Forfatter Emne: Ventiljustering, hvordan måles det?  (Læst 2292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

  • Gæst
Ventiljustering, hvordan måles det?
« Dato: 13. Oktober 2007 kl: 21:58:52 »
hej

nu fortæller du jo ikke hvilken motor det er

men normalt når jeg stiller ventiler gør jeg det efter en metode jeg selv har regnet ud

1+4 = 5

dvs at når cyl 1 åberne = presser ventilen ned jå så ved man at det er cyl 4 man skal stille for så er den fri af knasten

2+3 =5

så stiller man cyl 3 da den er fri

3+2 = 5 så stiller man cyl 2

og gæt så selv hvilken man så skal stille

og hvis der er en 6 cyl motor skal det bare gi 7 1+6=7 osv der ned af

så er det nemt at regne ud hvilken man skal stille og nemmere at huske

og hvis de tal du skriver i bunden er de langt ude af justering da de gerne skulle være ens på alle udstødnings ventilerene og ens på alle indsugnings ventilerene

og da jeg ikke ved hvilken motor kan jeg ikke fortælle dig hvad de skal stå på ind og ud

Mvh Djurs   :lol:

Djursland

  • Gæst
Ventiljustering, hvordan måles det?
« Svar #1 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 11:59:09 »
1+4 = 5

dvs at når cyl 1 er åben = presser ventilen ned jå så ved man at det er cyl 4 man skal stille for så er den fri af knasten

2+3 =5

så stiller man cyl 3 da den er fri

3+2 = 5 så stiller man cyl 2

når jeg snakker om at knasten presser ventilerne ned på cyl 1 er det V'et=knasten der stå ned af og v'et på cyl 4 der er op af og når v'et er op af måler og stiller man ventilspillerumet

jeg vil gi dig et godt råd at sætte dig helt ind i hvordan en motor fungere mht hvad de forskellige ting gør i en motor dvs stempler og knastaksel krumptab osv og hvordan de arb sammen mht tændnings tidspunkt og de 4 takter men bare de 4 takter er en vigtig del af en motor gang så det ville være en god hjælp til dig hvis du forstår dem så ville nogle andre ting være nemme at forstå for dig...

håber ikke det støder dig

Mvh Djurs

 :lol:

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ventiljustering, hvordan måles det?
« Svar #2 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 16:45:50 »
Hejsa,

Check denne tråd:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1234&highlight=ventiler

Du skal ikke lade dig narre af titlen, der kommer noget om ventilerne længere nede.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)