Forfatter Emne: Sikkerhedsseler + barnestol?  (Læst 4748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Dato: 14. August 2008 kl: 12:38:38 »
Hej

Som nyfødt far skal jeg jo til at trille rundt med en barnestol i bilen. Jeg har lånt en bagudvendt stol, som skulle være tip top sikker og alt det man nu skal sikre sig, men den kan ikke monteres bag i min bus :cry:
Selen er simpelthen ikke lang nok på den bageste bænk til at den kan nå rundt om ryggen på stolen.
Er der nogen som kender en løsning, eller ved hvor man lige kan få fat i en sele som er en halv meter længere?

Det eneste sted stolen kan sidde i bussen er passager sædet, men det er jo ikke så sjovt for så kan moderen jo ikke dikke mens vi kører...

/Mads

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #1 Dato: 14. August 2008 kl: 12:48:59 »
Er der ikke noget med at man kan få en forlænger til selen til store / fede personer!

Sådan en ½ meter sele med en han / hun i hver ende. Ellers burde det være muligt at lave en selv.....

lidt kontroversielt ja, da det er noget med sikkerhed. Men hvis man tænker sig om og laver det ordentligt ville jeg personligt ikke være bange for at lave det - jeg er bare ikke sikker på bent betjent synes det er iorden og så koster det et klip i kortet! Fair nok - der er en risiko for at man udsætter andre for fare ved ikke at bruge godkendt udstyr!

Jeg ville prøve at tage kontakt til nogle barnestols producenter, bilforhandlere og fdm for at høre dem om mulighederne.

Strips og selvbinderstrik kan under ingen omstændighedder komme på tale her!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #2 Dato: 14. August 2008 kl: 13:26:13 »
blandet ind i barnestole og andet godt er der her både længere seler ognoget der hedder seleforlænger og enda en sele til gravide (den må da kunne nå  :D  )
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Bo

  • Gæst
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #3 Dato: 14. August 2008 kl: 16:11:51 »
Citat fra: "bos1"
blandet ind i barnestole og andet godt er der her både længere seler ognoget der hedder seleforlænger og enda en sele til gravide (den må da kunne nå  :D  )


Hvor ?? :twisted:

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #4 Dato: 14. August 2008 kl: 20:32:01 »
aaaaarh vidste der var noget jeg glemte  :oops:

men her er det

http://www.jariauto.dk/shop/search-1.html?keyword=sele
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Mads-kaa

  • Gæst
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #5 Dato: 14. August 2008 kl: 21:40:07 »
Citat fra: "bos1"
aaaaarh vidste der var noget jeg glemte  :oops:

men her er det

http://www.jariauto.dk/shop/search-1.html?keyword=sele


Jeg skal lige få taget et billed af det, men umiddelbart tror jeg ikke at en seleforlænger holder, medmindre den forlænger selen ved bundfæstet. Jeg har i øvrigt min tvivl om hvorvidt det er godkendt??

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #6 Dato: 14. August 2008 kl: 21:51:52 »
Jeg har fundet disse: Seler

4,6m, nogen som lige kan huske/kender længden på selerne bag i en multivan?

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #7 Dato: 14. August 2008 kl: 21:54:50 »
:D  :D  :D
http://www.jariauto.dk/shop/hundesele-medium-16075p.html

 :lol:  :lol:  :lol:

/Mads  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #8 Dato: 14. August 2008 kl: 22:26:33 »
Hej Mads, hvordan er din multivan indrettet  :?:  Har du bagudvendte sæder bagi bilen, så er det der du finder den absolut sikreste placering af "guldklumpen" ...men det har du sikkert overvejet og måske droppet ideén fordi der ikke er 3-punktsele..  :?:  så overvej det igen..
Efter at have eksperimenteret med placeringen af mine 4 guldklumper igennem flere år, har jeg set så mange test og afprøvninger der viser at næsten alt hvad der hedder "ekstra - forlængere - og meget andet" næsten altid vil være en dårlig nødløsning.
En bagudvendt sæderække/enkeltsæde vil altid være det sikreste sted at placere babystolen, og stolen skal faktisk helst sættes fast med 1 eller 2 hofteseler som jo ikke kan give sig så meget som en 3-punktsele.
Husk at producentens monteringsvejledninger er baseret på standardbiler uden ændringer, man kan altid gøre det mere sikkert med ændringer.  :roll:
En 3-punktsele kan miste grebet kortvarigt ved eks. en hidsig manøvre, ved montering med sådan en sele på bagerste sæderække, kan en påkørsel bagfra få selen til at slippe grebet kortvarigt, og derefter sidder stolen ikke sikkert længere og ingen kan forudsige næste trin i forløbet.....

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #9 Dato: 14. August 2008 kl: 23:18:09 »
Ja, Mads - efterhånden som man vokser op bliver man jo klogere og klogere. Nu forstår du så, hvorfor nogle kører i en Carat:



Hvem ved - måske en dag bliver du så voksen, at du også forstår, at diesel er bedst... :P
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #10 Dato: 14. August 2008 kl: 23:23:40 »
interresant emne, jeg er jo også nybagt far og har samme problem.
camperen er så ikke vores eneste bil, men for at mont en autostol (den med hanken) i camperen, har jeg været nødt til at sætte selen på passagersædet i nederste hul, for at sellen kan nå :evil:
men junior er til gengæld helt rolig når vi kører, faktisk gir han først lyd når bussen slukker og falder igen til ro når den startes :)

men jeg ville jo gerne have en ekstra lang tre-punktssele ved bagsædet i højre side, men desvære har camperen (som er født som allrounder) ikke gevind i "D"stolpen... så hva kan man gøre der?
det er sværeste er vel at finde en sele der er lang nok uden at den koster 700 -1000kr!
det med at lave nogle forstærkninger til sele beslag skal jeg nok finde ud af.

@jarl

som jeg husker det er vist ikke tre-punkts seler bag i en carat, eller er det kun i de dyre modeller med det store aircon anlæg? :wink:

hvis man er villig til at betale det det koster at få lavet en speciel sele, kan den laves af sahva auto i bla. fredericia, som ombygger biler til handicapbrug, de har også afdellinger på sjælland.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mads-kaa

  • Gæst
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #11 Dato: 15. August 2008 kl: 08:41:44 »
Citat fra: "TONY"
Hej Mads, hvordan er din multivan indrettet  :?:  Har du bagudvendte sæder bagi bilen, så er det der du finder den absolut sikreste placering af "guldklumpen" ...men det har du sikkert overvejet og måske droppet ideén fordi der ikke er 3-punktsele..  :?:  
Tony


Bilen har bagudvendte sæder med tre-punktsseler, problemet er at de ikke er lange nok til autostolen.
Og jeg har ikke råd til at investere i en ny autostol, så er det mere overkommeligt at købe en ny sele.

@Jarl: nu ikke så bitter over det med din bil, den er da også fin, på sin egen måde :wink:

Jeg tror løsningen må være en længere sele på den til purken udvalgte plads...

/Mads

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #12 Dato: 15. August 2008 kl: 12:58:34 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "TONY"
Hej Mads, hvordan er din multivan indrettet  :?:  Har du bagudvendte sæder bagi bilen, så er det der du finder den absolut sikreste placering af "guldklumpen" ...men det har du sikkert overvejet og måske droppet ideén fordi der ikke er 3-punktsele..  :?:  
Tony


Bilen har bagudvendte sæder med tre-punktsseler, problemet er at de ikke er lange nok til autostolen.


/Mads


Du skal bare afmontere 3-punktselen, og montere en hoftesele til at holde stolen. Øverst skal stolen have en strop/sele som sættes rundt om nakkestøtten.... så finder du ikke en mere stabil løsning.
Jeg sender dig gerne en næsten ubrugt original T3 hoftesele, uden beregning, hvis du vælger den løsning.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Mads-kaa

  • Gæst
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #13 Dato: 15. August 2008 kl: 13:41:23 »
Citat fra: "TONY"
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "TONY"
Hej Mads, hvordan er din multivan indrettet  :?:  Har du bagudvendte sæder bagi bilen, så er det der du finder den absolut sikreste placering af "guldklumpen" ...men det har du sikkert overvejet og måske droppet ideén fordi der ikke er 3-punktsele..  :?:  
Tony


Bilen har bagudvendte sæder med tre-punktsseler, problemet er at de ikke er lange nok til autostolen.


/Mads


Du skal bare afmontere 3-punktselen, og montere en hoftesele til at holde stolen. Øverst skal stolen have en strop/sele som sættes rundt om nakkestøtten.... så finder du ikke en mere stabil løsning.
Jeg sender dig gerne en næsten ubrugt original T3 hoftesele, uden beregning, hvis du vælger den løsning.

Tony


sådan tror jeg altså ikke min stol kan monteres, men det vil jeg da lige undersøge. Jeg kan i øvrig ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendigt at afmontere 3-punktsselen? Man kan vel bare nøjes med at brugehofte delen?

/Mads

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Sikkerhedsseler + barnestol?
« Svar #14 Dato: 15. August 2008 kl: 14:39:06 »
Citat fra: "Mads-kaa"


sådan tror jeg altså ikke min stol kan monteres, men det vil jeg da lige undersøge. Jeg kan i øvrig ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendigt at afmontere 3-punktsselen? Man kan vel bare nøjes med at brugehofte delen?

/Mads


Ved fastspænding af lidt større børn vælger mange at bruge hoftedelen af 3-punktselen. To ting taler imod det : det er ulovligt og det er farligt.
Jeg ved ikke om det samme er gældene for fastspænding af stole, men jeg har altid brugt hofteseler til formålet fordi de er lette at stramme meget, og det er let at flytte stolen, og ofte sidder selelåsen til 3-punktselen "ikke lige helt rigtigt" (min egen mening..  :roll:  ..)
De fleste barnestole har en åbning i ryggen hvor man kan montere en lille bagagestrop igennem, og fastgøre den rundt om nakkestøtten.
På en fremadvendt barnestol (som du jo ikke har brug for endnu, men det får du jo senere.  :wink:  ) ..er virkningen af denne lille strop enorm.
Den forhindrer at selve barnestolen virker som en katapult på barnets hovede, ved et sammenstød. Samme virkning, men ikke helt så voldsomt, har en bagudvendt stol på barnets hovede, ved en påkørsel bagfra...  :!:
Den strop er en lille billig livsforsikring, du kan lave en lille simpel test på en stol som er monteret med en alm. 3-punktsele.
Kan du vippe ryggen af barnestolen 5 cm. frem, så vil barnets hovede blive slynget ca. 30 cm. frem ved et 50/50 kmt. sammenstød.
...men men men... nu skal det jo ikke blive helt umuligt at få de små guldklumper med ud at køre  :wink:  .. pointérer bare lige at de kan sikres ekstra for få kroner....

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.