Forfatter Emne: Skal jeg skifte motoren???  (Læst 2376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Skal jeg skifte motoren???
« Dato: 27. Maj 2008 kl: 05:52:38 »
Hejsa og velkommen til.
Hvis du bruger søgefunktionen på forsiden vil du få mange sider frem der er god læsning, når det drejer sig om de gamle biler her.
Men det har lige været oppe og vende her:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=574

Selvfølgelig skal man ikke skifte motor bare fordi.
Men i dit tilfælde , med de km og en måske ukendt motor i bilen, kan jeg godt se du er fristet. Hvis du så ydermere kan få den billigt, ville jeg heller ikke betænke mig på at få den skiftet[/url]

Mølle

  • Gæst
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #1 Dato: 27. Maj 2008 kl: 07:50:22 »
Velkommen til. Du finder meget hjælp her på siden.

At skifte en dieselmotor i en T3 er nok det nemmeste motorskift du kan forestille dig.

Når du så skal ombygge en Passat, så er der lidt dele, som skal flyttes om, og det værste er jo rustne bolte og irret gevind.... men der ud over... :lol:  :lol:

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #2 Dato: 27. Maj 2008 kl: 07:54:09 »
Ja velkommen til og tillykke med bilen.

Som skolelærer går du jo mod de eneste 3 grunde til at jeg ville vælge det job, nemlig juni, juli og august. Gammel vits, men det kunne jo være at der var nogen der ikke kendte den.
Er du ny ud i mekanikken vil du nok få brug for en del af den ferie da der altid er overraskelser og man vil jo gerne gøre det ordentligt. Er du iøvrigt sikker på at det er en 1,9 der ligger i din Caravelle ? Mange tror det er en sådan, men oftest er det en 1,6 med mindre der er nogen der har lagt den i efterfølgende. På motorblokken når du kigger ind under bilen lige over bundkarret står der med store bogstaver støbt i den hvad det er for en. Er Passatens samme størrelse ? Det kan godt lade sig gøre, men det ville jo være ærgeligt med en mindre motorvolume. Mange ting skal flyttes fra den ene til den anden og repareres undervejs og det tager tid, men der vil være god hjælp at hente her hos alle gutterne hvis der opstår problemer.
Vi glæder os til at høre mere.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Herr_Jensen

  • Gæst
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #3 Dato: 27. Maj 2008 kl: 09:21:31 »
Hej Hr. Laerer.

Jeg er selv nybegynder mht. biler.

Noget jeg har laert:
Intet er 'bare lige' : ).

Selv om en T3 relativt set er en simpel bil er der fa'me mange dimser paa den.

Jeg ville ikke begynde paa at skifte motor med mindre du har nogle kammerater som kan holde dig i haanden igennem hele processen. Det er en stor mundfuld hvis du ikke kender noget som helst til biler eftersom intet af det du piller af vil give mening for dig.

Naar det saa er sagt...

Hvis du har tiden (mange uger), pladsen og vennerne til dette projekt saa er det bare om at komme igang! : ) Det er en enestaaende chance for at laere en masse om din nye fine bus og du vil vaere langt bedre rustet til at fixe den paa et senere tidspunkt naar noget gaar i stykker. Ud over dette skal du seri0st heller ikke undervurdere den (ultra positive) psykologiske effekt det vil have paa dig naar du kan konstatere at du 'Fandme lige har fixet din egen bil!' : )

Hvis forholdene er i orden er det et perfekt projekt til en nybegynder (som jeg selv).

Christian herfra lejede en baas nogle uger hos GDS i Sydhavn. Han lagde en ny motor i og lidt andet. Du kunne evt. PM'e ham.

Held og lykke. Hvis du kaster dig ud i det vil jeg ihvertfald meget gerne komme og hjaelpe og heppe lidt en gang i mellem : ).

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #4 Dato: 27. Maj 2008 kl: 10:59:01 »
Citat fra: "skolelæreren"
Hej alle sammen.
Jeg er både ny her på siden og i det hele taget ny når det gælder T3'ere - så her kommer et par spørgsmål.
Jeg har før jul købt en Caravelle 1,9 TD fra 1987 som har kørt 550.000 km - den kører, starter fint, men har en del sort/blå udstødning når den er kold og hakker noget i det i gear'erne samt rasler en del ved tomgang.
Nu er jeg imidlertid blevet tilbudt en ny-renoveret motor, med nyt topstykker og turbo osv som sidder i en gammel Passat....
Mit spørgsmål går på HVOR LET ER DET EGENTLIG AT SKIFTE EN MOTOR:
Ham som sælger siger at det er pærelet, men da jeg også er rimelig nybegynder i mekanik ved jeg snart ikke - hvad ville I gøre?


hvis det er en 1,9td. er motoren nyere end bilen! den blev ikke født med 1,9td motor. På fredag synes jeg du skulle komme ud forbi Gør det selv i sydhavnen så kan du få min vurdering motorens tilstand! Det kan være at det er noget man kan klare med få midler.......
http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=50410#50410
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Brutus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 580
    • Vis profil
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #5 Dato: 27. Maj 2008 kl: 23:04:26 »
Hej Lars
Alene udsagnet om 22 km/l m/ camplet ville gøre mig skeptisk. Det er hvad min firmabil C4 kører på lange ture dog uden camplet :)

M.h.t. Kroatien ville jeg læse diverse indlæg om vedligehold og rep, evt. træffe en aftale med nogle af de kloge hoveder her inde om en gennemgang af bilen.

Det kan selvfølgelig koste turen til Kroatien, jeg kan tihvetifald huske et T3 medlem der måtte aflyse en Disney i FR - efter et lokalt træf hvor bilen blev gennemgået.

Forøverigt velkommen i dette forum :D
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

Kkrogsgaard

  • Gæst
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #6 Dato: 28. Maj 2008 kl: 05:53:18 »
Hejsa og velkommen til

Sådan en 1,9 D/TD går i vores Golf 3 ikke over 17 km/l så du skal bestemt ikke forvente mere end 10-13 km/l i din bus. Hvis han siger han kører Passat med camp-let og den klarer 22 km/l så lyver han godt og grundigt.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #7 Dato: 28. Maj 2008 kl: 06:24:57 »
Pessimister  :wink:

Indrømmet 22 km/l lyder lidt friskt, men husk lige på at ældre biler ofte ikke har så meget elektrisk udstyr der skal have strøm: elruder, elsoltag osv.
Den har højest sandsynligt ikke a/c - en virkelig strøm sluger. Bilens strøm kommer fra generatoren der drives af motoren som bruger ekstra brændstof når der er modstand i generatoren.
Servo styring - 2% ekstra forbrug så vidt jeg husker.

Når der har været en camplet på krogen har det nok været en længere sommertur, med begrænset hastighed, og som vi ved kører vi en smule længere pr liter om sommeren og højere fart kræver mere gogo juice. Endvidere kan campletten i teorien reducere drag'et bag bilen hvis man er heldig. (Der går ofte mere energi til at trække luften bag en bil end til at bryde den foran)

(så engang en teoretisk udregning der viste at en T3 JX'er med rigtig gearing kunne køre overl 20 km/l ved konstant 60 km/t!)

Sidst men ikke mindst har kørestilen nemt en forskel på 20% ift brændstofforbruget. Selvom moderne biler ofte sælges  med en til tider meget optimistisk km/l oplysning er der stadig folk der kan få dem til at køre længere i det daglige.
(Dog skal det siges at det kan være godt for forbrugeren at de nogle gange er en smule optimistiske da det giver lavere årlig afgift til plastikbilerne)

Nå - det var lidt morgengnavpot med glimt i øjet.

Det korte af det lange er 22 km/l i en passat ved lav hastighed om sommeren er i mine øjne ikke umuligt, men forvent det ikke i en T3 og slet ikke ved blandet kørsel.  :)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #8 Dato: 28. Maj 2008 kl: 14:07:49 »
For så vidt er det jo bedøvende ligegyldigt, hvor mange hundrede kilometer, sælger hævder, at motoren kan køre i en Passat, når nu den skal ligge i en T3, hvor erfaringen siger, at den kører 10 km/l.

Det, der til gengæld er interessant, er, hvorvidt der er grund til at skifte den motor du har eller ej.

Umiddelbart lyder det som om, den motor du har i ikke fejler noget væsentligt. Røg og ujævn gang ved koldstart skyldes typisk fejl på glødesystem, dyser eller pumpetiming. Tilmed fortæller du, at din motor ikke har hverken olie- eller vandforbrug. Det er gode tegn. Lad nogle af de gæve sjællandske dieseldrenge kaste et blik på den, og få en kompetent vurdering, før du kaster masser af penge efter en anden. Vær også opmærksom på, at termen "nyrenoveret" spænder over en bred vifte af fortolkninger. Nogle mener, at deres motor er nyrenoveret, når de har fået ny vandpumpe på, andre putter rent faktisk nye stempler, nye lejer, nyt topstykke, renoveret turbo og renoveret dieselpumpe på, før de slynger om sig med det begreb. Med andre ord sikrer ordet på ingen måde, at du får en motor med større driftsikkerhed end din egen kan tilbyde.

Så spørger du, om man tør at køre til Kroatien i en T3. Ja, selvfølgelig. Hvad skulle man være bange for? Det er klart, at når man vælger at krydse Europa i en 20 - 25 år gammel bil med en uudgrundelig fortid som taxa og skolebus, så skal man ikke få gåsehud af tanken om at stå midt i Erzgebirge midt om natten med en smadret motor og gearkasse. Sådan en udfordring ville jo bare være en naturlig anledning til at foretage sig nogle spontane virksomhedsbesøg i det private erhvervsliv... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

  • Gæst
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #9 Dato: 28. Maj 2008 kl: 15:09:08 »
Citat fra: "skolelæreren"
Hej T3'ere

Allerførst mange tak for de fine svar - de gav stof til eftertanke.
Ham som vil sælge mig motoren siger at den har nyt topstykke og ny turbolader og i øvrigt kører som en drøm..... påstår den har kørt 22 km literen (i Passat'en MED CAMPLET) :roll:

Min egen motor taber som sådan ikke olie eller vand og virker (i følge temp-måleren) ikke vild varm efter et par hundrede kilometer i streg.
Mit største "problem" er nok at jeg og familien skal en tur til kroatien her til sommer og jeg er nervøs om bussen kan klare så lang en tur.
det skal lige siges at vi også har familiens sidste nye skud på stammen med, en 6 mdr. gammel baby, så selve turen bliver i små stræk, men alligevel - det er jo en tur på godt 1400 km
VILLE I TURDE DET?

MVH
Lars

Hvor i kroatien skal i

vi køre der ned sidste år, kanon tur, og vi køre den ned igen i år (Bryllups rejsen). til det samme sted Novalja - island Pag vi stopper lige i Amsterdam og Rom.

Husk:
Extra vand / Kølervæske

Hvis den er ved at blive var så skruer du op var varme blæseren for og bag, og fuld skrue på blæseren det køler MEGET :D

Køre efter solnedgang :D

hvis den er meget varm så lavede vi et lille trick :D

pillede det forest VW logo ud af fronten, og hældte vand ned over kølleren lod det dampe af.

efter den var dampets så startede vi motoren og lod systemet pumpe lidt vand rundt, slukkede den og kom mere vand ud over den igen så køler man den hurtiger ned men ikke for hurtigt så motoren tager skade :D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #10 Dato: 28. Maj 2008 kl: 17:19:59 »
Av for den. :evil:

Vil du straks lade motoren køre når den er for varm.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skal jeg skifte motoren???
« Svar #11 Dato: 28. Maj 2008 kl: 22:57:58 »
Hej,

Om jeg turde det med et barn på 6 måneder?

Det ville meget komme an på samspillet med moderen og hvordan familien fungerer i det hele taget.

Hvis et totalt motorsammenbrud IKKE fører til en tur i statsamtet ASAP, men bare til "OK, så tager vi den derfra, så har vi en ny situation" - så vil jeg kaste mig ud i hvadsomhelst.

Det er ikke motoren der er den afgørende faktor, men familiens evne til at navigere gennem livet (og så til tider rumme de finker som stryger af panden).

Min ex, øj øj øj - hun kunne brokke sig over at bilen ikke var blevet støvsuget før en længere tur, og gøre alt til brok - bemærk, hun er EX.

Ida, tjah, vi var på ferie i Sverige, BX'en tabte forbindelsen til gearkassen, Ida smilede bare da jeg holdt ind tilsiden og sagde "Øjeblik, dykkede ned i motorrummet med et par plastik.strips i hånden og bandt gearskiftet sammen igen" - er ret overbevist om at hun er en keeper.

Bryder Telebussen sammen til sommer når vi er i Sverige - tjah, så tager vi den derfra og finder ud af hvad vi gør (kigger ind på nettet og køber den nærmeste Coach efter hård forhandling, lejer en autotrailer, og trækker Telebussen med hjem???????????)

Men jeg ville da komme til GDS træf fredag, få set på bilen, lige måle temperaturen i familien - og så derfra finde ud af om den står på eventyr til sommer, og måske, måske?, Kroatien og retur :-)

Med gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."