Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - porteren

Sider: [1] 2 3 ... 99
1
Alt andet / Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 sælges.
« Dato: 16. Maj 2018 kl: 16:37:18 »
Ulven er nu sat til salg. Træls men nødvendigt.  :)

https://www.dba.dk/mercedes-sprinter-316-cdi-4/id-1044475020/

2
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 02. Maj 2018 kl: 11:29:31 »
Af en campingvogn at være, er Efternøleren nem at bakke med. Den er ikke væsentligt bredere end bilen, så man kan se hvor siderne er. Den har en god længde, og afstand mellem aksel og krog, så den knækker behersket og er nem at rette op.

Men Efternøleren er bygget til, at kunne komme dér, hvor andre ikke ville turde slæbe deres normale campingvogne op, eller igennem. Det kan meget let komme til at indbefatte bakning i blødt eller kraftigt bulet terræn.
Alle der har bakket med en trailer med påløbsbremser ved, at for megen modstand aktiverer bremsen, og så er den onde cirkel i gang.

Derfor har jeg konstrueret et lille beslag, der nemt kan sætte påløbsbremsen ud af kraft. Så har jeg mulighed for at bakke mig ud af eventuelle problemer, uanset terrænet.
Det kraftigt orange skaft, gør forhåbentligt, at jeg ikke glemmer at fjerne blokeringen, når jeg igen skal ud på vejen.

Jeg har helt bevidst tiltet vinklen lidt på den bolt, som skal blokere, da den så bliver selvlåsende og ikke skubbes opad

P5021191.JPG
*P5021191.JPG
(117.18 kB . 640x360 - vist 130 gange)


P5021194.JPG
*P5021194.JPG
(119.4 kB . 640x360 - vist 132 gange)


P5021195.JPG
*P5021195.JPG
(125.71 kB . 640x360 - vist 130 gange)


3
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 23. April 2018 kl: 18:48:31 »
Så er har Efternøleren været på jomfrutur efter ombygning.
Turen blev en én overnatningstur til "Indelukket" i Silkeborg, desværre trukket af en kedelig 2WD.
Alligevel fik vi et begejstret thumbs up, da vi passerede et sted, hvor der stod adskillige offroad biler.

Trods det, at alt ikke har fået deres faste pladser på hylder og i skabe, fungerede den fint og den var også let, at komme rundt i trafikken med.

Strømsystemet fungerede også tilfredsstillende. Der var rigeligt med strøm. Vi var ikke under 12,7V på noget tidspunkt, selvom vi også brugte Webastoen lidt om natten. Det lader til at "Elefanten", som vi har døbt vores store grå Waeco køleboks, er mindst lige så strømøkonomisk, som de Isotherm køleskabe jeg plejer at montere.
 
Det skal dog lige nævnes, at solen skinnede begge dage, så der var masser af ladning.

Nu mangler der bare nyt betræk på ryghynderne, nye gardiner til erstatning for de originale laksefarvede, montering af cykelstativ bagpå og så 1000 små fikse detaljer, som kommer til hen ad vejen :)

IMG_1633.JPG
*IMG_1633.JPG
(110.79 kB . 671x377 - vist 202 gange)



4
Træf / Sv: Fyn 18 TILMELDING
« Dato: 23. April 2018 kl: 08:09:47 »
Så har jeg også tilmeldt mig .....og betalt. :D

5
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 10. April 2018 kl: 19:31:02 »
Efternøleren har fået et superfladt 100Wp solcellepanel monteret, så nu skulle den gerne være selvforsynende med strøm, ihvertfald i forår- og sommermånederne.
Ulven klarer sig fint med 100Wp på taget, men den har et dobbelt så stort batteri og så får den jo også ladning fra generatoren, når vi kører.
Når jeg får den T4 syncro eller T5 allrad, som skal være den fremtidige trækbil, vil jeg kunne lade på Efternølerens batteri under kørsel, og hvis det ikke er nok er der, som det ses, rigeligt plads til et 100Wp panel mere på taget.

Solcellepanelet er limet på med Sikaflex 291, og den opmærksomme læser, vil kunne se ledningen, der kan følge med hævetaget op og ned, ca. midt på teltdelen.
Selv med det blege sollys i dag, viste voltmeteret hurtigt 14,4V.


P4101187.JPG
*P4101187.JPG
(119.77 kB . 640x360 - vist 288 gange)


P4101189.JPG
*P4101189.JPG
(124.34 kB . 640x360 - vist 291 gange)


6
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 30. Marts 2018 kl: 14:26:23 »
Der er nu kommet permanent lader i.

Jeg har hidtil holdt mit 120Ah Exide gel batteri opladet med en 7A CTEK lader, der fulgte med Eribaen.

Men når den arbejdede, var der et relæ i den, som konstant sagde tik tik, og det ville gøre mig vanvittig, hvis jeg skulle dele soveværelse med den, så jeg havde besluttet at sætte en mere avanceret lader i. 
Jeg havde desuden været en anelse skuffet over, at batteriet ikke holdt hvilestrømmen, så godt som de Exide batterier, jeg havde i Arnold og i Ulven.

Da jeg havde fastmonteret min trofaste gamle Tystor WP lader, troede jeg først at der var sket noget med den. Den ladede med de 14,4V som den skulle, men da laderen gik over på grønt lys, som indikerer et fuldt opladet batteri, forblev voltmeteret på 14,4V i stedet for at gå ned på 13,8V vedligelholdsladning.

For ikke at risikere at ødelægge batteriet, koblede jeg ladningen fra midt på aftenen, og da jeg kiggede til det næste formiddag, havde det stadigvæk en hvilestrøm på imponerende 13,3V efter en nat med minusgrader.

Jeg besluttede mig til at lave et lille eksperiment, så jeg ladede batteriet helt op og frakoblede laderen. Derefter tændte jeg for Webasto fyret, som jo er en af de større strømforbrugere. Efter at fyret havde kørt i næsten 3 timer, viste voltmeteret stadigvæk 12,8V under belastning. Jeg slukkede for fyret og ventede en time. Derefter gik jeg ud og checkede hvilestrømmen. Den sagde 13,0V, og det gjorde den stadigvæk et døgn efter. Et virkeligt imponerende batteri.

Min konklusion er selvfølgelig, at CTEK'en ikke har kunnet lade batteriet optimalt op, og at det godt kan betale sig at investere i ordentligt kram


P3301185.JPG
*P3301185.JPG
(117.45 kB . 640x360 - vist 435 gange)



7
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 22. Marts 2018 kl: 23:06:15 »
Har du gjort noget for at lydisolere fyret?

Som nævnt tidligere i tråden, har jeg lagt et "gulv" med et lag af 3 mm gummi, over fyret i kistebænken, som jo også er under madrassen.
Det gav lidt dæmpning, men ikke meget, da det meste af lyden, fra fyret kommer ud sammen med den varme luft. Derfor er det, der giver den bedste dæmpning, at montere en luft lyddæmper på indsugningssiden af luftgennemgangen.

Men som sagt, synes jeg egentlig ikke at lyden fra fyret udgør et problem.

8
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 10. Marts 2018 kl: 20:10:23 »
Man kunne vel bare svejse to gevindbøsninger i Jerry can, så kunne alt montage af niveauslange foregå udvendigt...

Det kunne man selvfølgelig, men så havde malingen både udenpå og indvendigt i tanken, været ødelagt, hvilket havde krævet en ny gang maling, ihvertfald udenpå.

Med pejlepinden, topmonteret sugerør og udluftning i toppen, er alle huller over væske niveauet, til hver en tid, og det er ikke så sårbart, som en niveau slange kunne være. :)

9
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 09. Marts 2018 kl: 11:34:46 »
Når man vælger at montere en Webasto varmer i en campingvogn, er man i sagens natur, nødt til også at montere en brændstoftank.
Det normale ville nok være at montere den under vognen, men det ville ødelægge den fine frihøjde, der på Efternøleren, svarer til en godt hævet syncro.

Jeg valgte som bekendt, at anvende en Jerry can som tank, og da det er rigtigt godt at vide, hvor lang tids varme man har brændstof til, var jeg nødt til at have en form for brændstofmåler.

Jeg kunne selvfølgelig have monteret en elektrisk tankmåler i den.

Jeg var også hen over tanken om, at montere en gennemsigtig måleslange udenpå, med fittings i top og bund, men erkendte, at det ville nok være lettere at bygge et skib i en flaske, end at få monteret fittings nede ved bunden af en Jerry can.

Det endte med at jeg valgte en stabil lavpraktisk løsning i form af en pejlepind, alla en oliepind.
Da den helst skal være ved hånden nær tanken, og i hvert fald ikke skal ind i vognen, pga. diesellugten, har jeg så lavet en holder til den, som jeg popnittede på reservehjulsholderen, mellem tanken og reservehjulet.

I en fuld 20L Jerry can, er der nok brændstof til et sted mellem 80 og 160 timers varme, så der er ikke brug for hele tiden at holde øje med dieselbeholdningen

P3091183.JPG
*P3091183.JPG
(119.67 kB . 640x360 - vist 683 gange)


P3091182.JPG
*P3091182.JPG
(121.19 kB . 640x360 - vist 688 gange)


10
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 07. Marts 2018 kl: 07:30:29 »
Ser super godt ud. Er det muligt at se den "live" på et tidspunkt?

Tak.
Det kan vi helt sikkert godt finde ud af.
Ud fra dit postnummer, ser det jo ud til, at vi næsten er naboer. Jeg vil dog gerne have den helt brugsklar først, så kontakt mig efter første maj, så finder vi ud af noget. :)

11
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 06. Marts 2018 kl: 14:00:57 »
Tidligere her i tråden luftede jeg muligheden for, at jeg eventuelt ville investere i en lyddæmper til blæserluften.

Det har jeg så gjort; og har det så givet det ønskede resultat?

Tja, det har ikke været lige så markant en forbedring, som jeg oplevede det, da jeg monterede én i Ulven´s 4000W Webasto system, men det har nok taget ca. 30% af blæserlyden.
Lyddæmperen er en 90mm, fuldstændig magen til den i Ulven, så det var nødvendigt med 2 stk. reducer fittings, så den kom ned på de 60mm, som Efternølerens 2000W Webasto, kører med.

Var det så de 707,00 kr. værd, som det kostede for stumperne? Tjae, det vil nok stå mere klart med tiden.  :)

Jeg har i øvrigt også lavet et "gulv" over Webastoen, så rummet over, kan bruges til opbevaring.

P3061177.JPG
*P3061177.JPG
(116.85 kB . 640x360 - vist 131 gange)

12
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 05. Marts 2018 kl: 21:33:55 »
ser skide godt ud;-)

Prøv hellere med pisse godt.

Vi har, hvad man vel godt kan kalde, en lokumsaftale ang. PortaPottien. Den som skider i den, eller smider papir i den, har vundet tømningen af den.
Det er endnu aldrig sket, at der har været andet end pis i den.  :D

13
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 05. Marts 2018 kl: 12:40:40 »
PortaPottien er nu forsvarligt fastgjort. Ikke med det bløde plastik lort, som man kan købe til det samme, men derimod med svejste 3mm tykke metalbeslag og en grundramme, som er boltet gennem gulvet.
Ved rustik kørsel, er en plastik beholder med op til 20 liter pis, ikke til at spøge med og bør være behørigt sikret.  ;)

Til venstre i billedet kan man se underdelen af det ekstra 100Wp solcellepanel, som kan rigges op i en afstand af op til 6 m fra Efternøleren, hvis man skulle have lyst til at parkere i skyggen, eller hvis der behøves ekstra ladning ved svagt lys.

Det er meningen, at der skal et permanent 100Wp panel på taget, med mulighed for udbyggelse til 200Wp, hvis nødvendigt.

P3051175.JPG
*P3051175.JPG
(112.97 kB . 640x360 - vist 187 gange)


P3051176.JPG
*P3051176.JPG
(121.92 kB . 640x360 - vist 185 gange)


14
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 25. Februar 2018 kl: 14:26:43 »
Så er der herlig varme på.

Efter tre opstarter var dieselen nået frem gennem slangen, og så kørte Webastoen lystigt.
Det tog den en time at varme vognen op fra 0 til 20 grader. Det skal dertil siges, at det er hele vognen der bliver opvarmet, da jeg har valgt at Webastoen tager sin luft fra det store bagagerum bagerst. Det har flere fordele. For det første bliver der ikke koldt under sengen, da luften hele tiden bliver recirkuleret med luften fra vognen, og for det andet bliver den luft hovedsageligt taget fra en række ventiler langs det bagerste vindue. Det har den fordel, at kulde fra vinduet bliver suget ned og opvarmet.
På varme dage kan Webastoen sættes til at cirkulere luft uden at varme, og med et åbent vindue, vil det så være kølig luft udefra, der bliver blæst ind og fordelt.

Jeg er glædeligt overrasket over, at den tikken fra pumpen, som man plejer at kunne høre, er næsten ikke hørbar. Nok pga. den nye type gummiophæng og de to 90 graders slangebøjninger.

Der er lidt resonans i luftslangen, så det ender nok med at jeg investerer i en luftlyddæmper, da jeg oplevede en omk. 50% reduktion af støjen, da jeg monterede én i Ulven. Først vil jeg lige lave et støjisoleret "gulv" i rummet over selve fyret, for at se om det tager noget. Under alle omstændigheder vil det gøre rummet over fyret anvendeligt til opbevaring.

Som det kan ses på billedet har jeg valgt at montere et par varmeskjolde over udstødningen, da gulvet oven over blev temmelig varmt. Underdelen består af en kun 3 mm tynd krydsfiner med Flamingoisoleringen lige over, så jeg har ikke lyst til at tage chancer.

P2251173.JPG
*P2251173.JPG
(125.03 kB . 640x360 - vist 263 gange)



15
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 22. Februar 2018 kl: 17:35:38 »
Webastoen er monteret med slanger og ledninger.

Tankrøret, og udluftningen er monteret i jerrycanen.

Så nu mangler der bare udstødningen og brændstofslangen hen til tanken. Så kan der forhåbentlig snart brede sig en liflig varme i Efternøleren. :)

Når jeg har konstateret at alt virker, skal indsatsen selvfølgelig pakkes med Sikaflex 291 ved vognbunden.

P2221168.JPG
*P2221168.JPG
(119.73 kB . 640x360 - vist 321 gange)


P2221171.JPG
*P2221171.JPG
(125.87 kB . 640x360 - vist 316 gange)


P2221172.JPG
*P2221172.JPG
(118.55 kB . 640x360 - vist 315 gange)



Sider: [1] 2 3 ... 99