Forfatter Emne: Demontering og renovering af turbolader  (Læst 4523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Demontering og renovering af turbolader
« Dato: 12. Maj 2006 kl: 15:12:47 »
Var nede under vognen igår, og fandt ved et tilfælde ud af hvor al den olie bliver af. Turboladeren er sølet ind i olie, sådan ca. en halv liter i en film, hen over indsugningsmanifolden, indsugningsrøret ned til turboladeren og så selv ydersiden af turboladeren.

Jeg læste et indlæg fra Jarl tidlegere omkring selv at  udføre en renovering. Jeg har fundet et renoveringssæt på ebay.de til 60 EUR og et sæt pakninger til at montere den igen til 30 EUR, så det tænkte jeg at jeg ville kaste mig ud i, men har lige 2 (3) spørgsmål.

1) kan man demontere turboladeren uden at tage motoren ud ?
2) en utæt turbolader, smider den ikke olie ind i indsugningen ?, og hvis det er tilfældet, kunne al den olie på manifolden og røret ned til turboladeren ikke tyde på en utæt pakning mellem motorblokken og indsugningsmanifolden ?
Mvh. Casper

transpeter

  • Gæst
Demontering og renovering af turbolader
« Svar #1 Dato: 12. Maj 2006 kl: 20:08:47 »
Davs du...

Afmontere turbo, jo da. Har jeg gjort en del. Det er faktisk ikke så svært enda..
Oliespild, ja, det kan jo være så meget. Prøv at kigge godt efter overalt på motoren. Eventuelt aftørre først, og så studere når den går...
Har ladet mig fortælle, fra fagfolk, at det med at renovere turbo selv, er noget være lort. Det kræver så meget nøjagtighed, at det skulle være spild af penge. Har  selv afskildt en turbo, og det er med de små decimaler, det hele er lavet. Så jeg vil ikke gøre det selv. Men hatten af for dig. Og det kan jo godt være det lykkedes for dig. Håber det da. Og er spændt på at læse hvordan det går dig efter renoveringen.
Held og lykke.
TRANSPETER.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Demontering og renovering af turbolader
« Svar #2 Dato: 12. Maj 2006 kl: 20:22:05 »
Du har beskrivelsen her - godt nok på udenlandsk, men alligevel:

http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#turboueb

Ja, du behøver bestemt ikke, at tage motoren ud. Afmonteringen foregår sådan:

Af med udstødning og forrør. Det sidder et støttebeslag på forrøret, der går ned til motorblokken. Af med det.

Af med ladeluftslangen til indsugningsmanifolden.

Af med luftindsugningsslangen.

Af med oliereturslangen. Pas på - nu kommer motorolien ud!

Af med olietilførselsrøret

Nu sidder turboen kun med 4 specialbolte på udstødningsmanifolden. Det er stellit-metal, og de er glashårde. De løsnes med en 12 mm 12-kantet top. Det hænder, at de knækker, og det er bare træls, fordi de er satans hårde, at bore ud. Sker det for dig kan du tage et godt beton-bor og slibe skarpt og så bruge en langsomtgående søjleboremaskine.

Vupti - nu har du kalorius i hånden.

2) En defekt turbo - hvordan viser det sig?

I masser af tilfælde får turboen dødsdommen, uden den har fortjent den. Har man en slidt motor med masser af underkompression, så vil overtrykket i bundkarret være så stort, at returolien fra turboen ikke kan komme derind let nok. Det betyder, at olien i stedet for vil løbe ud gennem labyrinttætningerne i enderne af turboens aksel. På den baggrund må man starte med at vurdere motorens underkompression før man skifter turboen. Dernæst skal man være sikker på, at olierørene til og fra turboen er tætte (specielt tilgangsrøret har tendens til at ruste/knække). Er der utætheder her, så bliver turboen pakket ind i olie udvendig.

Og jo selvfølgelig kan det faktisk også være selve turboen, der er færdig. Så vil den typisk lække olie ind i indsugningen og ud í udstødningen. Den vil typisk lække mest, når motoren går tomgang - i tomgang er trykket i udstødningen lavt og derfor er ladetrykket også lavt - altså kan olietrykket lettere finde vej ud. Symptomet vil da tit være, at man efter 5 min. i tomgang ser en stor blå røgsky, når man speeder op.
Olie på manifold og tilførselsrøret tyder på, at dit problem måske snarere er et utæt tilførselsrør?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Demontering og renovering af turbolader
« Svar #3 Dato: 12. Maj 2006 kl: 20:30:19 »
Citér
Har ladet mig fortælle, fra fagfolk, at det med at renovere turbo selv, er noget være lort


Gad vide, om de kunne have en økonomisk interesse i at sprede den myte? :wink:

Nej, seriøst - det er ikke let, og du har ret - det kræver absolut akkuratesse, og renlighed, men det er ikke umuligt. "Vores" turbo - KKK K14 er turboernes Volvo Amazon - enkel og robust. Følger man ovennævnte anvisning har man en rimelig succesrate. Mit bud er, at i 70% af tilfældende går det fint. Er akslen OK, så har man et fair udgangspunkt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Demontering og renovering af turbolader
« Svar #4 Dato: 14. Maj 2006 kl: 08:05:41 »
Jarl skrev:
Citér
Du har beskrivelsen her - godt nok på udenlandsk, men alligevel:

http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#turboueb


Strålende link!
........En sidegevinst ved min inføring i T3´erens spisfindigheder er at mine tyskkundskaber bliver bedre og bedre. Fra at slå 70% op i en ordbog er jeg nu nede på 55% :lol:  
Hvem ved måske emmigrerer jeg om et par år?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Demontering og renovering af turbolader
« Svar #5 Dato: 15. Maj 2006 kl: 17:02:25 »
Tænkte nok det var Jarl der havde skrevet vejledning, der er nu ikke noget som lidt teknisk tysk :-)

Var under vognen igen idag og jeg kan se at olierøret til turboladeren er svært korroderet, om det er utæt er ikke til at se for al olien.... men det er jo nok ingen skade at skifte det når det er så rustent.

Hvor køber man et nyt olierør ? og skifter man normalt både fremløb og returløb samtidigt ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Demontering og renovering af turbolader
« Svar #6 Dato: 15. Maj 2006 kl: 19:54:19 »
Citér
Hvem ved måske emmigrerer jeg om et par år?


Nul putte! Hvem skal så arrangere T3-træf :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Demontering og renovering af turbolader
« Svar #7 Dato: 15. Maj 2006 kl: 20:09:57 »
Citér
Hvor køber man et nyt olierør ? og skifter man normalt både fremløb og returløb samtidigt ?


Man skifter ikke nødvendigvis samtidigt. Returløbet holder normalt til adskillige fremløbsrør.
Rørene kan købes på ebay.de, http://www.busschmiede.de/, eller andre steder. Mht. returrøret skal du helst købe det originale - evt i Tyskland - det koster ca. 75€. Kopivarene har ikke tilstrækkelig indvendig diameter.

Er du lidt VVS-rørsmed? Så skal du i Sanistål og købe hydraulikrør og fittings. Så kan du selv lave rørene for en slik - men de sælger ikke rørlængder under 6 m, så du kan også lave til vennerne :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!