Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - porteren

Sider: [1] 2 3 ... 98
1
Syncro Fora / Sv: Moment på bagerste centerbolte?
« Dato: 19. Februar 2018 kl: 19:49:39 »
Jeg mener at huske at det er 500Nm.

Hvis den skal skilles ad og samles med de samme dele, kan du afmærke møtrikkens placering, evt. med et par kørnerprikker før du løsner den, og så spænde den igen med et rør som forlænger .. med hjul på, i gear og med håndbremsen trukket.

... eller købe en allerhelvedes stor momentnøgle til 1421,- kr. som jeg gjorde. :)

2
Interiør / Sv: Installation af fyr i camper
« Dato: 16. Februar 2018 kl: 09:35:37 »
Hej,

Efter nogle lidt kølige nætter i camperen i foråret og efteråret overvejer vi at installere et fyr. Formålet er at holde bilen varm om aftenen og natten.

Webasto vs Ebers
Der er skrevet en del om dem herinde og har læst alt hvad jeg kunne finde. Er der nogen forskel på de 2 ud over fabrikant? Har ikke selv set eller hørt et fyr, der kører i den virkelige verden. Ud fra de youtube videoer jeg har set, synes jeg at støjen fra fyret og tik lyden fra pumpen er ret høj. Forsvinder det eller fortsætter det hele tiden? I så fald, kan man godt sove mens det kører? Og er der evt nyere modeller der er mere støjsvage?

Placering
Vores camper er fra 84. Ved I om der allerede er lavet huller et sted, eller skal jeg bare lave dem selv? Umiddelbart tænker jet at installere det i bænken.

Effekt
Det lader til at de mest almindelige modeller der er til salg på dba/g&g er på 2kw og 5kw. Tænker at 2kw er nok til vores behov, for at spare benzin og strøm. Er det korrekt?

Forbrug
Hvor meget benzin forbruger et 2kw fyr ca. i løbet af en nat? Er der nogen tommelfingerregler?

Hører meget gerne om fordele og ulemper, eller andet vi bør være opmærksomme på :)

Mvh Trygve

Webasto og Eberspächer er begge topkvalitet og der er ikke den store forskel. 2000 W er passende for en T3.
Jeg kunne varme Arnold op  med en Webasto  Airtop 2000 benzin, fra 0 til 20 grader på en time. Når den først var varmet op, kørte den stille og roligt med jævne mellemrum.
Få en ekstern termostat med, det giver en mere flydende kørsel.
Mht. til støj, så er der kommet nye ophæng til pumpen, og det er vigtigt at benytte gummibøjninger på brændstof linjen, i begge ender af pumpen, som anbefalet af Webasto.

Da jeg monterede en 4000W Webasto i Ulven, investerede jeg i en lyddæmper til indsugningsluften. Den er rimelig kostbar, men reducerer blæserlyden med ca. 50%

Personligt er jeg ikke generet af de tik, som jeg kan høre fra pumpen. Det bekræfter mig bare i at det hele kører :)

Mht. til forbrug, så afhænger det af isolering og udetemperatur, men mellem 0,25 og 0,12 l i timen.

Du kan læse mere om installationen i mine tråde om Arnold den Grønne eller i min  tråd om min Mercedes Sprinter Badroadcamper.

Jeg er i øvrigt ved at installere en Webasto Airtop 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren.

Hej Kim,

Tak for rigtig god info. Kan du huske, hvor du købte dit Webasto Airtop 2000 benzin til Arnold i sin tid? Og købte du lyddæmper det samme sted?

Yes, har også læst det med bøjningerne til pumpen.

Super med info på forbruget, men ja det er jo klart at en godt isoleret kabine holder bedre på varmen. Det var for at få en indikation på, hvor meget et fyr kan nå at brænde af på en nat.

Vil tage et kig på din installation i Arnold for inspiration. Tak!

Selvtak.

Du kan ikke få den samme sted fra som jeg fik den, da det indebar hjælp fra en ven :) , men en billig måde at få et rimeligt komplet sæt på, er at købe det i Padborg Elektro. Du skal bare være klar over, at Webasto i Danmark ikke vil hjælpe dig, da han selv importerer direkte fra Tyskland. Jeg har selv købt den sidste hos ham, og har erfaret at han ikke har en skid forstand på det. Han er vist lidt af en krejler, men sættene fejler ikke noget.

Du skal lede lidt efter delene (Google) og se dig for, der er store prisforskelle, også på tilbehør. Og så skal du muligvis have delene forskellige steder fra.

Hvis du ikke har monteret et fyr før, kan det være rimeligt uoverskueligt at indkøbe stumperne selv fra bunden af, så start med at købe et grundsæt til autocamper, så er du godt i gang. Derefter kan du bedre overskue hvad du skal bruge af luftdele, dyser mm. Disse dele er som regel ikke med i sættene, da monteringen er meget individuel.

Du kan også se hvordan jeg har lavet grundmonteringen af selve fyret med pumpe, udstødning og indsugning af forbrændingsluft, i min tråd om offroad campingvognen Efternøleren.

3
Diverse / Sv: Webasto eller Eberspacher fyr?
« Dato: 14. Februar 2018 kl: 15:54:22 »
Et luftfyr monteres efter min mening, bedst i kabinen, fordi der ellers skal bores et stort hul til slangen, gennem karossen. Desuden er fyret bedre beskyttet der.

Alle luftdele fra Webasto kan bruges sammen med Eberspächer og visa versa. De bruger begge 60 mm slange, hvis de er på 2000W.

Selv om jeg er rimeligt lydsensitiv, har jeg aldrig været generet af støj fra nogen af de efterhånden 6 fyr jeg har monteret i henholdsvis både og campere. Selvfølgelig kan man høre når det starter, men de nyere fyr kører op og ned i hastighed, alt efter hvor megen varme der behøves. Når det ikke kan køre langsomt nok, slukker det og starter så stille og roligt, når der igen er behov for det.

Udstødningen vil i begyndelsen, efter montering, larme lidt mere end, når det har nogle timer på bagen. Formodentlig fordi der bliver dannet lidt belægning i udstødningssystemet efter at være brugt et stykke tid.

Som nævnt i en anden tråd, monterede jeg en lyddæmper på indsugningsluften til en 4000W Webasto i min Badroadcamper.
Den kostede omk. 700 kr. men tog til gengæld også ca. halvdelen af luftstøjen.

Jeg er pt. ved at montere en Webasto 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren. Jeg vil høre den køre, før jeg beslutter mig til om jeg skal investere i en luftlyddæmper til den. I min syncro Arnold, havde jeg ingen lyddæmper på en 2000W benzin Webasto og der var endda en meget kort luftslange. Det var ikke et problem. Sååå...

Det man skal vænne sig til er de små klik fra brændstofpumpen. Man kan ikke helt undgå at høre dem, men på de nyere Webasto fyr, er der gjort meget ud af at reducere den støj, der bliver overført til karossen. Der er lavet nye gummiophæng og desuden er der medleveret gummislanger med 90 graders bøjning, så lyden forplanter sig mindre.


4
Interiør / Sv: Installation af fyr i camper
« Dato: 09. Februar 2018 kl: 18:45:13 »
Hej,

Efter nogle lidt kølige nætter i camperen i foråret og efteråret overvejer vi at installere et fyr. Formålet er at holde bilen varm om aftenen og natten.

Webasto vs Ebers
Der er skrevet en del om dem herinde og har læst alt hvad jeg kunne finde. Er der nogen forskel på de 2 ud over fabrikant? Har ikke selv set eller hørt et fyr, der kører i den virkelige verden. Ud fra de youtube videoer jeg har set, synes jeg at støjen fra fyret og tik lyden fra pumpen er ret høj. Forsvinder det eller fortsætter det hele tiden? I så fald, kan man godt sove mens det kører? Og er der evt nyere modeller der er mere støjsvage?

Placering
Vores camper er fra 84. Ved I om der allerede er lavet huller et sted, eller skal jeg bare lave dem selv? Umiddelbart tænker jet at installere det i bænken.

Effekt
Det lader til at de mest almindelige modeller der er til salg på dba/g&g er på 2kw og 5kw. Tænker at 2kw er nok til vores behov, for at spare benzin og strøm. Er det korrekt?

Forbrug
Hvor meget benzin forbruger et 2kw fyr ca. i løbet af en nat? Er der nogen tommelfingerregler?

Hører meget gerne om fordele og ulemper, eller andet vi bør være opmærksomme på :)

Mvh Trygve

Webasto og Eberspächer er begge topkvalitet og der er ikke den store forskel. 2000 W er passende for en T3.
Jeg kunne varme Arnold op  med en Webasto  Airtop 2000 benzin, fra 0 til 20 grader på en time. Når den først var varmet op, kørte den stille og roligt med jævne mellemrum.
Få en ekstern termostat med, det giver en mere flydende kørsel.
Mht. til støj, så er der kommet nye ophæng til pumpen, og det er vigtigt at benytte gummibøjninger på brændstof linjen, i begge ender af pumpen, som anbefalet af Webasto.

Da jeg monterede en 4000W Webasto i Ulven, investerede jeg i en lyddæmper til indsugningsluften. Den er rimelig kostbar, men reducerer blæserlyden med ca. 50%

Personligt er jeg ikke generet af de tik, som jeg kan høre fra pumpen. Det bekræfter mig bare i at det hele kører :)

Mht. til forbrug, så afhænger det af isolering og udetemperatur, men mellem 0,25 og 0,12 l i timen.

Du kan læse mere om installationen i mine tråde om Arnold den Grønne eller i min  tråd om min Mercedes Sprinter Badroadcamper.

Jeg er i øvrigt ved at installere en Webasto Airtop 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren.

5
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 09. Februar 2018 kl: 15:36:10 »
Reservehjulsholderen mangler nu kun et par beslag for oven, så skal den pilles af og sendes til galvanisering.

Den venstre Jerrycan skal fungere som tank til Webastoen og have monteret et tanksugerør og en udluftning. Dieselpåfyldningen vil så, praktisk nok, sidde i samme side, som den gør på den trækkende bil.

Den højre skal fungere som ekstra brændstofbeholder til bilen eller til Webastoen. Den kan også bruges til at afbalancere vognen, så krogvægten kommer til at passe, selv om der er fyldt megen bagage bagi.

PT. er krogvægten med reservehjul og tomme dunke ca. 70 kg.

P2091161.JPG
*P2091161.JPG
(122.17 kB . 640x360 - vist 90 gange)


P2091162.JPG
*P2091162.JPG
(128.28 kB . 640x360 - vist 89 gange)


P2091163.JPG
*P2091163.JPG
(125.1 kB . 640x360 - vist 89 gange)

6
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 05. Februar 2018 kl: 18:48:07 »
Kassen med Webastoen er klar til montering i Efternøleren.

Den har fået 2 komponent epoxy og 3 lag maling, derefter er svejsningerne pakket med  Sikaflex 291. Så nu skulle den gerne være vandtæt og kunne holde til vind og vejr.
Det elektriske og det meste af brændstoftilførslen er, som det ses, formonteret i kassen. Det gør, at jeg slipper for at ligge på ryggen under vognen og rode med småtingene. Det eneste jeg mangler er, at montere udstødningen og brændstofrøret til tanken.
Jeg har også skåret hul i gulvet, men jeg venter med den endelige montering, til jeg har fået monteret den jerrycan som skal udgøre dieseltanken.

Den og en jerrycan mere, skal monteres på reservehjulsholderen, som i øvrigt også er godt på vej.

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en Trasharoo http://campervanculture.com/shop/trasharoo-multifunction-external-gear-bag-green/ fra Campervan Culture, som skal monteres på reservehjulet. Derfor den ekstra flade foran hjulet.

P2051159.JPG
*P2051159.JPG
(118.97 kB . 640x360 - vist 146 gange)


P2051158.JPG
*P2051158.JPG
(129.1 kB . 640x360 - vist 145 gange)


P2051160.JPG
*P2051160.JPG
(117.83 kB . 640x360 - vist 147 gange)


7
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 28. Januar 2018 kl: 15:02:38 »
Så er slanger og ledningsnet til Webastoen trukket. Her billeder af mockup, lavet for at finde den helt rigtige placering af fyret.

Det bliver monteret på en stålkasse, så det er hævet 40 mm over gulvet. Gulvet er også 40 mm tykt, så det giver en kasse på
80 + mm.

P1281155.JPG
*P1281155.JPG
(118.67 kB . 640x360 - vist 214 gange)


Jeg vil placere forbrændingsluftsindtag og brændstofpumpe på undersiden af den kasse, så de er hævet over bundens niveau, og dermed beskyttet mod vand og mod hvad jeg måtte finde på at slæbe Efternøleren hen over af ujævnheder.

P1281156.JPG
*P1281156.JPG
(121.67 kB . 640x360 - vist 215 gange)


Alle lamper er også monteret, så el-mæssigt, mangler der bare en ledning til køleboksen og nogle få forbindelser til Webastoen samt endelig montering af lader.

8
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 21. Januar 2018 kl: 08:29:53 »
Porno

Ja, lidt lir skal der jo være; den skal jo gerne adskille sig fra en mainstream campingvogn.  :)

....og så koster sådan en lampe kun ca. 50 kr. i alt.

9
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 19. Januar 2018 kl: 18:52:02 »
Mini lamper med svagt grønt natorienteringslys, både langs gulv og på kontaktpanelet, er nu opsat. De består af grønne lysdioder med et messinggreb over, som skærm.

P1191154.JPG
*P1191154.JPG
(118.42 kB . 640x360 - vist 365 gange)


P1191151.JPG
*P1191151.JPG
(107.64 kB . 640x360 - vist 370 gange)

10
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 17. Januar 2018 kl: 17:30:50 »
Det er lækre sager og flot håndværk Kim... :-)

Mange tak Uffe  :)

11
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 11. Januar 2018 kl: 17:10:25 »
....og gud sagde: "Der blive lys". og der blev lys; for da havde Kim havde allerede sat lamperne op og trukket ledningerne.... ::)

Lampen over spisebordet er lavet af et stykke gardinstang, lidt krydsfiner, lidt ædeltræ og en strimmel LED.

De to bruger tilsammen knap 5W. og så er de begge dæmpbare.

P1111143.JPG
*P1111143.JPG
(119.47 kB . 640x360 - vist 175 gange)


P1111146.JPG
*P1111146.JPG
(110.28 kB . 640x360 - vist 177 gange)


og så er der igen købt lækkerier hjem..

P1111149.JPG
*P1111149.JPG
(127.74 kB . 640x360 - vist 173 gange)

12
Skrotten.. / Sv: Sælges: Rodehoved til fræser med ISO40 konus
« Dato: 31. December 2017 kl: 11:52:23 »
Pænt og velholdt rodehoved  til ISO40 konus.
Så er der mulighed for selv at plane dine topstykker på JX´eren  ;)
Eller lave de huller, man ikke lige har et bor til.

Pris 1500 kr.

Mvh Jes  tlf 29178250

Ellers lækkert rodehoved. Ligner lidt det jeg skulle bruge til mit svendestykke, hvor jeg skulle lave et styrehul i en aluplade, på Ø 72 mm med en H7 tolerance. Det burde i sig selv ikke være et problem, men desværre var rodehovedet udstyret med en tomme nonius, så det tog en helvedes tid at ramme det rigtige mål ;)

13
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 31. December 2017 kl: 11:08:51 »
Nu er de sidste "møbler" monteret i Efternøleren, så efter nytår står den på smede- og elektronik arbejde.

Godt nytår 8)

PC311142.JPG
*PC311142.JPG
(116 kB . 640x360 - vist 244 gange)



14
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 22. December 2017 kl: 15:14:37 »
Efternøleren har været på grovvarevægten i Mølby, og den har som forventet taget noget på, efter ommøbleringen. Ikke underligt, for de originale møbler, som var lavet af poppelfiner og masonit, er blevet udskiftet med møbler af fyrrekrydsfiner.
Desuden er der kommet 15" hjul på, med store AT dæk.

Jeg havde den på vægten lige før jeg begyndte at skille den ad. Da vejede den 680 kg med et 20 kg agm batteri.

Nu vejer den 780 kg med stort 40 kg gel batteri.

Vægtfordelingen fra side til side er stort set 50/50, hvilket er perfekt. Det er noget jeg prioriterer højt, men det er meget svært at bedømme, når man bygger.

Inden i, bliver vægten ikke øget meget mere, men jeg skal til at bygge reservehjulsholder og holder til jerrycans på forkanten af vognen. Med det, reservehjul og én Jerrycan fyldt med diesel, kommer den nok op på 850 kg, men så er der stadigvæk rigeligt til alm bagage, da totalvægten på vognen er 1000 kg.

Med reservehjul og Jerrycan til Webastoen bliver kuglevægten omkring 70 kg, som igen vil blive reduceret lidt, når der bliver læsset bord, stole fortelt mm i bagerste bagagerum.

Jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle placere det 40 kg tunge gel batteri, men med den kuglevægt, besluttede jeg at montere det inden for hjulet, lige foran akslen.

Jo flere af de tunge ting, der er placeret lavt og lige omkring akslen, jo mindre vil "nikkebevægelserne" ved bumpet kørsel blive, og jo mere stabilt kører vognen.

PC221134.JPG
*PC221134.JPG
(149.88 kB . 640x360 - vist 319 gange)


PC221135.JPG
*PC221135.JPG
(140.29 kB . 640x360 - vist 316 gange)

15
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 11. December 2017 kl: 19:53:44 »
Apropos kylling, så vil jeg da bare henlede din opmærksomhed på det gamle ordsprog:

Nød lærer nøgen høne, at hænge sig i spildt mælk, på den anden side af åen, når barnet er druknet.

.......,eller dette: Personer residerende domiciler af ringe brudstykke, bør ikke anvende fragmenter, af geologisk oprindelse, som kasteskyts.

 :) ;) :D ;D

Sider: [1] 2 3 ... 98