Forfatter Emne: Hjælp til diesel systemet!  (Læst 3919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Dato: 09. Marts 2006 kl: 09:14:21 »
Hej!

Min TD er begyndt at starte elendigt og den ryger ekstremt meget ved start - det holder den op så snart den er igang!

Jeg har intet forstand på indstilling af dieselpumpen. Den er lidt utæt i ved et dysse rør i samlingen mellem dyse og rør, og den drypper lidt klassiske sted hvor den mekaniske arm kører den anordning så den får mere diesel når turboen arbejder.

Det kan vel også være gløderørne som er stået af! den forlader som den skal de 10-15 sek ved kold start!

Er der én i det Sjællandske som kan hjælpe mig eller kender nogen som kan gøre det. Jeg betaler naturligvis for det!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #1 Dato: 09. Marts 2006 kl: 10:22:25 »
Så, ro på nu. Vi tager det trin for trin.

1) Pakningen ved den ekstra regulatorarm skifter du selv. Det er snydenemt. Af med møtrikken (Det er en 6 mm, som du løsner med en 10 mm nøgle.) Der ligger en lille skive under armen. Pas på den ikke flyver væk. Så tager du en spids genstand og fisker den gamle pakning op. Den nye pakning køber du hos Bosch. Reservedelsnr.: 1460 280 301 - 000. Den koster en halvtredser.

2) Den utætte samling mellem dyse og rør strammer du bare lidt - så er den tæt, med mindre selve dyserøret er utæt (revne, hul). Er det sidste tilfældet skifter du det. (Kan købes hos Hovwdiaudi.dk). Det er en let operation. Du skal bruge en 17 mm ring-gaffelnøgle. Hvis du skal skifte røret, så sørg for at få det spændt sammen med de andre vha. de originae samlere (2 stk.)

3) Gløderørene er dem mest oplagte forklaring på dit problem. Et eller flere dårlige gløderør giver de beskrevne symptomer. De er - med undtagelse af det, der sidder under dieselpumpen - lette at skifte. De er sammenkoblede vha. en kobberbro, der er skruet fast med små 5 mm møtrikker (løsnes med 8 mm nøgle). Af med de små møtrikker. Så kan du komme til selve gløderørene. De løsnes med en 12 mm nøgle. Det kan være en fordel at tage alle dyserørene af - så får du plads. Det sidste gløderør - det under dieselpumpen er besværligt. Hvis dine fingre er tilstrækkeligt krogede kan du godt skifte det uden videre, men har du en dysenøgle (lang 27 mm top), så er det nemmere, hvis du tage dysen til cyl. 1 ud. Pas på at lave et lige træk, når du løsner dysen. Det alugods, den sidder i er sårbart. Når du monterer den igen spændes den i moment (75 nm). Du skal bruge en ny flammeskive under dysen (koster under en 10'er). Alle de nye gløderør monteres med alupasta, så du kan få dem ud næste gang. De spændes ganske let - 15 - 20 nm. Køb gløderør i ordentlig kvalitet - Beru/Bosch/... Biltemas gløderør holder en eftermiddag, hvis man er heldig.

Så er du kørende igen for en slik. Dieselpumpen mister ikke sin justering med mindre man piller ved den, eller tandremmen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #2 Dato: 10. Marts 2006 kl: 14:29:33 »
Jamen for den detaljeret beskrivelse! Jeg må igang!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #3 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 09:17:03 »
Citat fra: "Jarl"
Så, ro på nu. Vi tager det trin for trin.

1) Pakningen ved den ekstra regulatorarm skifter du selv. Det er snydenemt. Af med møtrikken (Det er en 6 mm, som du løsner med en 10 mm nøgle.) Der ligger en lille skive under armen. Pas på den ikke flyver væk. Så tager du en spids genstand og fisker den gamle pakning op. Den nye pakning køber du hos Bosch. Reservedelsnr.: 1460 280 301 - 000. Den koster en halvtredser.
.


Jeg fik motoren til at spille, men den er begyndt at dryppe diesel igen!

Den lille skive du beskriver har jeg ikke............Hvor får jeg fat i den?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #4 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 09:25:30 »
Hvor er den utæt nu
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #5 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 09:28:01 »
Den drypper stadig lidt ved svingarmen og på den ene dyse som der har været problemer med før og nu skal det laves - igen!

Jeg skal have nye gløderør og jeg får rabat hos MECA

Er disse gløderør OK?
http://catalog.meca.dk/Catalog.aspx?BrandID=133&ModelID=935&CarRefID=2310&CategoryID=20
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #6 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 09:41:50 »
Er der slør i akselen Hvis der er så skal du have et rep sæt til topen af pumpen
gløderør er meget billere ved Krogslunde Autodele

http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&VareNr=GLS204&refID=1539
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Djursland

  • Gæst
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #7 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 12:42:16 »
Citat fra: "DT63"

gløderør er meget billere ved Krogslunde Autodele

http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&VareNr=GLS204&refID=1539


jamen hvad er det så for nogle rør... og de få kr der er at spare på billige rør fremfor de lidt dyre som holder i lang tid er hvis ikke noget at spare synes jeg  
men sån er jeg bare..

for jeg gidder ikke at stå i frost vejr og skifte dem mens mine finger er rigtig kolde og så smutter nøglen og man slår sine finger ad h...... til og bander det hele langt væk... hmmmmm nej ikke for de få kr...

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #8 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 14:22:20 »
For en gangs skyld enig med Flemming :wink:  Gløderør skal købes i god kval. Jeg ved ikke, hvad Krogslund har, men jeg har før sat et sæt Biltemarør af på en måned. Køb i prioriteret rækkefølge: Beru, Bosch, Champion. Dem du har fundet er Bosch Duratherm. Det er et meget fint gløderør, som kan holde til langtidsglødning - f.eks. til rapsdrift.

Kan du ikke tage et billede af, hvor den drypper, så skal jeg nok give et rimeligt præcist svar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #9 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 09:11:37 »
Jeg kan først sætte billeder på, på fredag da jeg passer hus for noget familie!

Som nævnt i Caspers tråd omkr. "skift af tandrem på JX" var jeg med til at se hvordan han bar sig ad -

Vi målte mine "gløde" rør igennem og der var ingen forbindelse i to af dem! Derefter afmonteret vi vandfølerne på motoren og det resulteret ikke i at den fik længere glødetid...... :?: også kommer det underlige - vi kunne ikke finde mit gløderelæ( vi begge har en JX fra 90). Jeg må på jagt!

Idag skal jeg ud og købe gløderør, er der andet jeg burde købe i denne sammenhæng?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #10 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 09:15:51 »
Hvis der ikke er lavet noget specielt ved din bus, skal gløderelæet sidde i den sorte box i motorrummets venstre forreste hjørne. Det er et stort sort relæ, der sidder på en konsol bagved bladsikringen. Men der har i garanteret kigget. Er der ikke der? - Mystisk :?:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #11 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 09:20:18 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis der ikke er lavet noget specielt ved din bus, skal gløderelæet sidde i den sorte box i motorrummets venstre forreste hjørne. Det er et stort sort relæ, der sidder på en konsol bagved bladsikringen. Men der har i garanteret kigget. Er der ikke der? - Mystisk :?:


Vi så kun i sikringsboksen i kabinen! der sad caspers relæ......?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Djursland

  • Gæst
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #12 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 10:57:17 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Derefter afmonteret vi vandfølerne på motoren og det resulteret ikke i at den fik længere glødetid...... :?:  

også kommer det underlige - vi kunne ikke finde mit gløderelæ( vi begge har en JX fra 90). Jeg må på jagt!

Idag skal jeg ud og købe gløderør, er der andet jeg burde købe i denne sammenhæng?


hej med dig...

der sidder 2 følere for enden af topstykket ind mod bilen og den ene går til uret i instrumentbrættet og den anden til gløde relæret ..  de sidder ind mod bilen er du sikker på at det er dem du har taget af      


som jarl siger sidder det relæ i en sort box i venstre side af motor rummet faktisk i venster hjørne

køb en 50 amp bladsikring også, for de har det med at blive træt også og den sidder ligeledes i den sorte box

du må op på hesten igen og hvis du har problemer kan du bare ringe

Mvh Flemming  :lol:

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #13 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 13:59:44 »
Nu har jeg fået gløderør og et parkningssaæt til pumpen (50kr)! Jeg havde dog problemer med at få fat i den lille parkning til LDA/regulator anordningen!

Så nu skal jeg igang!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp til diesel systemet!
« Svar #14 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 18:44:45 »
Citat fra: "Djursland"


hej med dig...

der sidder 2 følere for enden af topstykket ind mod bilen og den ene går til uret i instrumentbrættet og den anden til gløde relæret ..  de sidder ind mod bilen er du sikker på at det er dem du har taget af      


som jarl siger sidder det relæ i en sort box i venstre side af motor rummet faktisk i venster hjørne

køb en 50 amp bladsikring også, for de har det med at blive træt også og den sidder ligeledes i den sorte box
Mvh Flemming  :lol:


Mine 2 følere sidder under LDA dåsen hvor der er en vand ind el. udgang! jeg fandt den som styrer forladeren og har lige afmonteret den for en stund! Jeg målte mine gløderør igennem igen og der er forbindelse i alle sammen! Jeg skifter dem alligevel i weekenden!

Jeg vil så konstatere at det er mit min vandføler eller forladerrelæ som er i stykker - som sagt på en kold morgen forlader den max 7 sek! Men det er føleren som styrer relæet eller?


på forhånd tak!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.