Men man bliver også gammel og doven med tiden. Hvis man vil køre på raps, så skal man virkeligt tage det bogstaveligt det der med at "være sin egen maskinmester"
Jo, jo - bestemt kan der laves en skilling på at køre på det, men der er så en anden pris, der skal betales. Trust me - det er netop den dag, hvor man har lovet alle de andre forældre at køre ungerne til kor i Viborg, at brændstoffilteret stopper til. Og Murphy's law gælder også her: Netop den dag øser det ned, og lommelygten har flade batterier. Det er præcis som med snekæder. De er pisselette at sætte på, hvis ikke det lige var fordi, man skulle rode rundt i 20 cm sne og isnende kulde mens man gør det.
Desuden skal man igen kigge på totaløkonomien. Besparelsen på brændstoffet skal betale tid og udgifter til hyppige dyseskift, månedlige filterskift, ompakninger af pumpen og en masse andet bøvl. Det er virkelig lærerigt og sjovt - bestemt noget man med stort udbytte skal prøve, men sålænge brændstofkvaliteten er stærkt varierende, så tror jeg ikke, at det udgør et reelt alternativ i stor skala. Alt afhænger selvf. af, hvordan man prioriterer sin tid, og hvor afhængig man er af at køretøjet tilbyder troværdig transport hver dag - for mig er det ca. samme beregning som, om man selv vil skove sit brænde, eller man foretrækker briketter.