Forfatter Emne: Køb af T3  (Læst 9042 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Køb af T3
« Svar #30 Dato: 19. Februar 2008 kl: 10:14:46 »
få dog sælger til at sende en kopi af fahrzeugbrief og send det til SKAT. Så har du svaret på en registrering af en T3 med en fremdmotor.

Det er de færeste her på sitet der har de store fremdmotore i!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Køb af T3
« Svar #31 Dato: 19. Februar 2008 kl: 10:18:19 »
Citat fra: "viclar"
Hvis man tager de samme modeller og skifter benzinen ud med diesel(samme antal hk, omkring de 135 - 140 hk), hvor ligger de magiske tal så (km/t eller km/l) ?


Jarl har givet dig svaret.......en TDI er ikke så rpm villig som forkammer dieslerne - så skal du også have lavet en ny forlænget gearkasse! En højgearet T3 kasse. Går med standard dæk 120 kmt ved 4000rpm (det gør min)
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Køb af T3
« Svar #32 Dato: 19. Februar 2008 kl: 10:21:37 »
Den sidste du linker til er så en Syncro....

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #33 Dato: 19. Februar 2008 kl: 10:28:03 »
Citat fra: "viclar"
Hvor tror i "tallene" ligger for den 2. (White Star modellen)
Sælger skriver 175 km/t, måske lidt overdrevet, men hvad med brændstofsforbruget ?
175 er i teorien ikke muligt med 136 hk.
Ifølge min tabel kræver vindmodstanden omkring 160 hk for at slæbe vore kære kummefrysere med den hastighed.
Det gennemsnitlige brændstofforbruget er ganranteret også større end på de "normale" T3 motorer.
Når alt kommer til alt er der en meget fin sammenhæng mellem benzinforbrug og hk, kun motorenes virkningsgrad kan gøre en forskel og den svinger ikke så meget mellem benzinmotorer.
At køre f.eks. 130 km/t i en T3 kræver omkring 70 hk, om det så er diesel, el, brint, komøg eller benzin den kører på.
Prisen på hk kan variere alt efter brændstof og virkningsgrad.



Hvor tror I afgiften vil ligge iforhold til de "normale" 20k - 30k ?

Undskyld jeg linker til en masser busser, men er altså lidt nysgerrig

Her er lige en mere : (Hvor ligger tallene (km/t, km/l og afgift) for denne) ?
Denne her er jo flagskibet med "porsche" motoren
Afgift er garanteret høj og km/l er garanteret lav (optimistisk omkring 6 i gennemsnit)

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=31318647&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=44%2C45%2C46&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=85&minPowerAsArray=KW&maxPowerAsArray=109&maxPowerAsArray=KW&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1985-01-01&features=ABS&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #34 Dato: 19. Februar 2008 kl: 10:36:57 »
Her kan du selv sidde og lege med gearinger, hastigheder, gearkasser, hk/kmt osv.
Den hvide tynde kurve er hk (vandrette scala i toppen af diagrammet) pr. km/t (lodrette scala til venstre)

PS. Java skal være installeret på din compuper
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #35 Dato: 19. Februar 2008 kl: 10:46:08 »
Vi er simpelthen nødt til at forholde os til nogle enkelte facts, før vi sejler videre i dreamland:

1) Med de biler du kigger på er brændstofudgiften perifær sammenlignet med de øvrige udgifter. Forestil dig en 6 benet WBX. Det er en ekstremt dejlig motor, men alt er custom-made. Dvs. at du ikke bare går ned til Meca og køber en udstødning eller en strømfordeler. Nej, du undersøger, om Porsche har noget, der passer (og betaler Porsches pris) eller også får du en talentfuld rørsmed til at lave noget til enkeltstykspris.

2) T3'ere findes med tre dieselmotorer, der er standardtypegodkendt i DK og i D. Det drejer sig om en med 50 hk, en med 57 hk og en med 70 hk. Alle andre mere eller mindre fantasifulde ombygninger kan kun godkendes på synsmandens nåde og bamhjertighed. Derfor er der - i modsætning, hvad der tidligere er hævdet - ingen automatik i, at en bil, der er godkendt i D med ombygninger også kan godkendes i DK. Læs mere om det i "Detailforeskrifter for motorkøretøjer" på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Man risikerer med andre ord at have købt en spændende bil i D, som man kun må køre i hjemme på græsplænen.

3) Ang. højeffektdieselmotorer, så er der frit slag på TDI-hylden. Men er du opmærksom på omdrejningsproblematikken og er du bekendt med T3'erens notorisk elendige gearkasse, der slet slet ikke kan håndtere det moment, som de kraftige TDI'er kan præstere?

4) Vær endvidere opmærksom på, at en bil kan risikere at blive afvist ved syn, fordi man ikke kan dokumentere, at bilen er egnet til den større effekt. Der verserer rygter om en synsmand i Nordjylland, der vil godkende T3'ere med hvad som helst, men jeg må ærligt sige, at det forekommer som et noget tyndt sikkerhedsnet, når man er ude og købe sådan en fin bil.

5) Du siger, at du har erfaring fra andre rugbrød. Hvad synes du selv om deres køreegenskaber? Synes du, at der er stabilitet og sidevindsresistens til at køre 140 i march? Det synes jeg ærlig talt ikke. Selv om jeg kører i en originalt sænket version med oprindelige skørter spoilere og jeg skal komme efter dig, så synes jeg, at den trygge tophastighed ligger på max 120.

Ang. brændstoføkonomi og diesel, så vær opmærksom på, at jo nærmere en diesel kommer på sin topydelse, jo mindre er dens økonomiforspring i forhold til benzinere. Derfor: Skal man tvinge en T3'er med aerodynamik som en mejetærsker gennem luften med 140 km/h, så koster det enorme mængder brændstof - også med en TDI. Et hurtigt skud fra hoften: 6-8 km/l.

Når du læser, hvad alle vi tossede T3-nørder skriver, så tror jeg du skal tænke overveje at træffe et valg: Enten forelsker du dig i en T3'er og køber en, og accepterer dens karakter, som en bil, man ikke kører stærkt i. Jeg tror, at hvis du laver en rundspørge her, så vil mange svare, at en rimelig marchhastighed er 90-100 stykker. Og det er rigeligt! Når man kører T3, så har man nemlig ikke travlt. Nej man nyder at cruise afsted i en behagelig opret stilling og se tingene lidt foroven. Man kan kun kigge uforstående på den hektiske trafik af små forhastede pissemyrebiler, der bevæger sig nervøst rundt nede ved asfalten. Har man det ikke sådan, så er det noget andet man skal købe. der findes jo da f.eks. MPV'er med masser af hk, der kører billigt med TDI-maskiner - til gengæld lugter de stadig af plastic, når de er ti år gamle ...

Take it or leave it - jeg erkender, at jeg er subjektiv, og jeg respekterer andre synspunkter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #36 Dato: 19. Februar 2008 kl: 11:01:15 »
Jeg vil mene at en veltrimmet T3'er som ikke er for tung godt kan tage 130 km/t sikkerhedsmæssigt, det er bare min vurdering, men det koster at køre stærkt :!:  :idea:
Har selv oplevet hvor ubehagligt det kan være at køre 140 med en godt læsset T3, den kan faktisk ikke bremse med std. bremserne !

Mht. sidevind kan det afhjælpes med en hårdere sænkning (jeg kører selv med et Projekt Zwo sænkningssæt), bredere dæk og nogle dæk som er noget lavere end de baderinge Jarl kører rundt med  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #37 Dato: 19. Februar 2008 kl: 11:43:07 »
Citat fra: "WBX Manden"

jeg kører selv med et Projekt Zwo sænkningssæt, lavere dæk a la postelastikker og nyrebælte
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #38 Dato: 19. Februar 2008 kl: 11:48:05 »
Citat fra: "Jarl"
Citat fra: "WBX Manden"

jeg kører selv med et Projekt Zwo sænkningssæt, lavere dæk a la postelastikker og nyrebælte


hehe  :lol:  Jaja, men det virker !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Køb af T3
« Svar #39 Dato: 19. Februar 2008 kl: 17:08:54 »
Citat fra: "Jarl"
Vi er simpelthen nødt til at forholde os til nogle enkelte facts, før vi sejler videre i dreamland:

1) Med de biler du kigger på er brændstofudgiften perifær sammenlignet med de øvrige udgifter. Forestil dig en 6 benet WBX. Det er en ekstremt dejlig motor, men alt er custom-made. Dvs. at du ikke bare går ned til Meca og køber en udstødning eller en strømfordeler. Nej, du undersøger, om Porsche har noget, der passer (og betaler Porsches pris) eller også får du en talentfuld rørsmed til at lave noget til enkeltstykspris.

2) T3'ere findes med tre dieselmotorer, der er standardtypegodkendt i DK og i D. Det drejer sig om en med 50 hk, en med 57 hk og en med 70 hk. Alle andre mere eller mindre fantasifulde ombygninger kan kun godkendes på synsmandens nåde og bamhjertighed. Derfor er der - i modsætning, hvad der tidligere er hævdet - ingen automatik i, at en bil, der er godkendt i D med ombygninger også kan godkendes i DK. Læs mere om det i "Detailforeskrifter for motorkøretøjer" på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Man risikerer med andre ord at have købt en spændende bil i D, som man kun må køre i hjemme på græsplænen.

3) Ang. højeffektdieselmotorer, så er der frit slag på TDI-hylden. Men er du opmærksom på omdrejningsproblematikken og er du bekendt med T3'erens notorisk elendige gearkasse, der slet slet ikke kan håndtere det moment, som de kraftige TDI'er kan præstere?

4) Vær endvidere opmærksom på, at en bil kan risikere at blive afvist ved syn, fordi man ikke kan dokumentere, at bilen er egnet til den større effekt. Der verserer rygter om en synsmand i Nordjylland, der vil godkende T3'ere med hvad som helst, men jeg må ærligt sige, at det forekommer som et noget tyndt sikkerhedsnet, når man er ude og købe sådan en fin bil.

5) Du siger, at du har erfaring fra andre rugbrød. Hvad synes du selv om deres køreegenskaber? Synes du, at der er stabilitet og sidevindsresistens til at køre 140 i march? Det synes jeg ærlig talt ikke. Selv om jeg kører i en originalt sænket version med oprindelige skørter spoilere og jeg skal komme efter dig, så synes jeg, at den trygge tophastighed ligger på max 120.

Ang. brændstoføkonomi og diesel, så vær opmærksom på, at jo nærmere en diesel kommer på sin topydelse, jo mindre er dens økonomiforspring i forhold til benzinere. Derfor: Skal man tvinge en T3'er med aerodynamik som en mejetærsker gennem luften med 140 km/h, så koster det enorme mængder brændstof - også med en TDI. Et hurtigt skud fra hoften: 6-8 km/l.

Når du læser, hvad alle vi tossede T3-nørder skriver, så tror jeg du skal tænke overveje at træffe et valg: Enten forelsker du dig i en T3'er og køber en, og accepterer dens karakter, som en bil, man ikke kører stærkt i. Jeg tror, at hvis du laver en rundspørge her, så vil mange svare, at en rimelig marchhastighed er 90-100 stykker. Og det er rigeligt! Når man kører T3, så har man nemlig ikke travlt. Nej man nyder at cruise afsted i en behagelig opret stilling og se tingene lidt foroven. Man kan kun kigge uforstående på den hektiske trafik af små forhastede pissemyrebiler, der bevæger sig nervøst rundt nede ved asfalten. Har man det ikke sådan, så er det noget andet man skal købe. der findes jo da f.eks. MPV'er med masser af hk, der kører billigt med TDI-maskiner - til gengæld lugter de stadig af plastic, når de er ti år gamle ...

Take it or leave it - jeg erkender, at jeg er subjektiv, og jeg respekterer andre synspunkter.


Vel Talt Jarl !  :D

Så kan der simpelthen ikke trækkes mere fornuft ud af den tråd :D

Hinze

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #40 Dato: 19. Februar 2008 kl: 23:31:27 »
T3: Love it or leave it.

Det er på ingen måder en bil der kan argumenteres for med fornuft (med mindre man er håndværker og har brug for en billig gigantisk kassevogn - og selv kan reparere den).

Vi taler om biler som er mellem 16 og 25 år gamle - og endnu ældre i deres konstruktionsprincipper.

Vi taler om biler som har kørt mindst 100.000 km (med mindre det er en Bergwacht :-) ) - og mange over ½ mio km.

Vi taler om biler hvor det er svært at finde nogen værksteder som kan servicere dem ordentligt - endsige gider at mekke på dem mere (med mindre de får fuld pris og lidt til)

Vi taler om biler der er dyre i vægtafgift, bruger en del brændstof, biler der ruster, biler der slides op.

Alt dette er nok gældende for en hvilkensomhelt bil i den størrelse og med den alder.

Når alt dette er sagt - så er jeg GLAD for min T3.
Den er genialt rummelig.
Den har en genial venderadius.
Den kan parallelparkeres på næsten ingen plads.
Den får mig til at smile.
Der er som oftest (nå ja) masser af plads til at mekke der hvor der skal mekkes.
Jeg kan ligge under den og mekke - uden at den er løftet i vejret (men det hjælper gevaldigt på ergonomien at løfte den lidt og sætte bukke under).

Og sidst men bedt - der er T3nettet at dele glæder, sorger, oplevelser, frustrationer osv. med - en uendelig kilde til at holde Telebussen kørende - tak til jer alle.

Men T3 og fornuft - de 2 ting hænger bare ikke sammen.

Så gør op med dig selv om du bare VIL have en T3 - og find dig en god T3 - og accepter den på T3'ens præmisser. Så kan du blive glad T3-ejer.

Eller overvej om en nyere T4 er et bedre køb for dig, brug flere penge på indkøb, samme driftsomkostninger, bruge Caravelle.dk som klub - men hav glædenover at køre i en væsentligt mere moderne konstruktion (Og ja, den tanke rammer mig da i ny og næ)

Det er ikke for at skræmme dig væk - du er evigt velkommen - men jeg tror det vil være løwn at argumentere for at en T3 er et rent businesscase baseret "godt køb" - da langt de fleste b/c regneark ikke kan kvantificere de mange bløde glæder ordentligt :-)

Med de VWenligste T3-hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Køb af T3
« Svar #41 Dato: 20. Februar 2008 kl: 08:43:38 »
Jeg stod i samme situation som dig for et halvt år siden... eller næsten da.

Spurgte her på siden hvad man skulle købe, hvordan og hvorledes - og blev næsten skræmt væk da de forskellige begyndte at snakke om det ene og det andet. - netop som det kommer frem længere fremme i tråden.

Jeg havde netop solgt min T4, da jeg syntes der var for mange småting der skulle fikses... jeg har brug for pladsen til mit surfgrej, så jeg fandt en gammel T3 jeg ville prøve at køre i - sådan bare for at stykke tid - jeg kunne jo altid finde noget andet hvis ikke det var sagen...

Nu har den kørt 15.000 siden, og jeg har da haft et par dage hvor vi ikke er bedste venner, men den gør det nu rigtig godt, og som de andre skriver - den har charme... så meget at jeg nu har endnu en T4 tdi til salg, som egentligt var købt for at erstatte T3'eren, men jeg har ikke fået plader på T4'eren endnu... og det kommer der heller ikke. Den skal sælges igen.

Men når jeg læser denne tråd, kan jeg godt se at de garvede T3 ejere har ret. Accepter den som den er - så bliver man glad for den - og man bliver RIGTIG glad, når man har haft et problem med bilen, fået hjælp her på siden, og selv fikset det.

Kæresten forstår ikke hvorfor jeg ikke skrotter den gamle bil - det er jo ikke hende der kører i den, roser den når den gør det godt og får en hilsen af andre T3ejere når man mødes på landevejene.

- og alt det med dyr vægtafgift og dieselforbrug kan jeg slet ikke genkende... jeg har kørt T4 i mange år, og det er dyrt i forhold til at holde en T3'er kørende - eller også har jeg været heldig indtil videre...  :roll:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #42 Dato: 20. Februar 2008 kl: 18:09:07 »
Jeg kører rundt i den anden af slagsen nu. Den første blev købt til en rimelig pris, med indtil flere skavanker, der løbende blev gjort noget ved. Guderne skal vide, at den var alt andet end køn, men praktisk, rummelig OG pålidelig.
Nummer to her, blev egentligt indkøbt til reservedele, men bortset fra en h...... masse buler og skrammer, var der TO ubetydelige rusthuller i bilen. Motor og gearkasse er flyttet over fra nr. 1 ,da motoren kun havde trillet 5000 km efter renovering.
Den kører dagligt, og har indtil nu kun budt på små og overskuelige "problemer". Eneste alvorlige minus er, at den lider af en ubændig tørst, nu hvor den også kører længere stræk indimellem. Men det er fileme svært, at være sur bag rattet, når man sådan cruiser afsted med et venligt blik til de små dusinbiler, der knitrer af plastik og mangel på sjæl.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #43 Dato: 20. Februar 2008 kl: 21:27:27 »
Hej Viclar

Godt at du tager så positivt imod feedback'en - ser ud til at du er moden til at blive T3-ejer.

Og det lyder rigtigt spændende med papirerne - vi glæder os meget til at høre hvad Told, Skat og bilsyns-kontoret siger mm.

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."