Forfatter Emne: [Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.  (Læst 3194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Dato: 03. August 2007 kl: 16:15:34 »
Hey alle.

 Efter at have fyldt kolevaeske paa extra tanken igaar aftes sammen med r0dderne nede ved havnen konstaterede jeg her til morgen at extra tanken igen var fuldstaendig tom (helt tom). Hoved tanken (altsaa den nede i motor rummet som extra tanken er forbundet til via en slange) er helt fuld og der er kun blevet drukket ganske lidt af den siden jeg fik bilen omrking d. 20 Juni. Det undre mig at min extra tank draener fuldstaendig t0r paa ca. 24 timer (maaske laengere tid men ikke meget). Det mest maerkelige er at bilen er 100% t0r nedenunder. Der er ingen pletter paa asfalten og motoren er ikke maerkbar vaad nogle steder.
Jeg kom hjem 1245 efter at have k0rt en 15-18 km og fyldte extra tanken op til 'Max' maerket. Kl. 1345 gik jeg ned og checkede og der var den sunket til 1/2 fuld. Jeg understreger lige igen at der ikke er nogle pletter paa asfalten eller vaade omraader i motoren.

Hvor pokker forsvinder det hen?

 Der er vel noget vaakum som suger vaesken op naar motoren er varm men k0le systemet kan vel kun rumme en vis maengde...? Tager bilen skade af jeg haelder forskellige maerker af k0levaeske paa?

 Temp. maaleren giver aldrig udslag (eller lyser for den sags skyld) og jeg er ikke ude for at den hakker eller ryger saa jeg kan ikke rigtig maerke det - jeg er dog temmelig bekymret over de abnorme maendger jeg paa fylde paa. Jeg formoder jeg ikke decideret skader bilen naar jeg k0rer i den bare jeg sikre mig at der er rigeligt med k0lervaeske paa?

Haaber der er nogle som kunne spore mig an paa en forklaring og evt l0sning.

 Mange tak

 - Jensen

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #1 Dato: 03. August 2007 kl: 18:53:41 »
Om kølesystemet på T3'ere:

Mange undrer sig over det sindrige system med to ekspansionsbeholdere. Hovedekspansionstanken (den store med slangen på låget) skal altid være helt fuld. Men der er jo vanskeligt, når kølervæsken skiftevis er varm og kold og derfor hhv. udvider sig og trækker sig sammen. Derfor er der et ekstra reservoir i den "lille" bagerste ekspansionstank. I en moderne bil er der tryk på kølesystemet - dettte er hensigtsmæssigt for at kunne hæve "kogetemperaturen" (som bekendt kan man få vand til at koge ved 70 grader i høje bjerge grundet det lave tryk, mens der skal meget høje temperaturer til på bunden af Marianergraven...). Trykket i køleststemet bestemmes af låget i hovedekspansionstanken. Den er forsynet med 2 fjederbelastede ventiler. Lad os antage, at man starter bilen en kold morgen. Alt er koldt og "fylder meget lidt". Efterhånden som motoren og kølevandet varmes op fylder det mere og trykket i systemet stiger. Ved ca. 1 bar åbner ventilen i låget og lader noget vand passere ud af systemet om til den bagerste ekspansionsbeholder, hvor vandstanden derfor stiger. Når så turen afsluttes og motoren køler ned igen, så falder trykket i systemet og på et tidspunkt opstår der undertryk. Dette vacuum åbner den anden ventil i låget på hoved ekspansionstanken, og der suges nu væske tilbage i hovedekspansionstanken fra den lille tank.

Se - det var teorien, hvad så med virkeligheden? Jo, når man har et godt og tæt system, så fungerer alt som beskrevet, men selvf. kan der opstå uregelmæssigheder. Lad os se på nogle af de gængse:

På en diesel revner toppakninger og topstykker som bekendt i ca. samme takt, som man kan nå at skifte dem (OK - det var en overdrivelse...) Hvad sker der så? Jo typisk trænger forbrændingstryk (dvs. en ressource på mange hundrede bar) ud i kølesystemet. Ventilen i låget reagerer ved at lukke væske ud i den bagerste beholder, da trykket jo er meget højt. Denne væske erstattes med forbrændingsluft (udstødningsgas typisk blandet med olie og snask). Føreren får an alarm på den blinkende diode. Han hælder mere væske i hovedtanken, og kører glad videre. Før eller siden bliver revnen så stor at ventilen i låget ikke kan følge med med at få væsken over i den bagerste ekspansionstank - altså stiger trykket i systemet til uanede højder. Hurtigt kommer finder systemet de svageste steder - der kommer utætte varmeapparater, sprungne kølerslanger, utætheder ved vandstandsføleren i hovedekspansionstanken, utætheder ved vandpumpen osv. Ejeren skifter i hurtig takt alverdens ting i kølesystemet, men får sjældent løst det egentlige problem, før han har brugt en bunke tid på nonsens.

Jeg ved ikke noget som helst om benz.motorer (igen en overdrivelse :wink: ), men utætheder i topstykkerne vil virke lige sådan (vær opmæsksom på at strømmen også kan gå den anden vej - fra kølesystem til forbrændingskammer). Men samtidig skal man jo selvf. være sikker på at slangen mellem de to ekspansionsbeholderer samt låget på hovedekspansionstanken er i orden. Vær også opmærksom på at hovedekspansionstanken er tilbøjelig til at revne "ved halsen" (under gevindet til låget).

Nå - fik du svar? Næ det gjorde du vist ikke - undskyld! - Forhåbentligt er det ikke noget betydeligt, der er galt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #2 Dato: 03. August 2007 kl: 19:13:16 »
Tag det i første omgang roligt, inden du begynder at planlægge den store skifte topstykke dag. Se lige om fænomenet fortsætter, eller om du blot er blevet opmærksom på en dims og derfor over-bekymret. Der er jo stor tolerance imellem højvande og lavvande i den bagerste tank, så tjek lige om ikke vædskestanden blot vandrer inden for dette område. Hvis der kommer for meget i systemet, så bliver det smidt ud af den bagerste tank når motoren er varmest. -og som Jarl beskriver det, så er væskestanden faldet betydeligt næste morgen, når hele herligheden er blevet kold igen.

Mit råd er derfor at du IKKE hælder mere vædske på, før niveauet med sikkerhed er faldet til under MIN. i den bagerste beholder.

Drikker motoren kølervædsken, SÅ er der 1000 pers. her på sitet, som vil komme med gode råd om hvordan du lige fikser toppen. Der findes dem som har prøvet det selv, -og dem der kender en der har. :roll:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #3 Dato: 03. August 2007 kl: 19:48:13 »
Citat fra: "Herr_Jensen"

...
Tager bilen skade af jeg haelder forskellige maerker af k0levaeske paa?
...


Som nævnt 4 hundrede milliarder gange af wbx slænget på sitet, så er det den korekte røde væske ikke ? og ikke den blå model aka. kølervæsken-der-total-skader-en-wbx ?
Mvh. Casper

Herr_Jensen

  • Gæst
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #4 Dato: 03. August 2007 kl: 20:39:26 »
1000 tak for jeres indlaeg.

@Jarl
Tak for gennemgangen af systemet. Jeg k0bte Haynes idag og har nu laest 'Chapter 3: Cooling, Heating and A/C systems' igennem et par gange. Jeg vil inspicere slangerne imorgen som du foreslog. Selve tanken antager jeg er taet siden den ikke drypper. Hvis jeg har nogle problemer maa det vaere et internt leak (eller?...)

@Mølle
Er der ingen fare for at brande motoren af ved at k0re med foreste tank tom? Det med topstykket lyder paa mig som om motoren skal vaere aktiv f0r det vil fordampe via en revne der. Jeg synes at kunne konstatere at det forsvinder 'af sig selv' naar den bare staar. Har du evt. noget slangevaerk til overs fra din slagtning eller er det dumt at bruge brugt?

@Casper
Jeg maa med skam melde at jeg bruger den type k0lervaeske som har vaeret brugt til at koge rotter i i Polen... Den er blaa.

Jeg tror jeg f0rst og fremmest vil observere en stund f0r jeg kaster mig ud i det helt vilde.

Topstykke siger i... Hmm... laese laese...


 - Jensen

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #5 Dato: 03. August 2007 kl: 20:48:10 »
jamen så er der lagt i ovnen til en totalskadet motor, på et ellers bevaringsværdigt køretøj.

Og man kan ikke blande blå og rød væske, så den total aftapning, gennemskyldning med vand, aftapning og så rød væske på.
Mvh. Casper

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #6 Dato: 03. August 2007 kl: 20:51:18 »
HUSK også; at vi blander kun det røde med det blå, hvis det røde er G12 PLUS, den almindelige G12 kan (læs SKAL) ikke blandes med den blå. Det bliver til tyktflydende gelé.

Jeg ville nu også sætte føderne i koldt vand og lige sunde mig. Kik til væskestanden i begge beholdere på varm og kold motor, og forsøg at "lave" lidt statestik før du skiller hele vognen :shock:

Hvor mange km har motoren gået?

Jeg har jo som bekendt lige været der med utæt vand(top)pakning. Det kan høres og ses når det sker og man er ikke i tvivl. Små strint (når/hvis de kommer) er de hemmelige hjælpetegn fra din motor.

Ro på makker :D

Hinze

Mølle

  • Gæst
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #7 Dato: 03. August 2007 kl: 21:19:24 »
Så længe der er vædske på den runde beholder er der også vædske på motoren.

Vædskestanden farer op og ned i den beholder bag   "nummerpladeklappen",  Og det er ok.

Hvis vædsken forsvinder (eller tømmes) i den runde er der noget galt.

Enten drikker din motor vandet, eller også er der en utæthed et eller andet sted. -og den finder du før eller siden. Hvis det er "Hinze" syndromet ses det først som fugt mellem topstykket og blokken. Der hvor du kan se at der er en gummipakning.

Herr_Jensen

  • Gæst
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #8 Dato: 03. August 2007 kl: 21:29:40 »
@Hinze
Motoren har gaaet 34.256 km. (jeg fik den paa 32.592 saa jeg har k0rt 1664 km.! Det var da alligevel noget).  Hvis jeg skal konvertere til r0d k0ler vaeske saa skal jeg stacke op med ca. 19 ltr. G12Plus?

@Mølle
Det ser ikke ud som om den runde bliver t0mt. Det er kun den bag nummerplade klappen som bliver t0mt. Det undrede mig bare at den blev suget tom paa en forholdsvis kort tur. Jeg maa lige kigge og se om det er 'Hinze' syndromet imorgen. Du skal have tak.

 : )

 - Jensen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
[Help!] Bilen drikker voldsomme maengder k0levaeske.
« Svar #9 Dato: 03. August 2007 kl: 23:30:15 »
Jeg ved ikke helt om det er godt eller skidt og blive "genstand" for et syndrom  :D

Nå, nuvel, hvis det kan hjælpe til fin vejledning går det nu nok :P

Hvis du skal skifte til rød kølevæske (og det SKAL du), skal HELE systemet tømmes og skylles igennem, af med de tykke slanger op til køleren, afmonter de 2 små umbraco bolte melle stødsstangsrørene. (Een bolt i hver side); De tømmer vandkammer omkring foringerene. Af med termostathus, op med termostat.

Åben helt for varmen på begge, (hvis du også har centervarme ved bagsæde).

Em almindelig vandslange og masser af vand skal der til at gennemskylle systemet.

Når du så har gennemskyllet hele systemet og tænker; uha det var en ordentlig omgang, gennemskyller du det hele igen. Der bliver ved med at blive blåt tilbage....... det skal være klart vand, før du er færdig. Det tager en 3 timer.

Så er du klar til det røde væske G12 Plus (fordi de ikke har andet hos VW), de leveres i 1½ liters dunke. Det skal fortyndes op til den frostsikring, "du har det bedst med i maven". Om det er 0 grader, -5 eller -30 skal du selv vurdere. Jeg hældte 4 dunke, 6 liter rød og resten vand, det var vel 3 liter ca. Der skal så udluftes, det er der fine tråde om i forum, men din fine nye haynes fortæller det vel også.

Værsgo og skyl 8)

Hinze