Forfatter Emne: generator volt/ampere - hvormeget?  (Læst 7072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #30 Dato: 04. November 2007 kl: 00:02:59 »
kontroller lige den tynde ledning, ikke w-klemmen, men den anden. Hvis er knækket eller ikke sidder på, så lader generatoren ikke og ladelampen virker heller ikke.
Mvh. Casper

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #31 Dato: 04. November 2007 kl: 09:57:03 »
super - jeg checker ledninger lidt senere idag

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #32 Dato: 04. November 2007 kl: 11:29:20 »
så har jeg været ude og rode - kunne ikke umiddelbart se fejl på nogen af ledningerne, men fordi at ladediopden ikke lyser når jeg drejer tændingsnøglen så må det vel være en ledningsfejl og ikke fejl på selve generatiren???? -

alt hjælp modtages fortsat med kyshånd - sådan rimeligt svært at "lave" bil når man ikke aner en skid om det...

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #33 Dato: 04. November 2007 kl: 14:05:53 »
hej peder,

tak for hjælpen over telefonen!

hos mig hedder ladelampeudgangen "W" - bosch generator.

kan jeg checke udgangen fra generatoren ved at sætte en ledning fra voltmeteret på "W" udgangen og den anden på stellet?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #34 Dato: 04. November 2007 kl: 14:36:50 »
Din W klemme er til din omdrejningstæller...

Lampen hedder D+ så vidt jeg husker...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #35 Dato: 04. November 2007 kl: 14:41:12 »
ok - det havde jeg vist også fået forklaret.....på D sidder der to kabler: et lille blået og 2) det halv fede kabel der løber ud foran - det er lade kablet - right - sort. når jeg sætter voltmeter i mellem kablet og generator udgang D så burde der løbe strøm - det gør der ikke. kan jeg teste om det er udgang eller kabel?

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #36 Dato: 04. November 2007 kl: 14:42:35 »
kan jeg feks sætte et lade apparat til ladelednineg og ??? for at se om lade dioden så lyser :oops:

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #37 Dato: 04. November 2007 kl: 16:58:48 »
mange tak for svarene - men fhar ikke fattet det ikke helt endnu...

så hvis jeg vil checke om pæren/ledning virker skal jeg sætte hvad for en pol på ledningen og hvor skal den anden pol sættes?


jeg har ladet batteriet helt op med en lader - og så burde dioden vel lyse når jeg drejer tændingsnøglen (hvis dioden altså virker, og der er forbindelse) men det gør den ikke.

kan det udover knækket ledning/dårlig diode skyldes nogen med udgangen på generatoren?

Djursland

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #38 Dato: 04. November 2007 kl: 17:33:40 »
du har 3 ledninger på din generator

1; en W klemme = omdr tæller der sidder med et 6,3 mm spadestik

2 ; en tynd blå ledning = lade lampe der sidder fast med en 5 mm møtrik der skal løsnes med en 8 mm nøgle  

3; en tyk rød ledning der sidder fast med en 8 mm møtrik der skal løsnes med en 13 mm nøgle



prøv at tag en stump ledning og sætte fra 2 til 3 så skulle den gerne begynde at lade hvis ikke så gi den lidt gas så den kommer igang
bare hold ledningen på med fingerne du få ikke stød af 12 V

tag et volt meter og sæt det på 20=V jævnstrøm og sæt måle pindene på pluds og minus på dit bateri gi lidt gas ikke vildt gas bare max halv gas  så skal den gerne vise 14 volt ca

så ved du om din genrator virker  

ellers kør ud til en auto elektro mand og få ham til det så ved du helt sikket at det bliver gjort rigtig

Mvh Djurs   :lol:

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #39 Dato: 04. November 2007 kl: 18:37:31 »
ok - det prøver jeg.

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #40 Dato: 04. November 2007 kl: 19:03:01 »
Hejsa,

Jeg fik forbundet de to ledninger - den fede røde der går til batteriet med den tynde blå - der skete ikke en skid på voltmeteret (som jeg nu har fundet ud af hvordan virker :D ).

Jeg prøver at finde en ny brugt generator (anyone i KBH, og er i Århus tirsdag-torsdag...).

Tak for tips'ne - som sædvanligt super brugbart for en klovn som mig :D .

Carsten

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #41 Dato: 05. November 2007 kl: 14:55:13 »
Citat fra: "Julius"
Hej igen

Du slår tændingen til, går om og tager den lille ledning ud der sidder med en enkelt kabelsko eller en lille 6 mm møtrik i D+ på generatoren og giver den en stelforbindelse uden nogen prøvelamper m.m. bare sæt den direkte til stel og så skal din ladelampe lyse hvis den ikke er røget og forbindelserne ellers er i orden, og da det er en diode er det ikke ret sandsynligt at den er brændt af. Hvis den ikke lyser skal du tjekke ledningerne i begge ender og om der er genemgang med et ohmmeter. Bag på dit instrumentbrædt sidder et stort multistik i højre side  ( venstre side set fra bagsiden af panelet ) der kan have korrosion, så fisk stikket ud og giv det lidt kontaktspray eller lignende og bearbejd det lidt så der kommer god forbindelse igen. Der kan også være det galt at du ikke har fået den laderegulator (den nye) sat rigtigt i. For at en generator overhovedet kan give 1 volt ud skal den primes med en lille variabel strøm der reguleres af denne regulator,  strømmen opbygger et magnetfelt i rotoren, der når den snurrer inducerer den strøm der lader dit batteri op. uden denne strøm gennem rotoren snurrer den rundt uden at være magnetiseret og inducerer derfor ingen strøm. Den lille sag du kalder kulbroen (laderegulatoren) skal  løbe med begge kullene mod de to baner på selve rotoren. Disse baner skal være nogenlunde flade og ikke ligne en bjergbane med toppe og dale, derfor drejer man dem ned i en drejebænk ( aldrig med sandpapir ) ved en eventuel renovering.  Altså,  tjek at de to kul løber på de baner og at de kan nå der ind med mindst fem mm. overskud og at den ene af de to skruer der holder laderegulatoren (kulbroen) fast på generatoren er ren og har metalisk forbindelse til den lille plade eller øje der skal forbinde regulatoren elektrisk med stel. Sidst kan det være din diode-bro der er stået af ( den sidder inden i generatoren ).  Det sker hvis man kører uden at generatoren har forbindelse til et batteri og det tager kun et par minutter før den damper af  hvis den ikke har en solid + forbindelse til batteriet. Sådan en diodebro kan man købe i som reservedel og den kan snildt loddes på plads af mindre øvede, blot skal man lige notere sig hvor de 4 - 6 ledninger sidder inden man lodder dem af den defekte del. sæt eventuelt lidt tape på og kald dem A B C osv. Sidst skal man lige være sikker på at man ikke sætter en diodebro der er beregnet til en 65 Amp. generator i en af dem der giver 90 Amp.  

Nu kan jeg ikke finde på mere !    :roll:
 
Venligst Julius


Fremragende sagligt og fagligt indlæg! Det er bl.a. den slags bidrag, der gør dette til et godt forum. Tak Julius.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #42 Dato: 07. November 2007 kl: 05:40:31 »
Julius, har du et foto af diodebroen, og evt. en tegning af hvor den sidder og hvordan man kommer ind til den?
Det ku' da være for sejt selv at renovere en generator!
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Carsten

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #43 Dato: 13. November 2007 kl: 07:36:44 »
hej hej,

så er jeg kørende igen - og den kører satme godt!!! hentede brænde i skoven i week-enden. heldigvis var det godt mudret :D

købte en brugt generator hos huggeren. mystikken har dog bredt sig lidt - den lader (14.4V) men ladedioden lyser aldrig - oh well - den kører jo....

generatorrimmen glidder lidt i sarten - hvor stram skal den være. Hvomange cm (eller hvor få) skal den kunnes flyttes op og ned?

carsten

Djursland

  • Gæst
generator volt/ampere - hvormeget?
« Svar #44 Dato: 13. November 2007 kl: 09:48:23 »
hej carsten

godt at du har fået den til at virke igen

på det sted hvor der er længst imellem 2 hjul dvs genratoen og et andet hjul skal remmem kunne gi sig ca 1 cm så er den som den skal være

hvis du strammer den mere ødelægger du lejrene i generatoren da de så får et stort tryk i den ene side og hvis mindre hyler remmem

så ca 1 cm er passende

Mvh Djurs

 :lol: