Forfatter Emne: Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??  (Læst 8141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #15 Dato: 03. November 2007 kl: 12:34:27 »
skal den krave ikke bare dø??? Hvordan ser det ud på donoren? Det setup kan du vel replikere???

/Mads

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #16 Dato: 03. November 2007 kl: 13:46:10 »
"nyrenomaled" Kan så betyde.
Nyre No Malet. Hvilken farve har en nyre.
Nyren Om Aled. Hvem er aled.
Ny Renom Aled. Der er han igen.
Nyreno,veret Malet. Aha altså noget der er kommet til live igen. :lol:

Godt at i er levendes, det der mikrobe-univers (i denne forbindelse IKKE ny alliance), kunne du jo holde drengen fra, :idea:  Du selv kender jo tilsyneladende opskriften på at slå mikroberne ihjel. :wink:  Mine børn fik iøvrigt gnubbet gummer med snaps, og senere Arak, når de fik tænder, virkede fint.
Nu har Syncroerne fået deres eget sted, skal vi så ikke starte en T3 ERFA Fædregruppe. ?

Hvis den krave irriterer dig, så dræb den. Hvorfor har du skilt det. ?

Personligt er jeg igang med at  renovere en Sierra bildør. Lås og rude  :cry: men den kan dog komme indenfor.

God weekend, god bedring
Kurt
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #17 Dato: 03. November 2007 kl: 17:00:40 »
On the road again.

Kurt: Nyrenomalet udtrykket må du spørge SkodaJønne om hvor stammer fra... det er hans lingo..

Nå men..

Faderen dukkede lige op med et par pilsnere i lommen på termokeddeldragten og jeg fandt efter inspiration fra en kommentar fra KKrogsgaard en lillebitte boremaskine som konen vistnok har vundet i en tombola en gang og en lille sten"honer" slibesten dims som lige præcis kunne komme i den rette vinkel og volde den krave yderligere.. Præcis 2-3 mm nok til at jeg kunne jorde den skide slange med omløber på igennem..

Så kom det tidskrævende... der blev grundet med zinkholdig grunder.. og malet med oraaaaaange spray.. biltemas den bedste.. Uden hårtørrer var den nok ikke gået.. pilsner og urtesnaps mens det tørrede.. (en ægte "nyrenomaling" )

Derefter montage.. for FANDEN vw kunne godt tage at leje de smølfer ud som de havde forestillet sig skulle kunne montere sådan en fyr... Well .. bare der er eder og forbandelser og hudløse knoer og øl nok.... så går det meste...

Udluftingen tog præcis 4 minutter.. min far blev placeret med en bajer i hånden på førersædet.. og med præcise NED!! oog SLIP!! råb blev han kommanderet igennem en koblingsudluftning... hans kommentar: "det har jeg sku ikke prøvet siden jeg havde den gamle grå boble" (det var vist før min tid)

Prøveturen afslørede en markant anderledes nemmere betjenbar kobling.. blødere.. men samtidig mere præcis.. Den gamle cylinder var helt tæret at se på i bunden og den stikjavert der skule ned i selv cylinderen fik lidt med smergellærred og hjulleje fedt..  Måske er et bare forskellen?

Bremseprøve på grusvej afslørede at den bremser præcist lige så dårligt som den plejer.. (det er en T3 og som Mølle har påpeget længere oppe i dette indlæg skal mine bagbremser nok justeres/serviceres) Men det virker ikke farligt.. Jeg ser om jeg får tid til at kommandere lidt rundt med et vilkårligt familiemedlem i morgen og lufter bremserne ud hvis jeg får en direkte ordre her fra T3nettet, men hvis ikke... så overvejer jeg at køre med det.. Er jeg en slem dreng?

Tak for gode ideer og moralsk støtte.. nu er Ingegerd sku .. On the road again.. Det fejres med en pilsner..

God weekend..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #18 Dato: 04. November 2007 kl: 20:14:22 »
Casper har rådet mig til at lufte alle 4 bremser ud efter koblingscylinderskiftet, men jeg har ikke tid til det inden jeg skal ud og køre på vejene i morgen.

Er jeg ude i noget vildt farligt her? Jeg har kørt små ture i den herude og bremsetestet den på grusvej og alt virker normalt udover et meget "blødere" koblingspunkt...

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #19 Dato: 04. November 2007 kl: 20:18:58 »
Jeg luftede ikke bremser ud ved koblingsskift...
Indtaget til bremserne sidder jo i bunden af beholderen med bremsevæske imens den til koblingen sidder oppe på siden, dvs. det der ryger ud ved skift af den cylinder påvirker ikke dine bremser...

Og jeg har vel at mærke ikke oplevet problemer og/eller nedsat bremseevne ved at lade være...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #20 Dato: 04. November 2007 kl: 20:22:17 »
Uden jeg vil gøre mig klog på det, så har jeg en teori om en bobbel, der sidder i klemme i et bremserør, men når du har brugt kobling/bremse tilpaas mange gange, så bliver den presse med ud et sted, og så mangler der lidt væske lige der hvor boblen er = anderledes bremsemønster eller det, der er værre...

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #21 Dato: 04. November 2007 kl: 20:28:30 »
Men eftersom bremsens væske indtag er lave end koblingens er det irrelevant i forbindelse med Jan's skift af koblings cylinder...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #22 Dato: 04. November 2007 kl: 20:38:06 »
Ja altså beholderen i instrumentbrædtet løb slet ikke tom.. jeg havde stofslangen nede i en dåse med koblingsvæske da jeg skiftede så der løb minimalt ud.. og cylinderen havde stået med væske i på reservedelsbilen.. Måske var det derfor det var så nemt at lufte ud...

Ok.. men jeg satser og kører...

Og så må næste vedligeholdelsesopgave være at suge alt væsken ud af systemet og skifte det til friskt, det er over et år gammelt det meste der er i nu. Og så har jeg en undskyldning for at tage i Biltema efter sånen sugedims..  :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

T3Anders

  • Gæst
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #23 Dato: 04. November 2007 kl: 20:50:29 »
krydser fingre :shock:

Lyder dog som om du har driblet i mål, Jan. 8)