Forfatter Emne: Revner i topstykke, rengøring etc.  (Læst 3310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Revner i topstykke, rengøring etc.
« Dato: 22. August 2007 kl: 11:32:42 »
Revner er generelt af det onde, men hvis du er i tvivl kan du evt. skyde et billede af de nævnte steder og få andres vurdering ?
Rengøring af fladerne kan gøres med f.eks. smergel lærred, groft sandpapir eller et skarpt stemmejern.
Husk at fjerne de små partikler omhyggeligt så der er HELT rent, inden du lægger ny toppakning på.
Måske skal topstykket trykprøves inden samling ?       Det er mere end ærgerligt, at lave så stort et arbejde, og det så viser sig, at være spildt.
Held og lykke med det.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Revner i topstykke, rengøring etc.
« Svar #1 Dato: 22. August 2007 kl: 13:02:44 »
Desværre. Det topstykke skal du ikke sætte på igen. Du skal heller ikke bruge penge eller tid på trykprøvning. Det ER utæt, det kan jeg se.

I 99 ud af 100 tilfælde er det ikke toppakningen, der er gået på en JX. Toppakningen er faktisk vældig god, men topstykkerne har en begrænset levetid, især uden oliekøler og med frisk kørsel. Du skal have en anden top at sætte på - evt. en nøgen, hvis du selv kan sætte ventiler, knast osv. i. Kig evt. på ebay - billigere finder du dem ikke som nye.

Og btw.: Når du nu har åbnet for motoren, så brug lige lidt tid på at vurdere cylindrenes tilstand. Kan stemplerne kippe? Er der slidkant foroven? Er krydsslibningerne væk? Hvis du kan svare negativt på de spg., så tror jeg nok, at jeg ville udmåle cylindrene og tjekke stempler, stempelringe og plejllejer.[/img]
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Revner i topstykke, rengøring etc.
« Svar #2 Dato: 22. August 2007 kl: 13:12:12 »
Ja, hvis den ikke har hydrauliske ventilløftere. Det ser du på, om den har en ekstra oliereturkanal mellem 1. og 2. cylinder. Det må den ikke have med mindre den motor, der ligger i din bil er eftermonteret fra Golf eller Passat
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Revner i topstykke, rengøring etc.
« Svar #3 Dato: 23. August 2007 kl: 10:37:28 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jarl"
Desværre. Det topstykke skal du ikke
sætte på igen. Du skal heller ikke bruge penge eller
tid på trykprøvning. Det ER utæt, det kan jeg se.
Hermed mener du at det er utætheder via de revner
der gør at der kommer udstødning over i kølevandet.


ja

I 99 ud af 100 tilfælde er det ikke toppakningen,
der er gået på en JX. Toppakningen er faktisk
vældig god, men topstykkerne har en begrænset
levetid, især uden oliekøler og med frisk kørsel.
De du siger er, at det er helt omsonst at sætte
toppen på igen, jeg er ellers tilfreds med bare
at kunne køre f.eks. 2000 km mere (er lidt i nød).


Jamen du kan da godt sætte det på igen, og den kan også godt køre - med de symptomer, som en motor med revnet topstykke nu engang har. (Dvs., at den skyder kølevandet ud, så man i værste fald skal fylde vand på og udlufte kølesystem for hver 5 km).  Men det koster rundt regnet 500 kr at tage et topstykke af og på bare i materialer + tid og besvær, så er det det værd? Ikke i min verden.

Du skal have en anden top at sætte på - evt. en nøgen, hvis du selv kan sætte ventiler, knast osv. i. Kig evt. på ebay - billigere finder du dem ikke som nye.


Og btw.: Når du nu har åbnet for motoren, så brug lige lidt tid på at vurdere cylindrenes tilstand.
Kan stemplerne kippe?
Her spørger du til om stemplerne kan rokke nede
i cylindrene?


Ja

Er der slidkant foroven?
Ikke markant, men jeg har ikke noget at sammenligne
med.


Er krydsslibningerne væk?
Hvad er krydsslibninger?

Læs på min hjemmeside.

Hvis du kan svare negativt på de spg., så tror jeg nok, at jeg ville udmåle cylindrene og tjekke stempler, stempelringe og plejllejer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Revner i topstykke, rengøring etc.
« Svar #4 Dato: 23. August 2007 kl: 12:30:09 »
Hej og velkommen på t3nettet

Jeg har selv stået med en skadet top og været alle de samme "smutvejs" overvejelser igennem som du nu står i.

Jeg endte med at købe mig ud af det og få en bil med nyrenoveret motor, og det har jeg på intet tidspunkt fortrudt. Den springer igang, er økonomisk, ryger og lugter minimalt, har bundtræk og kræfter på trods af en turboløs montering.

Den transporterer mig minimum 120 km hver dag og har kun krævet service/udskiftning af ikke renoverede komponenter som vandpumpe, remme (nu rem  :wink: ) og generator indtil nu.

Jarl har fat i den lange ende og han taler af en anseelig erfaring. Derudover er han en guttermand der ikke beskæftiger sig med at binde folk historier på ærmet.  

Hvor mange T3 motorer vil du anslå du har været igennem efterhånden Jarl?

Det er ikke så dyrt at få en helt ny kværn i og har man lidt ekstra likvider kan man endda opgradere motorkraften. Jo mere arbejde man kan lave selv, jo billigere er det.


mvh

Jan Kjerbye
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Revner i topstykke, rengøring etc.
« Svar #5 Dato: 23. August 2007 kl: 13:42:40 »
Tak for de smukke ord, Jan. Jeg sidder helt og blusser i kinderne. Ang. antallet af motorer, så aner jeg det simpelthen ikke - jeg kan kun sige: Alt for mange! Så mange, at det har sat sig i sproget. Pludselig kan jeg høre mig selv stå og tale med en kvindelig kollega og bruge metaforer fra motorverdenen, når hun spørger mig om noget med skolens kaffeautomat, som drypper: "Jamen det er jo ligesom en dyse, der hænger" - Gad vide, hvor meget det hjalp hende... :wink:

Tilbage til toppen:

Du kan sagtens skifte paraplyer uden specialværktøj. Dvs. - du skal jo nok have fat i en ventilfjedertang, men samtidig skal du lige tænke over, at hvis toppen har været så varm, så kan den også let have slået sig eller fået revner. Læg en retskinne diagonalt over den på pakfladen. Hvis du kan få et søgerblad på mere end 0,10-0,15 mm ind, så er det skrot. - også selvom det bliver planslebet. Planslibning er nemlig noget hø. Man kan sagtens lave pakfladen lige, men toppen er jo stadig grundlæggende skæv, og det betyder, at de lejebukke, som knastakslen løber i, ikke længere sidder lige ud for hinanden.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Revner i topstykke, rengøring etc.
« Svar #6 Dato: 23. August 2007 kl: 21:35:22 »
Citat fra: "ctange"
Jeg har nu en ok top tror jeg.

Der er ikke revner til forkamre,
og revner mellem ventiler er kun
linier.

Jeg har nogle spørgsmål:

1. Er det smergellærred jeg skal bruge
til at slibe snask af top og blok?
(stemmejern går ikke så godt sammen med aluminium!)

Vandslibepapir bruger jeg - f.eks korn 150. Skyl efter med diesel, og tør af, når du er færdig.

2. Skal top og blok være skinnende blanke
inden de samles?

Nej, bare de et rene og jævne.


3. Hvorfor er der et lag sort "kalk" på toppen
inde i cylinderen, særlig nær hullet til
forkammer. Hvad er det symtom på?

Det er et symptom på at det er en brændstofmotor. Det er helt OK, og optræder i alle topstykker.

4. Skal strækbolte smørres inden de skrues i?

Nej, ikke decideret smøres, men de skal være NYE, rene og tørrede af med en oliefugtig klud

5. Betyder det noget at der løb kølevand/olie ned
i de huller i blokken som strækbolte skal
skrues ned i?

Ja. Det skal ud. Jeg tror godt, at du selv kan regne ud, hvad der sker, når man skruer en lang bolt ned i et hul, der er fyldt med væske. Som det sidste efter rengøringfen af pakfladen tager du derfor lige luftpistolen og renser hullerne ud og allersidst tørrer du hele pakfladen med en ren klud.

Ellers ligner det en fin top, du har fundet. Held med det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!