T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Nikolaj74 efter 24. Marts 2014 kl: 11:25:31
-
Hej!
Har slør et mir høje hjulophæng, men hvad skal der bruges for at for det lavet, har kigger på VW-Shoppen men de viser bare en masse bøsninger men ikke hvor de skal side.
Er der nogle der har et bud på hvad der skal bruges?
[attachment=17148]h3fec192.JPG[/attachment]
-
der sidder to bøsninger i hver side bestil hellere bolten også det kan godt være lidt noget naller og skilde ad
god fornøjelse
-
her er lejet (http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_111&products_id=72)
her er bolten mads nævner (http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_111&products_id=61)
-
der sidder to bøsninger i hver side bestil hellere bolten også det kan godt være lidt noget naller og skilde ad
god fornøjelse
Er det noget du har rodet med for nyligt????? :blink:
-
LOOOOL :silly:
-
Er det noget du har rodet med for nyligt?????
Sammen med dig i går aftes
-
Er det noget du har rodet med for nyligt?????
Sammen med dig i går aftes
Var det Erik's bolt Du talte om ? :D
-
her er lejet (http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_111&products_id=72)
her er bolten mads nævner (http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_111&products_id=61)
Tak for det! ;)
-
ja det var Eriks ,og det er en rar ting og have en 13 umbraco ved hånden
-
ja det var Eriks ,og det er en rar ting og have en 13 umbraco ved hånden
Tak for tippet, jeg skal have checket om der er en 13 i mit sæt inden jeg går igang.
-
Ikke for at hænge i petitesser, men til den bolt skal der nu bruges en 14mm. umbraconøgle.
Mvh. Kurt.
-
Jeg må formode det er samme bolt for både syncro og 2wd så ? Altså kan jeg ligesågodt sikre mig jeg har både 13 og 14 mm :D
-
Fnis :P det hedder ikke UMBRAKO men UNBRAKO.
Jeg har talt dem i 100.000 vis til status som lærling.
Venlig hilsen
Bent
-
Arr Bent, hedder det ikke en oprindeligt en Allen key ? Gør Du ikke i amerikanere ? ;)
-
:cheer: Gunnar
Det har du helt ret i. Jeg var i lære i et maskinfirma, der var Københavns forhandler for virksomheden E. T. Grew, der var importør for Unbrako.
Skruerne, vi er tilbage i 1968, solgtes i løs vægt (stk) og fandtes som skruer, pinolskruer og bolte, i jern og rustfrit og i alle gevind, og jeg siger alle, inkl US. I størrelser fra urmager til B&W diesel. Jeg har talt til status fra alt mellem pincet og lup til kran. :P
Venlig hilsen
Bent
-
prøv at starte med at spænde dem op , det har gjort det for mig et par gange
-
Der er nu ikke meget umbraco over den der sidder I ligner en alm bolt, og koster nok heller ikke 400,-
Hvordan kan en bolt I øvrigt koste 400,-?
-
Der er nu ikke meget umbraco over den der sidder I ligner en alm bolt, og koster nok heller ikke 400,-
Hvordan kan en bolt I øvrigt koste 400,-?
Det kunne være fordi det er en specialbolt ... Her på billedet er der en fra en 2WD som jeg formoder er den samme som på billedet Hinze henviste til i VW shoppen...
[attachment=17215]h69124d3.jpg[/attachment]
Det er en del af hjulophænget og dens form er essentiel for hjulophængets opbygning og funktion.
-
For mig er det en unbraco bolt da der skal bruges en 13 unbraconøglet
Vi kan også kalde den en styrbolt da den jo bruges til at justere styrtøjet ind og ud , altså camber
Man kan også kalde den en camper justeriengs bolt men hvor mange hved hvad det er.
Derfor for mig en unbraco bolt det ved alle hvad er ,den er stor og der bruges en 13 unbraconøglet til den
De excentriske skiver er super vigtige forsøg og sæt dem samme sted igen .efter at man har rodet med sit styrtøjet er det altid en god ide og få bilen sporet og justeret, på vores biler kan der både justeres camper ,caster,toe,for samt toe og camper bag
PS det er ikke altid de billige dækcentre har justerieng med i deres tilbud.
Og til dem der bare spænder den og tror det hjælper ,det er lige som og tisse i bukserne.
-
Når nu jeg kaster mig ud i detter her en af dagene, er der så noget jeg skal være obs. på? eller er det lige ud af landevejen?
Tænker det bare er at pille den bolt ud og så lige vibbe bøsningerne ud med en skrugetrækker...
Skal bilen eller hjulet hæves eller noget?
en video ville også være rar, har kigget campervan culture, men der var ikke noget
Nikolaj
-
Når nu jeg kaster mig ud i detter her en af dagene, er der så noget jeg skal være obs. på? eller er det lige ud af landevejen?
Tænker det bare er at pille den bolt ud og så lige vibbe bøsningerne ud med en skrugetrækker...
Skal bilen eller hjulet hæves eller noget?
Nikolaj
-
Bilen skal op og stå på en buk.
Hjulet skal af.
Nederste bærearm skal understøttes, og spindlen ligeså.
Øverste bærekugle skal løsnes fra øverste bærearme - løsne de 2 bolte som holder den fast til bærearmen.
Den tværgående unbrakobolt skal ud.
Bærearmen skal af.
Bøsningerne er hæftet med en svejseklat. Vinkelsliber eller mejsel - men lad være med at fjerne for meget gods.
De nye bøsninger presses i, og hæftes med en svejseklat eller 2 - men lad være med at smelt gummiet.
Samles.
Spores.,
-
Fandt denne.
http://youtu.be/NERyFBOkIY4
-
de sidder med en svejseklat, så du kan ikke "bare" vippe dem ud. De nye skal også have en svejseklat for at blive siddende.
-
Altså... bolten kan sidde rigtigt fast på grund af rust.. sådan RIGTIGT fast. og det er ikke det sjoveste sted at få plads med hammer og dorn.. du skal have godt med rustløser klar. På den anden side kan det være at den bare smutter ud med det samme, fordi en før dig har været der og smurt godt inden montering. (der er ingen smørelse fra ny)
bøsningerne skal presses ud.. enten i en rigtig god skruestik, eller i en værkstedspresse...
-
Tænker det bare er at pille den bolt ud og så lige vibbe bøsningerne ud med en skrugetrækker...
Skal bilen eller hjulet hæves eller noget?
Nikolaj
Hjulet skal hæves, da den bøjle er en del af ophænget og derfor er under belastning hvis bilen står på forhjulet.
Pil bøjlen helt af og monter den i en skruestik.
Skær de to "hoveder" der stikker ud, af med en vinkelsliber så tæt på armen du kan komme.
Slå så meget af bøsningen du kan ud med en dorn.
Yderste "rør" fra den gamle bøsning fjernes ved at flække den på langs med en nedstryger, så kan inderbøsningen fjernes.
rengør fladerne og pres den nye bøsning i vha skruestikken.
-
Hvordan kommer jeg videre?
De to bolte er ude og møtrikken på unbragoen
Skal den bare have en tur med en hammer?
[attachment=17344]h6b571ac.jpg[/attachment]
-
Har du understøttet den nederste bærearm? Hvis ja så gir du den et slag med en hammer.
Mvh Jønne Ukendt
-
Ja, det er løst så jeg kan rokke med det
-
Så kom den
-
Hold kæft hvor det nemt, unbragoen er jo også lige til at trække ud med fingrene
-
Jeg skrev jo til dig at det var nemt ;)
Mvh Jønne Ukendt
-
Men bøsningerne... De sidder satme fast
-
Se så fin hun er
-
Godt Nikolaj. Er den så klar til syn nu?
Mvh Jønne Ukendt
-
Jeps
-
Jeg står med præcis samme problem, bare på begge hjul. Jeg har dog ikke mulighed for at klare det selv. Er der en som kan hjælpe mig med at få det fikset? Jeg bor i Roskilde og kører gerne et stykke for at få det lavet og betaler noget mønt for det.
-
Der er nu ellers ikke mange ben I det.
-
Det virker heller ikke sådan. Vil og så godt lav det selv, er bare ikke bil kyndig og skulle nødig lave mere skade end der var da jeg startede. :)
-
Er det kun mig der oplever at bøsningerne er sat fast med et par svejse klatter?
-
Er det kun mig der oplever at bøsningerne er sat fast med et par svejse klatter?
Det håber jeg at alle oplever. ;)
Som Hinze skriver længere oppe i tråden, skal de nye også have en svejseklat efter montering.
Tony
-
Svejseklatterne er original sikring af bøsningerne svjv.
-
Kunne ikke lige lokalisere nogle, men de Nye fik.
-
B) overså at der var flere sider i denne tråd :dry:
-
Fætter, på 2wd er bøsningerne sikret med et par svejseklatter
-
Der er meget stor forskel på øverste bærearm på 2WD og syncro, på syncroerne er armen støbt og bøsningerne presset i, på de baghjulstrukne er bærearmene af plade, og bøsningerne er sikret med et par punktsvejsninger.
-
De er fæstnet med sjejseklatter, som skal slibes væk med en vinkelsliber. Når de nye er på, skal der en svajseklat på igen, for at holde på det hele.
-
Ikke på Syncro, der er materiale nok i de støbte bærearme til at de ikke skal svejses fast, men kun skal presses i.
-
Bøsningerne er svejst med et par klatter. skal bare slibes væk.
Mvh. Kurt.
-
Og så gentager jeg lige, at den store bolt kan sidde rigtigt hårdt fast i rust og skidt efter små 30 år uden at blive motioneret.. Jeg er sikker på at andre kan skrive under på det også...
-
jeps, jeg brugte en bajonetsav da jeg skulle skile min ad så den kunne komme til maler, så er det rart med reservedele ved hånden ;-)
-
En mulighed for at få bolten ud på, er at bore et 8 mm. hul under forsædet 1cm over "gulvet", så kan man slå den baglæns ud med en lang dorn. hullet i pladen kan jo altid lukkes med en gummiprop.