Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - porteren

Sider: [1] 2 3 ... 95
1
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: I dag ved 15:51:44 »
Så kører Ulven igen. Ikke takket være velvilje fra mægtige Mercedes. De vaskede hænder. Garantiperioden var overskredet.....

En helt ny fordeler gearkasse blev indkøbt og monteret, men den ruflede stadigvæk noget i starten af en normal acceleration.
Første prøvetur var med den originale korte kardan, og det stod hurtigt klart at gleichlaufwellen skulle på igen, hvilket også hjalp en del.

Da jeg ikke så lidt skuffet kom hjem, besluttede jeg mig til at sænke hoved gearkassen ca 10 mm ved at sætte nogle stag imellem karossen og den bro der holder bagerste ophæng.
Det rettede drivlinien noget op og det hjalp med det samme. Meget mindre ruflen og også færre vibrationer ved motorvejskørsel.   

Jeg vil nu for en sikkerheds skyld skifte gearkasse ophænget som muliggør en del vibreren af hovedgearkassen. Måske for meget til den meget korte kardan, der skal overføre op til 430 Nm til fordelergearkassen.
Hvis det ikke hjælper, vil jeg prøve at stabilisere ophænget yderligere sideværts, ved at montere nogle hårdtgummiklodser på begge sider af ophænget. Desuden skal vinklen på drivlinien yderlige finjusteres, hvis det kan lade sig gøre.

Vi har lige haft en fin tur til Schleswig, hvor Ulven kørte så roligt som før, men der er altid plads til forbedring :)

Samlet regning for reservedele, arbejdsløn og "detektivarbejde": ca. 48.600 kr. Velvilligt skåret ned til 45.000 kr. som kulance af Finn´s Auto.

IMG_1413.jpg
*IMG_1413.jpg
(118.46 kB . 1024x575 - vist 20 gange)


IMG_1427.jpg
*IMG_1427.jpg
(85.84 kB . 1024x575 - vist 20 gange)

2
T3'ens ABC. / Sv: Vanagon gode råd?
« Dato: 21. August 2017 kl: 07:39:24 »
I følge "Automentor", som hjalp mig med import af Ulven, skal man bare et stykke syd for Hamburg, før man er ved at være fri af "rustbæltet"

3
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 19. August 2017 kl: 15:57:42 »
Den kombinerede seng, sofa og spiseplads er nu klar. Neden under skal der bl.a. være et 120Ah Exide gelbatteri og et Webasto fyr.

I hvilken del af rummet de skal placeres, afhænger af vægtfordelingen. Lige nu er der ca. 20 kg. tryk på krogen, og det er for lidt, men et 40 kg batteri kan gøre en stor forskel i balancen, alt efter hvor langt fremme, det bliver placeret.
Så den endelige placering må vente til alle møbler er færdige.

IMG_1417.jpg
*IMG_1417.jpg
(156 kB . 1024x575 - vist 59 gange)


IMG_1420.jpg
*IMG_1420.jpg
(158.51 kB . 1024x575 - vist 60 gange)

4
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 15. August 2017 kl: 13:42:22 »
Tak for medfølelsen. Den luner  :)

For helt at kunne udelukke, at problemet stammede fra Ulvens hoved gearkasse, lånte vi en kardan til en 2 WD Sprinter hos en flink hugger i Ejstrupholm.

For første gang i den tid jeg har haft Ulven, kunne jeg bruge alle mine newton, også i 1. og 2. gear uden en lyd. Den kørte silkeblødt, og selv det, jeg hele tiden havde antaget var dækrummel fra Grabberne, var stort set væk.

Vi har simpelthen ikke kunnet finde "den rygende pistol" i den fordeler gearkasse, men nu kan det kun være den. Alt andet er krydsprøvet.

Der var splinter og gnams i. Og et sted i gearkassen er det kommet fra.

Så vi har nu sendt nogle billeder ind til Mercedes Danmark af det vi fandt, så må vi se om de er store nok til at udvise kulance, selv om garantitiden er overskredet.

IMG_1398.jpg
*IMG_1398.jpg
(128.7 kB . 1024x575 - vist 102 gange)


IMG_1401.jpg
*IMG_1401.jpg
(72.65 kB . 1024x575 - vist 102 gange)


IMG_1405.jpg
*IMG_1405.jpg
(38.63 kB . 1024x575 - vist 102 gange)



5
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 13. August 2017 kl: 13:09:00 »
Stadigvæk ingen endelig afklaring på Ulvens ruflen, men vi er da kommet nærmere.

Det var ikke gleiclaufwellen. Efter at vi havde pillet den af, stod det klart, at den var konstrueret med 2 stk. almindelige knokkelled, og tilsyneladende ikke fejlede noget.

Min mekaniker fra Finn,s Auto mente, at det kunne være svinghjulet. Jeg syntes at det lød mærkeligt. Hvad kunne der pludselig være i vejen med sådan en stål- eller støbejernsklods??
Men jeg skulle blive klogere. Sådan et moderne dieselmotor svinghjul består af to halvdele med en masse tandhjul og fjedre i, så tilkoblingen bliver blødere og skåner gearkassen. Der var alt for megen frigang i systemet og koblingen havde da også taget fat ret højt oppe.

Jeg tog hjem vel vidende, at alene reservedelene ville ca. koste 12.500 kr.

Næste dag ringede min mekaniker og sagde at nu var den samlet, men at den ruflede som før.
Jeg kørte en meget kort prøvetur og konstaterede, at problemet var blevet mere markant, men at koblingen nu tog fint lavt.
Nu blev gleichlaufwellen så skiftet ud med den originale kardan. Knap nok ude af indkørslen, kunne jeg konstatere, at det havde Heller ikke løst problemet.
Så pillede vi bagkardanen af og kørte med forhjulstræk. Ingen forskel. Nu var alt andet udelukket end gearkasserne.

Vi besluttede at tappe gearolien af den fordelergearkasse, som jeg havde fået skiftet til en spritny på garantien, da jeg lige havde købt bilen.

Trods det, at den har kørt under 17.000 km, sad der et mindre juletræ af metalsplinter på magneten og olien glinsede lystigt i sølvgrå farver.
Ikke noget godt tegn og forhåbentlig årsagen til alle problemerne. Problemet er at det er over 3 år siden, at jeg fik den, så almindelig Mercedes garanti dækker ikke mere, og en ny koster 22.000 kr. + moms og montering.

Allerede lige efter at jeg fik gearkassen monteret, har der som tidligere nævnt, været ruflen ved acceleration. Så hvis fejlen ligger der, har den været defekt fra ny af.

Vi venter nu på svar fra Mercedes, om hvorvidt de vil bytte gearkassen pr. kulance, på trods af at tiden er overskredet, fordi den kun har gået omk. 17.000 km.
Hvis ikke, vil vi prøve at låne en længere kardan til en standard Sprinter, for helt at udelukke, at det er den normale gearkasse, der fejler noget, og så må jeg tage slagsmålet om det økonomiske ansvar, med Finn's Auto, som i sin tid skaffede fordelergearkassen fra Mercedes.

 >:( >:( >:( >:(

6
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 12. August 2017 kl: 09:25:33 »
Så bliver køleboksen hvor den skal være, og kan nemt flyttes med udskruning af 2 stk. Unbraco skruer.

IMG_1392.jpg
*IMG_1392.jpg
(131.44 kB . 1024x575 - vist 131 gange)


IMG_1393.jpg
*IMG_1393.jpg
(116.53 kB . 1024x575 - vist 134 gange)

7
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 07. August 2017 kl: 14:26:32 »
Jeg har lige investereret i lidt lækkeri til køkkenafdelingen. Godt nok i god tid, før jeg egentligt skal bruge den, men det er nødvendigt for at kunne udtænke køkkensektionen.

De sidste fire gange (2 både og 2 biler) har jeg købt et Isotherm 49 ASU køleskab, som efter min mening er et af de bedste 12V køleskabe der fås.

Denne gang skal konceptet være lidt anderledes, idet jeg vil have muligheden for at kunne flytte kølemodulet mellem Efternøleren og den planlagte kombinerede daily driver/eventyrbil alt efter hvilken slags tur vi skal på. (det er p.t.planlagt til at være en T5 4x4)

Waeco Dometic Coolfreeze CFX er en af de mest avancerede, effektive og solide kompressor kølebokse, der fås, og den har et energimærke på A++.

Jeg er p.t ved at konstruere beslag, så boksen bliver hvor den skal, uanset terrænet. Til venstre for boksen skal der være køkkenbord med skabe under. Det bliver klart lettere at lave, end køkkensektionerne i Arnold og Ulven, nu hvor der ikke skal indbygges køleskab der.

Der skal også indbygges et ekstra vindue over køkkenbordet.

IMG_1390.jpg
*IMG_1390.jpg
(53.57 kB . 1024x575 - vist 265 gange)


IMG_1388.jpg
*IMG_1388.jpg
(56 kB . 1024x575 - vist 264 gange)




8
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 06. August 2017 kl: 14:43:27 »
Det første af vinduerne har nu fået skiftet listerne ud med gummilister. De gamle var lavet af kunststof, der med årene var gået i opløsning og tilsyneladende hellere ville sidde på ruden end på rammen. :)

Har bestilt en listesaks og et værktøj til låselisterne på de faste vinduer.

IMG_1283.jpg
*IMG_1283.jpg
(62.05 kB . 1024x575 - vist 296 gange)


IMG_1386.jpg
*IMG_1386.jpg
(61.47 kB . 1024x575 - vist 304 gange)


Jeg er også kommet videre med den kombinerede siddegruppe og seng, men mangler finerplader for at kunne færdiggøre det. De gamle hynder ligger der bare for et syns skyld. Der skal nyt skumgummi og betræk på.

IMG_1387.jpg
*IMG_1387.jpg
(74.73 kB . 1024x575 - vist 299 gange)

9
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 06. August 2017 kl: 08:13:02 »
æv, men så har du jo også prøvet det. Det lyder nu mærkeligt, at Mercedes ikke har styr på kræfterne og specifikationer på deres grej. Bliver spændende at høre nærmere.

Ja, det bliver spændende. Jeg kan jo ikke være 100% sikker på, at det er akslen, der er problemet, men efter min mening er der ikke meget andet, der kan "takle over" på den måde.
Jeg har overvejet koblingen, men det passer simpelthen ikke med symptomerne.

Hvis min mekaniker i øvrigt er enig i diagnosen, vil jeg have ham til at montere den oprindelige korte kardan. Det vil afgøre sagen.

Det var et lidt underligt forløb, da jeg hjemtog bilen fra en tysk mellemhandler i München.

Jeg havde fundet en 130 hk udgave af 4x4 Sprinteren til salg på nettet, men den blev solgt for næsen af mig. Forhandleren i München havde imidlertid en aftale med et firma fra Milano, som solgte og servicerede, Caterpillar i Italien, om at købe deres flådefartøjer, efterhånden, som de udskiftede dem.

Jeg ventede to, tre måneder på den næste, som heldigvis viste sig at være en 156 hk, med lavgear og bagspær. Sælgeren trak leveringstidspunktet ud, da han ventede på den af ham bestilte specielle gleichlaufgelenkwelle, til over 6000 kr, som skulle ophæve ubehagelige vibrationer, som han skrev. Det siger mig at han godt var klar over at der var noget galt med bilen.

Mekanikeren, som skulle besigtige bilen, og køre den hjem, var ansat af firmaet Automentor i Padborg. Han må have haft en helvedes tur hele vejen fra München og til Padborg, da bilen vibrerede voldsomt ved hastigheder over 80. Men ligesom jeg, har han nok først opdaget det, da han kom på motorvej.
Gleichlaufwellen blev eftersendt og monteret via Automentor på et værksted i Flensborg, samtidig med at den blev gjort klar til syn i Danmark.

Jeg fik leveret bilen i Padborg med afgift betalt og på plader. Vi kørte en prøvetur og alt virkede OK, så jeg skrev under og kørte hjem.

Så snart jeg kom på motorvejen, blev jeg klar over at noget var galt. Der var en voldsom og meget ubehagelig cyklisk rysten ved hastigheder over 80.

Min mekaniker mente at det var reduktionsgearkassen, som godt nok havde nogle pæne store metalkorn i olien, men jeg tvivlede alligevel på at det kunne forårsage rystelserne.
Gearkassen (til 30.000 kr.) blev udskiftet på garantien, og de to originale kardaner blev sendt til afbalancering på Midtjysk Kardanservice, men vibrationerne var stadigvæk næsten lige så kraftige.

Løsningen på problemet er beskrevet i #40, i denne tråd, og bortset fra den mærkelige ruflen ved kraftig belastning, har den kørt fin siden.
Jeg har dog konstateret at jo tungere bilen blev under opbygningen, jo mindre skulle der til for at ruflelydene opstod ved acceleration, ligesom den blev kraftigt forværret, efter chipningen.

Det spændende bliver nu, om den kører uden rystelser, når den originale kardan kommer på. Som nævnt insisterede jeg heldigvis på at få den med. Jeg har jo aldrig prøvet at køre med den, og jeg kan jo håbe på, at de oprindelige rystelser udelukkende stammede fra kardanen til forhjulstrækket. Ærligt talt synes jeg også at den ser lidt mere pålidelig ud en den famøse gleichlaufgelenkwelle. :)

Jeg ville virkelig nyde, at kunne accelerere uden, at skulle passe på, hvor langt jeg trådte speederen ned i de lave gear. Spændende. :)

Det bliver også spændende at se hvad der er galt med gleichlaufwellen. Som du siger har Mercedes jo normalt styr på deres ting, men Oberaigner i Rostock, Tyskland (ikke Østrig som jeg skrev) kan have lavet en fejl. Det kan også være en forkert aksel, der er monteret, da de findes i 4 forskellige længder, med få millimeters forskel, alt efter gearkasse eller motor type.


IMG_1375.jpg
*IMG_1375.jpg
(46.09 kB . 1024x575 - vist 280 gange)



10
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 04. August 2017 kl: 08:02:30 »
P7276147.jpg
*P7276147.jpg
(111.45 kB . 1024x576 - vist 139 gange)


I sidste uge måtte Ulven lide den tort at skulle hjem fra Møn på ladet af en Falck bil. Flovt, men i det mindste bevarede den en smule værdighed ved selv at være i stand til at kravle op på ladet.

Vi var på vej til Havkajakroernes sommertræf på Camping Mønbroen med vores havkajakker efter, på trailer. Da vi kørte ind i Næstved og skulle accelerere ved et kryds, kom der en kraftig rumlende lyd, der blev værre, da farten øgedes.
Jeg troede at der var noget helt galt med traileren, så jeg drejede ind på en smal parkeringsplads, med det ca.12 m lange vogntog.

Traileren fejlede ikke noget, og lidt bakken frem og tilbage, udløste en raslende lyd under Ulven.

Pga. de trange forhold på P pladsen, blev traileren koblet af, og jeg kravlede under Ulven, for at lokalisere fejlen. Udstødningen sad som den skulle, og alt andet så også normalt ud.

Jeg kørte en kort tur rundt i Næstved og alt var nu normalt. Vi besluttede at forsøge at nå Møn for egen kraft, og kørte uden problemer ud af byen.

Efter ca. 5 km begyndte lydende igen, og bilen mistede trækkraft. Motoren gik fint, så det var kraftoverførslen det var galt med. Jo flere omdrejninger, jo mere ruflen. Gearene fungerede fint, så jeg prøvede firehjulstrækket, uden at det ændrede noget. Det sagde mig at det ikke var bagdifferentialet, der var noget galt med.

Ind til siden og prøve med reduktionsgear. Ingen forskel. Ind igen og i normal gear. Samtidig kravlede jeg igen under bilen og hev lidt i den specielle kardan, som var blevet medleveret og monteret lige inden jeg overtog bilen. Det er en special kardanaksel til erstatning for den originale, som skulle reducere rumlen og vibrationer ved høje omdrejninger.

Da vi kørte videre trak Ulven næsten normalt, og lydene var væk, men efter ca. 5 km begyndte de igen, og det var svært at holde fart.

Det lykkedes os at nå Møn, mange gange bandende over Midtsjællandske søndagskørere, der absolut skulle ud på hovedvejen lige foran os, og som insisterede på at køre lidt, over tres når de endelig kom op i fart.

Det siger sig selv, at vi ikke ville udsætte os selv og Ulven, for den over 200 km. langs hjemtur under de omstændigheder, så derfor hjem med Falck. Det eneste positive ved den tur, var at vi sparede brændstof og bro. :)

Min faste mekaniker har ferie til uge 32, men min konklusion er, at problemet er den fine såkaldte "gleichlaufgelenkwelle" til over 6000 kr. som sælgeren fra München, frivilligt medleverede og som spritny blev monteret af Automentor, der importerede bilen for mig, på et værksted i Flensburg.

Jeg tror at akslen som har, hvad der ligner 2 knokkelled, takler over ved belastning og den bliver varm, endog meget varm (måske 70 grader), især i den ende som vender væk fra hovedgearkassen. Jo varmere den bliver, jo mindre kraft overfører den. Når så den er kølet af virker den lidt igen.

Allerede da akslen var helt ny oplevede jeg en ruflende lyd, når jeg accelererede op af en bakke, men troede at det var de grove dæk, der ikke kunne tåle mosten, så jeg har aldrig trådt hårdt på speederen, før Ulven var lidt oppe i fart. Da den så fik 30% flere Newton blev rufleriet tydeligt værre.

Det er for mig klart, at den fine kostbare aksel fra Mercedes samarbejdspartner Oberaigner, aldrig har kunnet klare de Newton som Ulven leverer, heller ikke før chipning.

På tirsdag skal den så til min faste mekaniker, hvis far heldigvis er værkfører på Mercedes, så kan vi forhåbentlig få løst mysteriet.
Heldigvis insisterede jeg på at få den originale kraftige kardanaksen med, så den kan monteres, mens gleichlaufgelenkwellen bliver undersøgt og evt. sendt til Oberaigner i Østrig.

Den famøse aksel, som overfører al kraft til begge aksler, ses øverst på sidste billede.

IMG_1375.jpg
*IMG_1375.jpg
(116.4 kB . 1024x575 - vist 136 gange)


P6020192.jpg
*P6020192.jpg
(103.87 kB . 1024x576 - vist 139 gange)

11
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 02. August 2017 kl: 16:12:33 »
Så er der lagt ny gulvbelægning.

Selvfølgelig "fliser" i samme praktiske farver som i Arnold og i Ulven. ;)

IMG_1380.jpg
*IMG_1380.jpg
(68.83 kB . 1024x575 - vist 375 gange)

12
Alt andet / Sv: 2 stk. Ronald Projekt Two fælge 15" x 7" Et 23 købes
« Dato: 29. Juli 2017 kl: 07:19:38 »
Jeg søger stadigvæk efter 2 stk. af ovennævnte fælge.

Den ene af de tidligere omtalte fælge, viste sig at være ET35.  :(

Hvis du har 4 stk. som du kun vil sælge samlet, så kan vi også snakke om dét.

13
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 14. Juli 2017 kl: 20:08:10 »
Mockup for reservehjuls- og jerrycanholder.

Jeg skulle finde en placering til en brændstoftank til Webastoen, og for ikke at ødelægge den fine frihøjde på 28 cm (svarer til en godt hævet syncro) skulle den ikke sidde under vognen.

Derfor ideen med et par jerrycans på fronten. Den anden kan bruges som reservedunk til enten bilen eller Webastoen.

IMG_1313.jpg
*IMG_1313.jpg
(246.03 kB . 1024x575 - vist 142 gange)


IMG_1316.jpg
*IMG_1316.jpg
(147.09 kB . 1024x575 - vist 144 gange)

14
Alt andet / Sv: Bustelt og ARB køleboks sælges
« Dato: 14. Juli 2017 kl: 11:45:42 »
Et lidt off-topic spørgsmål: kan sådan en ARB køleboks holde til man sidder på den?

Det kunne være meget rart, så den kan fungere som bænk også.

/Lars

Den er bygget i Australien til ekspeditionsbrug og er af topkvalitet, på højde med Waeco Dometic.

15
Elektrisk / Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Dato: 13. Juli 2017 kl: 07:31:28 »
Mens vi havde Gogge kørte vi med et alm. arbejdsrelæ til at skille batterierne ad ved stilstand.
Styrestrømmen var koblet til således at der først blev ladet på forbrugsbatteriet efter ladelampen var slukket.
Et andet sted har Kim skrevet, at et batteri ikke kan lades med mere end 10% af sin kapacitet i timen, for mig vil det sige, at hvis vi på vort Exide på 120 AMP. har brugt det halve vil det tage 6 t. at få det fuldt opladet uden forbrug.
Hvis de to startbatterier vi havde monteret(fordi sådan nogle havde jeg lige) på hver 50 AMP. så mangler f. eks 20 % skal der lades et par timer, uden forbrug.
Kim, nu må du korrigere mig hvis jeg er helt på afveje, i praksis er der jo altid et forbrug, og Gogge var udstyret med en 90 AMP. generator, og det dækkede jo fint forbrug og ladning.                                                                                                                                                                                                                   Vi har ikke haft andet end et problem, og det var en uge med det gamle køleskab tændt.
Det kostede forbrugsbatteriet.

Mvh. Kurt.

Hej Kurt.

Jeg er ikke helt klar på hvad dit spørgsmål går ud på men tommelfingerreglen er, at et batteri max kan modtage ca. 10% af sit pålydende i timen.
Dvs. at dit 120 Ah batteri max kan modtage ca. 12 Ah i timen. Da din generator yder 90Ah, er der rigeligt til yderligere forbrug, så længe motoren kører.

Du nævner noget om at have brugt det halve af kapaciteten.
Hvis din hvilestrøm er nede på det 50%, hver gang I har været af sted, så har du brugt for meget, til at dit batteri får et langt liv.

Hold den på mindst 12,3V= 60-70%, så slider det ikke så meget på batteriet. Så er det rigtigt at et gel batterier tåler flere og dybere afladninger end et almindeligt batteri, men hvis du kommer ned på 50% hver gang, så er batteriet for lille eller forbruget for stort.

Det er vigtigt at skelne mellem hvilestrøm og spænding under belastning. Hvilestrøm kan du måle, når batteriet har været ubelastet eller ikke har været ladet på i nogle timer. (og at dine solceller er frakoblet) :)

Denne lille bog, som kan købes hos nogle bådforhandlere er i øvrigt guld værd, når man går og roder med strøm i Campere.

P1022328.jpg
*P1022328.jpg
(107.05 kB . 1024x768 - vist 121 gange)


Sider: [1] 2 3 ... 95