Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - anderss

Sider: [1]
1
Elektrisk / Sv: Svær at starte...
« Dato: 29. Marts 2016 kl: 22:45:44 »
Hej igen

Tak for jeres kommentarer.

Tiden har været knap, så jeg er ikke kommet meget længere med fejlfindingen.

Men efter en fed påsketur med gode overnatninger i det Vestjyske er jeg nu lidt klogere på bilens adfærd. Hvis der er nogen med et skarpt diagnose-øje, der kan regne ud, hvad der foregår, vil jeg være meget taknemmelig for et godt råd - for jeg er ved at være løbet tør for mine egne (T3-begynder) muligheder.

Generelt: Den kører pisse godt. Og når den får lov at cruise med 70-90 km/t kører den endda også rimeligt langt på literen. Dejligt.
Når den er varm: Den springer igang let og lynhurtigt. Dejligt.
Når den er kold: Den er lige ved at starte det første sekund, men det sker ikke. Og så drukner den (tror jeg). Derefter kan jeg kun starte den ved at tørne mange gange (i morges noget der lignede 20 gange á ca. 5 sekunder).

Jeg har været efter de mest oplagte ting og har fulgt diverse guides og forslag til diagnosticering men uden at finde problemet. Og da min tid (og talenter :-)) er lidt knap i øjeblikket overvejer jeg at betale mig fra det. Kender i nogen i Aarhus-området, der kan hjælpe - mod passende betaling naturligvis?

God aften
Vh Anders

2
Elektrisk / Sv: Svær at starte...
« Dato: 21. Marts 2016 kl: 00:04:27 »
Hej igen

Nu fik jeg endelig tid til at kigge på startvanskelighederne. Jeg har skiftet tændrør, skiftet temperatursensor (II) og målt på “throttle position switch” (som Uffe nævner), der fungerer som den skal.
 
Jeg har opnået lidt forbedring. Bilen springer hurtigere igang og går nu mere jævnt i tomgang. Men der skal stadig for meget tørnen til, før den starter, når den er kold.

Næste skridt - som jeg ikke nåede i dag - er at få tjekket “Idle speed control valve”, som ifølge min Haynes-manual burde vibrere, når der er tænding på bilen. Jeg kan høre en svag og lys summen, men ikke rigtigt mærke nogen vibration. Er der nogen af jer, der kan beskrive, hvordan disse vibrationer burde føles? Det vil jeg sætte stor pris på at høre lidt om…

Plastickassen til tomgangsrelæet, som er monteret i venstre side af motorrummet, er gået i stykker, så den ikke er fæstnet, men hænger frit. Kan det måske have udfordret relæet? Det er i hvert fald mit næste skridt.

Beklager, at jeg bruger engelske betegnelser. Med Haynes i hånden bliver det hurtigt sådan :-).

Bedste hilsner
Anders 2.1 DJ

3
Elektrisk / Sv: Svær at starte...
« Dato: 14. Marts 2016 kl: 12:00:47 »
Hej Uffe

Tak for beskeden.

Det går virkeligt godt med bussen. Den er er allerede ved blive et femte medlem af familien. 
Hvis du er nysgerrig, kan du se lidt af dens nye liv her: https://www.instagram.com/andersstagram/

Tak for gode tips. Jeg vil måle på kontakten som det første.

Og så vil jeg også skifte temperatursensoren bagefter. Det lyder som et fornuftigt træk at lægge den originale i i stedet for Kina-modellen :-).
Selvom jeg er i tvivl om, hvilken rolle temperatur på kølevæsken hænger sammen med tænding - for det er den sensor, du taler om, ik?   

God dag
Anders

4
Elektrisk / Sv: Svær at starte...
« Dato: 13. Marts 2016 kl: 22:47:03 »
Hej igen

Tak for jeres venlige og gode svar.

Jeg vil lige starte med at følge Pouls anbefaling - altså at skifte tændrør.
Hvis det ikke har nogen effekt, fortsætter jagten - inkl. klemme 50 og slidt bundstykke i tændingen. Tak for gode tips.

Og ja, Hinze, det er en rigtigt fin vogn. Det er min første bil (efter et par gamle motorcykler), og jeg er meget begejstret - og lærer noget nyt hele tiden :-).

God aften!
Anders

5
Elektrisk / Svær at starte...
« Dato: 12. Marts 2016 kl: 14:52:59 »
Hej T3-eksperter

Jeg har overtaget Buddha-Uffes prægtige Bluestar Hannover Edition. Den kører som en drøm, og jeg er en meget lykkelig T3-ejer.
 
Men jeg har en lille udfordring, som jeg godt kunne bruge et godt råd til. Når den har stået stille i længere tid, har den lidt svær at starte. Starteren kører fint rundt, men skal køre længe og af flere omgange, før bilen springer igang. Og når så den kommer igang kører den ujævnt - som om den ikke tænder på alle cylindre - i 10-15 sekunder. Derefter er alt godt.

Jeg har skiftet strømfordeler og rotor, der begge var lidt slidt. Det havde en positiv - men ikke afgørende - effekt. Tændrør og kabler ser fine ud.
Er der nogen, der tør komme med et bud på, hvad mit næste skridt skal være? Det kunne være fint med et par tip, inden jeg går igang med at skyde med spredehagl :-). Det er en 2.1 DJ indsprøjtningsmotor. 

God weekend!

Mange hilsner
Anders

6
Biler.. / Købes: Camper søges
« Dato: 30. December 2015 kl: 00:10:14 »
Hej T3nettet

Efter flere års tilløb, lån/leje af biler og masser af research (blandt andet her på siden), er jeg (og min lille familie med 2 børn på 4 og 8 år) nu parat til at investere i vores egen T3'er, der skal bringe os rundt i Europa i de næste ferier.

Så jeg skriver her i håb om, at nogen måske kan hjælpe med at finde den rette bil og den rette sælger.
 
Her er, hvad jeg er på udkig efter:
- Joker, Vanagon eller lignende i lav udgave med klaptag
- Gerne 1983-1986, men andre årgange har også interesse
- Fornuftig/god stand i et prisleje mellem 40.000 og 90.000 (afhængig af stand)
- Helst med original Westfalia-indretning, men andre versioner har også interesse

Jeg vil sætte stor pris på et tip, hvis nogen skulle kende til en bil, der skal sælges.

Godt nytår til alle på siden.

Venlige hilsner
Anders Søndergaard

7
Generelt / Sv: Registreringsafgift
« Dato: 26. December 2015 kl: 00:27:46 »
Hej Erik

Tak for svar. Skal sådan et bindende svar fra skat ikke søges til en konkret bil? I så fald er den jo solgt, inden svaret kommer. I hvert fald, hvis det er en nogenlunde fornuftig bil til prisen.
Tak for tippet om Claus. Han vil jeg finde.

God aften.
Anders

8
Generelt / Registreringsafgift
« Dato: 25. December 2015 kl: 19:39:55 »
Hej alle T3-entusiaster

Glædelig jul!

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at nogen kan hjælpe med. Det handler om registreringsafgift i forbindelse med import.

Jeg ved, at det er noget, som er oppe at vende jævnligt - og jeg beklager, hvis I har svaret på dette før - men jeg har simpelthen haft så svært ved at søge mig frem til et klart svar, både her på sitet og andre steder.

Så nu håber jeg på, at nogen med erfaring eller viden om området forbarmer sig over mig og fortæller mig (og andre), hvordan det egentligt hænger sammen.

Jeg er pt. aktivt søgende efter følgende bil:
T3, Westfalia, med klaptag, årgang 1983-1985, (så godt som) original, i fornuftig stand.

Der er næsten ingen biler på det danske marked, så jeg kigger på import fra fx Tyskland, Holland og England, hvor prisen er mellem 6000 EUR og 10000 EUR. Hele importproceduren omkring prøveplader, forsikring, mv har jeg godt styr på, men det er mig stadig en gåde, hvordan jeg bedst muligt skønner fastsættelsen af registreringsafgiften. Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Beregningen hos SKAT (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=11169) er også lidt svær at gennemskue. Hvordan anslår jeg “oprindelige nypris” og særligt “handelsprisen i DK”, og hvad er “udgift til beboelse”?

Jeg vil sætte stor pris på en hånd. Det vil fx være meget nyttigt at høre, hvis nogen kender til konkrete eksempler på værdi- og afgiftsvurderinger.

Tak på forhånd, hvis der findes nogen, der kan hjælpe.

De bedste hilsner
Anders
 

9
Diverse / Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Dato: 27. Oktober 2015 kl: 21:34:01 »
Hej alle

Mange tak for virkeligt gode input. Det sætter jeg rigtigt stor pris på.

Det allervigtigste - og som nok ender med at afgøre, at jeg ikke tager afsted - er Jes og Eriks kommentarer om afgift på veteraner. Det havde jeg simpelthen overset! Ifølge denne side (http://www.westfaliat3.info/html/westfalia_t3_joker_aircooled_-.html) var nyprisen i nærheden af 25.000 DM. Så hvis det er rigtigt vil 40% afgift blive omkring 40.000 kroner. Tak for virkeligt vigtig info!

@Hr Mortensen: Er det rigtigt, at man ikke må køre på ferie i en veteran? Jeg har ledt lidt på betingelserne, og kan ikke rigtigt finde noget på det. Hvad gør ejerne af veteran-T3'ere (og andre ældre campere) mon så, når de holder ferie?

@FrankBinau: Tak for gode tip til prøvekørslen. Det er værdifuldt til næste gang.

Og tak for de skarpe øjne på døren, @soerencarlsen.

@ottokrog: Generelt har jeg det fint med, at der vil være arbejde med at holde bilen. Jeg har selv lært en del ved at restaurere og holde en motorcykel fra 67, og bilen skal holde i garage med min fars Land Rover-restaureringsprojekt, så jeg har godt med evner og kontakter at trække på. Men tak for kommentaren.

Konklusion efter jeres kommentarer:
Jeg tager ikke til England. Afgiften bliver det afgørende punkt. Men er I enige med mig i, at det britiske marked ser en anelse billigere ud end det tyske, hvor priserne på T3’ere i god stand virkeligt er høje?

Og så til sidst:
Hvis nogen kender til en T3 Joker fra start-firserne, vil jeg sætte stor pris på et tip. Jeg er på udkig :-).  

Tak for hjælpen. Jeg glæder mig til en gang at betale tilbage med mine erfaringer :-).

Mange hilsner
Anders

10
Diverse / Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Dato: 27. Oktober 2015 kl: 11:16:19 »
Hej gode folk på T3nettet

Jeg er ny bruger, men har fulgt med på sitet længe. Nu springer jeg ud i det og opretter mit første indlæg - med håb om at få et par gode råd til et eventuelt bilkøb. Jeg håber, at nogen har tid og lyst til at hjælpe :-).

Sammen med min familie har jeg haft den bedste sommerferie i en lånt T3 Joker 1984, og nu overvejer vi kraftigt at investere i vores egen. Kriterierne for købet er:
- billig i afgift og forsikring (gerne veteranstatus)
- så original som muligt
- Ingen store (nært) forestående rust-, lakering- og svejsearbejder

Lige nu har jeg kikkerten rettet mod en 1980'er (Joker, 2.0, benzin, Westfalia, popop). Den står i England (men har rattet i venstre side), og  jeg skal over og se den om et par dage. Ejeren har reserveret den til mig i den næste uge.

Den ser således ud:
http://www.ebay.de/itm/272012094151?euid=21e2ecb3969143c6b68033ff7cf723ae&cp=1&exe=12793&ext=32587&sojTags=exe=exe,ext=ext&autorefresh=true

Jeg har fået slået lidt af prisen, sikret mig at Westfalia-udstyret er originalt monteret (via billede af typeskilt) og har også fået styr på de noget komplicerede import-regler for engelske biler.

Men der er noget, jeg er rigtigt meget i tvivl om:
Sælger er mekaniker og autolakerer. Han har selv lige restaureret chasis og plader. Og når jeg spørger, får jeg at vide, at det er lavet professionelt, og at der kun blev lavet lidt rust og svejsearbejde. Men han har ikke nogen førbilleder.
Jeg er lidt bekymret for, at der er lavet en hurtig makeover. Hvad tænker I om det? Kan jeg på nogen måde sikre mig, at det er lavet ordentligt, når jeg skal se den om nogle dage? Jeg har hørt om brug af magnet til at identificere områder med meget filler, men giver det mig noget ordentligt billede af, hvad der er under den fine gule lakering?

Jeg vil sætte stor pris på nogle gode råd. Og også bemærkninger til købet i det hele taget. Er det fornuftigt i jeres øjne?

De bedste T3-hilsner
Anders

Sider: [1]