Forfatter Emne: Gearkasselæk  (Læst 10485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #30 Dato: 07. April 2008 kl: 21:33:41 »
Den sidder om akslen, og har skrå kanter, på det billede fra mig, sidder åbningen kl 1 til kl 2, den er ca 3mm i gods bredde. Du kan mærke den med en skruetrækker, hvis lyset er for dårligt. :)

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #31 Dato: 07. April 2008 kl: 21:42:39 »
Aha, nu fandt jeg den også i Bentleyen, og nu har jeg så også fundet den på dit billede, Poul...

Tror sq jeg kan komme vidre...Imorgen ;) Skal snart i seng :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #32 Dato: 08. April 2008 kl: 17:31:24 »
Nå...Et skridt vidre, flanchen er nu afmonteret...

Hvad pokker gør man når kærven er rustet helt væk i de skruer(bolte) der holder den der plast krans på plads??

Den ene kan jeg MULIGVIS tage med vold, med en rørtang, men den anden er med flad hovede og er så langt nede at den er i niveau med den metal plade den er spændt op imod...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #33 Dato: 08. April 2008 kl: 17:34:58 »
Så laver men en fin ny kærv med er nedstrygerblad. Ellers prøver man med en slagskruetrækker. Eller man finer to modstående sider ned, så man kan få en svensknøgle på. Dur ingenting, svejser man et møtrikhoved på, så suser den lige af. Der er ikke meget modstand i den - det er en snollet 6 mm.

Kan du narre en mikrorørtang på? Så var det da det nemmeste.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #34 Dato: 08. April 2008 kl: 17:37:22 »
Så må det angiveligt blive den med møtrikken, da den ene som sagt ikke er over niveau...Den kan ikke files eller skæres på nogen måde...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #35 Dato: 08. April 2008 kl: 18:41:24 »
Så lykkedes det, da de endeligt ville blive hængende :D

Nå...Af kom plast dimmeren, og nu kan man TYDELIGT se hvor olien er kommet ud :)

Shimmeringen er grim og snasket, og det er helt vådt af gearolie i bunden af den og ud mod flanchen :)

Når nu jeg skal have samlet det hele igen, skal shimmeringen (den nye) så smøres med noget inden montage??

Hvordan med flanchen, der sad noget molybdænfedt deri, ikke ret meget men en smule, skal den evt. fyldes helt op med frisk molybdænfedt når jeg sætter trækakslerne på igen??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #36 Dato: 08. April 2008 kl: 20:14:14 »
Hr. Alvidende Jarl skriver i den anden tråd med utæt gearkasse at man skal bruge en vinklet aftrækker til at hive shimmeringen ud med, en sådan har jeg desværre ikke...

Nogle gode ideer til hvordan jeg får fisket den ud??

Har lagt øverste etage i blød, det nærmeste jeg kan komme er en pløk-optrækker (hedder den egentligt det?? den der dims med en lille krog på som man hiver pløkkerne fra teltet op af jorden med), men den har en rimelig stor diameter, så jeg tvivler på at det ville lykkedes med den uden at ødelægge mere end hvad godt er ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #37 Dato: 08. April 2008 kl: 21:07:51 »
Du finder faktisk billederne i denne post:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4182&start=45#38490

Poul har taget billeder af det ifbm. hans differentiale skift...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #38 Dato: 08. April 2008 kl: 21:27:29 »
Hvis du ikke siger det til nogen så fik jeg min pakdåse ud med en voldsom skruetrækker uden skarpe hjørner ind bag pakdåsen, en træklods på gearkassen til at vippe skruetrækkeren over så man ikke beskadiger gevinder osv. SVUP ! og så tørrer man olien af ansigt og hænder  :D

Ved isætning smører jeg med lidt fedt så den glider nemmere på plads. Jeg bruger en stump vandrør af stor dimension vist nok 2" til at banke den forsigtigt på plads.

Jeg ville give knokkelleddet noget nyt fedt når du nu har det af så man kan komme til. Aller bedst vil en afrensning og nyt fedt være, men er det ikke gammelt og stift så vælger jeg den nemme løsning.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #39 Dato: 09. April 2008 kl: 18:12:51 »
Citat fra: "FarT3"
Hvis du ikke siger det til nogen så fik jeg min pakdåse ud med en voldsom skruetrækker uden skarpe hjørner ind bag pakdåsen, en træklods på gearkassen til at vippe skruetrækkeren over


GID jeg kunne gøre det samme :(

Har nu knækket en skruetrækker og bøjet en anden, og den pakdåse har ikke flyttet sig en millimeter :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #40 Dato: 09. April 2008 kl: 20:26:17 »
Er der ikke noget med et pakdåse trick.

  Et lille hul i hver side. 2 store skruer i hullet, og så trække ud med en passende genstand. ( kan godt se problemet med bore spåner).

Jeg var jo så heldig, at jeg kunne komme ind og slå bagfra. men det kræver jo at differencialen er taget ud.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #41 Dato: 09. April 2008 kl: 20:54:43 »
Så lykkedes det sq i den ene side :)

Og lejeskålen har nu været afrenset på ydersiden og er blevet smurt ind i flydende pakning :)

For fanden da hvor var den så lige besværlig at skrue den sidste kvarte omgang ind når det pakningsmasse var kommet på :D

Men det lykkedes og mit lille specialværktøj (efter fri inspiration fra Poul) modstod kræfterne...

Alt hvad der skulle til var ganske enkelt "lidt" (meget!) jysk temperament :D Ud kom den, og ikke en eneste ridse i alugodset :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #42 Dato: 09. April 2008 kl: 21:57:37 »
Nu kom jeg lige til at tænke...

Kunne man ikke bare skrue lejeskålen HELT ud og så, som Poul skriver, banke pakdåsen ud fra den anden side??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #43 Dato: 10. April 2008 kl: 07:36:11 »
Jo, det er faktisk sådan VW selv foreskriver i deres bøger med special dit og dat presseværktøj osv. For det første skal man lige konstruere et værktøj der kan gribe fat indv. i lejeskålen og dernæst skal man bare sørge for at tælle gevindriller og afmærke hvor langt lejeskålen er spændt rundt for den skal sidde samme sted med samme indpresningsdybde. Endvidere mener jeg at man så også skal skifte den o-ring der sidder på lejeskålen.

Har man ikke tappet gearolien af vil der også komme mere ud når man fjerner lejeskålen.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #44 Dato: 11. April 2008 kl: 19:48:17 »
HOLD da op...
Når man lige har brugt oceaner af tid på at lave den ene side af gearkassen tager det jo ingen tid at lave den anden side :D

10 minutter, så var trækaksel af, flanche tørret af og afmonteret, plastdækset tørret af og afmonteret samt lejeskål skruet ud, shimmering afmonteret, lejeskål renset og ny shimmering monteret...

Desværre er min gamle knæskade i sit dårlige leje idag, så måtte afbryde arbejdet og lige blive rettet lidt ud samt side et hvil på en stol...

Men er sikker på at det hele er på plads med trækaksel monteret inden jeg går i seng idag :)

Så mangler jeg bare underkøringsværn samt lydpotte montering :)

PS. Uha den JX lyder sød uden potte på :) Skulle jo lige vende bilen så jeg kunne komme til at hælde olie på gearkassen når jeg var færdig, det kunne jeg ikke som den stod da jeg lavede oliepumpe :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan