Du har beskrivelsen her - godt nok på udenlandsk, men alligevel:
http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#turbouebJa, du behøver bestemt ikke, at tage motoren ud. Afmonteringen foregår sådan:
Af med udstødning og forrør. Det sidder et støttebeslag på forrøret, der går ned til motorblokken. Af med det.
Af med ladeluftslangen til indsugningsmanifolden.
Af med luftindsugningsslangen.
Af med oliereturslangen. Pas på - nu kommer motorolien ud!
Af med olietilførselsrøret
Nu sidder turboen kun med 4 specialbolte på udstødningsmanifolden. Det er stellit-metal, og de er glashårde. De løsnes med en 12 mm 12-kantet top. Det hænder, at de knækker, og det er bare træls, fordi de er satans hårde, at bore ud. Sker det for dig kan du tage et godt beton-bor og slibe skarpt og så bruge en langsomtgående søjleboremaskine.
Vupti - nu har du kalorius i hånden.
2) En defekt turbo - hvordan viser det sig?
I masser af tilfælde får turboen dødsdommen, uden den har fortjent den. Har man en slidt motor med masser af underkompression, så vil overtrykket i bundkarret være så stort, at returolien fra turboen ikke kan komme derind let nok. Det betyder, at olien i stedet for vil løbe ud gennem labyrinttætningerne i enderne af turboens aksel. På den baggrund må man starte med at vurdere motorens underkompression før man skifter turboen. Dernæst skal man være sikker på, at olierørene til og fra turboen er tætte (specielt tilgangsrøret har tendens til at ruste/knække). Er der utætheder her, så bliver turboen pakket ind i olie udvendig.
Og jo selvfølgelig kan det faktisk også være selve turboen, der er færdig. Så vil den typisk lække olie ind i indsugningen og ud í udstødningen. Den vil typisk lække mest, når motoren går tomgang - i tomgang er trykket i udstødningen lavt og derfor er ladetrykket også lavt - altså kan olietrykket lettere finde vej ud. Symptomet vil da tit være, at man efter 5 min. i tomgang ser en stor blå røgsky, når man speeder op.
Olie på manifold og tilførselsrøret tyder på, at dit problem måske snarere er et utæt tilførselsrør?