Forfatter Emne: Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP  (Læst 3373 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thor

  • Gæst
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Dato: 29. September 2007 kl: 11:33:17 »
Det har desværre stadig ikke lykkets mig at få liv i min 2,1 Syncro. Der er ingen gnist og jeg har fejlsøgt alt for meget uden resultat. Nu har jeg besluttet mig for at teste om der er noget galt med motorstyringen. Jeg søger derfor noglen i Århus området der har en fungerende T3 med en 2,1 wbx. Jeg forestiller mig at montere min motorstyringsbox (1 multistik) i din T3. Hvis din bil starter med min styring kan jeg verificere at min motorstyring er ok.

Skriv venligs PM

Hilsen Thor Bramsen

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #1 Dato: 29. September 2007 kl: 11:51:40 »
Ikke helt det du spurgte om, jeg kan ikke komme i tanke om andre end opelhaj (MV) der kører benz heromkring.

Hmm.. Men jeg har en ombygget diesel doka der stadig har motorstyringen siddende i motorrummet.. Jeg bor 50 mins ( i 4 gears T3 :wink: )  nord for Århus.. du er velkommen heropppe på søndag hvis du vil købe lidt ekstra brugt men billig motorstyring at rode med?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #2 Dato: 29. September 2007 kl: 17:20:56 »
jep har en syncro hochdach med en 2.1 dj i der fungerer du er velkommen
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Mads-kaa

  • Gæst
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #3 Dato: 29. September 2007 kl: 21:28:53 »
Jeg tror ikke man kan teste en MV-styring på en DJ motor!?!?
Jeg forstår bare ikke hvorfor du ikke prøver at beskrive hvad dine problemer er, og hvad du har målt de forskellige steder? Selvfølgelig hvis du er uddannet mekaniker skal jeg da ikke krydse klinger med dig, men der er altså rigtig meget viden og hjælp at hente her på forummet! Du kunne jo evt. fortsætte din tråd fra Juli?
Har du en Haynes, eller endnu bedre en Bentley? I sidst nævnte står der blandt anden hvordan du tester din motorstyring!!!

/Mads

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #4 Dato: 29. September 2007 kl: 21:50:34 »
hmm ku ikk li se der sku være tale om en MV? ikk ud fra den her tekst da :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Mads-kaa

  • Gæst
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #5 Dato: 29. September 2007 kl: 22:00:12 »
Nej, det har du ret i, men hvis man læser Thors tidligere indlæg, så har bilen KAT, og den omtales som digifant :wink:

/Mads

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #6 Dato: 29. September 2007 kl: 22:01:58 »
hehe sorry men havde jeg ikk li set...  8)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #7 Dato: 29. September 2007 kl: 22:17:07 »
DJ og MV bruger ikke samme ledningsnet !

Hvis der ikke er nogen gnist, ville jeg først tjekke tændingsmodulet og bagefter om der kommer strøm til og fra tændspolen.

Kommer der strøm til og fra tændingsmodulet (mener det er pin 1 (out) og pin 6 (in)), er det i hver fald ikke motorstyringen.

Jeg ved godt det lyder elementært, men der er ikke meget andet at gøre end at går baglæns fra tændrørene.

Hva med tændingslåsen... ? Selv om starteren kører rundt er det jo ikke ensbetydende med resten af polerne i tændingslåsen virker  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Thor

  • Gæst
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #8 Dato: 30. September 2007 kl: 13:00:04 »
Så tager vi det lige fra starten. Jeg har i forbindelse med lakering haft instrumentbordet ude. Inden jeg gik igang med at rydde bilen for alt det overflødige der ikke skulle males kørte den selvfølgelig fint. I forbindelse med at instrumentbordet ryddede jeg selvfølgelig lidt op i elnettet. Det var tidligere lavet et forsøg på at tilkoble en ekstra tankmåler der ikke længere skal bruges.
Bilen er en 2,1 syncro motorkode SS med digifant. Jeg har en stor motorstyringsboks til højer for blæseren under bagsædet. Jeg er ikke mekaniker og egentlig ikke særligt begejstret for at lege autoelektriker.
Jeg har konstateret følgende. Der er fin gennemgang i tændrørskablerne, rotor med modstand målt op=OK, strøm på tændspolen når tændning er på, tændspolemodstand iflg Haynes OK. Alle jordforbindelser er rengjort og gennemgået, alle samlinger er checkede. Så er det det bliver svært. Jeg har ikke et diagram der beskriver Digifant heller ikke testmetoden som WBX omtaler. Jeg kan kun konstatere at min battterilampe på instrumentbordet ikke lyser når tændningen er på??? Derudover summer tomgangsregulatoren lidt højt. Gode ideer modtages med glæde, også testmetoder.

Med venlig hilsen Thor.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #9 Dato: 30. September 2007 kl: 21:40:19 »
Citat fra: "Thor"

Alle jordforbindelser er rengjort og gennemgået
Det må så være dækkene.  :lol:
Med venlig hilsen Thor.
Kurt - 25115788

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #10 Dato: 01. Oktober 2007 kl: 11:27:59 »
Det store stik bag på instrumenterne kan godt drille lidt, prøv evt. ryk lidt i det, for at få ladelampen til at virke..

Har du tjekket tændingsmodulet ?
Jeg tror sku ikke det er ECU'en  ! :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Thor

  • Gæst
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #11 Dato: 01. Oktober 2007 kl: 12:56:34 »
Hej
Så har jeg løst problemet med batterilampen, der skulle bare rykkes og trykkels lidt i det store stik bag på instrumentpanelet. Desværre stadig ingen gnist. Nu har jeg dog fået fat i et ledningsdiagram af digifantstyringen. Jeg har også konstateret at jeg bliver nød til at teste om min hall sensor virker. Jeg er dog lidt i tvilvl om korrekt metode, har læst mig frem til der skal bruges en diode og lidt strøm. Modtager gerne input hvis der er noglen der har prøvet det.
Hilsen Thor

Og KHSalvesen du bliver misundelig når du ser mine Dæk.....

Thor

  • Gæst
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #12 Dato: 03. Oktober 2007 kl: 08:57:08 »
Så er de mange ekstra indlæg slettet, tak for tippet om det lille kryds.
Problemet med den manglende gniste har jeg stadig. Kom nu med en god beskrivelse af hvordan jeg tester min hall sensor eller CKP sensor (Crank shaft position)
Hilsen Thor

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #13 Dato: 03. Oktober 2007 kl: 11:11:26 »
HAR du tjekket tændingsmodulet  :!:  :?:  :idea:  :shock:
Det er ikke helt ualmindeligt de går, selv jeg ikke har oplevet det på nogle af mine egne biler.
Den slags tændingsmoduler sidder på ALLE biler med bosch motorstyring siden 80'erne.

Det eneste jeg synes er lidt mærkeligt er, at bilen kørte før du malede den  :roll:
Ting går jo som regel ikke i stykker når de bare ligger !

Jeg har vedhæftet testning af hall fra bentley manualen...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Thor

  • Gæst
Motorstyring 2,1 wbx HJÆLP
« Svar #14 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 08:27:03 »
Så er der gnist igen. Og ja jeg er blevet betydligt klogere hvad angår elektrisk fejlfindning i en t3. Det var som antaget Hall sensoren der giver et impuls til tøndningsmodulet der var defekt. Ved at lode en 12V diodelampe sammen og derefter måle ligesom WBX manden's Bently manual foreskrev tog det ikke lang tid. Jeg har en strømfordeler fra en 1,9 indsprøjtning der nu er røget på for at verificere at der nu også var gnist.... og det var der. Nu skal der udstødning og en ny hall sensor på, så kan det være at jeg snart kan komme ud og rulle i det gule lyn der nu er blevet grå.

Hilsen Thor