Forfatter Emne: åh nej åh nej  (Læst 5020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

  • Gæst
åh nej åh nej
« Dato: 19. Februar 2008 kl: 15:56:12 »
efter at have fået skiftet starteren ud med en ny fra mølle - som fungerer perfekt - kørte den kære bus i ca 2 dage....pis.....vi skal på ferie på lørdag og jeg vil jo helst slippe fro at skulle køre til Norge i Astra'en!

Nå - her er problemet - den vil ikke starte....På den sidste tur i går aftes kørte den fint, og jeg parkerede den i gården, men i morges ville den så ikke starte. Generatoren kører rundt, og jeg kan også se at der er bevægelse i de slanger der forsyner kaburatoren (hvis den hedder sådan på en diesel... :oops: ) (efter forsøgt startforsøg løber der diesel ca 1 cm tilbage mod brændstoffilteret - der er også en luftboble!!??). Men der kommer ikke den mindste prutten fra motoren der kunne indikere "nå nu kommer den da" - kunne have mistanke om gløderørene møske ikke "gløder" - eller hvad det hedder. Er der andre fornuftige bud som jeg umiddelbart selv kan checke - og hvordan checker jeg om gløderørene duer (og kan det betale sig??).

Eller er det noget helt andet der kan være gal? Den kørte som sagt super på sidste tur, men nu er det som om en-eller-anden bare har trukket stikket ud på den....

Håber der er nogen der har et godt bud - og at jeg kan finde ud af fikse det selv...

Carsten

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
åh nej åh nej
« Svar #1 Dato: 19. Februar 2008 kl: 16:03:32 »
luft i systemet!

det er mange tråde her på sitet om det! Jeg har haft det samme. Det kan være T-stykket i filteret som tager luft ind!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Crapz

  • Gæst
åh nej åh nej
« Svar #2 Dato: 19. Februar 2008 kl: 16:24:46 »
En hurtigt test

find magnetventiler det sidder bag på pumpen, der sidder den en ledning på tag den af

Sæt tænding på bussen.

sæt ledning ned på dens plads og lydt om der kommer et klik fra den.

hvis den ikke siger klik så kommer nul og nada diesel igemmen.

Carsten

  • Gæst
åh nej åh nej
« Svar #3 Dato: 19. Februar 2008 kl: 16:29:17 »
jammen det ville da være for fedt! jeg har et nyt filter liggende - er der noget med at man ikke bare kan hive slangerne af og sætte dem over....er der noget med at man skal åbne filteret og hælde diesel ned i det...? fifs?

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
åh nej åh nej
« Svar #4 Dato: 19. Februar 2008 kl: 16:33:15 »
Glem ikke at checke pladesikringen til gløderørene!
Den kan godt se intakt ud, men prik lige til den...
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Carsten

  • Gæst
åh nej åh nej
« Svar #5 Dato: 19. Februar 2008 kl: 16:44:45 »
pumpen...dieselpumpen? den må sidde inden dyserne right? (ja undskyld men jeg har ikke forstnad på motorer...) :oops:


sidder sikringen i sikringskassen? til venstre i motorrummet - hvad nummer har den? eller hvilken placering feks fra højre side :oops:

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
åh nej åh nej
« Svar #6 Dato: 19. Februar 2008 kl: 16:55:23 »
Sikringen er en 50 amp bladsikring (et stykke blik) der sidder mellem 2 skruer

poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
åh nej åh nej
« Svar #7 Dato: 19. Februar 2008 kl: 17:03:21 »
der er 4 dyserør, de går fra topstykket og samles i enden af pumpen.
Cirka midt på pumpe sidder den føromtalte lednind til magnetventilen - afprøves som beskrevet.

Pumpen skulle være selvudluftende, men den skal nogle gange primes hvis den har været kørt tør. Det være sig pga falsk luft i systemet, som kan komme fra mange fejlkilder, bla: slanger ved filter eller "gas"aksel i pumpen

Hvis magnet ventil virker, men der er luft i pumpen og den ikke selv kan lufte ud, kan man tage returslangen af pumpen (den slange som har forbindelse til de stofbelagte slanger fra dyserne i topstykket) og suge diesel frem igennem pumpen (tag en lang slange og lad være med at få diesel i munden.... ikke sundt)

Husk at finde fejlen!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Carsten

  • Gæst
åh nej åh nej
« Svar #8 Dato: 19. Februar 2008 kl: 17:27:30 »
der hvor ledningen kommerfra på dieselpumpen (hedder det diesel spolen...) kommer der klik lyde når nøglen drejes, og så må man vel gå ud fra at diesel pumpen også sansynligvis virker (siger min nabo der er en del diesel klogere end jeg...).

når jeg tager brændstof slangen af dieselpumpen og drejer tændingsnøglen kommer der ikke diesel ud af slangen (er det det der kaldes for en suge motor.....og ja, det er faktisk et spørgsmål :oops: ). hvis jeg suger med al kraft kommer der ikke diesel frem i slangen - er det normalt? når jeg sætter en finger på studsen til slangen på dieselpumpen kan jeg mærke at den suger (der kommer undertryk)

så langt så godt...eller hvad?

checker sikringen nu. kan man på en eller anden måde rent faktsik se om glæderørene gløder?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
åh nej åh nej
« Svar #9 Dato: 19. Februar 2008 kl: 17:40:23 »
der er ingen spole på diesel. magnet ventilen åbner og lukker for diesel tilførslen til pumpen. hvis det klikker fra pumpen når du monterer / afmonterer ledningen med tænding på må det formodes den virker. Man kan gøre dette bed at dreje nøglen, men er det så gløderelæet eller magnet ventilen der klikker  :?:

hvis dit lys bliver kraftigere og din blæser stiger i hastighed nogle sekunder efter din indikator for glødning slukker så virker som minimum nogle af dine gløderør og motoren burde kunne starte på nogle af cylindrene
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
åh nej åh nej
« Svar #10 Dato: 19. Februar 2008 kl: 17:43:02 »
den burde putte lidt selv om den ikke forgløder og endda starte! Skift t-stykket v filteret.

Prøv evt. at sug på returslangen fra den sidste dyse til pumpen! Den lange overløbsslange så den kun sidder på pumpen! Sug til du får diesel i munden!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
åh nej åh nej
« Svar #11 Dato: 19. Februar 2008 kl: 17:59:16 »
Hvor aktivt virker starteren, burner den afsted, eller er det som en gigtplaget skilpadde.

Hvor gammelt er batteriet. ?

Kurt
Kurt - 25115788

Carsten

  • Gæst
åh nej åh nej
« Svar #12 Dato: 19. Februar 2008 kl: 18:06:51 »
starter og batteri er i top.

er har et helt nyt filter liggende - går ned og skifter det nu, og suger så efterfølgende i tilbageløbsslangen

melder tilbage

Carsten

  • Gæst
åh nej åh nej
« Svar #13 Dato: 19. Februar 2008 kl: 18:55:37 »
så har jeg skiftet brændstoffilteret ud (tog slangerne af det gamle og satte det nye på - så der er pt ikke diesel i filteret.


den lange stofslange fra ventildækslet har jeg suget i - men jeg suger og suger - og der kommer absolut ingen diesel. Der er ingen modstand at mærke, og jeg har på fornemmelsen at der aldrig vil komme diesel af at suge der......er det skidt :oops:  syntes egentlig at luften jeg suger ind smager af udstødning.


what to do? skal jeg prøve at drejse startnøglen for at få suget noget diesel op i filteret og derfra videre til pumpen?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
åh nej åh nej
« Svar #14 Dato: 19. Februar 2008 kl: 19:02:24 »
bedre at sætte en enkelt slange på pumpen og suge i den. Ellers suger du bare luft fra filteret.... husk at det er pumpen du skal suge diesel frem til, hverken filter eller dyser!

OG der skal være tænding på bilen ellers er magnet ventilen jo lukket  :shock:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)