Forfatter Emne: Koblingsrør knækket.  (Læst 3297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Koblingsrør knækket.
« Dato: 17. Juli 2007 kl: 08:44:21 »
Held i uheld. Mit koblingsrør knækkede. I forbindelse med skift af gearkassen tjekkede jeg lige kobkingsrøret. Det så lidt angrebet ud og så "pille,pille pille........knæk ! Det havde da vist kun holdt til færgen eller endnu bedre højfjeldet så det var godt det skete nu.

Er der nogen der har gode ideer. På den forrige fik jeg lavet et kobberrør og det var fint og billigere end vw, men røret er jo friskt hele vejen undtagen de sidste 10 cm hvor det går gennem tværvangen. Er der nogen der har lavet nogle spændende reparationer der er funktionable ?
Har desværre ikke selv rørværktøj. Hvis man skulle investere, hvad er så godt ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Koblingsrør knækket.
« Svar #1 Dato: 17. Juli 2007 kl: 08:59:08 »
Jeg satte et nyt rør på min fra slavecylinder til gummislange, det er beskrevet her: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2964&highlight=kobling
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Koblingsrør knækket.
« Svar #2 Dato: 17. Juli 2007 kl: 10:17:41 »
Har næsten lige været det igennem. Satte et nyt kobberør på hele vejen. Der er ingen slange det sidste stykke, men en aflastnignsspriral mod vibrationer.

Der er lavet foringer af tyk slange i alle overgange.

Se evt:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2477&postdays=0&postorder=asc&highlight=r%F8r&start=0

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2509&highlight=kobling

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Koblingsrør knækket.
« Svar #3 Dato: 17. Juli 2007 kl: 13:34:56 »
Min blev også lavet med spiral efter inspiration fra Jesper.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

lille drage

  • Gæst
Koblingsrør knækket.
« Svar #4 Dato: 22. Juli 2007 kl: 00:35:58 »
hej.jeg har som de andre lige skiftet koblingsrøret, og med 5 meter 6mm kobberrør , 4 omløber,en ny slange (orig),og en liter br. væske løb det op i ca 550. kr. ikke så galt synes jeg. men tag lige og af mont. slavecyl ved gearks. og få gjort udlufningsskruen gangbar inden du begynder at hælde væske på, en anden go ting er lige at smøre alle omløber med kobber fedt ,det letter arbejdet væsentlig ved senere adskildelse.
til udluftningen har jeg købt en lille flaske til at sætte tryk i og så skrue fast på bremsevæskebeholderen, så trykkes væsken gennem røret konstant og man slipper for at luften stiger op i røret når man holder pause med pedalen. til sidst, pas på med at aktivere koblingen når du ikke har væske i, det kan lige tage livet af den lille gummi bandit nede i koblingshovedcylinderen.
den lille tryk udlufter er bare noget til ca. 100 kr. fra harald nyborg, men rimelig effektiv. god fornøjelse.

lille drage

  • Gæst
Koblingsrør knækket.
« Svar #5 Dato: 22. Juli 2007 kl: 00:41:54 »
Hov kom lige i tanke om, værktøjet er en rimelig omkostelig adfære, hvis det skal være det rigtige, men man får godt nok lavet mange kraver ved en mekaniker for de penge.
og hvis man spytter lidt i kaffekassen kunne det jo godt være det kunne lade sig gøre, go fornøjelse.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Koblingsrør knækket.
« Svar #6 Dato: 22. Juli 2007 kl: 09:45:27 »
Jeps ! Røret er skiftet. Jeg købte 5 m kobberrør i mekonomen og lånte noget kraveværktøj på jobbet og så ellers nedunder og blive syltet godt ind i alskens væsker, undervognsbeskyttelse m.m. Slavecylindere er nyrenoveret og nymalet, men desværre havde jeg ikke brugt hærder i malingen så ved udluftningen sivede der bremsevæske ned af den og det opløser malingen, men den fungerer. Jeg renoverede med et pakningssæt også fra mekonomen. I tidligere tråd var der en der på min forespørgsel også havde fundet et sæt hos Howdi Audi. Det er en billig forsikring og en nem operation.
Den gamle hydraulikslange til slavecylinderen blev lavet hos en hydraulikslangemand og kostede 200 kr. Jeg valgte slangemodellen da man her i tråden ikke var enige om om en "krølle" på røret var var vibrationsdæmpende nok.Det kostede mig desværre en slavecylinder da den gamle slanges bøsning  var gået i et med slavecylinderen. Det var umuligt at skille ad. Varme, olie, rå muskelkraft intet bed. End ikke da jeg som sidste udvej havde boret den ud kunne jeg løsne bøsningen fra gevindet. Det får mig til at sige : Læg mærke til hvad "Lille Drage" skriver. Smør med kobberfedt. Den gamle 83 jeg er ved at slagte kan jeg så let som ingenting stadig skille gamle bremserør fra hinanden som jeg samlede i 93. Det er en fornøjelse, men de 4 bolte der holdt gearkassen og som jeg ville smøre "ved lejlighed " fordi jeg ikke lige gad at rende ind efter fedtet den kunne jeg hamre og banke på og bare smadre og ødelægge. Det kan ikke siges tit nok:

.[size=18][/size]Smør med kobberfedt

Med hensyn til udlufter lyder det godt. jeg har noget i tanke med en gammel boldpumpe el lign. så man kan suge væsken ud gennem udluftningsventilen. Har set det gjort med en omlavet fedtsprøjte og det var nemt og effektivt.

Nu er jeg kørende igen blot med 4 trin i kassen, men jeg komme frem.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

transpeter

  • Gæst
Koblingsrør knækket.
« Svar #7 Dato: 22. Juli 2007 kl: 12:19:18 »
Citat fra: "lille drage"
Hov kom lige i tanke om, værktøjet er en rimelig omkostelig adfære, hvis det skal være det rigtige, men man får godt nok lavet mange kraver ved en mekaniker for de penge.
og hvis man spytter lidt i kaffekassen kunne det jo godt være det kunne lade sig gøre, go fornøjelse.


Men for helvede en forskel, på engangsmodellen fra harald skrammel o.lign., og så det rigtige kraveværktøj. Har det rigtige, og det var dyrt, ja, men har aldrig fortrudt købet. Har osse lavet en del rørsæt gennem tiden, og det virker stadig som nyt.
Til dem som selv "eksperimenterer" med kraver, husk så lige at det skal være DOBBELT-kraver, der skal være på både bremserør og koblingsrør!!!!! Ved at nogle kun laver enkelt-kraver. det er ulovligt, og pisse uforsvarligt!!!!!

TRANSPETER

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Koblingsrør knækket.
« Svar #8 Dato: 22. Juli 2007 kl: 21:56:19 »
Jamen kan man være mere enig  :D Kan det overhovedet blive tæt med enkeltkrave ?

Jeg var iøvrigt ude for at VW ikke kendte det lange flexrør af plastic der sad på den og som også sidder på min 86'er. Deres skærm viser kun slange og rør til slavecylinder.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

transpeter

  • Gæst
Koblingsrør knækket.
« Svar #9 Dato: 23. Juli 2007 kl: 06:59:53 »
Citat fra: "FarT3"
Jamen kan man være mere enig  :D Kan det overhovedet blive tæt med enkeltkrave ?

Jeg var iøvrigt ude for at VW ikke kendte det lange flexrør af plastic der sad på den og som også sidder på min 86'er. Deres skærm viser kun slange og rør til slavecylinder.


Helt korrekt. Har jeg oplevet før. Hvis du kan finde OE-nummeret, kan de søge direkte på 'det.