprindeligt skal komme fra instrumentet i donorbilen.
VSS signalet må så kunne dannes på samme måde som ved Subaru og lignende ombygninger f.eks. tandskive på trækaksel ell .lign setup.

Eksempel : http://subaruvanagon.com/tom/Speed%20sensor.htm
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2013 kl: 11:36:45
Er ikke i tvivl om hvordan man laver signalet, har endda grej til at ligge til det, men når der ikke er et VSS pin på styreboksen er det ikke let...
Instrumentpanelet har 3 ledninger fra styreboksen, det må være noget data-værk så der ryger info begge veje, for jvf. diagrammet er VSS koblet på instrumentpanelet som så er koblet sammen med styreboksen...
Der er ingen af de 3 ledninger fra instrumentpanelet som, i mit diagram, er mærket som VSS...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: gunnar6690 efter 07. April 2013 kl: 12:31:01
Jamen så undskyld jeg spilder Din tid med nytteløse indlæg :) Held og lykke med projektet.
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2013 kl: 13:27:13
Vil nu ikke sige at det er nytteløse indlæg. Og tak tak..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 28. April 2013 kl: 14:12:33
Manglende stel fra motorblok til tændspole (som ellers er boltet på karossen), som jvf. udsagn på udenlandske sider, SKAL være der...
Flækket hus på tændspolen...

Det er vel 2 meget gode bud på at den er besværlig når den er kold?!
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aran efter 28. April 2013 kl: 18:15:58
Jo, en flækket spole kan da uden tvivl give problemer. Men betydningen af placeringen af stelkabel kan jeg ikke lige få øje på, så længe der ER 100 % ordentlig forbindelse ?
Nu er det godt nok lidt mere end 14 dage siden jeg sad på skolebænken og havde om tændings systemer, men tændspolen er mig bekendt bygget op som en induktions spole ? Det vil sige, at den normalt tilføres en permanent spænding via tændingen og den højspændte gnist frembringes ved, at bryde på sekundær siden ?! I praksis har den altså ikke behov for en stel, da denne frembringes via platiner og kondensator, eller ad elektronisk vej vha. transistor styring og andet hurlumhej.  B)

Men noget tyder da på, at du er på rette vej ?  :woohoo:
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 28. April 2013 kl: 18:22:23
Jeg var faktisk af den tro at der var nok stel, bare ved de 2 bolte tændspolen er sat fast på karossen med...
Men fandt en beskrivelse af en der har haft tilsvarende oplevelser med samme motortype, hans stelkabel fra blok til tændspole var irret over og da han skiftede det forsvandt problemet...

Time will tell ;) Men slipper nok ikke helt af med problemet uden en ny tændspole (uden revner) :D
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aran efter 28. April 2013 kl: 18:32:26
Man skal lære så længe man lever  :P  
Der er bare ikke meget logik i det, vel ?  Men ved efter mange søvnløse nætter, at el problemer ikke altid pr. definition er ren logik  :evil:
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 28. April 2013 kl: 18:58:34
Kan ikke være mere enig...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2013 kl: 08:17:54
Hmm :(

Igen laver den vrøvl...

Flg. er skiftet:
Fordeler dæksel
Rotor
Tændspole
Tændrørs kabler
Tændrør
Kølevands temp. føler

Derudover har jeg haft en anden (brugt) LMM på, uden at det gav nogen forskel.

Den har stadig lambda fejlen registreret (og den kommer igen lige så hurtigt som jeg kan nulstille fejlkoderne), både med for lave værdier men også med for høje...Alle siger dog at den ikke har noget at skulle have sagt ved kold motor, men at det kan være årsagen til at den går ujævnt i tomgang når den er varm...

Overvejer om man måske skal ud i noget spjældhus, der er en smule slør ved spjældet men ved ikke om det er normalt...

Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den drukner når den er kold, den stinker langt væk af uforbrændt benzin når den gør det...

Forslag?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Andreas efter 03. Maj 2013 kl: 08:28:44
Morten, prøv at flytte din lambdasonde op til manifolden hvor den hører til, synes at den er placeret meget langt væk fra motoren. Hvor mange ben er der på lambdasonden?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2013 kl: 09:46:42
Lambda sonden er 4 benet.
Men hvis ikke lambda sonden har noget at skulle have sagt ved koldstart, så burde det være underordnet hvor den sidder.
Har prøvet at tage stikket helt af sonden ved kold motor, og det giver ikke nogen forskel i motorgangen.
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aran efter 03. Maj 2013 kl: 19:35:07
Der er noget der minder mig om en Fiesta med nogenlunde samme kedelige tendens.
Synsmanden mente, at kat`en var færdig p.gr.a. uforbrændt benzin, så den blev behørigt udskiftet. Spjældhus potentiometret var også i søgelyset, og da ledningerne havde mistet isolering og var snoet sammen - havde det ikke for en toøre værdi.
Så var den NÆSTEN i hus: Pæne værdier for tomgang - indimellem. Den fes op og ned med varm motor, så noget andet måtte være galt. MAP sensoren! Den lille lede sa.... sad der og lavede kuk i systemet. Nu havde den så også forårsaget en næsten total udskiftning af alt det kostbare, så SELVFØLGELIG skulle den da lige give ekstra spekulationer.
UD med svinet og en brugt i. VUPTI !  Strøg lige igennem syn - endda med en katalysator fra en Golf. Og en hel del længere på literen.....
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. Maj 2013 kl: 20:05:36
Citat fra: "Aran" post=98530
Der er noget der minder mig om en Fiesta med nogenlunde samme kedelige tendens.
Synsmanden mente, at kat`en var færdig p.gr.a. uforbrændt benzin, så den blev behørigt udskiftet. Spjældhus potentiometret var også i søgelyset, og da ledningerne havde mistet isolering og var snoet sammen - havde det ikke for en toøre værdi.
Så var den NÆSTEN i hus: Pæne værdier for tomgang - indimellem. Den fes op og ned med varm motor, så noget andet måtte være galt. MAP sensoren! Den lille lede sa.... sad der og lavede kuk i systemet. Nu havde den så også forårsaget en næsten total udskiftning af alt det kostbare, så SELVFØLGELIG skulle den da lige give ekstra spekulationer.
UD med svinet og en brugt i. VUPTI !  Strøg lige igennem syn - endda med en katalysator fra en Golf. Og en hel del længere på literen.....


ikke usandsynligt, en hurtig google giver dette :

http://autoviden.dk/teknikken_mapsensor.php
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2013 kl: 20:20:37
Godt bud, men der er ikke MAP sensor på motoren..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. Maj 2013 kl: 20:28:27
har du fået lavet diagnose stik?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2013 kl: 20:44:11
Ja, har også lagt fejl udlæsning ind ;)
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. Maj 2013 kl: 21:55:17
Citat fra: "BlackChart" post=98540
Ja, har også lagt fejl udlæsning ind ;)


ok, kan jeg godt se, skriver den stadig lambda fejl?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2013 kl: 22:05:30
Jeps, nogle gange kommer der både en for Upper Limit og Lower Limit, andre gange kun en af dem...

Har ikke lige fået fat i en anden sonde endnu..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. Maj 2013 kl: 22:15:12
har du tjecket om den suger falsk luft ind?

er motoren med til fynstræf?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2013 kl: 22:17:23
Så vidt jeg kan finde ud af, så suger den ikke falsk luft...

Regner da med at den bliver siddende hvor den sidder (i Minnie), den kører jo fint når først den er kommet igang..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. Maj 2013 kl: 22:42:48
falsk luft vil give en høj lambda værdi!

husk at udstødning også skal være tæt før lambdasonden!

jeg tager min vw-tester med til træf, så kan vi kigge lidt på dine parametere
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2013 kl: 22:46:20
Gerne...
Det er stadig lidt nyt med det her VCDS ;)
Mangler en eller anden oversigt over målegrupper på sådan en ADY-ting...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 03. Maj 2013 kl: 22:54:59
tag bare din v c d s med..

jeg har nogle værdier som jeg gerne vil prøve at finde på din motor, men er nødt til at gøre det hands on :)
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 05. Maj 2013 kl: 19:26:10
Hmmm...Yderst mærkeligt...

Fik lavet et VSS signal til motoren (den skulle have det på pin 11, som er en af de 3 ledninger der går til instrumentpanelet), nulstillede ECU fejlkoderne og kørte en tur hvor motoren blev godt gennemvarm...

Umiddelbart ikke ujævn motorgang når man kommer til stop...
Da jeg kom hjem udlæste jeg fejlkoder igen, denne gang var der kun _1_ tilbage, det var meldingen om manglende forbindelse til EVAP ventilen (som ikke er taget med fra donorbilen)...

Desuden virkede den mere "normal" at køre, knap så fintfølende på speederen men leverede alligevel når den skulle...

Kan et manglende VSS signal virkeligt lave så meget rav i styringen?

Vi får se over de kommende dage, om Lambda fejlen kommer tilbage - regner dog ikke med at se mere til VSS fejlen :D
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: verner efter 05. Maj 2013 kl: 20:10:58
hvis jeg skal være ærlig, så ved jeg ikke hvad spedometersignalet gør ved motorstyringen, da det jo ikke er et problem, med mindre at motoren lægges i en anden bil  :silly:

dog ved jeg at i moderne biler udregnes hvilket gear bilen kører i, via spedosignal (fra abs-sensorer) og omdr. signal, om motorer så derfra regner belastningsgraden og tilpasser blandingen derefter?! ved jeg ikke, men det kunne godt tænkes...

dog er det ikke sikkert at man gjorde det i 96 hvor din motor er fra, men i teorien vil det jo kræve at din motorstyring bliver programeret til at passe sammen med din udveksling i din gearkasse..

tror bare du skal være glad hvis fejlene er væk og det kører fornuftigt, samt en benzinøkonomi på mellem 8-10 km/l
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: gunnar6690 efter 05. Maj 2013 kl: 20:31:28
Dejligt der alligevel var et ben til VSS på styreboksen ;) , og endnu  dejligere at det hjalp mht. motorgangen. Så krydser vi bare fingre for det fungerer som det skal nu :D
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 05. Maj 2013 kl: 20:38:40
Det havde så bare været rart at det stod markeret som VSS i diagrammet ;)
Men en lidelsesfælle i USA havde været samme ombygning igennem og havde fodret hans med VSS på pin 11...
Han kører så også med EVAP fejlen, tror jeg skal se om jeg kan finde en ventil og så bare sætte den på, uden at den er tilsluttet andet, så kan den da vel for pokker holde k*ft :D
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 06. Maj 2013 kl: 17:52:08
Nå, Lambda Upper limit var tilbage idag - men intet spor af manglende VSS ;)

Slipper vist ikke udenom en ny lambda til den motor..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aran efter 06. Maj 2013 kl: 18:51:28
Jeg ved heller ikke nøjagtigt hvad det bevirker, men ved til gengæld af bitter erfaring, at hvis signalet mangler på Ford Mondeo vil den IKKE op i omdrejninger. Og med automatgear er det en ondskabsfuld indretning, da lor... så i bedste fald lige akkurat kan slæbe sig afsted.   :woohoo:

Så vær glad for, at den nu begynder, at opføre sig ordentligt.   :lol:
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 15. Maj 2013 kl: 22:19:38
Hmmm...Efter nu at have kørt i en uges tid, uden nogen som helst nykker, er den begyndt igen :/
Ikke helt så slemt som tidligere, men den misser stadig tænding på en cylinder når den er kold (plus den lugter af benzin)...

Det virker lidt som om at den "slipper" choker for tidlig - den starter fint og går ren og efter nogle sekunder daler den en smule i RPM og så begynder den at hukke i det...
Temp. føleren er for længst skiftet og jvf. VCDS så passer den temperatur som ECU ser rimeligt godt med den aktuelle (IR målt) kølevandstemperatur...

Jeg har ikke lige haft tid til at aflæse fejlkoder på den idag, desværre, må se om jeg kan nå det imorgen...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: nels efter 15. Maj 2013 kl: 23:12:16
Læste lige, hvad du har skiftet, så bare lige en tanke..
Tændrørshætter kan blive for gamle, du kan jo prøve om du kan flytte problemet over på en anden cylinder ved, at bytte dem..
Og, tændrør kan ikke tåle benzin, de kan faktisk " dø " af det, så prøv med et nyt på den cylinder du døjer med.. ;)
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: jensjakob efter 15. Maj 2013 kl: 23:27:08
Prøv at rens stikkene til Hall-sensoren, og så monter dem med en god gang silicone.
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aakerman efter 15. Maj 2013 kl: 23:48:27
Nu hvor Nels skrev det om tændrørshætter, vil jeg lige hoppe på strengen, med egne erfaringer, omkring tændkabler og hætter.
Nu er det jo slet ikke sikkert at det er BlackCharts problem, men jeg synes jeg vil nævne det sådan lidt generelt.

Kablerne i vore gamle biler er gamle, såfremt de ikke er blevet udskiftet for nyligt (eller inden for de sidste 5-10 år).
Jeg har haft rigtigt mange "gammelbiler" af forskellig "kaliber". Nogle har jeg ovenikøbet startet med at sætte "firestorm tænding på, i den tro at så får tændrør masser af guf.

Jeg måtte sætte en ny generator i den "Blå Dame" for en måned siden, fordi at et mørnet kabel simpelthen "slog tilbage" til generatoren, og dermed slog den ihjel.

Der er mange herinde, det har jeg selv oplevet bl.a. på T3 træffet Fyn, der kan skrue hvad som helst på bilen, og så er der nogen, mig selv inkluderet, som lister sig frem ganske langsomt.

Noget alle kan gå til:

er tændrør. Stil tændrøret foreskrift mæssigt med et søgerblad.

Tændkabler og hætter skal man ikke spare på. Køb nogle friske, helst i siliconegummi, med et godt stort kvadrat.

Kik ind i motorrum, kritisk, alle ledninger stjæler strøm, hvilken forfatning er de i ?

Ledninger, der er flertrådede, skal have en tur med loddekolben og tin.

Når man taler med motor tunings eksperter, er det faktisk den besked man får, de siger: "Du sender strøm rundt i hele systemet, enten på indersiden eller ydersiden af dine ledninger" få nu det første rigtigt, og her kan alle være med, motorkundskaber eller ej, een ledning af gangen. :)

Bare et hip

Bent
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2013 kl: 06:10:26
Hele tændings systemet er skiftet siden påske.
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: jensjakob efter 16. Maj 2013 kl: 07:13:41
Lambdaen kan så vidt jeg husker overstyre temperatursensoren
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: jensjakob efter 16. Maj 2013 kl: 07:15:06
Hvilken styring sidder der på?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2013 kl: 08:40:38
Det er Simos.
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 15:36:36
Kan vist begynde at snævre det ind til et fugt relateret problem :/

Der har ikke været noget idag, og der har jo været tørvejr hele aftnen igår og dagen idag...
Der var heller ikke noget indtil igår (hvor vi jo lige havde et "lille" skybrud der passerede onsdag)...

Jeg forstår det bare ikke, hele tændingssystemet er jo sprit nyt :/
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Mort_K efter 17. Maj 2013 kl: 16:32:07
Hmm... det her virker ikke sansynligt, men det kunne jo være:
Jeg havde problemer med at min knallert enten døde når den var startet og var svær at få igang eller den slet ikke ville starte når det regnede/var meget fugtigt, det viste sig at være tændrørs hætten der ikke lukkede fugt ordneligt ude, så måske kunne det være noget med fugt i tændkablerne der gør den ikke er så glad for koldstart?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 16:41:06
Ja, det skulle man tro, men kablerne er ikke andet end et par uger gamle...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Andreas efter 17. Maj 2013 kl: 16:47:45
Hvor gammel er tændspolen?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 17:07:39
Lige så gammel som kabler og tændrør ;)

Kun rotor og dæksel er lidt ældre (de blev skiftet som det første, lige efter påske)...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: bos1 efter 17. Maj 2013 kl: 17:12:53
jeg havde problemer med golfen med at den huggede og var svær at starte , den havde også fået nye kabler rør og dæksel
så købte jeg en spray med electro protect hos tante hansen, når den så brokker sig for den lige et sprøjt på kabler og lign og så kører den igen
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 17:14:12
Allerhelst vil jeg jo gerne have det væk, gider ikke det der med at man sætter nøglen i og så ikke ved om den gider starte...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: bos1 efter 17. Maj 2013 kl: 17:19:07
jo jo men det var da en måde at få det afprøvet, mit problem var at dem der har gejlet frontklappen har lavet noget klamp , så motorrummet er ret fugtigt
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 17:20:21
Ved nærmere eftertanke...
Det kan vel næsten ikke være tændingen, den starter jo fint - det er først efter 8 - 10 sekunder at den går ud (når den altså gør det)...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: bos1 efter 17. Maj 2013 kl: 17:32:02
der er ikke noget startspærre der driller
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 17:33:03
Der sidder en emulator på, piller jeg den af, så dør den indenfor et par sekunder, på en helt anden måde...
Men jo, har da selv tænkt tanken...
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: Aran efter 17. Maj 2013 kl: 19:35:38
HVILKE nye tændrør har du sat i Morten ?  Jeg har en gang investeret i Denso tændør ( Fordi jeg var ansat i det firma der importerede dem ) og første start var hostende og haltende på tre - så to cylindre.
Anden start kom aldrig. Ikke ta` mig det ben ud af skabet om den ville. Mærkeligt, men så kan man jo forsøgsvis sætte de gamle Bosch rør i og : Vroooom. Omgående start på alle fire " propper ".  Så tændrør er ikke " bare " tændrør. Slet ikke Denso / Nippondenso som de vist hedder nu ?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 19:44:15
Mener faktisk det var Bosch, må lige se om jeg kan finde en æske..
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 17. Maj 2013 kl: 19:56:07
Yes, Bosch it is ;)

(http://www.theengineshop.info/acatalog/spark_plug_wr7ltc.jpg)
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: jensjakob efter 17. Maj 2013 kl: 20:23:52
Siliconefedt i stik til hallsensor og tændspole
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: jensjakob efter 24. Juli 2013 kl: 09:12:40
Hvordan løse du fejlen?
Titel: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
Indlæg af: BlackChart efter 24. Juli 2013 kl: 09:18:35
Skiftede Lambda og så mener jeg ikke vi så fejlen siden..