Forfatter Emne: 1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem  (Læst 6943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Nu sidder jeg og kigger efter dele til min Syncro Doka så jeg kan få den ud og køre igen (den har ikke kørt siden træffet)  :cry:

Når man sådan kigger rundt de forskeliige steder som dba o.s.v. er der utroligt mange der sælger transportere med defekte motorer. De fleste kommer i kategorien "toppakning" eller "tandrem".

Den mekaniker der sidst havde mekket på Dokaen sagde med frygt i stemmen. "uha.. du skal have skiftet tandremmen hvis du skal køre langt.. ellers dør motoren"

Nu kommer mine diesel-begynder spørgsmål så:

Hvad sker der egentligt.. rent fysisk når tandremmen sprænger og hvad betyder der for motoren.

Alle de defekte toppakninger, det er vel et udtryk for problemer med for høj temperatur på et tidspunkt.. Men er motoren så helt død? Eller kan det betale sig at prøve at renovere sådan en svend? Hvor omfattende er det? Jeg kan se at man ikke slipper billigt hvis man skal have en nyrenoveret motor.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #1 Dato: 15. Maj 2006 kl: 13:29:11 »
I en diesel (og i mange benzinere) er der ikke plads til at ventilerne er åbne samtidig med at stemplet er i top. Derfor er det vigtigt, at ventilerne er lukkede, når stemplet kommer op. Det er de selvfølgelig, hvis knastakslen og krumtapakslen er i takt med hinanden. Knækker tandremmen, så stopper knastakslen et vilkårligt sted, og der er altid 2 ventiler åbne. Krumtappen svinger videre - drevet frem af svinghjulets inerti og og gearkassens medløb. Så kommer kollisionen mellem stempler oh ventiler. Normalt bøjer ventilerne og ventilstyrene bliver smadrede, men afhængig af kraftpåvirkningen kan det gå meget værre...

Og hvorfor sker det?

1) Folk tror, at tandremme holder evigt. Skift for hver 50 tkm.
2) Folk sparer 200 kr og undlader at skifte strammerhjulet. Det er verdens dummeste spareide. Skift det HVER gang!
3) Folk tror, at tandremmmen skal strammes, så man kan spille på den. Det skal den ikke! Med pege- og tommelfinger skal den kunne drejes 90 grader.
4) Takthjulet på krumtappen er monteret med en "for blød" bolt 8.8. Det kan ikke holde og med tiden arbejder takthjulet sig løs og ødelægger udfræsningen i krumtappen. Sæt nyt takthjul på og monter en bolt i 12.9 kvalitet. Det holder!

Og så til toppakningerne.

Når man gerne vil sælge en bil, så lyder det jo bedre, at toppakningen er gået, end at topstykket er revnet. Min erfaring er, at i to ud af tre tilfælde med "utæt toppakning", drejer det sig i virkeligheden om et revnet topstykke.
Den høje temperatur er uden tvivl en stor del af forklaringen (hvem sagde oliekøler og intercooler?). Manglede respekt for koldstartsfasen er en anden.
Et godt råd er altid at trykprøve toppen inden man lægger den på. Og så er der faktisk ikke noget at pive over. En top koster 2500 og den holder måske 200 tkm - det er da ikke så slemt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #2 Dato: 15. Maj 2006 kl: 15:46:30 »
Ah!  :idea:   :idea:   :idea:  Jarl du er en evig kilde til relevant information.. tak igen.

Holdkæft jeg bliver klog.

Sådan en tandrems/strammerhjuls skift er det til at gøre med motoren indenbords og en lørdag eftermiddag til rådighed for en Lada vant hobbymekker som mig?

Det lyder rimeligt betryggende at man "bare" kan skifte topstykke.. Jeg har da et par stykker på min reservedelsmotor.. de skal vist pilles af og nusses om.. 2500 kr!! det er fame mange bajere der ligger der og ruster på ladet af reservebilen.

Jeg bliver mere og mer overbevist om at jeg sagtens kan nøjes med 1,6TD og køre den pænt. Næste stop biltema og noget olietemperatur målere og måske tryk..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #3 Dato: 15. Maj 2006 kl: 19:51:04 »
Citér
Sådan en tandrems/strammerhjuls skift er det til at gøre med motoren indenbords og en lørdag eftermiddag til rådighed for en Lada vant hobbymekker som mig?


Ja, nu kan man jo kun tænke vemodigt tilbage til Ladaens duplexknastkæde, der kunne holde adskillige generationer...
Men du kan sagtens skifte din tandrem/strammerhjul, og det gøres (gudskelov) med motoren i bilen.

Skriv, når det nærmer sig, så kan du få en beskrivelse.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #4 Dato: 15. Maj 2006 kl: 22:06:09 »
Citat fra: "fastoldvw"
Mange af dem med utæt toppakning er vandboxere, det ses tit og et nyt pakningskit koster kassen!!
Og skiftes ikke lige på en time...


Nej, nej og atter nej.
Det koster ikke kassen !

Hvis du køber det originalt, ja! men det kan købes uoriginalt til HELE motoren for 350 kr.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #5 Dato: 16. Maj 2006 kl: 09:12:30 »
hej hej med jer...


hvis det er et rigtig sted de trykprøver toppen ske det ved at toppen bliver varmet op til 90 gr i vand  

for det er rigtig at en revne ikke altid viser sig før  at toppen bliver varm...

Mvh Flemming  :lol:

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #6 Dato: 17. Maj 2006 kl: 00:12:33 »
Citat fra: "WBX Manden"

Hvis du køber det originalt, ja! men det kan købes uoriginalt til HELE motoren for 350 kr.


hvor, tell me. har 2 wbx der bare står og står

Lennart

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #7 Dato: 17. Maj 2006 kl: 08:45:23 »
Citat fra: "fastoldvw"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "fastoldvw"
Mange af dem med utæt toppakning er vandboxere, det ses tit og et nyt pakningskit koster kassen!!
Og skiftes ikke lige på en time...


Nej, nej og atter nej.
Det koster ikke kassen !


Det ved du og jeg , men ikke dem der sælger bilerne og har fået et tilbud på en skiftet toppakning... :wink:

Derfor er der indimellem billige WBX'er til salg... 8)  8)  8)


Ja, det er sæ'fø'li rigtig nok  :wink:


Citat fra: "Haardberg"
Citat fra: "WBX Manden"

Hvis du køber det originalt, ja! men det kan købes uoriginalt til HELE motoren for 350 kr.


hvor, tell me. har 2 wbx der bare står og står

Lennart


Her f.eks. http://cgi.ebay.de/Motordichtsatz-fuer-WBX-1-9-2-1-VW-Bus-T3_W0QQitemZ8061864124QQcategoryZ33667QQrdZ1QQcmdZViewItem
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #8 Dato: 17. Maj 2006 kl: 08:48:07 »
Citat fra: "Haardberg"
Citat fra: "WBX Manden"

Hvis du køber det originalt, ja! men det kan købes uoriginalt til HELE motoren for 350 kr.


hvor, tell me. har 2 wbx der bare står og står

Lennart


Du har ikke en motor eller bare et par løse gode foringer og nogle gode toppe du vil af med  :?:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #9 Dato: 17. Maj 2006 kl: 12:30:52 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Haardberg"
Citat fra: "WBX Manden"

Hvis du køber det originalt, ja! men det kan købes uoriginalt til HELE motoren for 350 kr.


hvor, tell me. har 2 wbx der bare står og står

Lennart


Du har ikke en motor eller bare et par løse gode foringer og nogle gode toppe du vil af med  :?:


jeg har 2 eller 3 DG motorer til at stå men jeg kender ikke stand på foringer/topstykker. prøv evt. at høre Danborn (han er her på nettet) han har måske noget til at ligge og han bor i køre afstand af dig.

Lennart

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #10 Dato: 17. Maj 2006 kl: 12:33:10 »
Citat fra: "Haardberg"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Haardberg"
Citat fra: "WBX Manden"

Hvis du køber det originalt, ja! men det kan købes uoriginalt til HELE motoren for 350 kr.


hvor, tell me. har 2 wbx der bare står og står

Lennart


Du har ikke en motor eller bare et par løse gode foringer og nogle gode toppe du vil af med  :?:


jeg har 2 eller 3 DG motorer til at stå men jeg kender ikke stand på foringer/topstykker. prøv evt. at høre Danborn (han er her på nettet) han har måske noget til at ligge og han bor i køre afstand af dig.

Lennart


Jeps, jeg kender ham udemærket.. Jeg har købt flere ting af ham.
Det var bare hvis du havde noget  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #11 Dato: 21. Maj 2006 kl: 16:14:37 »
Hmm..

Altså så vidt jeg er ved at komme frem til kan man godt få en 1,6 fra en Golf til at køre i en T3. Så.. jeg øjner en økonomisk måde at holde Dokaen kørende, men hvad har jeg glemt og hvad har jeg ikke regnet med?

Brugt Golf 1,6 mellem 2500 & 5000 kr (dba.dk)
Salg af dele fra golf +500-1000 kr
Skrotpræmie for Golf +1200 kr
Turbo, oliekøler o.s.v og andet løsøre fra gammel jx 0kr
Løsdele til indbygning? -500kr??
Salg af gammel blok og dimser til hugger eller lign. +?? kr

Motorskift ialt ca. 2000 kr.

Så har man en motor der har kørt i en golf og derfor ikke skulle være helt så slidt og kan klare 75.000-150.000km altefter held og kørsel før tricket skal gentages..

Hvad har jeg overset?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #12 Dato: 21. Maj 2006 kl: 22:13:38 »
Det er klart en rimelig vej at gå. Og gamle Golf/Passat/Audi 80'ere er der nok af. Hvis du vil bibeholde turbodriften, så skal du også finde en blok, der har kørt med turbo - ellers kommer du til at mangle stempelkølingen og så bliver fornøjelsen kortvarig.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #13 Dato: 22. Maj 2006 kl: 23:04:17 »
Hm ok. tak for rådet. De er ellers set helt ned til en tusse disse sugediesel motorer.

Hvordan er det forresten med den 5 cylindrede 2.0 D fra Audi 100 med 85HK. Jeg mener at have set den i nogle tyske T3ere.

Er der nogen der ved noget om den type? hvad er betegnelsen?

Kan det lade sig gøre og er det den god ide, med hensyn til motorens karakteristik?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kkrogsgaard

  • Gæst
1000 transportere med sprængt toppakning og knækket tandrem
« Svar #14 Dato: 22. Maj 2006 kl: 23:10:34 »
Efter hvad jeg kan se, så har 2,0 td 86 hk og alm. D 69 hk.
SÅ er spørgsmålet jo om de kan ligge deri?