Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - porteren

Sider: [1] 2 3 ... 99
1
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 10. April 2018 kl: 19:31:02 »
Efternøleren har fået et superfladt 100Wp solcellepanel monteret, så nu skulle den gerne være selvforsynende med strøm, ihvertfald i forår- og sommermånederne.
Ulven klarer sig fint med 100Wp på taget, men den har et dobbelt så stort batteri og så får den jo også ladning fra generatoren, når vi kører.
Når jeg får den T4 syncro eller T5 allrad, som skal være den fremtidige trækbil, vil jeg kunne lade på Efternølerens batteri under kørsel, og hvis det ikke er nok er der, som det ses, rigeligt plads til et 100Wp panel mere på taget.

Solcellepanelet er limet på med Sikaflex 291, og den opmærksomme læser, vil kunne se ledningen, der kan følge med hævetaget op og ned, ca. midt på teltdelen.
Selv med det blege sollys i dag, viste voltmeteret hurtigt 14,4V.


P4101187.JPG
*P4101187.JPG
(119.77 kB . 640x360 - vist 84 gange)


P4101189.JPG
*P4101189.JPG
(124.34 kB . 640x360 - vist 84 gange)


2
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 30. Marts 2018 kl: 14:26:23 »
Der er nu kommet permanent lader i.

Jeg har hidtil holdt mit 120Ah Exide gel batteri opladet med en 7A CTEK lader, der fulgte med Eribaen.

Men når den arbejdede, var der et relæ i den, som konstant sagde tik tik, og det ville gøre mig vanvittig, hvis jeg skulle dele soveværelse med den, så jeg havde besluttet at sætte en mere avanceret lader i. 
Jeg havde desuden været en anelse skuffet over, at batteriet ikke holdt hvilestrømmen, så godt som de Exide batterier, jeg havde i Arnold og i Ulven.

Da jeg havde fastmonteret min trofaste gamle Tystor WP lader, troede jeg først at der var sket noget med den. Den ladede med de 14,4V som den skulle, men da laderen gik over på grønt lys, som indikerer et fuldt opladet batteri, forblev voltmeteret på 14,4V i stedet for at gå ned på 13,8V vedligelholdsladning.

For ikke at risikere at ødelægge batteriet, koblede jeg ladningen fra midt på aftenen, og da jeg kiggede til det næste formiddag, havde det stadigvæk en hvilestrøm på imponerende 13,3V efter en nat med minusgrader.

Jeg besluttede mig til at lave et lille eksperiment, så jeg ladede batteriet helt op og frakoblede laderen. Derefter tændte jeg for Webasto fyret, som jo er en af de større strømforbrugere. Efter at fyret havde kørt i næsten 3 timer, viste voltmeteret stadigvæk 12,8V under belastning. Jeg slukkede for fyret og ventede en time. Derefter gik jeg ud og checkede hvilestrømmen. Den sagde 13,0V, og det gjorde den stadigvæk et døgn efter. Et virkeligt imponerende batteri.

Min konklusion er selvfølgelig, at CTEK'en ikke har kunnet lade batteriet optimalt op, og at det godt kan betale sig at investere i ordentligt kram


P3301185.JPG
*P3301185.JPG
(117.45 kB . 640x360 - vist 231 gange)



3
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 22. Marts 2018 kl: 23:06:15 »
Har du gjort noget for at lydisolere fyret?

Som nævnt tidligere i tråden, har jeg lagt et "gulv" med et lag af 3 mm gummi, over fyret i kistebænken, som jo også er under madrassen.
Det gav lidt dæmpning, men ikke meget, da det meste af lyden, fra fyret kommer ud sammen med den varme luft. Derfor er det, der giver den bedste dæmpning, at montere en luft lyddæmper på indsugningssiden af luftgennemgangen.

Men som sagt, synes jeg egentlig ikke at lyden fra fyret udgør et problem.

4
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 10. Marts 2018 kl: 20:10:23 »
Man kunne vel bare svejse to gevindbøsninger i Jerry can, så kunne alt montage af niveauslange foregå udvendigt...

Det kunne man selvfølgelig, men så havde malingen både udenpå og indvendigt i tanken, været ødelagt, hvilket havde krævet en ny gang maling, ihvertfald udenpå.

Med pejlepinden, topmonteret sugerør og udluftning i toppen, er alle huller over væske niveauet, til hver en tid, og det er ikke så sårbart, som en niveau slange kunne være. :)

5
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 09. Marts 2018 kl: 11:34:46 »
Når man vælger at montere en Webasto varmer i en campingvogn, er man i sagens natur, nødt til også at montere en brændstoftank.
Det normale ville nok være at montere den under vognen, men det ville ødelægge den fine frihøjde, der på Efternøleren, svarer til en godt hævet syncro.

Jeg valgte som bekendt, at anvende en Jerry can som tank, og da det er rigtigt godt at vide, hvor lang tids varme man har brændstof til, var jeg nødt til at have en form for brændstofmåler.

Jeg kunne selvfølgelig have monteret en elektrisk tankmåler i den.

Jeg var også hen over tanken om, at montere en gennemsigtig måleslange udenpå, med fittings i top og bund, men erkendte, at det ville nok være lettere at bygge et skib i en flaske, end at få monteret fittings nede ved bunden af en Jerry can.

Det endte med at jeg valgte en stabil lavpraktisk løsning i form af en pejlepind, alla en oliepind.
Da den helst skal være ved hånden nær tanken, og i hvert fald ikke skal ind i vognen, pga. diesellugten, har jeg så lavet en holder til den, som jeg popnittede på reservehjulsholderen, mellem tanken og reservehjulet.

I en fuld 20L Jerry can, er der nok brændstof til et sted mellem 80 og 160 timers varme, så der er ikke brug for hele tiden at holde øje med dieselbeholdningen

P3091183.JPG
*P3091183.JPG
(119.67 kB . 640x360 - vist 481 gange)


P3091182.JPG
*P3091182.JPG
(121.19 kB . 640x360 - vist 486 gange)


6
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 07. Marts 2018 kl: 07:30:29 »
Ser super godt ud. Er det muligt at se den "live" på et tidspunkt?

Tak.
Det kan vi helt sikkert godt finde ud af.
Ud fra dit postnummer, ser det jo ud til, at vi næsten er naboer. Jeg vil dog gerne have den helt brugsklar først, så kontakt mig efter første maj, så finder vi ud af noget. :)

7
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 06. Marts 2018 kl: 14:00:57 »
Tidligere her i tråden luftede jeg muligheden for, at jeg eventuelt ville investere i en lyddæmper til blæserluften.

Det har jeg så gjort; og har det så givet det ønskede resultat?

Tja, det har ikke været lige så markant en forbedring, som jeg oplevede det, da jeg monterede én i Ulven´s 4000W Webasto system, men det har nok taget ca. 30% af blæserlyden.
Lyddæmperen er en 90mm, fuldstændig magen til den i Ulven, så det var nødvendigt med 2 stk. reducer fittings, så den kom ned på de 60mm, som Efternølerens 2000W Webasto, kører med.

Var det så de 707,00 kr. værd, som det kostede for stumperne? Tjae, det vil nok stå mere klart med tiden.  :)

Jeg har i øvrigt også lavet et "gulv" over Webastoen, så rummet over, kan bruges til opbevaring.

P3061177.JPG
*P3061177.JPG
(116.85 kB . 640x360 - vist 107 gange)

8
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 05. Marts 2018 kl: 21:33:55 »
ser skide godt ud;-)

Prøv hellere med pisse godt.

Vi har, hvad man vel godt kan kalde, en lokumsaftale ang. PortaPottien. Den som skider i den, eller smider papir i den, har vundet tømningen af den.
Det er endnu aldrig sket, at der har været andet end pis i den.  :D

9
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 05. Marts 2018 kl: 12:40:40 »
PortaPottien er nu forsvarligt fastgjort. Ikke med det bløde plastik lort, som man kan købe til det samme, men derimod med svejste 3mm tykke metalbeslag og en grundramme, som er boltet gennem gulvet.
Ved rustik kørsel, er en plastik beholder med op til 20 liter pis, ikke til at spøge med og bør være behørigt sikret.  ;)

Til venstre i billedet kan man se underdelen af det ekstra 100Wp solcellepanel, som kan rigges op i en afstand af op til 6 m fra Efternøleren, hvis man skulle have lyst til at parkere i skyggen, eller hvis der behøves ekstra ladning ved svagt lys.

Det er meningen, at der skal et permanent 100Wp panel på taget, med mulighed for udbyggelse til 200Wp, hvis nødvendigt.

P3051175.JPG
*P3051175.JPG
(112.97 kB . 640x360 - vist 163 gange)


P3051176.JPG
*P3051176.JPG
(121.92 kB . 640x360 - vist 161 gange)


10
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 25. Februar 2018 kl: 14:26:43 »
Så er der herlig varme på.

Efter tre opstarter var dieselen nået frem gennem slangen, og så kørte Webastoen lystigt.
Det tog den en time at varme vognen op fra 0 til 20 grader. Det skal dertil siges, at det er hele vognen der bliver opvarmet, da jeg har valgt at Webastoen tager sin luft fra det store bagagerum bagerst. Det har flere fordele. For det første bliver der ikke koldt under sengen, da luften hele tiden bliver recirkuleret med luften fra vognen, og for det andet bliver den luft hovedsageligt taget fra en række ventiler langs det bagerste vindue. Det har den fordel, at kulde fra vinduet bliver suget ned og opvarmet.
På varme dage kan Webastoen sættes til at cirkulere luft uden at varme, og med et åbent vindue, vil det så være kølig luft udefra, der bliver blæst ind og fordelt.

Jeg er glædeligt overrasket over, at den tikken fra pumpen, som man plejer at kunne høre, er næsten ikke hørbar. Nok pga. den nye type gummiophæng og de to 90 graders slangebøjninger.

Der er lidt resonans i luftslangen, så det ender nok med at jeg investerer i en luftlyddæmper, da jeg oplevede en omk. 50% reduktion af støjen, da jeg monterede én i Ulven. Først vil jeg lige lave et støjisoleret "gulv" i rummet over selve fyret, for at se om det tager noget. Under alle omstændigheder vil det gøre rummet over fyret anvendeligt til opbevaring.

Som det kan ses på billedet har jeg valgt at montere et par varmeskjolde over udstødningen, da gulvet oven over blev temmelig varmt. Underdelen består af en kun 3 mm tynd krydsfiner med Flamingoisoleringen lige over, så jeg har ikke lyst til at tage chancer.

P2251173.JPG
*P2251173.JPG
(125.03 kB . 640x360 - vist 240 gange)



11
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 22. Februar 2018 kl: 17:35:38 »
Webastoen er monteret med slanger og ledninger.

Tankrøret, og udluftningen er monteret i jerrycanen.

Så nu mangler der bare udstødningen og brændstofslangen hen til tanken. Så kan der forhåbentlig snart brede sig en liflig varme i Efternøleren. :)

Når jeg har konstateret at alt virker, skal indsatsen selvfølgelig pakkes med Sikaflex 291 ved vognbunden.

P2221168.JPG
*P2221168.JPG
(119.73 kB . 640x360 - vist 299 gange)


P2221171.JPG
*P2221171.JPG
(125.87 kB . 640x360 - vist 294 gange)


P2221172.JPG
*P2221172.JPG
(118.55 kB . 640x360 - vist 293 gange)



12
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 21. Februar 2018 kl: 15:49:14 »
Så kom reservehjulsholderen fra galvanisering og er endeligt monteret.
Nu skal der bores tankrør og udluftningsrør, til Webastoen, i venstre jerrycan, og så skal Webastoen færdigmonteres og der skal trækkes brændstofslange.
 
Jeg har også modificeret skærmkanterne, så der er mere frigang for dækkene.
Fordi skærmene ikke kan fås mere, var det ikke uden tøven, at jeg begyndte at skære dem smallere.
Dækkene kunne faktisk lige være der, men ikke hvis jeg ville have bredere på, og så synes jeg også, at den store frigang gavner offroad looket og får den til at se lidt mere rustik ud. :)

P2211164.JPG
*P2211164.JPG
(119.8 kB . 640x360 - vist 331 gange)


P2211165.JPG
*P2211165.JPG
(121.68 kB . 640x360 - vist 332 gange)

13
Syncro Fora / Sv: Moment på bagerste centerbolte?
« Dato: 19. Februar 2018 kl: 19:49:39 »
Jeg mener at huske at det er 500Nm.

Hvis den skal skilles ad og samles med de samme dele, kan du afmærke møtrikkens placering, evt. med et par kørnerprikker før du løsner den, og så spænde den igen med et rør som forlænger .. med hjul på, i gear og med håndbremsen trukket.

... eller købe en allerhelvedes stor momentnøgle til 1421,- kr. som jeg gjorde. :)

14
Interiør / Sv: Installation af fyr i camper
« Dato: 16. Februar 2018 kl: 09:35:37 »
Hej,

Efter nogle lidt kølige nætter i camperen i foråret og efteråret overvejer vi at installere et fyr. Formålet er at holde bilen varm om aftenen og natten.

Webasto vs Ebers
Der er skrevet en del om dem herinde og har læst alt hvad jeg kunne finde. Er der nogen forskel på de 2 ud over fabrikant? Har ikke selv set eller hørt et fyr, der kører i den virkelige verden. Ud fra de youtube videoer jeg har set, synes jeg at støjen fra fyret og tik lyden fra pumpen er ret høj. Forsvinder det eller fortsætter det hele tiden? I så fald, kan man godt sove mens det kører? Og er der evt nyere modeller der er mere støjsvage?

Placering
Vores camper er fra 84. Ved I om der allerede er lavet huller et sted, eller skal jeg bare lave dem selv? Umiddelbart tænker jet at installere det i bænken.

Effekt
Det lader til at de mest almindelige modeller der er til salg på dba/g&g er på 2kw og 5kw. Tænker at 2kw er nok til vores behov, for at spare benzin og strøm. Er det korrekt?

Forbrug
Hvor meget benzin forbruger et 2kw fyr ca. i løbet af en nat? Er der nogen tommelfingerregler?

Hører meget gerne om fordele og ulemper, eller andet vi bør være opmærksomme på :)

Mvh Trygve

Webasto og Eberspächer er begge topkvalitet og der er ikke den store forskel. 2000 W er passende for en T3.
Jeg kunne varme Arnold op  med en Webasto  Airtop 2000 benzin, fra 0 til 20 grader på en time. Når den først var varmet op, kørte den stille og roligt med jævne mellemrum.
Få en ekstern termostat med, det giver en mere flydende kørsel.
Mht. til støj, så er der kommet nye ophæng til pumpen, og det er vigtigt at benytte gummibøjninger på brændstof linjen, i begge ender af pumpen, som anbefalet af Webasto.

Da jeg monterede en 4000W Webasto i Ulven, investerede jeg i en lyddæmper til indsugningsluften. Den er rimelig kostbar, men reducerer blæserlyden med ca. 50%

Personligt er jeg ikke generet af de tik, som jeg kan høre fra pumpen. Det bekræfter mig bare i at det hele kører :)

Mht. til forbrug, så afhænger det af isolering og udetemperatur, men mellem 0,25 og 0,12 l i timen.

Du kan læse mere om installationen i mine tråde om Arnold den Grønne eller i min  tråd om min Mercedes Sprinter Badroadcamper.

Jeg er i øvrigt ved at installere en Webasto Airtop 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren.

Hej Kim,

Tak for rigtig god info. Kan du huske, hvor du købte dit Webasto Airtop 2000 benzin til Arnold i sin tid? Og købte du lyddæmper det samme sted?

Yes, har også læst det med bøjningerne til pumpen.

Super med info på forbruget, men ja det er jo klart at en godt isoleret kabine holder bedre på varmen. Det var for at få en indikation på, hvor meget et fyr kan nå at brænde af på en nat.

Vil tage et kig på din installation i Arnold for inspiration. Tak!

Selvtak.

Du kan ikke få den samme sted fra som jeg fik den, da det indebar hjælp fra en ven :) , men en billig måde at få et rimeligt komplet sæt på, er at købe det i Padborg Elektro. Du skal bare være klar over, at Webasto i Danmark ikke vil hjælpe dig, da han selv importerer direkte fra Tyskland. Jeg har selv købt den sidste hos ham, og har erfaret at han ikke har en skid forstand på det. Han er vist lidt af en krejler, men sættene fejler ikke noget.

Du skal lede lidt efter delene (Google) og se dig for, der er store prisforskelle, også på tilbehør. Og så skal du muligvis have delene forskellige steder fra.

Hvis du ikke har monteret et fyr før, kan det være rimeligt uoverskueligt at indkøbe stumperne selv fra bunden af, så start med at købe et grundsæt til autocamper, så er du godt i gang. Derefter kan du bedre overskue hvad du skal bruge af luftdele, dyser mm. Disse dele er som regel ikke med i sættene, da monteringen er meget individuel.

Du kan også se hvordan jeg har lavet grundmonteringen af selve fyret med pumpe, udstødning og indsugning af forbrændingsluft, i min tråd om offroad campingvognen Efternøleren.

15
Diverse / Sv: Webasto eller Eberspacher fyr?
« Dato: 14. Februar 2018 kl: 15:54:22 »
Et luftfyr monteres efter min mening, bedst i kabinen, fordi der ellers skal bores et stort hul til slangen, gennem karossen. Desuden er fyret bedre beskyttet der.

Alle luftdele fra Webasto kan bruges sammen med Eberspächer og visa versa. De bruger begge 60 mm slange, hvis de er på 2000W.

Selv om jeg er rimeligt lydsensitiv, har jeg aldrig været generet af støj fra nogen af de efterhånden 6 fyr jeg har monteret i henholdsvis både og campere. Selvfølgelig kan man høre når det starter, men de nyere fyr kører op og ned i hastighed, alt efter hvor megen varme der behøves. Når det ikke kan køre langsomt nok, slukker det og starter så stille og roligt, når der igen er behov for det.

Udstødningen vil i begyndelsen, efter montering, larme lidt mere end, når det har nogle timer på bagen. Formodentlig fordi der bliver dannet lidt belægning i udstødningssystemet efter at være brugt et stykke tid.

Som nævnt i en anden tråd, monterede jeg en lyddæmper på indsugningsluften til en 4000W Webasto i min Badroadcamper.
Den kostede omk. 700 kr. men tog til gengæld også ca. halvdelen af luftstøjen.

Jeg er pt. ved at montere en Webasto 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren. Jeg vil høre den køre, før jeg beslutter mig til om jeg skal investere i en luftlyddæmper til den. I min syncro Arnold, havde jeg ingen lyddæmper på en 2000W benzin Webasto og der var endda en meget kort luftslange. Det var ikke et problem. Sååå...

Det man skal vænne sig til er de små klik fra brændstofpumpen. Man kan ikke helt undgå at høre dem, men på de nyere Webasto fyr, er der gjort meget ud af at reducere den støj, der bliver overført til karossen. Der er lavet nye gummiophæng og desuden er der medleveret gummislanger med 90 graders bøjning, så lyden forplanter sig mindre.


Sider: [1] 2 3 ... 99