T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: Hr mortensen efter 09. Juni 2015 kl: 11:02:35

Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 09. Juni 2015 kl: 11:02:35
Jeg har en t3er inde med 2,0 R4 "GTI"motor i, og den går kun på 1 og 4. Den får også en alt for mager blanding så rørene er næsten helt brændt af.

Det er ikke tændingen da jeg kan hør at den tænder når man tager hætten af når den går i tomgang.Og når man har gjort det et stykke tid så skulle man mene at tændrøret ville være fugtige af benzin, med det er de ikke..
Dysebroen har jeg taget af, og den ser fin ud og der er fint forbindelse til alle 4 dyser,Og han kan høre at de virker..

Hvad kan det så være? Det kan vel ikke være styreboxen der er noget galt med da den åbner alle dyserne samtidig.!
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. Juni 2015 kl: 12:07:49
Er det muligt at tørne motoren med alle fire dyser afmonteret? Så sætter du fire ens beholdere under dyserne og sammenligner mængden de giver...
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 09. Juni 2015 kl: 12:27:41
Nej der er ikke nemt.. Eller det er stort set umuligt når den ligger i.. Men jeg prøvede det da de var ude og der virkede de fint...!
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 09. Juni 2015 kl: 13:19:43
Jeg har en 2E række 4 som sidder i en kørende bil. Den køre fantastisk. Køb bilen og du slår
2 fluer med et smæk. Alle problemer og ønsker er løst :P

Mvh Jønne Ukendt
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 09. Juni 2015 kl: 13:49:18
JO det var også en løsning. Men skal vi ikke kande det plan B...
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: vw_madsen efter 09. Juni 2015 kl: 15:46:55
tag en kompressionstest
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Aran efter 09. Juni 2015 kl: 18:43:23
Enig: Kompressionstest.
Hvis den kun kører på to cylindre og den ellers får mad og gnist, må der være noget der halter:
Defekte / utætte ventiler, eller værste scenarium: Revnede stempler.
Men hvorfor kører den med så mager blanding? Hvis lambda m.v. er i orden burde den da indstille blandingen korrekt?
Måske skal du også tjekke op på temperaturfølere, map-sensor (hvis den kører med det) og luftmassemåler?

Hvordan kan du høre den tænder ved at tage hætterne af? Du kan høre, at der er hul igennem tændkablerne, men derfor kan rørene sagtens være døde. Stik den lige fire nye / andre tændrør og prøv derfra.
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Fynboen efter 09. Juni 2015 kl: 18:51:15
Kontroler tændrørsledninger og strømfordelerdæksel.

Hilsen Fynboen
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 09. Juni 2015 kl: 18:58:49
Jeg er sikker på at det ikke er en ventil eller et stempel, for bilen kom nemlig kørene her til uden problemer!..
Hun syntes ikke at der var nok træk i den en gang i mellem, så jeg begyndte at pille lidt ved det hele og så begyndte den og gå ned på to ben..
Der var ikke nogle sjove lyde eller noget, kun to ben.  
Skulle det ha været en ventil eller et stempel havde man jo kunne høre det, så ville den skyde ud af udstødningen og indsugningen.
Og tændrørne er også skiftet, uden held.
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hinze efter 09. Juni 2015 kl: 19:59:18
Daniel, hvilken motorkode er det mere præcist? og hvilken motorstyring sidder der på?
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 09. Juni 2015 kl: 20:46:13
Mener at det er digifant med koldstarts dyse. Motor koden er jeg ikke sikker på.
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hinze efter 09. Juni 2015 kl: 21:00:40
Citat fra: "Hr mortensen" post=120959
Mener at det er digifant med koldstarts dyse. Motor koden er jeg ikke sikker på.


Når jeg tænker mig rigtig godt om, kan jeg huske en koldstartsdyse på de gode gamle K-jetronic (mekanisk).

Var det rigtig forstået at du har set alle 4 dyser sprøjte benzin fra dysebroen?
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hinze efter 09. Juni 2015 kl: 21:11:52
Har den Lambdasonde?
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 09. Juni 2015 kl: 21:37:12
Jep den har lamddasonde. Jeg har sat trykluft i dyse broen med benzin i, og det hele virker fint. Alle dysserne åbner.

Så kan de evt være en periodisk fejl på dyse 1og4??
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Aran efter 10. Juni 2015 kl: 18:42:53
Hvis den kører på et og fire må det være to og tre der er i spil? Men hvis alle dyser åbner og den alligevel ikke fugter de tændrør på de to cylindre der halter, må det skyldes, at den forbrænder det på en eller anden vis?

Systematisk: Giveren i fordeleren må fungere. Tjek
             Tændkabler fungerer? Har de evt. været udskiftet som udelukkelse?
             Fordelerdæksel i topform? Også kulstiften i midten af dækslet? Ingen revner og ir?
             Rotor hel og uden mærker?
             Tændspole ikke brændt af i toppen?
             Tændingsmodul kigget efter?

Hvis alt ovenstående er ti-fire er det sandsynligvis ikke tændingen der er skyld i problemerne.
Men for at være HELT sikker bør du lige tage højspændingskablet af tændspolen og tjekke toppen.
Hvis den er forbrændt og smuldrer hedder det ny / anden spole. Det kan flytte tændingen ikke så få grader,
hvis gnisten skal springe mere end et sted.

Leverer benzinpumpen det fornødne tryk? Kan bundstykket i tændingen evt. lave ravage her?
Får alle dyser signal? Knækkede og stive ledninger kan måske lave ballade her?

Sidder spjældhuset monteret på sådan en stor gummiflange på sådan en ka'l?  De er kendt for at gå fra ved
vibrationer og give falsk luft. Defekt spjældpotentiometer kan også give anledning til mangt og meget mærkværdigt.

Hvis den får benzin, luft og gnist bør den fandengaleme' også opføre sig ordentligt og gå på alle fire ben.
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 10. Juni 2015 kl: 19:03:59
Citat fra: "Aran" post=120995
Hvis den kører på et og fire må det være to og tre der er i spil? Men hvis alle dyser åbner og den alligevel ikke fugter de tændrør på de to cylindre der halter, må det skyldes, at den forbrænder det på en eller anden vis?

Systematisk: Giveren i fordeleren må fungere. Tjek
             Tændkabler fungerer? Har de evt. været udskiftet som udelukkelse?
             Fordelerdæksel i topform? Også kulstiften i midten af dækslet? Ingen revner og ir?
             Rotor hel og uden mærker?
             Tændspole ikke brændt af i toppen?
             Tændingsmodul kigget efter?

tændkablerne har jeg prøvet og skifte og uden held. Når motoren står i tomgang (på to ben) og jeg tager kablet af kan jeg høre at den tænder, kan også se at den trækker en fin gnist hen på toppen.
Rotor ser fin ud.
Tændspolen er ikke særlig gammel. Men af tvivlsom kvalitet.



Leverer benzinpumpen det fornødne tryk? Kan bundstykket i tændingen evt. lave ravage her?
Får alle dyser signal? Knækkede og stive ledninger kan måske lave ballade her?

Dyserne åbner samtidig på sådan en motor, der er kun to ledninger ned til dysebroen. Plus og signal fra boxen.[/
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Aran efter 11. Juni 2015 kl: 17:21:07
Jo, men som du selv er inde på burde den så fugte de to tændrør den ikke kører på. Der er noget der halter et sted.
Er vi ude i noget med for lavt tryk på broen til, at de to af dyserne leverer?

Har du målt trykket fra benzinpumpen?
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Hr mortensen efter 11. Juni 2015 kl: 17:40:31
Jeg har lige samlet den igen. Og jeg byttede om på dyse 3 og 4. og nu har fejlen flyttet sig....
Nu går den på 2 og 4...

Så det kan kun være de to dyser der er noget galt med..

Så hvis der er nogle der ligger inde med en dysebro, så sig lige til..
Titel: Går på 1 og 4??
Indlæg af: Aran efter 12. Juni 2015 kl: 20:36:07
Bingo! Fejlen fundet. Så må vi håbe der findes en venlig sjæl der ligger inde med noget brugbart?