Forfatter Emne: varmeproblemer i 1.6td  (Læst 1318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
varmeproblemer i 1.6td
« Dato: 09. Februar 2006 kl: 15:05:31 »
min bus er blevet kold, eller rettere sagt der er ingen varme til kabinen, men derimod bliver kølervandet pludseligt for varmt. temperaturen går et ordentligt stykke over normal og den blinker i temp.-lampen. vandpumpen er ny og termostaten ligeså men det er ligesom at der ingen vand kommer frem til køleren, for den er også helt kold... kan den være stoppet ligepludseligt et sted?
 når jeg fylder vandbeholderen op og den er varm så er der masser af flow , dvs at vandpumpen får vandet til at cirkulere, men det hele hommer bare oven ud af ekspansionsbeholderen.
kan noget være stoppet, eller er det virkelig termostaten der ikke åbner.  ( den er ikke mere end to mnd gammel!) men selvom termostaten ikke åbner burde der så ikke være varme på i kabinen?
mit varmeaggragat til opvarmning af rapsolien er også helt kold, og den er netop koblet på det vandrør som går ud bag på topstykket og videre frem til kabinevarmen. ingen  slanger lækker vand, og der er heller ikke nogen knæk.
er der nogen gode råd derude?

mange hilsner pawel

Mølle

  • Gæst
varmeproblemer i 1.6td
« Svar #1 Dato: 09. Februar 2006 kl: 17:38:22 »
Har du luftet systemet rigtigt ud??? dvs. luftet køleren ud, mens forhjulene var hævet over jorden og motoren gik med høje omdr.???

hvis ikke, så har du ikke fået vand i selve køleren.


hilsen Mølle :P

pawel

  • Gæst
varmeproblemer i 1.6td
« Svar #2 Dato: 09. Februar 2006 kl: 18:33:29 »
ja den er blevet luftet ud. så kom varmen tilbage. men efter prøveturen på nogle kilometer stod den og kogte al vandet af - væk var varmen igen, og nu frygter jeg det værste -toppakningen...
men håber at det kan være termostaten - selvom den er ny. hvis termosteten er defekt, kan der så stadig komme kølevand ud af udluftningsventilen på køleren?
prøver i hvert fald at skifte termostaten, fordi køleren var helt kold da den stod og kogte.
håber at min oliekøler var så effektiv at den har reddet min toppakning, for temperaturen på olien kommer ikke over de 1oo grader...
 pawel

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
varmeproblemer i 1.6td
« Svar #3 Dato: 09. Februar 2006 kl: 18:53:38 »
Citat fra: "pawel"
ja den er blevet luftet ud. så kom varmen tilbage. men efter prøveturen på nogle kilometer stod den og kogte al vandet af - væk var varmen igen, og nu frygter jeg det værste -toppakningen...
men håber at det kan være termostaten - selvom den er ny. hvis termosteten er defekt, kan der så stadig komme kølevand ud af udluftningsventilen på køleren?
prøver i hvert fald at skifte termostaten, fordi køleren var helt kold da den stod og kogte.
håber at min oliekøler var så effektiv at den har reddet min toppakning, for temperaturen på olien kommer ikke over de 1oo grader...
 pawel


Jeg hørte noget om fra Gulf i går, at han havde været ude for uorg. termostater ikke holdt særlig godt...  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
varmeproblemer i 1.6td
« Svar #4 Dato: 09. Februar 2006 kl: 19:48:57 »
ja, jeg håber at det blot er termostaten.
den er luftet ud og det værste af det hele er at den viser tydelige tegn på at det er en defekt toppakning.. :cry:  der kommer luftbobler ind i vandbeholderen. og rigtigt mange luftbobler når den får lidt gas... øv!
mr.djursland fortæller mig at man kan teste for defekt toppakning ved at måle co2 i kølevandet.. eller den skulle have hvidlig grå olie, hvilket den ikke har, men det afhænger vel af hvad vej den er sprunget..
nu prøver vi at skifte termostat og så en test for co2...
håber at alt ordner sig og at jeg ikke behøver at troppe op til træffet i min oldtimer mercedes i stedet for t3eren... :?

gulf

  • Gæst
varmeproblemer i 1.6td
« Svar #5 Dato: 09. Februar 2006 kl: 20:32:27 »
Citat fra: "WBX Manden"

Jeg hørte noget om fra Gulf i går, at han havde været ude for uorg. termostater ikke holdt særlig godt...  :roll:


Jep, helt korrekt. Min erfaring går dog mere i retning af, at uoriginale termostater ikke vil lukke (koldt om fødderne). Mine termostater har sat sig fast i åben tilstand, så måske Pawels har sat sig i lukket...


Jeg synes nu symptomerne lyder ret meget som en defekt toppakning... altså en dårlig termostat laver jo ikke luftbobler i kølevandet.

Pris-info: Uorg. termostat ca. 70kr
              Org. termostat 328kr (måske lidt mindre, hvis man har blåt tøj på, når man køber den)

Mvh.

Rene\'

  • Gæst
varmeproblemer i 1.6td
« Svar #6 Dato: 09. Februar 2006 kl: 20:50:53 »
ang pris jeg gav  85 kr  for en termostat ved vw  det var så en alternativ tror jeg han kaldte det

pawel

  • Gæst
varmeproblemer i 1.6td
« Svar #7 Dato: 09. Februar 2006 kl: 22:44:40 »
nå, men det er vist toppakningen formoder jeg og min mekaniker-allierede. kommer til at tænke på om de tyske moterrenoveringsfolk har gjordt den fejl at putte en gal pakning i. sagen er at denne 1.6 jx motor er blevet boret op til en 1.7 liter ala ky, med dennes stempelstørrelse og så videre. men i og med at cylindervægen er blevet forstørret, ja så passer vel en almindelig pakning fra 1.6 vel ikke mere på denne nye blok... dvs at det har gjordt at noget af pakningen er kommet helt ud til kant af cylindervægen og så skal der ikke ret meget til før at der kommer hul igennem... :?  men det er deres fejl...? motoren blev sat i i december og har kun kørt 15000km!...
øv i hvert fald.
 :evil: pawel