Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - porteren

Sider: [1] 2 3 ... 96
1
Hej Alle

Har nogenlunde det set-up Tygve beskriver, solcelle fra tidlig ejer, ny CX50 køleskab, skille relæ(septor11275) og et nyt Exide 110 ah i bunden af skabet bag førersædet hvor det lige kan snige sig ind af døren.
Det spiller bare ikke helt, køleskabet kører meget når vi er på 220V via en ældre lader længere agter under et sæde. Det starter kort op med kompressorer også kører blæseren i langtid , vi er nød til at slukke det om natten. Det er tilsluttet via de gamle ledninger så tænker det skal op i kvadrat, håber det løser det.

Et andet lille problem er at skille relæet også står og klikker når vi er på 220v om det er samme årsag som køleskabet er jeg ikke helt klar over.

Planen var at gå hele det elektriske igennem her til vinter.

Tidligere var der vanddunke oppe under vasken men det var jeg ikke så vil med efter at batteriet var flyttet ind så jeg tror jeg kigger lidt på det med en dunken bag førersædet inden vi springer ud i en 80L vil dog gerne have en lille spildevandstank under bilen.

Det hele skal være klar til maj hvor vi(kone og 2 børn) tager 3 måneder  sydover, Østeuropa, Balkan lands Adriaterhavet og ned til Grækenland, ruten hjem står åben.


Mvh Allan

Det er vigtigt at Septoren er forbundet nøjagtigt som beskrevet i forskrifterne: Lille afstand til startbatteri , KRAFTIGE  ledninger og en stel til startbatteri. Husk også en kraftig stelledning mellem de to batterier. Ellers virker den ikke optimalt.
http://www.kjoeller.com/biludstyr/stroem/septor-batteriadskillere/

2
hvis du får en til overs er jeg gerne aftager ?
rabundus

Det er noteret.  :)

3
Alt andet / Sv: 2 stk. Ronald Projekt Two fælge 15" x 7" Et 23 købes
« Dato: 01. Oktober 2017 kl: 18:18:59 »
Så lykkedes det sgu ;D

Hentede 4 stk. i fin stand i Thisted.

5
Alt andet / Sv: 2 stk. Ronald Projekt Two fælge 15" x 7" Et 23 købes
« Dato: 30. September 2017 kl: 12:23:32 »
Søger stadigvæk efter ovennævnte fælge. Nogen der vil sælge? :)

6
Hej Mary,

Tak for info! Går efter et kvalitets GEL batteri i stedet. 3000 kr for 120ah (http://www.thansen.dk/product.asp?n=-1040802177&pn=-624541697) er dog lige lidt udenfor vores oprindelige budget.

Tak for tips omkring vandtanken. Kan du huske, hvor du skaffede den? Finder primært waste water tanks på 80L online, men de kan måske også bruges som fresh water tank? Har læst lidt på din hjemmeside (http://www.dennisbager.dk/Mary/udstyr.htm), og det lader til, at det er et setup du selv har lavet i forhold til filter, sekundær tank m.m.? Hvis muligt, må du meget gerne dele links til dele/info.


Prøv her i stedet:
http://www.akkumulator.dk/forbrugsbatterier/marine-fritid/gele/exide-gele-batteri-12v-120ah-760a-en.html

Sådan et skal jeg have i "Efternøleren", når tiden kommer.

7
Mht. at kunne slukke for køleskabet på separat kontakt, så er det en god ide. Evt. kan man fjerne sikringen.

Tørring af køleskabet med åben dør, efter en tur, kostede mig et forbrugsbatteri.

Mit Isotherm CF49 ASU skulle tørres efter afvaskning, og da jeg havde solceller, var jeg ligeglad med at lyset i køleskabet brændte, de par timer det tog med døren åben.

En uge efter var batteriet fladt og dødt. Der var sket det, at den plasticdel som slukker lyset ved lukket dør, var blevet for varm, mens skabet tørrede. Systemet er simpelthen ikke beregnet på at pæren lyser i flere timer af gangen.

Den var bøjet af varmen og slukkede dermed ikke lyset, når skabet var lukket. Da det var om vinteren, brugte den lille lampe åbenbart mere end de 50Wp solceller på taget kunne levere. Så sluk skabet eller fjern sikringen mens når du tørrer. :)

P7292076.jpg
*P7292076.jpg
(88.2 kB . 1024x768 - vist 58 gange)


Hahaha det giver da næsten grundlag for en århus historie eller god humor til at drille små uskyldige børn.
"Husk at tjekke om lyset er slukket i køleskabet når køleskabsdøren er lukket". ;) ;)
Hvis det ikke lige var fordi at det havde kostet dig et nyt forbrugsbatteri, så er det da virkelig en god historie.

Tjae, det var sådan set held i uheld, for det batteri, der døde var ikke et gel batteri. Så hændelsen gjorde, at jeg begyndte at sætte mig ind i stoffet omkring batterier og fik øjnene op for gelbatteriernes fordele. :D

Nu glæder jeg mig bare til at Li-on batterierne i den størrelse kommer ned i en menneskelig pris. Så det bliver et reelt og lettere alternativ til 40 -60 kg tunge blybatterier.

8
Mht. at kunne slukke for køleskabet på separat kontakt, så er det en god ide. Evt. kan man fjerne sikringen.

Tørring af køleskabet med åben dør, efter en tur, kostede mig et forbrugsbatteri.

Mit Isotherm CF49 ASU skulle tørres efter afvaskning, og da jeg havde solceller, var jeg ligeglad med at lyset i køleskabet brændte, de par timer det tog med døren åben.

En uge efter var batteriet fladt og dødt. Der var sket det, at den plasticdel som slukker lyset ved lukket dør, var blevet for varm, mens skabet tørrede. Systemet er simpelthen ikke beregnet på at pæren lyser i flere timer af gangen.

Den var bøjet af varmen og slukkede dermed ikke lyset, når skabet var lukket. Da det var om vinteren, brugte den lille lampe åbenbart mere end de 50Wp solceller på taget kunne levere. Så sluk skabet eller fjern sikringen mens når du tørrer. :)

P7292076.jpg
*P7292076.jpg
(88.2 kB . 1024x768 - vist 58 gange)




9
Hej Trygve,

Der var to grunde, til jeg installerede en ekstra kontakt: dels var det meget rart at kunne slukke køleskabet uden at åbne det, dels var det en kontakt med lampe, så jeg kunne se udefra, om køleskabet var tændt.

Det hemmelige rum er ikke så hemmeligt, men det lyder ikke som om, du har det. I en Joker med 2 pladser på bagsædet sidder vandtanken til venstre for sædet, og lige foran tanken er der et lille rum, man kun kan komme til ved at fjerne bunden i det lille skab.

Forbrugsbatteriet sidder i rummet bag førersædet, som i Samba linket. Den maksimale højde på batteriet er omkring de 175mm, hvilket også passer med de batterier, der er angivet. De findes i forskellige versioner, blandt andet: https://www.batteribyen.dk/golfvogn-batterier/panasonic-lc-xc1222p-12v-22ah-cyklisk-blybatteri

Umiddelbart lyder det lidt besværligt for mig med 4 små batterier. Hvis et af dem bliver dårligt før de andre, kan det måske trække de andre med ned, det ved jeg ikke. Men ellers er der kun plads til omkring 75Ah standard batteri.

Hvis man parallel kobler flere små batterier, skal de være helt ens. Samme alder, mærke og størrelse. Hvis et bliver dårligt, skal alle udskiftes, så det kan godt betale sig kun at have et stort, eller max 2 ens batterier koblet sammen. Ledningerne på både plus og minus, skal også på sammenkoblede batterier, være helt lige lange og af samme dimention

10
Jeg kan absolut anbefale Gel batterier, og jeg har rigtigt gode erfaringer med Exide.

Det batteri jeg havde i Arnold fra 2012, holder så vidt jeg ved stadigvæk en hvilestrøm på 13V, som da det var nyt.

Exide gel batteriet, på 210 Ah, som jeg har i Ulven, er fra 2014 og holder stadigvæk 12,9 V hvilestrøm, som da det var nyt.
At det kan lade sig gøre, skyldes formentlig, at det til daglig altid er ladet helt op (100 Wp. solceller på taget), og at jeg aldrig har afladt det mere end 50% eller til ca. 12V hvilestrøm. De kan tåle dybere afladning, men det forkorter batteriets levetid meget, og det har i øvrigt aldrig været nødvendigt.  :D

Et batteri kan som tommelfingerregel max optage 10% af sin pålydende værdi pr. time, så er batteriet dobbelt så stort, kan du lagre dobbelt så mange Ah, pr. kørt time.

Da jeg har ret lange ledninger til solcellerne, er jeg gået op i 10 kvadrat, for at få mindst muligt spændingsfald

Jeg er enig i at du skal trække separate ledninger, med egen sikring til et Waeco og andre kompressor køleskabe. 6 kvadrat er ikke overkill, men det afhænger af ledningens længde. Find et nomogram (tabel til udregning af ledningslængder) og hold dig i den rigelige del af skalaen. Husk at gange ledningslængden med 2, da strømmen også skal tilbage. Hellere for kraftigt kabel end for tyndt.

Den lille bog på nederste billede er guld værd, når man skal lave strøm.

IMG_1484.jpg
*IMG_1484.jpg
(84.93 kB . 1024x575 - vist 79 gange)


P1022328.jpg
*P1022328.jpg
(107.05 kB . 1024x768 - vist 81 gange)



11
Mekanisk / Sv: Karosseri-kit
« Dato: 21. September 2017 kl: 20:00:20 »
Når vi havde autogensvejset på vores Mini'er i 70'erne, brugte vi "Tagtæt" til at tætne (-og jævne ;)) svejsningerne ud. Det klæbede og fyldte rigtigt godt, og blev, så vidt jeg husker hængende ganske fint.


Måske misforstod jeg noget. Vi anvendte Tagtæt under vognen, og på andre steder hvor det ikke kunne ses og hvor der skulle undervognbehandles.

IMG_0017.jpg
*IMG_0017.jpg
(462.57 kB . 1288x996 - vist 94 gange)


IMG_0018.jpg
*IMG_0018.jpg
(488 kB . 1292x988 - vist 97 gange)

12
Diverse / Sv: Tips til isætning af vindue med låseliste søges.
« Dato: 17. September 2017 kl: 15:33:24 »
Jeg ville sætte gummilisten rundt i vognen, derefter ruden i listen og så kører du låselisten i. Der findes værktøjer til dette formål, jeg har et sæt som du må låne hvis det har interesse..
Og smør det hele godt, så glider det. Silicone eller dækpasta...

Det var også i den rækkefølge, jeg havde tænkt mig, men spørgsmålet er om jeg bare nemt kan sætte ruden i, nu profilen er af den type, som har låseliste, eller om der alligevel, skal bruges snedige tricks.. :)

Tak for tilbuddet om at låne værktøj, men jeg har lige selv investeret i et låselisteværktøj og en profilsaks

13
Diverse / Tips til isætning af vindue med låseliste søges.
« Dato: 13. September 2017 kl: 15:17:35 »
Jeg skal til at udskifte gummilisterne på de faste vinduer i Efternøleren, og vil gerne have nogle tips fra Jer kloge hoveder.

Da jeg skal foretage udskiftningen udendørs, og da vejret mildest talt ikke særlig stabilt, vil jeg gerne være på forkant med udskiftningsprocessen.

Der er låseliste i profilet, så er det så enkelt, at jeg bare sætter profilen i vognen og derefter lemper ruden i udefra evt. med en ledning i rillen?

Den ene af ruderne er i øvrigt forruden, som har en kraftig V-form. Jeg spekulerer på om det gør det nemmere eller sværere???

IMG_1465.jpg
*IMG_1465.jpg
(120.27 kB . 1024x575 - vist 138 gange)


IMG_1313.jpg
*IMG_1313.jpg
(246.03 kB . 1024x575 - vist 136 gange)


14
Mekanisk / Sv: Karosseri-kit
« Dato: 11. September 2017 kl: 20:07:39 »
Når vi havde autogensvejset på vores Mini'er i 70'erne, brugte vi "Tagtæt" til at tætne (-og jævne ;)) svejsningerne ud. Det klæbede og fyldte rigtigt godt, og blev, så vidt jeg husker hængende ganske fint.

15
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 02. September 2017 kl: 11:05:18 »
Den begynder at føles helt hjemlig.  :D

IMG_1440.jpg
*IMG_1440.jpg
(66.18 kB . 1024x575 - vist 95 gange)

Sider: [1] 2 3 ... 96