0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hvis man tager de samme modeller og skifter benzinen ud med diesel(samme antal hk, omkring de 135 - 140 hk), hvor ligger de magiske tal så (km/t eller km/l) ?
Hvor tror i "tallene" ligger for den 2. (White Star modellen)Sælger skriver 175 km/t, måske lidt overdrevet, men hvad med brændstofsforbruget ? 175 er i teorien ikke muligt med 136 hk. Ifølge min tabel kræver vindmodstanden omkring 160 hk for at slæbe vore kære kummefrysere med den hastighed.Det gennemsnitlige brændstofforbruget er ganranteret også større end på de "normale" T3 motorer.Når alt kommer til alt er der en meget fin sammenhæng mellem benzinforbrug og hk, kun motorenes virkningsgrad kan gøre en forskel og den svinger ikke så meget mellem benzinmotorer.At køre f.eks. 130 km/t i en T3 kræver omkring 70 hk, om det så er diesel, el, brint, komøg eller benzin den kører på.Prisen på hk kan variere alt efter brændstof og virkningsgrad.Hvor tror I afgiften vil ligge iforhold til de "normale" 20k - 30k ?Undskyld jeg linker til en masser busser, men er altså lidt nysgerrigHer er lige en mere : (Hvor ligger tallene (km/t, km/l og afgift) for denne) ? Denne her er jo flagskibet med "porsche" motorenAfgift er garanteret høj og km/l er garanteret lav (optimistisk omkring 6 i gennemsnit) http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=31318647&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=44%2C45%2C46&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=85&minPowerAsArray=KW&maxPowerAsArray=109&maxPowerAsArray=KW&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1985-01-01&features=ABS&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
jeg kører selv med et Projekt Zwo sænkningssæt, lavere dæk a la postelastikker og nyrebælte
Citat fra: "WBX Manden"jeg kører selv med et Projekt Zwo sænkningssæt, lavere dæk a la postelastikker og nyrebælte
Vi er simpelthen nødt til at forholde os til nogle enkelte facts, før vi sejler videre i dreamland:1) Med de biler du kigger på er brændstofudgiften perifær sammenlignet med de øvrige udgifter. Forestil dig en 6 benet WBX. Det er en ekstremt dejlig motor, men alt er custom-made. Dvs. at du ikke bare går ned til Meca og køber en udstødning eller en strømfordeler. Nej, du undersøger, om Porsche har noget, der passer (og betaler Porsches pris) eller også får du en talentfuld rørsmed til at lave noget til enkeltstykspris.2) T3'ere findes med tre dieselmotorer, der er standardtypegodkendt i DK og i D. Det drejer sig om en med 50 hk, en med 57 hk og en med 70 hk. Alle andre mere eller mindre fantasifulde ombygninger kan kun godkendes på synsmandens nåde og bamhjertighed. Derfor er der - i modsætning, hvad der tidligere er hævdet - ingen automatik i, at en bil, der er godkendt i D med ombygninger også kan godkendes i DK. Læs mere om det i "Detailforeskrifter for motorkøretøjer" på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Man risikerer med andre ord at have købt en spændende bil i D, som man kun må køre i hjemme på græsplænen.3) Ang. højeffektdieselmotorer, så er der frit slag på TDI-hylden. Men er du opmærksom på omdrejningsproblematikken og er du bekendt med T3'erens notorisk elendige gearkasse, der slet slet ikke kan håndtere det moment, som de kraftige TDI'er kan præstere?4) Vær endvidere opmærksom på, at en bil kan risikere at blive afvist ved syn, fordi man ikke kan dokumentere, at bilen er egnet til den større effekt. Der verserer rygter om en synsmand i Nordjylland, der vil godkende T3'ere med hvad som helst, men jeg må ærligt sige, at det forekommer som et noget tyndt sikkerhedsnet, når man er ude og købe sådan en fin bil.5) Du siger, at du har erfaring fra andre rugbrød. Hvad synes du selv om deres køreegenskaber? Synes du, at der er stabilitet og sidevindsresistens til at køre 140 i march? Det synes jeg ærlig talt ikke. Selv om jeg kører i en originalt sænket version med oprindelige skørter spoilere og jeg skal komme efter dig, så synes jeg, at den trygge tophastighed ligger på max 120.Ang. brændstoføkonomi og diesel, så vær opmærksom på, at jo nærmere en diesel kommer på sin topydelse, jo mindre er dens økonomiforspring i forhold til benzinere. Derfor: Skal man tvinge en T3'er med aerodynamik som en mejetærsker gennem luften med 140 km/h, så koster det enorme mængder brændstof - også med en TDI. Et hurtigt skud fra hoften: 6-8 km/l.Når du læser, hvad alle vi tossede T3-nørder skriver, så tror jeg du skal tænke overveje at træffe et valg: Enten forelsker du dig i en T3'er og køber en, og accepterer dens karakter, som en bil, man ikke kører stærkt i. Jeg tror, at hvis du laver en rundspørge her, så vil mange svare, at en rimelig marchhastighed er 90-100 stykker. Og det er rigeligt! Når man kører T3, så har man nemlig ikke travlt. Nej man nyder at cruise afsted i en behagelig opret stilling og se tingene lidt foroven. Man kan kun kigge uforstående på den hektiske trafik af små forhastede pissemyrebiler, der bevæger sig nervøst rundt nede ved asfalten. Har man det ikke sådan, så er det noget andet man skal købe. der findes jo da f.eks. MPV'er med masser af hk, der kører billigt med TDI-maskiner - til gengæld lugter de stadig af plastic, når de er ti år gamle ...Take it or leave it - jeg erkender, at jeg er subjektiv, og jeg respekterer andre synspunkter.