Forfatter Emne: Typegodkendelse  (Læst 4138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Typegodkendelse
« Dato: 06. August 2007 kl: 22:24:57 »
Skal vi have en lille liste, måske i biblioteket, med typegodkendelser på T3. www.fstyr.dk mener jo ikke, at der skal være adgang for ælde T3 ejere. Der er så meget kaffestuesnak om forskellige stadier af godkendelser i forbindelse med opgraderinger på eksempelvis motorer.

Er der nogen der har "spammet" SMC,  og eventuelt ligger inde med noget der kunne scannes ind og lægges i bib.

På min reg. attest har jeg har et godk# 01540744/03121182 og den er registreret første gang 23.05.91. Jeg har ikke fået tag i min typegodkendelse endnu.

Det jeg fisker efter er selvfølgelig de der hk, hvor mange ponyer kan der opstaldes uden et bilsyn [med godkendte forhold] bliver en fiasko. Her tænker jeg ikke på ToldSkat. Dem tager vi bagefter :D

Jeg har gransket nøje i fstyr vejledningerne; hvis det skal være "sjovt" hedder datoen før 01.04.84

Kom frisk med al jeres viden

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Typegodkendelse
« Svar #1 Dato: 07. August 2007 kl: 00:42:01 »
Jeg tror, at vi står os godt ved at være lidt strategiske lige i dette tilfælde.

Som tingene er nu er vores biler så gamle og uinteressante, at ingen djævel interesserer sig for typegodkendelser. Synsmanden kigger på tingene, vurderer om ombygningen ser pæn ud og syner den, hvis han er overbevist om, at alt er ok. Det er i bund og grund en fin ordning.

Hvis vi nu alle sammen begynder at rende Færdselsstyrelsen, SMC og synshallerne på dørene for at indsamle standardtypegodkendelser og afprøve grænserne for ombygninger, så skal der nok blive fokus på vores biler og de ombygninger, vi laver. I mine øjne vil jeg langt hellere være underlagt den lokale synsmands fornuftige skøn, end jeg vil stille til syn med en bil, som Færdelsstyrelsen måske har særlig opmærksomhed på, fordi de fornemmer at den er ved at blive objekt for grænsesøgende ombygninger.

Og iøvrigt er der vel ikke nogle effektmæssige problemer i at få godkendt din rækkemotorombygning? Kommer du ikke fra en wbx med 90 eller 112 hk?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Typegodkendelse
« Svar #2 Dato: 07. August 2007 kl: 06:58:40 »
En fornuftig synsmand er Frank Andersen i Nibe. Han VED at alle T3ere er ens i bremser, styretøj og deslige ligegyldigt hvilken motor de har og han ved at alle gulplade t3ere har samme typegodkendelsesnumre. Skal jeg have mere effekt i min sauger, ja så kører jeg op til ham.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Typegodkendelse
« Svar #3 Dato: 07. August 2007 kl: 08:30:54 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg tror, at vi står os godt ved at være lidt strategiske lige i dette tilfælde.

Som tingene er nu er vores biler så gamle og uinteressante, at ingen djævel interesserer sig for typegodkendelser. Synsmanden kigger på tingene, vurderer om ombygningen ser pæn ud og syner den, hvis han er overbevist om, at alt er ok. Det er i bund og grund en fin ordning.

Hvis vi nu alle sammen begynder at rende Færdselsstyrelsen, SMC og synshallerne på dørene for at indsamle standardtypegodkendelser og afprøve grænserne for ombygninger, så skal der nok blive fokus på vores biler og de ombygninger, vi laver. I mine øjne vil jeg langt hellere være underlagt den lokale synsmands fornuftige skøn, end jeg vil stille til syn med en bil, som Færdelsstyrelsen måske har særlig opmærksomhed på, fordi de fornemmer at den er ved at blive objekt for grænsesøgende ombygninger.

Og iøvrigt er der vel ikke nogle effektmæssige problemer i at få godkendt din rækkemotorombygning? Kommer du ikke fra en wbx med 90 eller 112 hk?


Lyder vel egentlig meget fornuftigt :oops:

Jo, det er ikke effekten, det er mere min nysgerrighed, men derimod luftforureningen jeg tvivler på.

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Typegodkendelse
« Svar #4 Dato: 07. August 2007 kl: 09:39:05 »
Ja men problemerne opstår først for alvor, når man prøver at få godkendt en WBX med 170 hk.  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Typegodkendelse
« Svar #5 Dato: 07. August 2007 kl: 09:50:47 »
Der er en smuthul...

"Før 01.10.90: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2000 cm3
• terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3 eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.10.89: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav for luftforurening
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Typegodkendelse
« Svar #6 Dato: 07. August 2007 kl: 09:57:51 »
lidt mere...

Varebil N1 med benzinmotor
Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator, og skal desuden være forsynet
med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD). Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres,
at bilen overholder Euro 4 (98/69/EF, 1999/102/EF, 2001/100/EF,
2002/80/EF eller 2003/76/EF, linie B), herunder at OBD-systemet er kalibreret i
overensstemmelse med kravene i ovennævnte direktiver.
Før 01.01.07: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator, og skal desuden
være forsynet med kontrollampe for egendiagnose-system
(OBD).
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en varebil af klasse II eller III (referencemasse
på over 1.305 kg svarende til tjenestevægt på over
1.280 kg), skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 3
(98/69/EF, 1999/102/EF, 2001/100/EF, 2002/80/EF eller
April 2007
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
Motor, støj, luftforurening 7.06
Luftforurening Side 33
2003/76/EF, linie A), herunder at OBD-systemet er kalibreret i overensstemmelse
med kravene i ovennævnte direktiver.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor og forureningsbegrænsende
udstyr på en varebil af klasse I (referencemasse
på højst 1.305 kg svarende til tjenestevægt på højst 1.280 kg)
skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 4 (2002/80/EF eller
2003/76/EF, linie B), herunder at OBD-systemet er kalibreret i overensstemmelse
med kravene i ovennævnte direktiver.
Før 01.01.06: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator, og skal desuden
være forsynet med kontrollampe for egendiagnose-system
(OBD). Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres, at bilen
overholder Euro 3 (98/69/EF, 1999/102/EF, 2001/100/EF,
2002/80/EF eller 2003/76/EF, linie A), herunder at OBD-systemet er
kalibreret i overensstemmelse med kravene i ovennævnte direktiver.
Før 01.01.02: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 3
(98/69/EF, 99/102/EF, 2001/1/EF eller 2001/100/EF). For en bil med
tjenestevægt over 1280 kg skal der ved konstruktive ændringer
dokumenteres, at bilen overholder Euro 2 (96/69/EØF).
Før 01.01.01: Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er foretaget
konstruktive ændringer af bilen, skal det dokumenteres, at bilen
overholder Euro 2 (96/69/EØF).
Før 01.01.97: Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er foretaget
konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(93/59/EØF eller 96/44/ EØF).
Før 01.10.94: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(93/59/EØF).
For biler med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med
standardudstyr) på over 685 kg er der ikke krav om katalysator.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med forskel mellem tilladt totalvægt
og tjenestevægt (med standardudstyr) på over 685 kg, skal
det dokumenteres, at bilen overholder 83/351/EØF (ikke Euro). For
seriefremstillet bil (med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
(med standardudstyr) på over 685 kg), der er forsynet med reguleret
katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for
luftforurening.
April 2007
AFSNIT 7 Vejledning om syn af køretøjer
7.06 Motor, støj, luftforurening
Side 34 Luftforurening
Fabrikanten eller dennes repræsentant fastsætter "tjenestevægt
med standardudstyr", idet dog
- ekstra udstyr som fx kran, læssebagsmæk eller personlift, og
- for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
køkkenindretning og toilet m.m.,
ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
Før 01.10.90: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang (pkt.
7.06.020 (1)).
Varebil N1 med dieselmotor
For biler med dieselmotor er der ikke krav om en bestemt teknik, og der er derfor
ikke mulighed for visuel inspektion. Dog skal alle varebiler af klasse I være forsynet
med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD). Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres,
at bilen overholder Euro 3 (98/69/EF, 1999/102/EF, 2001/1/EF, 2001/100/EF,
2002/80/EF eller 2003/76/EF, linie A), herunder at OBD-systemet er kalibreret i
overensstemmelse med kravene i ovennævnte direktiver.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af en varebil af klasse I (referencemasse
på højst 1.305 kg svarende til tjenestevægt på højst 1.280 kg) skal det dokumenteres,
at bilen overholder Euro 4 (2002/80/EF eller 2003/76/EF, linie B), herunder at
OBD-systemet er kalibreret i overensstemmelse med kravene i ovennævnte direktiver.
Før 01.01.06: Varebiler med dieselmotor kan også godkendes efter reglerne for
M2 med dieselmotor (se 7.06.022 (2)).
For biler med dieselmotor er der ikke krav om en bestemt teknik, og
der er derfor ikke mulighed for visuel inspektion. Dog skal alle varebiler
af klasse I være forsynet med kontrollampe for egendiagnosesystem
(OBD).
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder
Euro 3 (98/69/EF, 1999/102/EF, 2001/1/EF, 2001/100/EF,
2002/80/EF eller 2003/76/EF, linie A), herunder at OBD-systemet er
kalibreret i overensstemmelse med kravene i ovennævnte direktiver.
Før 01.01.04: Der er ikke krav om kontrollampe for egendiagnose-system (OBD).
Før 01.01.02: Der er ingen tekniske krav, der giver mulighed for visuel inspektion.
April 2007
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
Motor, støj, luftforurening 7.06
Luftforurening Side 35
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder
Euro 3 (98/69/EF eller 99/102/EF eller 2001/1/EF), for en varebil
med tjenestevægt over 1275 kg dog Euro 2 (96/69/EØF).
Før 01.01.01: Der er ingen tekniske krav, der giver mulighed for visuel inspektion.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder
Euro 2 (96/69/EØF).
Før 01.01.97: Der er ingen tekniske krav, der giver mulighed for visuel inspektion.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder
Euro 1 (93/59/EØF eller 96/44/EØF).
Før 01.10.94: Der er ingen tekniske krav, der giver mulighed for visuel inspektion.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder
Euro 1 (93/59/EØF). For bil med forskel mellem tilladt totalvægt
og tjenestevægt (med standardudstyr) på over 685 kg, skal det dog
i stedet dokumenteres, at bilen overholder 83/351/EØF (ikke Euro).
Fabrikanten eller dennes repræsentant fastsætter "tjenestevægt
med standardudstyr", idet dog
- ekstra udstyr som fx kran, læssebagsmæk eller personlift, og
- for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
køkkenindretning og toilet m.m.,
ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
Før 01.10.90: Der er ingen tekniske krav, der giver mulighed for visuel inspektion.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder
ECE 15-03.
Før 01.04.87: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om udstødningsgassens
røgtæthed under fri acceleration (pkt. 7.06.020 (4)).
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Typegodkendelse
« Svar #7 Dato: 07. August 2007 kl: 10:12:40 »
7.06.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 med tilladt totalvægt på ikke over 2.500 kg skal opfylde de tekniske
krav i et af følgende regelsæt
:
a) Rådets direktiv 70/220/EØF, som ændret ved direktiv 2002/80/EF og senest
tilpasset for gasdrevne biler ved direktiv 2003/76/EF, og skal opfylde grænseværdierne
i pkt. 5.3.1.4 i bilag I, linie B (Euro 4).
b) California Exhaust and Evaporative Emission Standard LEV II (2004-norm)
niveau LEV (Low Emission Vehicle) eller bedre for kategori LDV (Light-Duty
Vehicles – personbil indrettet til højst 12 passagerer).
Før 01.01.01: Personbil indrettet til mere end seks personer føreren medregnet
skal opfylde de samme bestemmelser (inkl. overgangsbestemmelser),
som der gælder for varebiler (pkt. 7.06.024).
Personbil M1 med benzinmotor
Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator, og skal desuden være forsynet
med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD). Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres,
at bilen overholder Euro 4 (2002/80/EF eller 2003/76/EF, linie B), herunder at
OBD-systemet er kalibreret i overensstemmelse med kravene i ovennævnte direktiver.
Før 01.01.06: Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator, og skal desuden
være forsynet med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD).
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder
Euro 3 (98/69/EF, 1999/102/EF, 2001/1/EF, 2001/100/EF,
2002/80/EF eller 2003/76/EF, linie A), herunder at OBD-systemet er
kalibreret i overensstemmelse med kravene i ovennævnte direktiver.
Før 01.01.01: Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er foretaget
konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 2
(94/12/EØF eller 96/44/EØF).
April 2007
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
Motor, støj, luftforurening 7.06
Luftforurening Side 29
Før 01.01.97: Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er foretaget
konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(93/59/EØF eller 91/441/EØF).
Før 01.01.95: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(91/441/EØF eller 93/59/EØF).
Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
(med standardudstyr) på over 685 kg ikke krav om katalysator.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med forskel mellem tilladt totalvægt
og tjenestevægt (med standardudstyr) på over 685 kg), der er
forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav
for luftforurening. Fabrikanten eller dennes repræsentant
fastsætter "tjenestevægt med standardudstyr", idet dog
- ekstra udstyr som fx kran, læssebagsmæk eller personlift, og
- for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
køkkenindretning og toilet m.m.,
ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
Før 01.10.90: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2000 cm3
• terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3 eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.10.89: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav for luftforurening.

Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang (pkt.
7.06.020 (1)).
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Typegodkendelse
« Svar #8 Dato: 07. August 2007 kl: 10:37:17 »
@Lund: Der er absolut ikke noget skummelt, fordækt eller ulovligt i det. Hr. Andersen er en meget korrekt og pertentlig mand der ganske enkelt har arbejdet med VW det meste af livet og derfor ved hvad han snakker om.

Du kan selv tjekke det hvis du gider. Alle gulpladebiler indregget i DK har samme typegodkendelsesnummer.. det være sig 112HK WBX eller 50 HK CS! Ergo er HK grænsen 112 + 20%.

(Men det er ikke alle synsmænd der ved det eller vil acceptere det og et syn er jo som bekendt et skøn, så det er der ikke noget at gøre ved)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Typegodkendelse
« Svar #9 Dato: 07. August 2007 kl: 11:53:59 »
@Lund: No worries, det ER et speget emne og præget af rygter og en masse snak.

Tak til Allrounder fra vwnettet og t3nettet for tippet.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Typegodkendelse
« Svar #10 Dato: 07. August 2007 kl: 18:04:25 »
Jeg kan bekræfte at han godt ved hvordan man kasserer en T3 til syn.  :(

Til gængæld var han af den helt klare opfattelse at Oliekøler slet slet ikke var nødvendigt på T3, det havde VW taget højde for :roll: , og jo han er gammel VW mand.  

Men han laver en grundig og regulær gang syn. Kan faktisk godt anbefale ham, han er flink nok. (blev ikke sur over "ikke afrenset stel nummer")

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Typegodkendelse
« Svar #11 Dato: 23. August 2007 kl: 08:41:43 »
Havde en fornuftig snak med Fstyr angående en golf motor i T3 nyere end 89. Det må man gerne, idet der står:

"Før 01.01.95: Generelt skal bilen have reguleret 3-vejs katalysator. Hvis
der er foretaget konstruktive ændringer af bilen, skal det
dokumenteres, at bilen overholder Euro 1 (91/441/EØF eller
93/59/EØF).
Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og
tjenestevægt på over 685 kg ikke krav om katalysator.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af en bil med
ovenstående egenskaber, skal det dokumenteres, at bilen
overholder EF-direktiv 83/351/EF (ikke Euro). For seriefremstillet
bil (med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
på over 685 kg), der er forsynet med reguleret
katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening."

Det er de 685kg forskel i egen- og totalvægt der tillader dette, så længe der monteres en reguleret katalysator; og det har alle Golfer med sprøjt, både single og multipoint. Jeg spurgte til rationalet i det, og det er kun, at bilproducenteren ikke var "klar" på de "tunge" (MPV) før 1995.

Så ved I det.

Iøvrigt fik jeg en kopi af typegodkendelsen (S3050) fra SMC for min 82 camper (transporter); der er nævnt en 1584ccm (37kW)og en 1970ccm (51KW), men ingen motorkode. Dog er der noteret i tillæggene (1 til 5) DF, DG, CS og JX.

Det kan jeg da ikke få til at blive de 130 HK, der nævnes i tråden.

Hinze

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Typegodkendelse
« Svar #12 Dato: 23. August 2007 kl: 12:33:54 »
Det er vel heller ikke en gulplade typegodkendelse? Er camper ikke anderledes?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Typegodkendelse
« Svar #13 Dato: 23. August 2007 kl: 14:32:57 »
Citat fra: "jankjerbye"
Det er vel heller ikke en gulplade typegodkendelse? Er camper ikke anderledes?


Næ, det "ligner" gulplade godkendelsen med et par streger over varevogn et par steder.

Jeg tænker at oploade den til bib, når jeg lige får den scannet.

Hinze