Forfatter Emne: Indkøb af oliekøler  (Læst 3239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Indkøb af oliekøler
« Dato: 14. April 2006 kl: 10:08:08 »
Efter at jeg fandt søgefunktionen på forsiden og har læst bl.a. Jarls 999 indlæg om vigtigheden af en oliekøler er jeg begyndt at se mig om efter en løsning.  

http://www.busschmiede.de/ Sælger et "heavy duty" kit til syncro og en føler + olietemperatur-ur til ca. 4000 kr (uden forsendelse)

Kan det virkelig ikke gøres billigere?

Selv den billigeste løsning uden "wasserkit" (hvad er forskellen? bedre køling?) uden temperatur-måler og ur kommer til at koste over 2000 kr. Er det prisen?

Jeg går ud fra det godt kan betale sig at gi lidt ekstra for et heavy duty kit når man vil køre med trailer og tungt læs (og det vil jeg tit)

Dokajønnes ide med at bruge et varmeapparat lyder da spændende, men jeg skal nok have en funktionel ekstra motor stående klar før jeg kaster mig ud i eksperimenter. :)

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Indkøb af oliekøler
« Svar #1 Dato: 15. April 2006 kl: 09:03:27 »
Jeg har fået tilbudt en oliekøler fra en Golf 1 gti 1,8 fra 1981 med 40 cm slange og 12 mm studser tilhørende.

Er den egnet til min 1,6TD JX?

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Indkøb af oliekøler
« Svar #2 Dato: 15. April 2006 kl: 10:46:19 »
Den er fin! Du skal bare finde et godt vindomsust sted at placere den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Indkøb af oliekøler
« Svar #3 Dato: 16. April 2006 kl: 23:03:57 »
Det lyder bare godt! Jeg tror jeg hopper i med begge ben og investerer i den ubeset. (den er BILLIG!) Så håber jeg den er tæt og der ikke er noget bøvl med den!

Tusind tak Jarl!
Jeg skylder en bajer =)

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Indkøb af oliekøler
« Svar #4 Dato: 19. April 2006 kl: 15:13:34 »
Jeg har efterfølgende fået dette svar fra Nordjysk kølerfabrik:

Citér
Vedr. din forespørgsel på oliekøler til VW Transporter.

Vi har nogle universale oliekølerer, som vi før har brugt på VW.
Placering mellem blok/oliefilter.
De findes i forskellige tykkelser og derfor også forskellige priser, men priserne ligger omkring 600 + moms.

Se tegning af typerne på www.nrf.nl online katalog nrf. Nr. 31301 / 31302.

Vedr. extern oliekøler har vi en oliekøler med 1/2" udv. Gevind.  Pris ca 1400dkr. + moms.
Dim: 330-190-50mm


En oliekøler til 600 + moms der sidder på slangen?
De ser således ud ->

https://www.nrf.nl/cgi-bin/dispimg?lang=enu&artikel=31302

https://www.nrf.nl/cgi-bin/dispimg?lang=enu&artikel=31301

Er det noget der kan køle noget overhovedet? Nogen der har erfaringer med sådan et stykke wienerbrød? "donut"
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Indkøb af oliekøler
« Svar #5 Dato: 19. April 2006 kl: 16:00:15 »
hej hej med jer..

prøv nu hør her..  :lol:

man tager en adapter med termostat i som kan købes ved rallycenteret i næstved.. til en 600 mand ca.

den sætter man mellem oliefilter og den org olie køler.

så gå man ind til en hydralik mand og får ham til at lave 2 slanger op foran.. med forskruninger, efter fyraften..

så går man ud til en hugger og henter en oliekøler til en BMW E30 325 i fra 86 til 91 i årgang og skruer pisset sammen

selve køler delen skal side i den nedeste køler gril

så skal man bare huske at fylde lidt mere olie i motoren..

jeg vil tror det hele løber op i ca 1500 til 2000 kr

Mvh Flemming  :lol:

PS. man skal ikke tage det  i den rækkefølge jeg har skrevet.. men det er hvad der skal gøres..

Djursland

  • Gæst
Indkøb af oliekøler
« Svar #6 Dato: 20. April 2006 kl: 09:41:05 »
hej med jer..

det er lige præcis hvad den gør..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Indkøb af oliekøler
« Svar #7 Dato: 20. April 2006 kl: 10:55:48 »
...og den fungerer mere som olievarmer i koldstartsfasen end som oliekøler ved drifttemp. Dens køleevne er jo begrænset af det lille temperaturspænd mellem kølevandet (~ 90 grader) og olietemp (~120 grader).

En "rigtig" oliekøler kan derimod afgive sin varme til fartvinden, der jo som bekendt er ganske meget koldere. Samtidig er overfladen jo betragteligt større.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Indkøb af oliekøler
« Svar #8 Dato: 20. April 2006 kl: 11:34:09 »
Oh.. Jeg bliver klogere og klogere. I er guld værd drenge! Tak igen! Det løber sku op i nogle pilsnere til t3f efterhånden :lol:

Jeg har som tidligere skrevet budt på en oliekøler til en golf 1,8 gti og den forventer jeg at have i hænde i løbet af næste uge. Så skal jeg finde termostatdimsen (måske endda med en føler til et olie-temperatur-ur) jeg må lige forhøre mig med det rallycenter i Næstved.

Jeg overvejer at finde plads bag et par evt. udviddede gæller under ladet.. ellers må jeg trække den helt op foran (længere=dyrere slanger)

Når den så er monteret vil jeg efter at have læst på forummet investere i sådan en svend her (hvis det er den rigtige) http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=94577 og se om jeg kan finde ud af hvor DEN så skal sidde.

Så skulle jeg være temperatursikret indtil jeg får mod/penge til et IC projekt en af dagene.

Et olietryks-ur i kabinen kunne ligeledes gi en rar fornemmelse under kørsel med tung last men det skal jeg lige ha researchet på hvordan man monterer så det giver mening det der står på uret. Nogen links/råd m.h.t det?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Indkøb af oliekøler
« Svar #9 Dato: 20. April 2006 kl: 18:34:52 »
Tak for de pæne ord...

og, hvis du får loiefilterflangen med fra en Golf GTI, så er den ofte forsynet med termostat og ud-/indgang til slangerne til oliekøleren.

Jeg har også en 80 graders termostat i og en "tidligere" termokontakt til kølerventilatoren. Det virker fint. Det ender sgu med, at vi får kål på den hysteriske motortemperatur.

Et andet fif kan være, at sætte en oliepumpe i fra en AAZ (selve sugerøret fra JX'eren beholdes). Den pumpe er et par mm. større, og derved piskes olien mere effektivt rundt i motoren og oliekøleren. Samtidig bliver stempelkølingen via oliesprøjtedyserne mere intensiv, - så ender det med at vores motorer får en levetid, som i "almindelige" biler... :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Indkøb af oliekøler
« Svar #10 Dato: 30. April 2006 kl: 19:48:07 »
Har modtaget oliekøleren (som jeg viste frem på træffet) den kostede kun 200 kr.

Næste trin er at finde den flanche med termostat. Jeg har opsnuset nogle brugte "konsoller" til oliekølere til Mercedes og BMW (ja det står der i teksten) kan det være sådan en?

Ellers må jeg finde tid til at køre til den nærmeste hugger og se om der står en golf II gti..  Hvad kiger jeg efter? Hvordan ser dimsen ud?

Er det noget i denher stil: http://www.ismi.net/riecherttuning/oil_cooling_adapter.htm ??
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Indkøb af oliekøler
« Svar #11 Dato: 02. Maj 2006 kl: 17:48:49 »
som nybagt ejer af en 1,6 diesel har jeg fulgt jeres indlæg om diverse ting og syntes at dette er meget interessant.
jeg kom til at tænke på om det ikke kunne hjælpe at fjerne de 2 dækplader der sidder på linie med samlingen motor/kobling, hvis disse fjernes vil der opstå 2 temmelig store huller hvor luften presses ind, hvis man så samtidig åbner klappen med nummerpladen så den står lidt åben må der da blive gennemtræk.er ideen tumpet eller hvad ?
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Indkøb af oliekøler
« Svar #12 Dato: 02. Maj 2006 kl: 19:35:57 »
Jamen, gør endelig det, og væk med hele chikanepladen, hvis du stadig har den på. Det letter også adgangen til motoren meget.

Men alligevel bør du overveje en "rigtig" oliekøler. det er efter min mening den bedste investering i motorens levetid næstefter fornuftig kørsel og hyppige olieskift.

Jeg ved godt, at prisen for et samlet kit er høj - ca. 300 €, men som det fremgår af denne tråd er der også mulighed for billigere og effektive løsninger.

Især, hvis du belaster din motor - trailerkørsel, høj fart (alt er jo relativt..., jeg har selv kørt CS, så jeg ved godt, hvad høj fart betyder i den sammenhæng :lol: ), lange stræk på motorvej, højt tag, tung indretning, osv., osv. er det vigtigt.

Til en begyndelse kan du købe et olietermometer - det overbeviser folk om det fornuftige i en oliekøler i løbet af nul komma fem...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!