Forfatter Emne: Kobling  (Læst 5873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fritz

  • Gæst
Kobling
« Dato: 08. Oktober 2008 kl: 22:25:03 »
Hej i værksteds kantinen :))

Jeg har lige et kvikt spørgsmål skal hente en VW pickup og det siges at koblingen ikke er helt ok ...noget bud på hvor langt tid tager for en sådan overhaling. og hvad ligger der reelt i arbejdet udover at gearkassen skal demonteres

Kr for ny ca. ?
Hvor besværlig 1-10 ?
motor skulle være 1900 cc
Bud på nettet hvor findes split tegninger...

Ja det var lidt for nu ...skal nok smide billeder på nettet det er jo sjovest for alle for at bidrage til sitet T3 :))

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Kobling
« Svar #1 Dato: 08. Oktober 2008 kl: 23:18:13 »
Citat fra: "Fritz"
Hej i værksteds kantinen :))

Jeg har lige et kvikt spørgsmål skal hente en VW pickup og det siges at koblingen ikke er helt ok ...noget bud på hvor langt tid tager for en sådan overhaling. Det er MEGET svært at sige, det afhænger af, hvor mange rustne bolte man møder på vejen og fingersnildhed. et bud ville være at fra 4 til 12 timer og hvad ligger der reelt i arbejdet udover at gearkassen skal demonteres ... Koblingen skal af, ny skal på og centreres  :wink:

Kr for ny ca. ? 15-1800
Hvor besværlig 1-10 ? hvis 1 er at skifte visker og 10 er gearkasserenovering, så ligger vi vel omkring de 5
motor skulle være 1900 cc Hvis det er en 1,9 WBX, så er det jo en af de der evighedsmaskiner !?  :wink:
Bud på nettet hvor findes split tegninger... Pas! Køb en Haynes..

Ja det var lidt for nu ...skal nok smide billeder på nettet det er jo sjovest for alle for at bidrage til sitet T3 :))

God fornøjelse !  :D

Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Fritz

  • Gæst
Kobling
« Svar #2 Dato: 08. Oktober 2008 kl: 23:50:21 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Fritz"
Hej i værksteds kantinen :))

Jeg har lige et kvikt spørgsmål skal hente en VW pickup og det siges at koblingen ikke er helt ok ...noget bud på hvor langt tid tager for en sådan overhaling. Det er MEGET svært at sige, det afhænger af, hvor mange rustne bolte man møder på vejen og fingersnildhed. et bud ville være at fra 4 til 12 timer og hvad ligger der reelt i arbejdet udover at gearkassen skal demonteres ... Koblingen skal af, ny skal på og centreres  :wink:

Kr for ny ca. ? 15-1800
Hvor besværlig 1-10 ? hvis 1 er at skifte visker og 10 er gearkasserenovering, så ligger vi vel omkring de 5
motor skulle være 1900 cc Hvis det er en 1,9 WBX, så er det jo en af de der evighedsmaskiner !?  :wink:
Bud på nettet hvor findes split tegninger... Pas! Køb en Haynes..

Ja det var lidt for nu ...skal nok smide billeder på nettet det er jo sjovest for alle for at bidrage til sitet T3 :))

God fornøjelse !  :D



Tak for svar super ...ja ikke meget af det overrasker mig...blot lige en ting ...har sku planlagt at hente den i Vestjylland...og da en transporter til København koster ca. 1700 kr havde jeg selv tænkt at lave en udflugt derover og tage den med hjem....men æv æv..fik lige den besked med koblingen ..godt nok surt...at det siges fra værkstedet den holder nok ikke hele vejen hjem....kan man smide noget håndbold harpiks i systemet så den holder :)) ler bredt ..altså det er lidt surt når man har planlagt en tur og selv kører den hjem måske ikke det kvikkeste det der med koblingen ...og harpiks men va gør man ellers
??

PARKHAVE

  • Gæst
Kobling
« Svar #3 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 05:39:12 »
Du skal måske lige få præciseret hvad det reelt er koblingen fejler.

Er det belægning der er slidt ned? - Så er det vel bare at køre den hjem, det meste er jo motorvej i samme gear.

Er det slavecylinder der er stået af - bestemt ikke et ukendt fænomen på T3, er det måske lidt mere problematisk at køre den hjem, men til gengæld en nemmere rep. end en kobling.

Fritz

  • Gæst
Kobling
« Svar #4 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 08:11:27 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Du skal måske lige få præciseret hvad det reelt er koblingen fejler.

Er det belægning der er slidt ned? - Så er det vel bare at køre den hjem, det meste er jo motorvej i samme gear.

Er det slavecylinder der er stået af - bestemt ikke et ukendt fænomen på T3, er det måske lidt mere problematisk at køre den hjem, men til gengæld en nemmere rep. end en kobling.


Jeg må lige tilføje at jeg overhovedet ikke har set bilen selv..men købt ubeset da sælger (værksted/autohandler) har sat bilen til salg med det formål at en ville bruge motoren. Jeg har købt grundet et byggeprojekt. Så helt ærligt ved jeg ikke hvad der reelt ligger i problemet kobling. Den har kørt få km..78000 som en erhvervs vogn ...sikkert en slider dag ud og ind.

Ikke for at gøre det her til et brev kursus i rep. men hvad mener du med slavecylinder ? (her ville de jo være dejligt med et link til en splittegning det må jo findes ..på nettet et eller andet sted..(ja jeg skal nok lede selv også) men det er jo altid dejligt når nogle gider stille op med hjælp og tips.
TAK FOR DET!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kobling
« Svar #5 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 08:13:41 »
Da jeg skiftede kobling brugte jeg en weekend, men det var så også incl. skift af gearkasse på en syncro samt det var i december måned i en lade :? - og så var det også lige første gang jeg skiftede kobling og gearkasse på en bil...

Idag kunne jeg nok klare det på en dags tid...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kobling
« Svar #6 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 08:43:00 »
Hej,

Er det en benzin eller diesel motor?

Samt - skaf en Haynes i en fart, de er guld værd :-)

Der er lidt split-tegninger i reservedelskatalogerne her:
http://www.wagenteile.com/ger/katalog_t3.html

men intet i.ft. Haynes.

Hvad er din erfaring med at mekke biler - det er jo en faktor som skal indregnes i skalaen 1-10.

Jeg var ca 8 timer om at skifte kobling på Telebussen, ude på Gør Det Selv værkstedet.
Morten hjalp med at skille det hele ad - det var guld værd at have den hjælp.

Bagefter havde jeg problemer med slave-cylinderen, så der gik en dag mere med at udrede dete.

Men uden problemer osv -så kan et koblingskift vel gøres på 4-6 timer.

Gode hilsner - og velkommen til T3Nettet

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Fritz

  • Gæst
Kobling
« Svar #7 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 10:33:57 »
Citat fra: "jensjakob"
Hej,

Er det en benzin eller diesel motor?

Samt - skaf en Haynes i en fart, de er guld værd :-)

Der er lidt split-tegninger i reservedelskatalogerne her:
http://www.wagenteile.com/ger/katalog_t3.html

men intet i.ft. Haynes.

Hvad er din erfaring med at mekke biler - det er jo en faktor som skal indregnes i skalaen 1-10.

Jeg var ca 8 timer om at skifte kobling på Telebussen, ude på Gør Det Selv værkstedet.
Morten hjalp med at skille det hele ad - det var guld værd at have den hjælp.

Bagefter havde jeg problemer med slave-cylinderen, så der gik en dag mere med at udrede dete.

Men uden problemer osv -så kan et koblingskift vel gøres på 4-6 timer.

Gode hilsner - og velkommen til T3Nettet

Jens Jakob


Lidt mere her i farten :))
Det er en benzin og jeg mener selv jeg har "værktøjskassen" med mig i erfaring..men nu roder jeg ikke med biler hverdag :) jeg ville jo lige tjekke værkstedets udmelding ..og noget tyder på at det er ikke noget man lige "klodser bilen op" i Jylland og familien tager på skovtur og kommer tilbage og kører hjem "projekt"

Når jeg sådan er ivrig med tegninger på nettet - med tegninger er det fordi med håndværktøj ved jeg der findes udlagt splittegninger over stort set alt - undrede mig bare ikke nogen havde det tilsnit på biler...hehe hvem har en bog og en scanner så jeg kan få et par tips med Koblingen ..:)) bare rolig jeg er ikke arabisk tæppehandler...men havde jeg noget som nogle have brug for et scannet tips gjorde jeg det selvfølgelig ..den ene hjælp er den anden hver..og jeg ved godt at bogen findes ....så den lander nok på mit bord også...men cyper er nu dejligt kvikt system til at trække information på

Endnu engang tak for jeres hjælp !

ps/
Sgu lidt ærgeligt at jeg har en vogn stående i Jylland som jeg troede jeg kunne køre hjem i - nu viser sandheden sig på et andet plan ..ja hvad gør man ikke i iver over noget bilsjov :)) har man fundet det vil man dælme have det hjem og rode med :)

:) Riget fattes jo penge kan man læse stolpe op og ned så billigt skal det være :)

PARKHAVE

  • Gæst
Kobling
« Svar #8 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 12:18:04 »
Slavecylinder - der er hydraulisk kobling på sådan en.
Hovedcylinder til tryk sidder fremme ved pedalen og har samme væske som bremse.
Slavecylinder sidder på siden af gearkassen og aktiverer koblingsarmen. ( i stedet for gammeldags kabeltræk)

Men tjek lige søgefunktionen her på siden, jeg er sikker på nogen har lavet beskrivelse og billeder..

Jeg har dog svært ved at tro at en kobling kan være så slidt at den ikke kan trille til kbh med finesse, derfor spørgsmål til værkstedet om hvad det egentlig er den fejler - symptomer, beskrivelse  m.m.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling
« Svar #9 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 18:52:00 »
Hæhæ.. Velkommen til T3nettet! Du virker som en fyr med meget gå på mod, det er vældigt kækt sådan at købe en gammel bil i Vestjylland ubeset :lol:  

Er bilen overhovedet synet? Og hvilken sælger "glemmer" at oplyse at bilen har defekt kobling? Hvad har han ellers glemt? Defekte bremse og/eller styretøj? Møre dæk? Havde du tænkt dig at køre den hjem?

Har du undersøgt om der er betalt afgift af den så du kan køre privat?

78.000 km lyder godtnok interessant for en ladbil fra 80erne, den er ikke bare med 5 cifre på speedometeret vel? Så kan det jo ha snurret 2-3 ja 4 gange !!?

Men det kan da sikkert blive et fint hobbyprojekt hvis du har tiden. gåpåmodet lader det jo til du har!

Det er jo helt op til dig men hvis du vil ha en T3 der er synet og starter, kører og ikke får et irriterende nedbrud af den ene eller den anden slags LIGE når man skal bruge den (jeg har været der.. FLERE gange), så ville jeg nok tage ud og kigge lidt på den og evt. tage en med her fra T3nettet der kender lidt til T3erens svage punkter og kan vurdere om den kan bære en renovering, der er desværre mange gulplade T3ere der har levet et meget hårdt liv i hænderne på håndværkere der bare betragtede det som noget der skulle "køres ned" og udskiftes med en nyere model på Mesters regning.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Kobling
« Svar #10 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 21:37:50 »
hvis det er den orange sika i thyborøn som DU Jan ikk har hentet så er det nok ikke rejsen over verdenshavet værd ;0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

PARKHAVE

  • Gæst
Kobling
« Svar #11 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 22:16:34 »
Som jeg forstår på fritz er der vel handlet ??

Så gem dommedagsprofetierne til han har hentet den.
Det kunne jo være det var en af de få ladefund der stadig eksiterer somewhere out there.

Hvis det er i nærheden af ikast/herning lige efter fyraften til hverdag eller holstebro til aften/weekend kunne jeg måske kigge med, eller tage en vurdering

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling
« Svar #12 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 22:56:33 »
Hehe.. Kenneth din evige optimist...

Skal vi sætte en øl på højkant? Jeg tror statistikken er med mig, men bevares der KAN da findes unikke billige gulplade T3ere der bare lige er til at sætte sig ind og køre i  :roll:

Hvis det er den fra Thyborøn som Opelhaj snakker om så så den ud somom at fjedrene havde opgivet bagi, den stod noget med snuden i vejret. Men har kun set dårlige billeder af den på nettet, så udover fjedrene (og koblingen) kan en da være tiptop!!??  :wink:

Glæder os til at se billeer og høre mere om hvordan afhentningen gik..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Kobling
« Svar #13 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 23:04:09 »
Har faktisk hentet et ladefund til ophug idag. Jomfruelig kabine og tilsvarende varerum, begge dele 100% original. ( ingen ridser og intet verbastlet)
efter 6 år i en lade uden port og uden at være flyttet fik den starthjælp og slog igang på alle 4 cyl. Turboen fløjter og bremserne hang ikke. Forreste støddæmpere er faste og rust de sædvanlige steder.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling
« Svar #14 Dato: 09. Oktober 2008 kl: 23:07:50 »
Ja! Til ophug..

Ville du satse på at bruge den som en bil du skulle stole på til dagligt brug?

Det er vel forskellen?

Alt kan sættes i stand og renoveres.. hvis det er det man vil  :)

Det er jo ikke fordi T3en er en dårlig bil.. der er bare statistisk set mange på gule plader der har haft et langt hårdt liv...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012