16
Diverse / Montering af flere batterier..
« Dato: 22. Januar 2007 kl: 18:54:23 »
Hej,
Paralelkobling af batterier er ikke særlig hensigtsmæssig hvis de ikke har samme alder, kapacitet, og konstruktion da de ellers i løbet af nogen tid vil ødelægge hinanden ved konstant at være ude af takt.... og derfor har forskellige krav til ladespænding og strøm. Du kan dog lade dem et af gangen med en omskifter af den type der kan fås i marine udstyrs forretninger, men sørg for at omskifteren er "idiot-sikker" så der altid er et batteri koblet til generatoren under gang, for ellers damper diodebroen af i løbet at nul tid.... og her snakker vi om tyve tredive sekunder. Du får flest amperetimer ud af ladningen når batterierne ikke er fuldt opladet ( de sidste ti procent tager væsentlig længere tid at pumpe ind) så faktisk kan man få mere ud af et fast antal kilometers kørsel hvis man ikke går hele vejen til gasningspunktet på 14.4 volt.... men til gengæld skal batteriet jo gerne oplades helt en gang om ugen for at holde sulfateringen på et acceptabelt niveau... så igen.... det hele er et kompromis....
Essensen af dette er at du bør starte med to helt ens nye batterier hvis de skal kobles sammen og lades samtidigt med en generator....
Mvh. Leif
Paralelkobling af batterier er ikke særlig hensigtsmæssig hvis de ikke har samme alder, kapacitet, og konstruktion da de ellers i løbet af nogen tid vil ødelægge hinanden ved konstant at være ude af takt.... og derfor har forskellige krav til ladespænding og strøm. Du kan dog lade dem et af gangen med en omskifter af den type der kan fås i marine udstyrs forretninger, men sørg for at omskifteren er "idiot-sikker" så der altid er et batteri koblet til generatoren under gang, for ellers damper diodebroen af i løbet at nul tid.... og her snakker vi om tyve tredive sekunder. Du får flest amperetimer ud af ladningen når batterierne ikke er fuldt opladet ( de sidste ti procent tager væsentlig længere tid at pumpe ind) så faktisk kan man få mere ud af et fast antal kilometers kørsel hvis man ikke går hele vejen til gasningspunktet på 14.4 volt.... men til gengæld skal batteriet jo gerne oplades helt en gang om ugen for at holde sulfateringen på et acceptabelt niveau... så igen.... det hele er et kompromis....
Essensen af dette er at du bør starte med to helt ens nye batterier hvis de skal kobles sammen og lades samtidigt med en generator....
Mvh. Leif